/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Ventiler og shims (for lidt spillerum)
Fra : Kenneth Østrup


Dato : 17-09-05 19:04

Hej NG,

Det kom til min overraskelse at spillerummet mellem knasten og shims for
nogle af ventilerne på min motor, var for lille (under 0.05mm).

Er det normalt, at spillerummet efter at have stået korrekt, kan blive
mindre?

Forekommer det af en speciel køre-stil, eller har de måske ikke stået
rigtigt sidst de blev stillet?

--
Med venlig hilsen
Kenneth Østrup - <http://blog.riskoger.net/>
Honda RC04/SC01 - 1984

 
 
Brian Sørup (17-09-2005)
Kommentar
Fra : Brian Sørup


Dato : 17-09-05 19:19


"Kenneth Østrup" <ksFJERN@skysovs.com> skrev i en meddelelse
news:432c5a8a$0$78288$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> Hej NG,
>
> Det kom til min overraskelse at spillerummet mellem knasten og shims
for
> nogle af ventilerne på min motor, var for lille (under 0.05mm).
>
> Er det normalt, at spillerummet efter at have stået korrekt, kan blive
> mindre?

Ja - efterhånden som ventilsæder og ventiler slides bliver spillerummet
mindre.
--
Brian Sørup
Honda VFR 750 F RC36





Kenneth Østrup (17-09-2005)
Kommentar
Fra : Kenneth Østrup


Dato : 17-09-05 19:35

Brian Sørup wrote:
> Ja - efterhånden som ventilsæder og ventiler slides bliver spillerummet
> mindre.

Okay, dvs. man starter med de store shims og arbejder sig længere ned i
størrelse?

Eller er det forskelligt hvilken vej de slides?


--
Med venlig hilsen
Kenneth Østrup - <http://blog.riskoger.net/>
Honda RC04 - 1984

Armand (17-09-2005)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 17-09-05 23:29

Kenneth Østrup wrote:
> Brian Sørup wrote:
>
>>Ja - efterhånden som ventilsæder og ventiler slides bliver spillerummet
>>mindre.
>
>
> Okay, dvs. man starter med de store shims og arbejder sig længere ned i
> størrelse?
>
> Eller er det forskelligt hvilken vej de slides?

Tidligere var det slitagen i hele stødstangs og vippearms -systemet
årsagen til at man korrigerede spillerummet á strammere; men på en motor
hvor knasterne træder direkte på ventilerne er der ikke nær det samme
slitage på dén side at mekanikken, hvorfor at det er ventilens vandring
ind i topstykket at man korrigerer for (á større spillerum).
Den fraværende mængde mekanik er forøvrigt også årsag til at
spillerummet ikke behøver at skulle være større end det er!

--
Armand.

Kenneth Østrup (17-09-2005)
Kommentar
Fra : Kenneth Østrup


Dato : 17-09-05 23:46

Armand wrote:
>> Eller er det forskelligt hvilken vej de slides?
>
> Tidligere var det slitagen i hele stødstangs og vippearms -systemet
> årsagen til at man korrigerede spillerummet á strammere; men på en motor
> hvor knasterne træder direkte på ventilerne er der ikke nær det samme
> slitage på dén side at mekanikken, hvorfor at det er ventilens vandring
> ind i topstykket at man korrigerer for (á større spillerum).
> Den fraværende mængde mekanik er forøvrigt også årsag til at
> spillerummet ikke behøver at skulle være større end det er!
>

Ok, jeg er bare stadigvæk lidt i tvivl om hvad det er om egentlig
slides, som gør det er nødvendigt at "udvide" spillerummet efterhånden
som tiden og kilometerne flyver.

Umidelbart ville jeg jo tro at det er selve knasten som bliver slidt og
at man skal sætte større shims i for at få det til at passe, eller at
shimmen bliver slidt (hvilket jeg kan se de også gør, nogle af de shims
jeg har buler nemlig meget svagt indad på midten)

--
Med venlig hilsen
Kenneth Østrup - <http://blog.riskoger.net/>
Honda RC04 - 1984

Jens Jacob Bager Jen~ (18-09-2005)
Kommentar
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 18-09-05 07:28

> Umidelbart ville jeg jo tro at det er selve knasten som bliver slidt
> og at man skal sætte større shims i for at få det til at passe, eller
> at shimmen bliver slidt (hvilket jeg kan se de også gør, nogle af de
> shims jeg har buler nemlig meget svagt indad på midten)

Hej Kenneth

Hvis dine vippearme buer indad, så er de slidt helt op! Prøv at mål på din
knastaksel. Der er et mål for max løft- Som regel hvis vippearmene er slidt
op, så er kansen det også. Det koster heste, giver ventil støj og jeg har
knækket en ventil på en motor med smadrede vippearme og knastaksel.

--
Mojn
Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 og Suzuki DR 600 '85
Polyteknisk MC Forening (PMC)



Ukendt (18-09-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 18-09-05 08:59


Jens Jacob Bager Jensen skrev i meddelelsen
<432d08d5$0$18642$14726298@news.sunsite.dk>...
>Hej Kenneth
>
>Hvis dine vippearme buer indad, så er de slidt helt op! Prøv at mål på din
>knastaksel. Der er et mål for max løft- Som regel hvis vippearmene er slidt
>op, så er kansen det også. Det koster heste, giver ventil støj og jeg har
>knækket en ventil på en motor med smadrede vippearme og knastaksel.


Som jeg forstår Kenneth, så er der ikke vippearme i katana motoren, men
derimod shims på toppen af knastfølgeren ? Og den slags shims hulslides
over tid.

mvh
Orla




Ukendt (18-09-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 18-09-05 10:21


Orla Pedersen skrev i meddelelsen
<432d1e35$1$146$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...

>Som jeg forstår Kenneth, så er der ikke vippearme i **katana** motoren, men
>derimod shims på toppen af knastfølgeren ? Og den slags shims hulslides
>over tid.


Pis ! Det er jo Honda der snakkes om anyway, den har ikke vippearme.

mvh
Orla




Ukendt (18-09-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 18-09-05 12:33


Kenneth Østrup skrev i meddelelsen
<432c9c99$0$78279$157c6196@dreader1.cybercity.dk>...

>Umidelbart ville jeg jo tro at det er selve knasten som bliver slidt og
>at man skal sætte større shims i for at få det til at passe, eller at
>shimmen bliver slidt (hvilket jeg kan se de også gør, nogle af de shims
>jeg har buler nemlig meget svagt indad på midten)


På ryggen af knasten, der hvor at Du måler spillerum, bliver den selvsagt
aldrig slidt, knasten rører jo ikke noget forhåbentlig.

mvh
Orla




Armand (18-09-2005)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 18-09-05 22:16

Kenneth Østrup wrote:
>
> .............eller at
> shimmen bliver slidt (hvilket jeg kan se de også gør, nogle af de shims
> jeg har buler nemlig meget svagt indad på midten)

= Ud til højre!
Begrundelse: Man vil ikke kunne lægge den i så bulen med sikkerhed
ligger på langs med akslen/knasten og hvis spillerummet er justeret
efter optimal placering vil en skæv ilægning svare til tykkere shim og
derfor også en for stram ventil, som igen er årsag til at sædet brænder af!

--
Armand.


Kenneth Østrup (18-09-2005)
Kommentar
Fra : Kenneth Østrup


Dato : 18-09-05 23:37

Armand wrote:
> Kenneth Østrup wrote:
>
>>
>> .............eller at
>> shimmen bliver slidt (hvilket jeg kan se de også gør, nogle af de shims
>> jeg har buler nemlig meget svagt indad på midten)
>
>
> = Ud til højre!
> Begrundelse: Man vil ikke kunne lægge den i så bulen med sikkerhed
> ligger på langs med akslen/knasten og hvis spillerummet er justeret
> efter optimal placering vil en skæv ilægning svare til tykkere shim og
> derfor også en for stram ventil, som igen er årsag til at sædet brænder af!
>

Okay! - tak for rådet, til højre med dem så!

Lyder bare mystisk at man så skal bytte med brugte shims, da de vel
højst sansynligt også er blevet slidt (mere eller mindre) på midten.

--
Med venlig hilsen
Kenneth Østrup - <http://blog.riskoger.net/>
Honda RC04 - 1984

Armand (19-09-2005)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 19-09-05 20:48

Kenneth Østrup wrote:
> Armand wrote:
>
>>Kenneth Østrup wrote:
>>
>>
>>>.............eller at
>>>shimmen bliver slidt (hvilket jeg kan se de også gør, nogle af de shims
>>>jeg har buler nemlig meget svagt indad på midten)
>>
>>
>>= Ud til højre!
>>Begrundelse: Man vil ikke kunne lægge den i så bulen med sikkerhed
>>ligger på langs med akslen/knasten og hvis spillerummet er justeret
>>efter optimal placering vil en skæv ilægning svare til tykkere shim og
>>derfor også en for stram ventil, som igen er årsag til at sædet brænder af!
>>
> Okay! - tak for rådet, til højre med dem så!
> Lyder bare mystisk at man så skal bytte med brugte shims, da de vel
> højst sansynligt også er blevet slidt (mere eller mindre) på midten.
>
Det er også sjældent at man ser dem så slidte
Mål dem med en skydelære og brug kæberne på dén som parallelogram og se
om der er luft under midten, og gør testen ved disken hvor du betaler
for dem for ikke at blive prakket andre nedslidte shims på :-|

--
Armand.

Kenneth Østrup (19-09-2005)
Kommentar
Fra : Kenneth Østrup


Dato : 19-09-05 22:04

Armand wrote:
>> Okay! - tak for rådet, til højre med dem så!
>> Lyder bare mystisk at man så skal bytte med brugte shims, da de vel
>> højst sansynligt også er blevet slidt (mere eller mindre) på midten.
>>
> Det er også sjældent at man ser dem så slidte
> Mål dem med en skydelære og brug kæberne på dén som parallelogram og se
> om der er luft under midten, og gør testen ved disken hvor du betaler
> for dem for ikke at blive prakket andre nedslidte shims på :-|
>

Præcist, det var nemlig med en skydelærer jeg opdagede
tykkelsesforskellen ude langs kanten og midten
Det vil jeg gøre.

--
Med venlig hilsen
Kenneth Østrup - <http://blog.riskoger.net/>
Honda RC04 - 1984

Ukendt (17-09-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 17-09-05 23:15


Kenneth Østrup skrev i meddelelsen
<432c61e9$0$78288$157c6196@dreader1.cybercity.dk>...

>Eller er det forskelligt hvilken vej de slides?


Ventiler og sæder slides altid så spillerummet bliver mindre. I motorer med
vippearme, (og stødstænger), kan det opvejes af slid på disse.

mvh
Orla




Kenneth Østrup (18-09-2005)
Kommentar
Fra : Kenneth Østrup


Dato : 18-09-05 00:09

Orla Pedersen wrote:
>>Eller er det forskelligt hvilken vej de slides?
>
> Ventiler og sæder slides altid så spillerummet bliver mindre. I motorer med
> vippearme, (og stødstænger), kan det opvejes af slid på disse.
>

Aha okay, så hvis jeg er ved at nå ned i de mindste størrelser shims,
kan det betyde at det er tid til en god gennemrenovation af topstykket?

Jeg har ingen anelse om hvor langt motoren har gået, men noget kan tyde
på at det er langt (måske?).

--
Med venlig hilsen
Kenneth Østrup - <http://blog.riskoger.net/>
Honda RC04 - 1984

Ukendt (18-09-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 18-09-05 08:42


Kenneth Østrup skrev i meddelelsen
<432ca20c$0$78279$157c6196@dreader1.cybercity.dk>...

>Aha okay, så hvis jeg er ved at nå ned i de mindste størrelser shims,
>kan det betyde at det er tid til en god gennemrenovation af topstykket?


Ja, så er det tid til minimum nye ventiler, og sansynligvis også
ventilsæder, og det leder hen til et erstatningstopstykke i de fleste,
økonomisk forsvarlige, tilfælde

>Jeg har ingen anelse om hvor langt motoren har gået, men noget kan tyde
>på at det er langt (måske?).


Hvis at Du er tæt på minimum shim-tykkelse, så er toppen nok godt slidt :-/

mvh
Orla




Martin Sørensen (18-09-2005)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 18-09-05 15:42

>> Aha okay, så hvis jeg er ved at nå ned i de mindste størrelser shims,
>> kan det betyde at det er tid til en god gennemrenovation af
>> topstykket?
> Ja, så er det tid til minimum nye ventiler, og sansynligvis også
> ventilsæder, og det leder hen til et erstatningstopstykke i de fleste,
> økonomisk forsvarlige, tilfælde
>> Jeg har ingen anelse om hvor langt motoren har gået, men noget kan
>> tyde på at det er langt (måske?).
> Hvis at Du er tæt på minimum shim-tykkelse, så er toppen nok godt
> slidt :-/

Kan det ikke også bare ske at ventiler/ventilsæder er blevet slebet et par
gange i motorens levetid? Hver gang sådan en slibning foretages, vil man jo
skulle gå ned i shim-tykkelsem, da der udelukkende bliver fjernet materiale.

--
signing off.. Martin Sørensen



Ukendt (18-09-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 18-09-05 16:38


Martin Sørensen skrev i meddelelsen
<432d7cb7$0$78280$157c6196@dreader1.cybercity.dk>...

>Kan det ikke også bare ske at ventiler/ventilsæder er blevet slebet et par
>gange i motorens levetid? Hver gang sådan en slibning foretages, vil man jo
>skulle gå ned i shim-tykkelsem, da der udelukkende bliver fjernet
materiale.


Jo da, men uanset årsag, når der ikke længere findes shims, så sidder
ventilen for dybt i topstykket, og det påvirker "åndedrættet" meget i
negativ retning.

mvh
Orla




Kenneth Østrup (18-09-2005)
Kommentar
Fra : Kenneth Østrup


Dato : 18-09-05 15:54

Orla Pedersen wrote:
>>Aha okay, så hvis jeg er ved at nå ned i de mindste størrelser shims,
>>kan det betyde at det er tid til en god gennemrenovation af topstykket?
>
> Ja, så er det tid til minimum nye ventiler, og sansynligvis også
> ventilsæder, og det leder hen til et erstatningstopstykke i de fleste,
> økonomisk forsvarlige, tilfælde
>
>>Jeg har ingen anelse om hvor langt motoren har gået, men noget kan tyde
>>på at det er langt (måske?).
>
> Hvis at Du er tæt på minimum shim-tykkelse, så er toppen nok godt slidt :-/
>

Okay, jeg har heller ikke rigtig nogen anelse om hvor langt motoren har
kørt, da den tidligere ejer har købt den som reservemotor, skulle da
ikke undre mig hvis den har gået et godt stykke over 100.000 KM, det er
langt for sådan DOHC F motor :-|

Om ikke andet, skulle der også snart gerne være en nyere motor på vej,
har lige vundet en på eBay for 250 euro

--
Med venlig hilsen
Kenneth Østrup - <http://blog.riskoger.net/>
Honda RC04 - 1984

Armand (18-09-2005)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 18-09-05 22:12

Orla Pedersen wrote:
> Kenneth Østrup skrev i meddelelsen
> <432ca20c$0$78279$157c6196@dreader1.cybercity.dk>...
>
>
>>Aha okay, så hvis jeg er ved at nå ned i de mindste størrelser shims,
>>kan det betyde at det er tid til en god gennemrenovation af topstykket?
>
> Ja, så er det tid til minimum nye ventiler, og sansynligvis også
> ventilsæder, og det leder hen til et erstatningstopstykke i de fleste,
> økonomisk forsvarlige, tilfælde

Jeg ved at ihverfald for Suzuki's GS-motorer gælder det at man kan
halvredde ved at slibe af toppen af ventilstammen: 0,3mm s.v.j.h. men
det svarer jo også til at man kommer i den anden ende af
shims-sortimentet igen.

Kan ske at Honda har samme indstilling til problemet :-/
Hvis man selv kan renovere topstykket, kunne man forsøge sig med denne
genvej og efterfølgende holde skarpt øje (øre?) med spillerummet om
ventilstammens hærdelag er væk så enden bliver banket flad og
spillerummet derved drastisk højere :-/

>>Jeg har ingen anelse om hvor langt motoren har gået, men noget kan tyde
>>på at det er langt (måske?).
>
> Hvis at Du er tæt på minimum shim-tykkelse, så er toppen nok godt slidt :-/

Den 750 Bol d'Or der har passeret gennem min bekendtskabskreds havde
(også) et noget sprødt topstykke á ventilerne
Jeg vil lige generindre mig om forholdene i morgen og vende tilbage med
nærmere fakta deromkring!

--
Armand.

Steen Gruby (18-09-2005)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 18-09-05 22:21

On Sun, 18 Sep 2005 23:11:56 +0200, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
wrote:

Hej Armand.
>
>Kan ske at Honda har samme indstilling til problemet :-/
>Hvis man selv kan renovere topstykket, kunne man forsøge sig med denne
>genvej og efterfølgende holde skarpt øje (øre?) med spillerummet om
>ventilstammens hærdelag er væk så enden bliver banket flad og
>spillerummet derved drastisk højere :-/
>
Jeg vil lige tillade mig at hæve en finger her.
Jeg har set ventiler, specielt udstødningsventiler, strække sig under
opvarmning som følge af for høj temperatur på udstødningsgassen (for
mager blanding).
Det er nogen gange endt med en fritflyvende "ventilhat" i
forbrændskammeret.
Hvis man har den fejl at der ikke findes shimms der er tynde nok til
at foretage en justering bør man i det mindste undersøge om der er
tegn på overophedning af ventilstammer, nedsunkne sæder, brændte
ventiler eller lignende.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Kenneth Østrup (18-09-2005)
Kommentar
Fra : Kenneth Østrup


Dato : 18-09-05 23:35

Steen Gruby wrote:
> Jeg vil lige tillade mig at hæve en finger her.
> Jeg har set ventiler, specielt udstødningsventiler, strække sig under
> opvarmning som følge af for høj temperatur på udstødningsgassen (for
> mager blanding).
> Det er nogen gange endt med en fritflyvende "ventilhat" i
> forbrændskammeret.
> Hvis man har den fejl at der ikke findes shimms der er tynde nok til
> at foretage en justering bør man i det mindste undersøge om der er
> tegn på overophedning af ventilstammer, nedsunkne sæder, brændte
> ventiler eller lignende.
>

Hej Steen,

Der er en del numre tilbag før jeg når de smalleste shims, så det er nok
knapt så kritisk.
Jeg husker ikke de præcise numre lige nu. Jeg er dog nået til str.
2,60mm / 2,65mm shims på de fleste af ventilerne, så vidt jeg husker er
de mindste ca. 2,30-2,40 og de største ca. 3,50 eller større. De fleste
reserveshims jeg havde liggende i 2 ekstra CB750 topstykker jeg har, var
2,80 -> 2,95.

Jeg lagde mærke til at knasterne var meget blanke og glatte der hvor de
træder på shimmen, de andre knaster jeg har liggende er lidt mere ru i
det. Der er dog ikke nogle ridser eller lign. men er det et tegn på at
de er ved at være til at udskifte?

Jeg vil lige gøre opmærksom på at jeg ingen planer har om at renovere
motoren, da jeg der snart skulle være en nyere på vej fra Tyskland.

Om ikke andet kunne det være spændene at skille den ad for at finde
eventuelle skader.

--
Med venlig hilsen
Kenneth Østrup - <http://blog.riskoger.net/>
Honda RC04 - 1984

Steen Gruby (18-09-2005)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 18-09-05 23:50

On Mon, 19 Sep 2005 00:34:51 +0200, Kenneth Østrup
<ksFJERN@skysovs.com> wrote:

Hej Kenneth.
>
>Der er en del numre tilbag før jeg når de smalleste shims, så det er nok
>knapt så kritisk.
>Jeg husker ikke de præcise numre lige nu. Jeg er dog nået til str.
>2,60mm / 2,65mm shims på de fleste af ventilerne, så vidt jeg husker er
>de mindste ca. 2,30-2,40 og de største ca. 3,50 eller større. De fleste
>reserveshims jeg havde liggende i 2 ekstra CB750 topstykker jeg har, var
>2,80 -> 2,95.
>
Så er der ingen problemer, blot almindeligt slid
Det er helt normalt at der skal skiftes et par brikker fra tid til
anden.

>Jeg lagde mærke til at knasterne var meget blanke og glatte der hvor de
>træder på shimmen, de andre knaster jeg har liggende er lidt mere ru i
>det. Der er dog ikke nogle ridser eller lign. men er det et tegn på at
>de er ved at være til at udskifte?
>
Dine knaster har blot roteret lidt mere - Ingen problemer i det.
Du kan evt. tage en lup og betraget overfladen.
Hvis der ikke er synlige kratre i knasterne er de i orden.
Jeg ville ikke skænke det mange tanker blot mål og skift brikker.
Prøv at kigge på orla's hjemmeside:
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr/
Der er en beskrivelse af hvordan man gør.

>Jeg vil lige gøre opmærksom på at jeg ingen planer har om at renovere
>motoren, da jeg der snart skulle være en nyere på vej fra Tyskland.
>
>Om ikke andet kunne det være spændene at skille den ad for at finde
>eventuelle skader.

Stil de ventiler endnu en gang og lad motoren leve til den endegyldigt
giver op og gem så den nye til det virkelig er aktuelt at skifte.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Kenneth Østrup (19-09-2005)
Kommentar
Fra : Kenneth Østrup


Dato : 19-09-05 13:13

Steen Gruby wrote:
> Dine knaster har blot roteret lidt mere - Ingen problemer i det.
> Du kan evt. tage en lup og betraget overfladen.
> Hvis der ikke er synlige kratre i knasterne er de i orden.
> Jeg ville ikke skænke det mange tanker blot mål og skift brikker.
> Prøv at kigge på orla's hjemmeside:
> http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr/
> Der er en beskrivelse af hvordan man gør.
>

Jep, det er en fremragende vejledning, har brugt den sammen med min
Haynes og den originale Honda service bog til min motorcykel.

>>Jeg vil lige gøre opmærksom på at jeg ingen planer har om at renovere
>>motoren, da jeg der snart skulle være en nyere på vej fra Tyskland.
>>
>>Om ikke andet kunne det være spændene at skille den ad for at finde
>>eventuelle skader.
>
> Stil de ventiler endnu en gang og lad motoren leve til den endegyldigt
> giver op og gem så den nye til det virkelig er aktuelt at skifte.
>

Jeg fik stillet ventilerne for ca. 500 km siden

Tja, jeg har her til år fået kørt ca. 18.000 km ovenpå en i forvejen
slidt motor, hvilket nu betyder at den nu kræver en gennemgribende
renovation som indebærer at motoren skal skildes helt ad, med nye
knastkæder, bundkæder, kædestrammere, og som minimum honing af cylinder
+ nye stempelringe og renovering af topstykke. :-|
Da motorblokken heller ikke har det så godt efter den engang er svejset
sammen efter et styrt, vil jeg hellere starte på en frisk med en nyere
motor, og eventuelt istandsætte den til vinter i stedet for.

Da den nyere motor kun kostede 250 euro på eBay, skal jeg nok lede længe
efter et billigere alternativ

--
Med venlig hilsen
Kenneth Østrup - <http://blog.riskoger.net/>
Honda RC04 - 1984

Steen Gruby (18-09-2005)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 18-09-05 13:09

On Sat, 17 Sep 2005 20:04:03 +0200, Kenneth Østrup
<ksFJERN@skysovs.com> wrote:

Hej Kenneth.
>
>Er det normalt, at spillerummet efter at have stået korrekt, kan blive
>mindre?
>
Der er ikke meget der kan flytte sig i en motor med OHC hvor knasten
træder direkte på ventiltoppen - Og dog?
Hver gang ventilen lukker "klasker" den mod ventilsædet - ikke særligt
hårdt, men alligevel.
Det betyder at ventilsædet kan trykkes en smule op i selve topstykket
- ikke meget, men det kan flytte lidt.
Samtidig giver påvirkning af kanten på ventilsædet og ventilen
anledning til at der trykkes noget materiale sammen - Ikke meget, men
igen - Det flytter lidt.
Alle faktorer får ventilspillerummet til at ændre sig nedad.

Samtidig slides dine knaster lidt, ikke meget, men de slides.
Det samme gør dine afstandsstykker (shimms), så de bliver lidt
tyndere.
Toppen af ventilstammen får også klø, således at den med tiden bliver
kortere - Igen ikke meget, men det bidrager.
Det er alle faktorer der får ventilspillerummet til at ændre sig opad.

Et sidste sted hvor sliddet gør sig gældende er låseringene på
ventilstammerne.
De bliver med tiden trukket opad, hvilket ikke betyder noget på en
almindelig motor med ventilfjedre.
Men på en Ducati med Desmo ventiler hat "halvmånerne" indflydelse på
ventilspilleru,,et - Her bidrager de også med nogle få tusindedele.

Som det fremgår af ovenstående forklaring er der faktorer der trækker
i begge retninger mod større eller mindre spillerum.
Hvilken vej det går er umuligt at forudse.
Et er dog sikkert: Ventilservice på moderne MC er mere besværlig end
vippearme og stilleskruer, men til gengæld er der betydelig længere
imellem at det er nødvendigt at foretage andet end at checke det.

>Forekommer det af en speciel køre-stil, eller har de måske ikke stået
>rigtigt sidst de blev stillet?

Hvis du med speciel kørestil mener at du overhovedet starter motoren,
så ja
Ellers skal du vist køre således at motoren konstant befinder sig i
den øverste 1/4 af registeret før det har en afgørende betydning.


--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Kenneth Østrup (19-09-2005)
Kommentar
Fra : Kenneth Østrup


Dato : 19-09-05 12:53

Steen Gruby wrote:
-snip-
> Som det fremgår af ovenstående forklaring er der faktorer der trækker
> i begge retninger mod større eller mindre spillerum.
> Hvilken vej det går er umuligt at forudse.
> Et er dog sikkert: Ventilservice på moderne MC er mere besværlig end
> vippearme og stilleskruer, men til gengæld er der betydelig længere
> imellem at det er nødvendigt at foretage andet end at checke det.
>

Ja jeg må da indrømme at det er en rimelig genial konstruktion
sammenlignet med vippearme, med meget færre ting som kan gå i stykker.

Det er jo ikke så svært at stille dem, det er bare kedeligt og kan
hurtig røve nogle timers tid

>>Forekommer det af en speciel køre-stil, eller har de måske ikke stået
>>rigtigt sidst de blev stillet?
>
> Hvis du med speciel kørestil mener at du overhovedet starter motoren,
> så ja
> Ellers skal du vist køre således at motoren konstant befinder sig i
> den øverste 1/4 af registeret før det har en afgørende betydning.
>

Okay
Jeg har bare hørt noget mystisk fra en kammarat som fik sin KTM 625
SXC's vintiler justeret hos en mekaniker. Mekanikeren havde fortalt ham
at ventilerne stod for stramt, og at det typisk var på grund af for
rolig kørsel, men det passer vel også meget godt at sådan en SuperMotard
får fuld øre heletiden.

--
Med venlig hilsen
Kenneth Østrup - <http://blog.riskoger.net/>
Honda RC04 - 1984

Armand (19-09-2005)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 19-09-05 20:56

Kenneth Østrup wrote:
>
>
> Okay
> Jeg har bare hørt noget mystisk fra en kammarat som fik sin KTM 625
> SXC's vintiler justeret hos en mekaniker. Mekanikeren havde fortalt ham
> at ventilerne stod for stramt, og at det typisk var på grund af for
> rolig kørsel, men det passer vel også meget godt at sådan en SuperMotard
> får fuld øre heletiden.
>

Dét lyder som noget af en mekanikerskrøne :-|

Det er forøvrigt let at se om ventilerne hár været for stramme: I så
fald vil knasterne være blevet "blanket af" på bagsiden også p.g.a.
vedvarende kontakt!

Jeg brugte engang en tusch til at notere "hvad fanden det nu var" på
bagsiden af min GPZ 900's knaster som p.g.a. ventilfejl havde været alt
for stramme og derfor også var helt blanke på bagsiden også, og ved
senere ventilservice's lagde jeg mærke til at det sorte tusch ikke blev
brændt af eller opløst på anden måde. Derfor vil man med tusch kunne
forny den mørke farve på bagsiden af en gang "afblankede" knaster til
senere kontrol af om justeringen har været for stram!

--
Armand.

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste