Chili-øl: En anmeldelse
Fra : Jens Bruun

Dato : 17-09-05 18:10

Jeg har netop smagt min første chili-øl (Crazy Ed's Original Cave Creek
Chili Beer fra Netto). Min påstand, før jeg tog første slurk, var, at jeg
endnu ikke har smagt en øl, jeg ikke kunne drikke op - dårlig eller ej. Den
påstand kan jeg ikke længere komme med.

Kort fortalt: Dårligt, tyndt, slasket øl, der bare er stæææærkt og surt på
den ufede måde. Og jeg elsker ellers stærk mad med massevis af chili og ikke
mindst øl. Chilien, der lå i øllen, var dog forbavsende frisk og sprød i
smagen.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 8/30/05)

Fra : Jonas Kongslund

Dato : 17-09-05 18:28

On Lørdag 17 september 2005 19:09, Jens Bruun wrote:

> [...]
> endnu ikke har smagt en øl, jeg ikke kunne drikke op - dårlig eller ej.
> Den påstand kan jeg ikke længere komme med.

Samme påstand havde jeg indtil der pludselig stod en Refsvindinge Skibsøl på
bordet. Ubehageligt.

--
Jonas Kongslund

Fra : Max

Dato : 17-09-05 18:50

Hej Jonas

> Samme påstand havde jeg indtil der pludselig stod en Refsvindinge Skibsøl

> bordet. Ubehageligt.

Sjovt nok jagter jeg lige nøjagtig den øl, jeg tror nemlig det er
en type jeg kan lide.

Mvh Max

Fra : Q

Dato : 17-09-05 19:53

> Hej Jonas

Skibsøl
> på
>
> Sjovt nok jagter jeg lige nøjagtig den øl, jeg tror nemlig det er
> en type jeg kan lide.

Jeg fik for nogen tid siden en håndfuld øl fra Refsvindinge af min svoger..

Skibsøllet kan vel bedst sammenlignes med at finde et godt bornholmsk
fiskerleje, hvorefter man giver sig til at slikke et gammelt tjæret fiskenet

AZ Ale er en glimrende øl

Prima Landøl vækker minder om grønlangkål og medister... Tror sku den skal
prøves igen til julefrokosten.. Røgsmagen er ikke så kraftig som på
skibsøllet..

Jeg er dog typen der hælder mere til en Erdinger Weissbier, røgsmagen henter
jeg hos cigaretterne

Der er et index over bla. Refsvindinge forhandlere her:
http://www.goodbeer.dk/shop/index.php

/peter

Fra : Max

Dato : 17-09-05 20:13

Hej Peter

> Skibsøllet kan vel bedst sammenlignes med at finde et godt bornholmsk
> fiskerleje, hvorefter man giver sig til at slikke et gammelt tjæret
fiskenet

Nøjagtig den smag jeg håbede på :)

> AZ Ale er en glimrende øl

Ja, en fin øl.

> Jeg er dog typen der hælder mere til en Erdinger Weissbier, røgsmagen
henter
> jeg hos cigaretterne

Oh, Weissbier er også en af mine favoriter, smøgerne lagde jeg på hylden
for 1 år siden.

> Der er et index over bla. Refsvindinge forhandlere her:

Vi har flere forhandlere her i byen, men ingen af dem har skibsøllet p.t.
Man kunne jo sende en mand over efter nogle, hvorfor har jeg ikke
fået den ide før :)

Mvh Max

Fra : Q

Dato : 17-09-05 20:42

> Hej Peter

> fiskenet
>
> Nøjagtig den smag jeg håbede på :)

Den mangler bare smagen af gammel fisk, så havde minderne om lejrskolen på
Bornholm i 8. klasse for mange år siden helt klart været tilstede

> Oh, Weissbier er også en af mine favoriter, smøgerne lagde jeg på hylden
> for 1 år siden.

Kender jeg godt... Og den røgfri periode holdt også lige til jeg stod med en
velvoksen fadbamse nede på den lokale... Der manglede ligesom etellerandet
mellem fingrene ...

Jeg faldt forresten over Lapin Kulta, en finsk pilsner, sidst jeg var et
smut ved grænsen... Lækker og frugtet.. Vinder over den klassiske Royal med
flere længder IMO..

I den periode hvor jeg ikke røg døjede jeg med allergi og astma.. Det
forsvandt igen da jeg faldt i smøgerne igen...

/peter

Fra : MM

Dato : 18-09-05 04:05

> Hej Jonas

> på
>
> Sjovt nok jagter jeg lige nøjagtig den øl, jeg tror nemlig det er
> en type jeg kan lide.

Har du haft ...øhm... (rømmer mig lige)... "fornøjelsen"... af at prøve en
Limfjordsporter ? mener det er Thisted Bryghus som laver den... mange af
mine eller rimelig ølkyndige venner er stået af bare ved synet af denne...

~M

Fra : Max

Dato : 18-09-05 08:43

Hej M

> [...]
> mine eller rimelig ølkyndige venner er stået af bare ved synet af denne...

Det kan jeg faktisk ikke huske, jeg har set den, men om jeg har
drukket den skal jeg ikke kunnet sige. Men jeg er sikker på at havde
den smagt dårlig så ville jeg huske den. Men jeg har også et sært
forhold til mange smagstyper og dufte, jeg elsker at stikke næsen
helt ind i en rulle tjæregarn og så snuse ind, min foretrukne whisky
er en Lagavulin. Det hele hænger måske sammen med at jeg voksede
op på havnen sammen med bundgarnsfiskere.

Mvh Max

Fra : Jonas Kongslund

Dato : 18-09-05 09:29

On Søndag 18 september 2005 05:04, MM wrote:
> [...]
> mine eller rimelig ølkyndige venner er stået af bare ved synet af denne...

I modsætning til Refsvindinge Skibsøl, så kan jeg rent faktisk godt lide
Limfjordsporter. Herlig øl!

--
Jonas Kongslund

Fra : Ole Larsen

Dato : 18-09-05 10:06

Jonas Kongslund skrev:

> I modsætning til Refsvindinge Skibsøl, så kan jeg rent faktisk godt lide
> Limfjordsporter. Herlig øl!

Hvis de ellers svarer til navnene er skibsøl og porter også typer nær så
langt fra hinanden som muligt

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
Nyt (18.aug.2005) design og nye billeder(G7,G8,G10) på:

Fra : Kasper Malmberg

Dato : 18-09-05 14:29

Ole Larsen wrote:

> Hvis de ellers svarer til navnene er skibsøl og porter også typer nær så
> langt fra hinanden som muligt

Kan du ikke prøve at beskrive øltypen "skibsøl", for jeg syntes at
(smags og udsendes-mæssigt) de to øl godt kunne være fætre.
Problemet er vel at Refsvindinge er det eneste bryggrei der laver
skibsøl, og derved sætter standarten for hvad en skibsøl er.

MVH
KAsper Malmberg

Fra : Hans Joergensen

Dato : 18-09-05 11:55

MM wrote:
> [...]
> mine eller rimelig ølkyndige venner er stået af bare ved synet af denne...

Det er ellers en af de bedste øl der bliver brygget herhjemme, hvis
man altså ikke er en svagpisser )

// Hans
--
Hi! I'm a .signature virus!

Fra : Jens Bruun

Dato : 18-09-05 12:18

> Det er ellers en af de bedste øl der bliver brygget herhjemme, hvis
> man altså ikke er en svagpisser )

Enig, men som med så mange andre af livets store nydelser skal den tillæres.
Intet af det gode kommer af sig selv uden sværdslag.

Fra : Kasper Malmberg

Dato : 18-09-05 14:26

Jens Bruun wrote:

> Enig, men som med så mange andre af livets store nydelser skal den tillæres.
> Intet af det gode kommer af sig selv uden sværdslag.

HE HE

Jeg har gjort det til tradition at, hvert år på ølfestivalen i Valdby,
skal jeg lige smage en Skibsøl. Første gang blev det til 2 slurke og
resten røg ud. Året efter drak jeg det hele og fandt den spædendene. I
år smagte jeg den så igen og nu smagte den ikke værst, den var faktisk
så go at jeg i hjemmebryggeriet experimentere lidt med div. røgøl.

MVH
Kasper Malmberg

Fra : Jonas Kongslund

Dato : 19-09-05 01:10

On Søndag 18 september 2005 15:26, Kasper Malmberg wrote:
> [...]
> år smagte jeg den så igen og nu smagte den ikke værst, den var faktisk
> så go at jeg i hjemmebryggeriet experimentere lidt med div. røgøl.

Hmm, det kan være jeg skal i gang med lidt sværdslag

--
Jonas Kongslund

Fra : Kasper Malmberg

Dato : 18-09-05 14:22

Hans Joergensen wrote:

> Det er ellers en af de bedste øl der bliver brygget herhjemme, hvis
> man altså ikke er en svagpisser )

Helt enig..

Fra : .Kody

Dato : 17-09-05 18:44

> [...]
> den ufede måde. Og jeg elsker ellers stærk mad med massevis af chili og
> ikke mindst øl. Chilien, der lå i øllen, var dog forbavsende frisk og

He he smagte den også... og drak heller ikke op.

Den smager nærmest som en T-beer med tabasco i....

Netto har netop nu en anden øl som hedder "The beer to dine for", fra Greene
King
Den kan klart anbefales. Den er i den lette pilsner ende, men med fin smag,
kan klart anbefales.

..Kody

Fra : Kim Schulz

Dato : 17-09-05 18:59

On Sat, 17 Sep 2005 19:27:33 +0200
Jonas Kongslund <dont@mail.me.at.all> wrote:

> Samme påstand havde jeg indtil der pludselig stod en Refsvindinge
> Skibsøl på bordet. Ubehageligt.

Den er ellers forbandet god efter min mening. Men ja det er ikke en
tøseøl

Fra : Kim Schulz

Dato : 17-09-05 19:01

On Sat, 17 Sep 2005 19:44:00 +0200
".Kody" <kody_fjern_@despammed.com> wrote:
> [...]
> Greene King
> Den kan klart anbefales. Den er i den lette pilsner ende, men med fin

Jeg fandt den halvkedelig og smagløs da jeg smagte den. Derimod fik jeg
i dag en Chapions Ale fra Badger Brewery (købt i bilka) som var ganske
fantastisk. En skøn alesmag med en eftersmag af hyldeblomst....mums

Fra : Peter Westh

Dato : 21-09-05 14:37

"Kim Schulz" <kim@schulz.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> smag, kan klart anbefales.

Jeg fandt den halvkedelig og smagløs da jeg smagte den.

Det gjorde jeg også. Okay øl i og for sig, men alt for kedelig til den pris.

/P

Fra : Hans Joergensen

Dato : 22-09-05 19:20

Peter Westh wrote:
> Jeg fandt den halvkedelig og smagløs da jeg smagte den.
> Det gjorde jeg også. Okay øl i og for sig, men alt for kedelig til den pris.

Er du skizofren? eller mangler din newsreader at sætte > ind for at
det du citerer

// Hans
--
Red-line-shift,Red-line-shift,etc.etc.Red-Light-Stop,Repeat...

Fra : Peter Westh

Dato : 22-09-05 20:24

> Er du skizofren? eller mangler din newsreader at sætte > ind for at
> det du citerer

>Det ved vi vist ikke helt
>Nej, vel?

/P
/P

Fra : Kim Jensen

Dato : 17-09-05 19:13

Jens Bruun wrote:
> [...]
> endnu ikke har smagt en øl, jeg ikke kunne drikke op - dårlig eller ej. Den

Præcis samme oplevelse havde jeg for cirka en time siden. Jeg måtte også
opgive, til trods for, at menuen også var mexicansk inspireret med chili
som væsentlig ingrediens. Magen til sprøjt ...

--
mvh Kim Jensen
blog.werx @ http://kim.litewerx.dk

Fra : Max

Dato : 17-09-05 19:30

Hej Kim

> som væsentlig ingrediens. Magen til sprøjt ...

Ja men det findes, Astra dåseøl fra tyskland :(

Mvh Max

Fra : Bo Warming

Dato : 18-09-05 16:31

> [...]
> den ufede måde. Og jeg elsker ellers stærk mad med massevis af chili og
> ikke mindst øl. Chilien, der lå i øllen, var dog forbavsende frisk og

Jeg tror stenaldermennesket udviklede gener så sprut og stærkt krydderi ikke
matcher.
Eller snarere at chili (og andre krydderier) er gifte som vi lærer os at
påskønne i særlige sammenhænge, hvor intens selvbearbejdning af sindet har
brudt hæmningerne ( for at være stor med de store)- og kun i disse
sammenhænge kan vi lide krydderiet.
Ingefær øl og britisk ingefær vin er heller ikke andet end kuriøsitet.
Men Netto har meget sensationslort(især ikkespiseligt), der sælger hos de
uuddannede, der jagter "nyt for enhver pris" -
Jeg er også vild med chili og har søgt at bruge tabasco i stedet for
angusturabitter i forskellige sammenhænge - aldrig med succes.
Ingefær er godt i kødretter og småkager - men hvem er egentlig vild med
gingerale andet end som whiskyfortyndringsmiddel, hvor sukkervand med brus
ville klare jobbet lissågodt?
Fedt/sødt skal der til for at stærkt krydderi gør gavn

Fra : Morten Nielsen

Dato : 20-09-05 12:30

> [...]
> Chili Beer fra Netto). Min påstand, før jeg tog første slurk, var, at jeg
> endnu ikke har smagt en øl, jeg ikke kunne drikke op - dårlig eller ej.

Jeg havde det på samme måde, indtil jeg fik købt en belgisk øl med et
kirsebær på forsiden. Den skulle have en frugtagtig smag, og det må man sige
den havde. En gennemtrængelig smag af kirsebær, som skar igennem al andet.
Efter halvdelen måtte jeg opgive og smide resten ud. Hver gang jeg ser den,
kommer smagen frem i munden. Puhaaa :(

/Morten N

Fra : Hans Joergensen

Dato : 20-09-05 13:40

Morten Nielsen wrote:
> [...]
> Efter halvdelen måtte jeg opgive og smide resten ud. Hver gang jeg ser den,

Kirsebær er ellers udemærket, men man skal kun drikke en.
Har du prøvet en Hindbær istedet? det er ret godt, selv om smagen
naturligvis er anerledes end alm. øl :)

// Hans
--
Fantastiske pandekager: http://www.ph33r.dk/pancakes.shtml

Fra : Max

Dato : 20-09-05 14:04

Hej Morten

> Jeg havde det på samme måde, indtil jeg fik købt en belgisk øl med et
> kirsebær på forsiden. Den skulle have en frugtagtig smag, og det må man
sige

En såkaldt Kriek øl smager da dejlig til f.eks. Creme Brulee, det er
jo en dessert øl og skal nydes derefter.

Mvh Max

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 21-09-05 10:43

MM wrote:

> [...]
> mine eller rimelig ølkyndige venner er stået af bare ved synet af denne...

Stået af!!?? Det er s'gu' da en øl man står /på/. En af de bedste
portere der brygges i Danmark efter min ringe mening.

Ebbe

Fra : Hans Joergensen

Dato : 22-09-05 19:18

Ebbe Kristensen wrote:
> Stået af!!?? Det er s'gu' da en øl man står /på/. En af de bedste
> portere der brygges i Danmark efter min ringe mening.

Naturligvis bortset fra dem man brygger selv

// Hans, hvis portere får Limfjords til at minde lidt om vand
--
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=43

Fra : Max

Dato : 23-09-05 07:33

Hej Hans

> Naturligvis bortset fra dem man brygger selv
>
> // Hans, hvis portere får Limfjords til at minde lidt om vand

Når man skriver sådan noget, ja så er man næsten
forpligtiget til at invitere, så sted, dato og klokkeslet, tak. :)

Mvh Max

Fra : Hans Joergensen

Dato : 24-09-05 21:49

Max wrote:
> Når man skriver sådan noget, ja så er man næsten
> forpligtiget til at invitere, så sted, dato og klokkeslet, tak. :)

Der var en lidt mild udgave på ølfestivallen, fredag fra omkring kl. 20
og et par timer frem.. i kunne bare have været der

// Hans
--
http://ph33r.dk - Vejen til et fjollet liv

Fra : Max

Dato : 26-09-05 07:41

Hej Hans

> Der var en lidt mild udgave på ølfestivallen, fredag fra omkring kl. 20
> og et par timer frem.. i kunne bare have været der

Findes der ikke et gammelt ordsprog der siger at vejen til
helvede er belagt med dårlige undskyldninge ? :)

Mvh Max

Fra : Hans Joergensen

Dato : 26-09-05 09:36

Max wrote:
> Findes der ikke et gammelt ordsprog der siger at vejen til
> helvede er belagt med dårlige undskyldninge ? :)

Hvad er så din dårlige undskyldning for ikke at være der?

Du kan få opskriften, så kan du selv genskabe øllet

// Hans
--
Photogallery @ http://nathue.dk

Fra : Max

Dato : 26-09-05 09:45

Hej Hans

> Hvad er så din dårlige undskyldning for ikke at være der?

At jeg ikke var inviteret, jeg ved ikke engang hvor jeg skal
kikke for evt. at finde din smugkro :)

> Du kan få opskriften, så kan du selv genskabe øllet

Jeg er dranker, ikke brygger :)

Mvh Max

Fra : Hans Joergensen

Dato : 26-09-05 10:35

Max wrote:
> At jeg ikke var inviteret, jeg ved ikke engang hvor jeg skal
> kikke for evt. at finde din smugkro :)

Så har du jo tabt.. :)

// Hans
--
Jeg - og andre - bliver gladest hvis man følger retningslinierne
http://www.usenet.dk/netikette/ .. på forhånd tak :)

Fra : Max

Dato : 26-09-05 10:41

Hej Hans

> Så har du jo tabt.. :)

Ja, man kan jo ikke vinde når modparten snyder :)

Mvh Max

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 21-09-05 10:48

Max wrote:

> En såkaldt Kriek øl smager da dejlig til f.eks. Creme Brulee, det er
> jo en dessert øl og skal nydes derefter.

Den er osse god som aperitif på en varm sommerdag. Men man skal sørge
for at få en af de gode, hvor kirsebærrene er komme i hele. Det giver
en dejlig duft og smag af mandler - modsat de kriek'er hvor man har
hældt kirsebærsaft i. De smage bare af saftevand.

Ebbe

Fra : Max

Dato : 21-09-05 11:01

Hej Ebbe

>Den er osse god som aperitif på en varm sommerdag. Men man skal sørge
>for at få en af de gode, hvor kirsebærrene er komme i hele. Det giver
>en dejlig duft og smag af mandler - modsat de kriek'er hvor man har

Ja naturligvis skal de være af god kvalitet, dem jeg køber hedder
vidst Kriek og de smager netop lidt af mandler (minder lidt om jul
og ris al'a mandel). Og der er jo en dessertøl og skal behandles
som en sådan, det er ikke en man bæller oven på hårdt arbejde,
der er pilsneren bedre egnet.

Mvh Max

Fra : Morten Nielsen

Dato : 21-09-05 14:04

> [...]
> og ris al'a mandel). Og der er jo en dessertøl og skal behandles
> som en sådan, det er ikke en man bæller oven på hårdt arbejde,

Jamen, så kunne det være jeg skulle tage mig selv i nakken, og prøve at
smage den igen til en dessert :)

/Morten N

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 21-09-05 12:17

Max wrote:

> Ja naturligvis skal de være af god kvalitet, dem jeg køber hedder
> vidst Kriek

De må hedde noget mere end det. Kriek er betegnelse for vildgæret øl
med kirsebærsmag, ikke navnet på et bestemt bryggeri.

Ebbe

Fra : Max

Dato : 21-09-05 16:04

Hej Ebbe

>De må hedde noget mere end det. Kriek er betegnelse for vildgæret øl
>med kirsebærsmag, ikke navnet på et bestemt bryggeri.

Ja, der hedder vidst Belle-Vue så vidt jeg husker, der mangler
nogle i køleskaber, skal vidst ud og handle lidt ind :)

Mvh Max

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 23-09-05 12:37

Hans Joergensen wrote:

> Naturligvis bortset fra dem man brygger selv
>
> // Hans, hvis portere får Limfjords til at minde lidt om vand

Vi ser frem til at de bliver tilgængelige i almindelig handel

Alternativt må du vist hellere til at overveje Max' forslag hvis vi
skal tro på dig

Ebbe

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 26-09-05 10:42

Hans Joergensen wrote:

> Der var en lidt mild udgave på ølfestivallen, fredag fra omkring kl. 20
> og et par timer frem.. i kunne bare have været der

Jeg går ud fra du mener festivallen i Valbyhallen og jo, og jeg var
der skam osse - men da havde du jo ikke annonceret øllen her i gruppen
endnu

Ebbe