Vatikanet indleder jagt på bøsser
Fra : Vidal

Dato : 18-09-05 08:49

Vatikanets mål er en gennemgribende udrensning efter
pædofili-skandalerne, der ramte den amerikanske kirke
i 2002.

Allerede som kardinal talte Joseph Ratzinger, nu pave
Benedikt, om behovet for at rense ud i kirkens »snavs«.

I modsætning til sin forgænger, Johannes Paul II, der
blev kritiseret for en blød linje over for de pædofile
præster, har Ratzinger altså besluttet at lægge en ny
og skrappere linje.

Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Per Rønne

Dato : 18-09-05 09:39

Vidal <vidal@webspeed.dk> wrote:

> I modsætning til sin forgænger, Johannes Paul II, der
> blev kritiseret for en blød linje over for de pædofile
> præster, har Ratzinger altså besluttet at lægge en ny
> og skrappere linje.

Men pædofili har nu altså intet med homoseksualitet at gøre. Men i
katolsk sammenhæng nok at gøre med:

1. Kravet om cølibat.

2. Det forhold at drenge er »for hånden« i højere grad end piger - som
messedrenge og som elever på præsteseminarierne. Det er forklaring nok
for at 80% af de misbrugte er drenge fra 12 år og op.
--
Per Erik Rønne

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 18-09-05 11:58

Per Rønne wrote:

> 1. Kravet om cølibat.

Selvom jeg ikke er præst, lever jeg som enlig og har gjort det i mange
år. Sikke en pædofilbombe jeg og de tusinder af andre enlige, danske
mænd må være. Måske inklusive dig selv?

> 2. Det forhold at drenge er »for hånden« i højere grad end piger - som
> messedrenge

Og -piger. Nu om dage bruges kønnene ligeligt ved messen.

> og som elever på præsteseminarierne.

Som ikke er børn.

> Det er forklaring nok
> for at 80% af de misbrugte er drenge fra 12 år og op.

Ikke forstået.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Per Rønne

Dato : 18-09-05 12:23

Kevin Edelvang <virker@ikke.invalid> wrote:

> Selvom jeg ikke er præst, lever jeg som enlig og har gjort det i mange
> år. Sikke en pædofilbombe jeg og de tusinder af andre enlige, danske
> mænd må være. Måske inklusive dig selv?

Nu er det jo langt fra alle enlige, der også lever i cølibat.

> Og -piger. Nu om dage bruges kønnene ligeligt ved messen.

Det er vist noget ret specielt her i Danmark.

> Som ikke er børn.

Der har været en del rapporter om misbrug af unge elever på disse
præsteseminarier.

> Ikke forstået.

Det er mig bekendt ikke børnehavedrenge der bliver misbrugt, men drenge
i katolske »secondary schools« og på præsteseminarier.

--
Per Erik Rønne

Fra : Heidelberg

Dato : 18-09-05 13:24

On Sun, 18 Sep 2005 13:23:08 +0200, spam@husumtoften.invalid (Per
Rønne) wrote:

>Det er vist noget ret specielt her i Danmark.

Beklager hvis denne postingen dukker opp to ganger eller kom privat
ved første posting. Jeg har visst litt problemer med posting i dag.

Det jeg sa i forrige posting var at dette som du henviser til ikke er
spesielt for Danmark. Vi har det i Den katolske kirke i Norge og jeg
har sett det i Birmingham i UK. Deretter spurte jeg om hva i all
verden som får deg til å tro at Danmark skiller seg ut her.

mvh Knut
--
Knut Heidelberg
http://heidelberg.no

Free Heidelberg Mail
http://heidelberg.zzn.com

Fra : Per Rønne

Dato : 18-09-05 13:43

Heidelberg <see.homepage@invalid.no> wrote:

> [...]
> har sett det i Birmingham i UK. Deretter spurte jeg om hva i all
> verden som får deg til å tro at Danmark skiller seg ut her.

Ja, jeg skrev Danmark, men kunne lige så godt have skrevet Norden eller
Nordvesteuropa. Et områder hvor den katolske kirke er mindretalskirke.

Men ikke på globalt plan, og ikke hvor misbruget er fremtrædende.
--
Per Erik Rønne

Fra : Heidelberg

Dato : 18-09-05 13:55

On Sun, 18 Sep 2005 14:43:25 +0200, spam@husumtoften.invalid (Per
Rønne) wrote:

>Ja, jeg skrev Danmark, men kunne lige så godt have skrevet Norden eller
>Nordvesteuropa. Et områder hvor den katolske kirke er mindretalskirke.
>
>Men ikke på globalt plan, og ikke hvor misbruget er fremtrædende.

Vel, det er ikke godt å vite hva du kunne ha skrevet. Jeg forholder
meg til det du skriver og ikke noe annet. Så er vi altså enig i at det
vi snakker om ikke er et lokalt dansk fenomen, men noe vi kan forvente
i hele nordvest-Europa. Jeg har forresten sett dette i Polen også, når
jeg tenker meg om - men det spiller ingen rolle når vi nå har gitt
uttalelsen rett perspektiv.

mvh Knut
--
Knut Heidelberg
http://heidelberg.no

Free Heidelberg Mail
http://heidelberg.zzn.com

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 18-09-05 15:58

Per Rønne wrote:

> Ja, jeg skrev Danmark, men kunne lige så godt have skrevet Norden eller
> Nordvesteuropa. Et områder hvor den katolske kirke er mindretalskirke.

I Rom kan den katolske kirke vist ikke siges at være en mindretalskirke.
Dér bruger man piger og drenge på lige fod.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Per Rønne

Dato : 18-09-05 16:56

Kevin Edelvang <virker@ikke.invalid> wrote:

> I Rom kan den katolske kirke vist ikke siges at være en mindretalskirke.
> Dér bruger man piger og drenge på lige fod.

Det lyder som en ny udvikling, men det misbrug vi hidtil har set er jo
også noget der har fundet sted over årtier.

Da Johannes Paul II besøgte Danmark blev det bemærket, at den katolske
kirke her også brugte messePIGER.

--
Per Erik Rønne

Fra : Knut

Dato : 19-09-05 08:13

On Sun, 18 Sep 2005 17:56:07 +0200, Per Rønne wrote:

> [...]
> også noget der har fundet sted over årtier.
>
> Da Johannes Paul II besøgte Danmark blev det bemærket, at den katolske

Kanskje du legger for mye i en slik bemerkning revet ut av sin sammenheng?

mvh Knut
--
Knut Heidelberg
http://heidelberg.no

Fra : Per Rønne

Dato : 19-09-05 08:49

Knut <see.homepage@invalid.no> wrote:

> Kanskje du legger for mye i en slik bemerkning revet ut av sin sammenheng?

Næh, men besøget fandt nok sted for en 20 år siden.
--
Per Erik Rønne

Fra : Knut

Dato : 19-09-05 10:10

On Mon, 19 Sep 2005 09:48:43 +0200, Per Rønne wrote:

> Næh, men besøget fandt nok sted for en 20 år siden.

Det forklarer kanskje saken. Satser på det.

mvh Knut
--
Knut Heidelberg
http://heidelberg.no

Fra : AF

Dato : 18-09-05 22:19

Kevin Edelvang skrev i news:432d8063$0$250$14726298@news.sunsite.dk

> I Rom kan den katolske kirke vist ikke siges at være en mindretalskirke.
> Dér bruger man piger og drenge på lige fod.

Bliver drenge og piger så også misbrugt på lige fod? Der er jo en vis
præcedens for at misbrugere forfremmes til en post i Vatikanet!

http://maranatha.dk/ + http://skabelsen.info/ + *DebatForum*
http://ravsted.dk/ - *også med DebatForum*

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 19-09-05 16:42

AF wrote:

> Bliver drenge og piger så også misbrugt på lige fod?

Jeg kender ikke til statistik på området.

> Der er jo en vis præcedens for at misbrugere forfremmes til en post i Vatikanet!

Jeg ved ikke, hvad du hentyder til. Der har været nogle sager, hvor den
slags præster er blevet gemt af vejen et sted i vatikanets støvede
biblioteker, bl.a. danske Peter Schindler i begyndelsen af forrige
århundrede... En forfremmelse kan det dog ikke kaldes.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : AF

Dato : 19-09-05 16:59

Kevin Edelvang skrev i news:432edc5c$0$255$14726298@news.sunsite.dk

[ ... ]
> Mvh
> Kevin Edelvang

Du læser jo ikke mine indlæg og du har jo filtreret mig langt væk!

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 19-09-05 19:02

AF wrote:

> Du læser jo ikke mine indlæg og du har jo filtreret mig langt væk!

Nåh.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : AF

Dato : 19-09-05 19:35

Kevin Edelvang skrev i news:432efd0f$0$256$14726298@news.sunsite.dk

> Nåh.

Nå, det havde du måske helt glemt

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 19-09-05 21:17

AF wrote:

> Nå, det havde du måske helt glemt

Nej. Det er korrekt, jeg har haft dig en tur nedom filteret. For tiden
er filtret dog tomt. Mit "nåh" gik lidt på, at jeg er forundret over,
hvor ofte det falder dig naturligt at nævne, at jeg har plonket dig engang.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : AF

Dato : 19-09-05 21:38

Kevin Edelvang skrev i news:432f1cc5$0$256$14726298@news.sunsite.dk

> Mit "nåh" gik lidt på, at jeg er forundret over,
> hvor ofte det falder dig naturligt at nævne, at jeg har plonket dig
> engang.

Lige som jeg kan værfe forundret over hvor ofte, folk der har plonket,
alligevel læser mine indlæg

Men nu hvor du så alligevel læser mine indlæg, kunne det jo tænkes at vi ved
et "uheld" kom i gang med lidt seriøs snak

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 19-09-05 21:42

AF wrote:

> Lige som jeg kan værfe forundret over hvor ofte, folk der har plonket,
> alligevel læser mine indlæg

Der kan jo ske så meget. Jeg kan skifte fra Outlook Express til
Thunderbird, du kan skifte navn fra "Andreas Falck" Til "AF" osv osv...

> Men nu hvor du så alligevel læser mine indlæg, kunne det jo tænkes at vi
> ved et "uheld" kom i gang med lidt seriøs snak

Din indledende bemærkning (som du endnu ikke har uddybet) i denne tråd
tyder ikke på det. Men lad os nu se.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : AF

Dato : 19-09-05 21:51

Kevin Edelvang skrev i news:432f2293$0$250$14726298@news.sunsite.dk

> Din indledende bemærkning (som du endnu ikke har uddybet) i denne tråd
> tyder ikke på det. Men lad os nu se.

Så glem den, da det ikke tyder på at den kan fremkalde noget positivt

Fra : JB

Dato : 26-09-05 00:35

AF wrote:
> Kevin Edelvang skrev i news:432f2293$0$250$14726298@news.sunsite.dk

> Så glem den, da det ikke tyder på at den kan fremkalde noget positivt

Hvor er han også ond ved dig Andreas, hvad bliver det til med den kage ?

Fra : Jens Bruun

Dato : 18-09-05 12:43

"Kevin Edelvang" <virker@ikke.invalid> skrev i en meddelelse

> Selvom jeg ikke er præst, lever jeg som enlig og har gjort det i mange
> år.

At leve som enlig er ikke nødvendigvis det samme som at leve i cølibat. Din
velvalgte formulering indikerer, du ikke nødvendigvis lever i cølibat. Er
det tilfældet, ligner dit svar til Per Rønne mest af alt en
afledningsmanøvre fra en velmenende katolik, der helst ikke ser sin kirke
svinet til.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 8/30/05)

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 18-09-05 16:01

Jens Bruun wrote:

> At leve som enlig er ikke nødvendigvis det samme som at leve i cølibat. Din
> velvalgte formulering indikerer, du ikke nødvendigvis lever i cølibat.

Nuvel, jeg forstår godt, hvad I vil sige. Men mange mennesker lever de
facto i cølibat. Måske har de ikke lovet nogen, de vil afstå fra sex,
men gør det alligevel af forskellige årsager. Enten som valg, eller
fordi der ikke er nogen, der vil dyrke sex med dem.

Jeg har intet imod at man kritiserer den katolske kirke, heller i
forbindelse med misbrugssagerne. Men jeg tager anstød fra koblingen
mellem livet i cølibat og udvikling af pædofili. På samme måde mener jeg
det er absurd at påstå, at homoseksuelle er mere pædofile end
heteroseksuelle.

Skulle der være en sammenhæng mellem pædofile og folk, der lever i
cølibat, mener jeg langt snarere det kan skyldes, at pædofile "placerer
sig", det være sig bevidst eller ubevidst, i sammenhænge, hvor der er
små børn, f.eks. som idrætsleder, lærer eller.. Ja, måske præst.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Cyril Malka

Dato : 18-09-05 16:09

Kevin Edelvang wrote:

> Jeg har intet imod at man kritiserer den katolske kirke, heller i
> forbindelse med misbrugssagerne. Men jeg tager anstød fra koblingen
> mellem livet i cølibat og udvikling af pædofili.

Det bør måske ses fra den anden side.

Det vil sige at måske har nogle mennesker disse homofile tendenser, og
det vil de ikke kendes ved eller acceptere dem, hvorfor den katolske
kirke, med sin afholdsløfte (ikke bare cølibat, men også afholdenhed!)
kan få dem til at tro at de nemmere kan tage afstand fra sig selv og
deres seksualitet... Hvilket det ikke gør i mange tilfælde.

> På samme måde mener jeg
> det er absurd at påstå, at homoseksuelle er mere pædofile end
> heteroseksuelle.

Ikke desto mindre så er de fleste pædofile, homoseksuelle.

http://www.theinterim.com/2002/sept/02study.html
http://www.familyresearchinst.org/FRI_EduPamphlet2.html
http://us2000.org/cfmc/Pedophilia.pdf
http://www.worldnetdaily.com/news/article.asp?ARTICLE_ID=27431

Her igen vil jeg mene at det kan skyldes, at homoseksualitet stadig
leves dårligt af mange og det er derfor nemmere at gå over til pædofilien.

--
Venligst,

Cyril

Det Nye Testamente - Fortæller man alt? http://www.nytestamente.org
.... Sometimes the most expensive thing you ever do is nothing

Fra : Per Rønne

Dato : 18-09-05 16:56

Cyril Malka <news@nytestamente.org> wrote:

> Ikke desto mindre så er de fleste pædofile, homoseksuelle.

Det er der ganske simpelt ikke basis for at påstå. Prøv eksempelvis at
komme med statistik fra Danmark, og dømte pædofile forbrydere.

Ukendte links fra kristelige, amerikanske sites er ganske simpelt
værdiløse.
--
Per Erik Rønne

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 20-09-05 10:23

Den Søndag den 18. september 2005 17:56 skrev Per Rønne med
spam@husumtoften.invalid i beskeden
<1h33ivw.1x775y3nsca50N%spam@husumtoften.invalid> i gruppen
dk.livssyn.kristendom:
> [...]
> komme med statistik fra Danmark, og dømte pædofile forbrydere.
> Ukendte links fra kristelige, amerikanske sites er ganske simpelt

Omvendt bevisbyrde?

Per, du siger: "Det er der ganske simpelt ikke basis for at påstå", og dernæst
er du selv kvalitetsdommer i forhold til det du betegner som "kristelige,
amerikanske sites"...

Det ville slet ikke undre mig, at pædofile havde homoseksuelle tendenser,
hvilket referencerne også antyder. Hvad der måtte være egnet eller ikke egnet
ligger vel i gruppens navn, og det *burde* ikke være herinde du tog afstand
fra "kristelige, amerikanske sites".

[Rasmus: hér klager du ikke over at man afviser kristne links? Hvorfor
mon? ]

Pædofili bunder i manglende evne til at have *voksne* relationer med andre
voksne mennesker. Men det er måske for skarpt at fremhæve denne "brist" i den
humanistiske verden vi lever i?

Henrik, Dianalund

Fra : Per Rønne

Dato : 20-09-05 10:54

Henrik Vestergaard <vestergaard_henr@gmx.net> wrote:

> [...]

> er du selv kvalitetsdommer i forhold til det du betegner som "kristelige,

Det er ikke just ukendt at det kristne højre, især i USA lider af
galopperende homofobi. Og jeg beder såmænd blot om lidt statistisk
materiale her fra Danmark, over faldne domme over pædofile forhold,
inden for de sidste 10 år.

Er der flere drenge der er blevet mishandlet af mænd end der er drenge
der er mishandlet af kvinder, og piger der er blevet mishandlet af mænd?
Efter statistik og domme?
--
Per Erik Rønne

Fra : Knut

Dato : 20-09-05 11:55

On Tue, 20 Sep 2005 11:54:14 +0200, Per Rønne wrote:

> Er der flere drenge der er blevet mishandlet af mænd end der er drenge
> der er mishandlet af kvinder, og piger der er blevet mishandlet af mænd?
> Efter statistik og domme?

Her i Norge er det vanskelig med tilgjengelig statistikk, ganske enkelt
fordi det ikke foreligger noen. Hvis det er annerledes i Danmark, da kan du
med rette etterlyse statistikken. Hvis det ikke er annerledes i Danmark, da
kan du bare med stor urette etterlyse statistikken.

Så hvordan er det i Danmark?

mvh Knut

--
Knut Heidelberg
http://heidelberg.no

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 20-09-05 12:17

Den Tirsdag den 20. september 2005 11:54 skrev Per Rønne med
spam@husumtoften.invalid i beskeden
<1h36rd1.1m0ghpr1mgzem6N%spam@husumtoften.invalid> i gruppen
dk.livssyn.kristendom:

> [...]
> galopperende homofobi. Og jeg beder såmænd blot om lidt statistisk
> materiale her fra Danmark, over faldne domme over pædofile forhold,

Statistik du ikke kan få, fordi den forhåndenværende statistik deler ved 12 år,
selvom det burde være enhver bekendt at den kriminelle lavalder er 15, og at
sex med personer mellem 12 og 15 er lige så ulovlig. Hvorfor der skelnes som
det er sket, vides ikke. Men hvis du har andre kilder end statistikbanken.dk
så kom med den, fremfor kun at komme med forespørgsler hvor du forventer at
andre skal lave dine lektier.

> Er der flere drenge der er blevet mishandlet af mænd end der er drenge
> der er mishandlet af kvinder, og piger der er blevet mishandlet af mænd?
> Efter statistik og domme?

Ikke til at vide...

Under temaet: "Heterosek. sæd.f. børn u. 12 år" var der i 2003 86 domme ifølge
statistikbanken.dk, mens der under temaet "Homosek. sæd.f. børn u. 12 år" var
faldet 13 domme i 2003.

Heterosek. sæd.forbr. i øvrigt = 131 domme
Homosek. sæd.forbr. i øvrigt = 22 domme

132 voldtægter herunder 21 indenfor aldersgruppen 15-19 årige, ingen kvindelige
forbrydere - angiveligt...

Men så er der flere psykologiske aspekter at være opmærksom på. Dem kan du selv
prøve at tænke dig til...

Henrik, Dianalund

Fra : Per Rønne

Dato : 20-09-05 16:52

> [...]

> 12 år, selvom det burde være enhver bekendt at den kriminelle lavalder er
> 15, og at sex med personer mellem 12 og 15 er lige så ulovlig.

12 år var den gamle seksuelle lavalder, indtil 1930, og det er stadig
sådan at straffen er dobbelt så stor når det drejer sig om barn under 12
i forhold til barn i alderen 12, 13 og 14 år. Sikkert fordi børnene
fysisk set normalt bliver seksuelt modne i 12-13 års alderen - den
psykiske modning kommer naturligvis normalt senere.
--
Per Erik Rønne

Fra : JB

Dato : 26-09-05 00:39

Cyril Malka wrote:

> [...]
>
> Her igen vil jeg mene at det kan skyldes, at homoseksualitet stadig
> leves dårligt af mange og det er derfor nemmere at gå over til

Du ryster da også dine personlige erfaringer ud af ærmet lige nu.

Fra : Per Rønne

Dato : 18-09-05 16:56

> [...]

> forbindelse med misbrugssagerne. Men jeg tager anstød fra koblingen
> mellem livet i cølibat og udvikling af pædofili.

Koblingen er nu snarere at for præsterne er de muligheder der er nærmest
- messedrengene. Og i en del lande så efterhånden også messePIGERNE.

Men det ville nok være at foretrække, om de holdt sig til deres
husbestyrerinder, eller i hvert fald at de anonymt gik på bordel.

Hvis de ikke kan klare cølibatet.
--
Per Erik Rønne

Fra : Jens Bruun

Dato : 18-09-05 18:39

> [...]
> "placerer sig", det være sig bevidst eller ubevidst, i sammenhænge,
> hvor der er små børn, f.eks. som idrætsleder, lærer eller.. Ja, måske

Bull's eye.

Fra : JB

Dato : 26-09-05 00:32

Vidal wrote:
> [...]
> blev kritiseret for en blød linje over for de pædofile
> præster, har Ratzinger altså besluttet at lægge en ny

Så løser det vel boligmangel i det område.