Andet multimedie
Hvad skal jeg med *.xmp filer som PhotoSho~
Fra : ha

Dato : 18-09-05 15:04

Jeg erfarer at PS CS2 gemmer sådanne filer efter jeg har åbnet raw filer.
Jeg har læst mig til, at filen skulle indeholde nogle metadata som så skulle
være lettere at anvende i andre af adobes programmer via noget "bridge
halløj".

Jeg bruger kun Photoshop (og yderst sjældent Illustrator), så jeg ville
(tror jeg) helst undvære disse småfiler som jeg hidtil har levet fint uden,
det er bare ikke lykkedes mig at finde ud af, hvordan jeg kan undgå at
skulle slette dem manuelt hver gang, så mit spørgsmål må være:

Kan PS CS2 indstilles således filerne ikke oprettes?

/ha

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 18-09-05 18:37

ha skrev:

> Kan PS CS2 indstilles således filerne ikke oprettes?

Nej, men du kan bestemme, at de i stedet skal gemmes i en Camera Raw
database frem for som enkelte filer i samme mappe som RAW-filen.
Det bestemmer du ved at trykke Ctrl + K inde i Camera Raw, hvorefter
du i feltet 'Gem billedindstillinger i:' vælger 'Camera Raw-database'
i stedet for 'Sidecar-filer *.xmp'.

Filerne vil så blive gemt i 'Document and Settings/{Brugernavn}/
Application Data/Adobe CameraRaw', hvis vi snakker Win2000 eller XP.

--
Hilsen
Madsen

Fra : ha

Dato : 18-09-05 19:30

Thomas G. Madsen wrote:
> [...]
> Filerne vil så blive gemt i 'Document and Settings/{Brugernavn}/
> Application Data/Adobe CameraRaw', hvis vi snakker Win2000 eller XP.

Hej Thomas,

Smukt, tak for det. Man kan endda placere filerne lige hvor man har lyst,
det behøver ikke at være i Documents and Settings.

Det er windows XP (pro) jeg kører med.

Tak igen

/ha

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 18-09-05 19:51

ha skrev:

> Smukt, tak for det.

Velbekomme.

> Man kan endda placere filerne lige hvor man har lyst, det
> behøver ikke at være i Documents and Settings.

Det er vist kun cache-placeringen, du kan ændre på derinde, er det
ikke? Cachen og Camera Raw-databasen, er ikke det samme. Camera Raw-
databasen er en enkelt fil, som ligger i 'Document and Settings/
{Brugernavn}/Application Data/Adobe CameraRaw' og hedder Database.

Cachen ligger i 'Document and Settings/{Brugernavn}/Application Data/
Adobe CameraRaw/Cache'.

> Det er windows XP (pro) jeg kører med.

Ditto.

--
Hilsen
Madsen

Fra : ha

Dato : 18-09-05 20:59

Thomas G. Madsen wrote:
> Det er vist kun cache-placeringen, du kan ændre på derinde, er det
> ikke? Cachen og Camera Raw-databasen, er ikke det samme.

Ja, det har du ret i, det er godt nok *kun" cache-mappen der kan flyttes.
Det må jeg så acceptere, jeg sætter så nok max. størrelse af databasen
ned, så den ikke fylder 1Gb som blev foreslået som standard.

Takken igen.

/ha