Nybagt ejer af brugt MC, og hva´ska´ jeg s~
Fra : Freddi Kjeldsen

Dato : 17-09-05 17:30

Hej

Så fik jeg min første MC i en alder af 45 år. Kørekortet til MC har jeg haft
siden jeg var 18.

I går, fredag, tog jeg så 170 km væk fra bopælen, for at kigge på et muligt
emne.

Faldt pladask for cyklen.
Fin og velholdt og fornuftig pris.

Maskinen lod jeg stå...for sælger skal lige først ha´ nogle penge overført
til sin bankkonto, hvilket sker på mandag/tirsdag, inden jeg kan få
udleveret maskinen.

Hvá skal jeg så gøre herefter?

Jeg henter cyklen onsdag.
Kører på den hjem (på sælges forsikring, går jeg ud fra)

,men hvordan får jeg den omsynet.
Bestiller jeg bare tid i en syns hal, eller skal jeg gøre noget specielt
først?
...og hva nu når registreringsattesten siger at ejeren er en anden (endnu)

Skal jeg på motorkontoret for at få en anden registreringsattest?
...og skal sælger først skrive under på en eller anden erklæring om
overdragelse e.lign?

Vi laver en simpel slutseddel, som skal underskrives.
Her skal der stå noget med prisen og købt som beset uden reklamationsret,
har sælger sagt.

Er denne slutseddel OK, eller skal der stå noget andet?
....og er slutseddlen en for for dukumentation, som jeg skal bruge overfor
synhal, motorkontor og forsikringsselskab?

....forsikringsmæssigt, har jeg forhørt mig hos mit nuværende
forsikringsselskab "TopDanmark".
Da maskinen er lille (535 ccm), jeg er "gammel" (42 år), har kørt skadesfri
i bil hele mit liv, og cyklen fra 1990, s¨å er forsikringen ret billig iflg
TopDanmark.

Hvis jeg der ud over er medlem af "MC Touring Club" (www.mctc.dk), får jeg
20 % rabat oven i hatten.

Alt i alt var det noget med 2400-2500 kr. med kasko.
- Er der noget der lyder forkert her, for jeg har hørt om astronomiske beløb
for MC-forsikringer?

Hvor lang tid, kan jeg mon kører på sælgerens forsikring?
....for der er vel en eller anden overgangs periode.

Pyh-ha...ja, jeg er lidt usikker, som I kan se.

Mvh.
Freddi

Fra : Sune

Dato : 17-09-05 17:45

Hej Freddi

Du bestiller syn nemmest på www.bilsyn.dk hvor du også kan betale.
De skal bruge det gamle registreringsnummer.

Du går på motorkontoret og får en blanket "anmeldelse til syn og/eller
registrerig af motorkøretøjer m.v."

Den udfylder du og afleverer i synshallen, når MC'en skal synes. De vil som
regel også gerne se den gamle registreringsattest.

Attesten og den gamle registreringsattest får du med igen. Dem afleverer du
på motorkontoret, hvor du får en ny nummerplade med hjem og en midlertidig
registreringsattest. Senere får du tilsendt den rigtige registreringsattest.
Det koster et mindre beløb på 4-500 kr.

De er ligeglade med om du kan bevise, at du er ejer.

Din forsikring lydere ok.

vh Sune

Fra : Johan Vikkelsøe-Pede~

Dato : 17-09-05 18:13

> [...]
>

> Vi laver en simpel slutseddel, som skal underskrives.
> Her skal der stå noget med prisen og købt som beset uden reklamationsret,
På ALT, man køber er der 24 -mdr reklamationsret, men ved køb hos private
er det ofte ikke noget man udfører i praksis, fordi prisen ofte er lidt
billigere, end hos en forhandler..

> Hvor lang tid, kan jeg mon kører på sælgerens forsikring?
> ...for der er vel en eller anden overgangs periode.
> _____________________________________-
Rigtigt, mener det er 14 dage, man kan køre i sælgers navn..

Nu, skal du selv syne cyklen??, hvis ja, det er jo en ældre sag, den kan
sagtens stå og se flot ud osv, men stadig være dyr at syne..

Primært, ville jeg undersøge, om evt bremseskiver holder mål til syn(skal
være over minimums mål)
At der ikke er monteret noget ekstraudstyr, såsom larmeudstødning, eller
andet gejl, sørg for der er godkendelsespapirer på de ting...

Det ville være surt at din første cykel, blev din første dyre erfaring med
2hjulere, bremseskiver koster nemt over en tusse, pr stk..

Men ellers velkommen til motorcykelsamfundet..

MVH
Johan
BAndit600N

Fra : MKS - 74

Dato : 17-09-05 18:24

On Sat, 17 Sep 2005 19:12:38 +0200, "Johan Vikkelsøe-Pedersen"
<jv-p@dsa-net.dk> wrote:
_-
> På ALT, man køber er der 24 -mdr reklamationsret, men ved køb hos private
>er det ofte ikke noget man udfører i praksis, fordi prisen ofte er lidt
>billigere, end hos en forhandler..

Det er ikke korrekt, når to private handler, er der ikke tale om
forbrugerkøb. Parterne er kun underlagt købelovens almindelige
bestemmelser, hvis ikke andet er aftalt og derfor fuldt ud muligt at
fraskrive reklamationsretten i en købs/salgskontrakt, hvilket man
iøvrigt (IMO) bør gøre som sælger og acceptere som køber - Jeg gør det
altid!

--
-Michael
CBR600 info - http://home.tiscali.dk/isl21043/CBR600/

Fra : Steen Gruby

Dato : 17-09-05 18:26

On Sat, 17 Sep 2005 18:30:28 +0200, "Freddi Kjeldsen"
<Freddi_kjeldsen_2002@hotmail.com> wrote:

Hej Freddi

>Så fik jeg min første MC i en alder af 45 år. Kørekortet til MC har jeg haft
>siden jeg var 18.

Tjaeh - De fleste af os med gråt hår har faktisk kørt før, og "skal
lige have resten med" før det endegyldigt er slut.
Jeg tror det er atypisk at have haft tilladelsen uden at have benyttet
den i så mange år

>Maskinen lod jeg stå...for sælger skal lige først ha´ nogle penge overført
>til sin bankkonto, hvilket sker på mandag/tirsdag, inden jeg kan få
>udleveret maskinen.

Den Historeie kender jeg.
Du kan læse den her: http://www.gruby.dk/mitmcliv.htm

>Hvá skal jeg så gøre herefter?
>
>Jeg henter cyklen onsdag.
>Kører på den hjem (på sælges forsikring, går jeg ud fra)
>,men hvordan får jeg den omsynet.

Du har 14 dage til at få formalia i orden.
Altså at få den omregistreret i eget navn.

> [...]
>
>Skal jeg på motorkontoret for at få en anden registreringsattest?
>..og skal sælger først skrive under på en eller anden erklæring om

Festen starter med at du finder et forsikringsselskab der vil forsikre
den (jeg læste længere nede at du har talt med et, og prisen lyder
OK).
Der får du t forsikringsbevis, altså en annerkendelse af at de vil
forsikre den.

Så drager du ned på det lokale motorkontor og får en blanket om syn af
motorkøretøj som du udfylder.
Samtidig bestiller du tid hos et synssted der vil tage den inden for
en rimelig tid (14 dage).
med disse papirer stiller du i synshallen til aftalt tid og håber på
at den slipper gennem nøglehullet.
Gør dit hjemmearbejde og gå maskinen ordenligt efter i krogene.
Når sysnmanden har nikket får du en synsrapport med "godkendt.
Med den kører du til motorkontoret - Det er en sej død ---- Ventetid,
men det må du leve med.

Der lægger du synsrapport, forsikringsbevis og den gamle
registreringsattest på disken og får en ny, midlertidig,
registreringsattest (den originale kommer med posten).

Hvis der er plade på cyklen får du sikkert lov til at beholde den -
derved sparer du 500 Kr

Hvis du er en flink fyr sender du sælger en kopi af den nye
registreringsattest for at bevise at du har holdt "formalia".
Det minimerer hans tilbøjlighed til tynd mave

>Vi laver en simpel slutseddel, som skal underskrives.
>Her skal der stå noget med prisen og købt som beset uden reklamationsret,
>har sælger sagt.

Jeg er ikke ørn på privat brugthandel, men jeg vil mene at en vis,
rimelig, garanti alligevel er på sin plads hvis det viser sig at der
er skjulte fejl - F.eks. i motor.

>Er denne slutseddel OK, eller skal der stå noget andet?

Ellers er den helt normal når det gælder bedagede køretøjer i privat
handel.

>...og er slutseddlen en for for dukumentation, som jeg skal bruge overfor
>synhal, motorkontor og forsikringsselskab?

Synshallen er ligeglad med slutsedlen, blot du har den originale
registreringsattest, og det er ikke altid de spørger efter den.
Det er "damen" på motorkontoret der vil se den.
Ingen registreringsattest, ingen ny regeistrering.

Du kan læse mine oplevelser her: http://www.gruby.dk/ducati.htm

>Hvis jeg der ud over er medlem af "MC Touring Club" (www.mctc.dk), får jeg
>20 % rabat oven i hatten.

Det er rigtigt.
Det er MCTC's eneste eksistensberettigelse

>Alt i alt var det noget med 2400-2500 kr. med kasko.
>- Er der noget der lyder forkert her, for jeg har hørt om astronomiske beløb
>for MC-forsikringer?

Prøv at overveje om det kan betale sig med kasko på sådan en gammel
krikke.
To skrammer og så er den totalskadet.
Jeg lever i håbet, og lægger pengene i en krukke på hvilken der står
"Nyt legetøj" - Jeg kan købe meget MC for det en kasko koster, og mit
legetøj er ikke dyrere end jeg kan tåle at miste det (rent økonomisk -
sårene på sjælen taler vi ikke om).

>Hvor lang tid, kan jeg mon kører på sælgerens forsikring?
>...for der er vel en eller anden overgangs periode.

Max. 14 dage inden for lovens rammer.

>Pyh-ha...ja, jeg er lidt usikker, som I kan se.

Bare rolig, sådan er vi alle startet på den leg.

Og så - velkommen i flokken.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Troels Jensen

Dato : 17-09-05 19:39

"Steen Gruby" <oz9zi@virker.ikke> skrev i en meddelelse
> [...]

> ...kører du til motorkontoret..... Hvis der er plade på cyklen får du
sikkert lov til at beholde den - derved sparer du 500 Kr

Nix, der skal altid ny plade på ved ejerskifte, og der skal betales....

--
Troels
FZ6 Fazer

Fra : Steen Gruby

Dato : 17-09-05 19:49

On Sat, 17 Sep 2005 20:39:24 +0200, "Troels Jensen"
<troelsjensen_klipvaek_@paradis.dk> wrote:

Hej Troels.

>Nix, der skal altid ny plade på ved ejerskifte, og der skal betales....

Passer ikke.
Min gamle bil kører stadig rundt med samme nummer.
Og den ER omregistreret.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Martin Sørensen

Dato : 17-09-05 19:50

> Nix, der skal altid ny plade på ved ejerskifte, og der skal
> betales....

Jeg fik da også omregistreret min MC uden at skulle skifte nummerpladen ud..

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Jacob

Dato : 17-09-05 20:09

"Martin Sørensen" <mos@laxity.invalid> skrev i en meddelelse

> Jeg fik da også omregistreret min MC uden at skulle skifte nummerpladen
> ud..
>
> --
> signing off.. Martin Sørensen

Det gjorde jeg også, for ca. et år siden.

Mvh Jacob

Fra : Moller

Dato : 17-09-05 20:11

Martin Sørensen wrote:

> Jeg fik da også omregistreret min MC uden at skulle skifte nummerpladen ud..

   Samt alle 3 MC'er jeg har omregisteret til mig selv... så deeeettt..

--
VH
Lars Molnit

Fra : Villy Andersen

Dato : 17-09-05 20:23

Hej Freddie

Jeg har også for nylig handlet MC privat og der skulle ikke skiftes nr.plade
ved omregistrering.

Husk også at sælger skriver/erklærer at MCérn er gældfri/ubehæftet for gæld
på købsaftalen.

Jeg synes du skal tegne en kasko forsikring, til den pris du skal give kan
det ikke
betale sig at lade være. Ren ansvar koster typisk for dig ca. 1200,00 kr. så
inkl. kasko til 2400-2500 lyder rimelig.

Til sidst tillykke med maskinen, vi ses måske derude.

Mvh Villy Andersen
Honda Shadow

Fra : Hekto

Dato : 18-09-05 00:00

In article <432c6564$0$78282$157c6196@dreader1.cybercity.dk>,
mos@laxity.invalid says...
> Jeg fik da også omregistreret min MC uden at skulle skifte nummerpladen ud..

Ja, det er derfor det hedder OM-registrering, og ikke registrering!
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Suzuki LS650

Fra : Ukendt

Dato : 17-09-05 20:24

"Troels Jensen" <troelsjensen_klipvaek_@paradis.dk> skrev i en meddelelse

> Nix, der skal altid ny plade på ved ejerskifte, og der skal betales....

Pjat med dig, jeg har skul aldrig skulle aflevere nummerpladerne ved
omregistrering, og jeg er da på min fjerde mc, og tolvte bil.

--
Dannie
Kawasaki ZZ-R1100 - 1995 http://www.zx-r.dk

Fra : Futte & Co.

Dato : 18-09-05 14:32

Steen Gruby wrote:

> Du har 14 dage til at få formalia i orden.
> Altså at få den omregistreret i eget navn.

Det er altså 3 uger, læs forsikringsbetingelserne !
Og hvis ikke cyklen kan komme til syn indenfor de omtalte 3 uger, ringer
man til sælger som så for god ordens skyld selv ringer til forsikringen.
Det bare for at alle er med på at synsmanden ikke kunne ta' cyklen før
om 24 dage, eller hvad det nu måtte være.

--

Jørgen, Brøndby, http://dfmc.dk/?id=70
Honda CB550F, den fine årgang 1975

Fra : Steen Gruby

Dato : 17-09-05 20:23

On Sat, 17 Sep 2005 18:30:28 +0200, "Freddi Kjeldsen"
<Freddi_kjeldsen_2002@hotmail.com> wrote:

Hej Freddi.

Jeg var lige tilbage i mine tidligere posteringer, og der fandt jeg
denne checkliste.

Listen gælder ikke helt for ældre MC'er, idet der ikke var
blinklyskrav, bremsekontakt på forbremse, spejle mm.
Jeg har heller ikke taget højde for evt. konstruktive ændringer
Listen adskiller sig forresten ikke meget fra de eftersyn enhver MC
pilot jævnligt bør foretage på sin MC.

Lys:
Alle lygter virker (hvis der er påmonteret ekstralygter skal de virke)
Paraboler fejlfri.
Forlygte indstillet rigtigt - højde og side.
Possitionslys.
Possitionslys ved parkering virker når nøglen står i P (Kun MC med
sidevogn).
Bremselys for- og bagbremse.
Blinklys.
Refleks over eller under nummerpladen (skal være synligt)

Bremser.
Tykkelse på klodser - skift dem inden syn, det giver et godt indtryk.
Skivernes mål (se instruktionsbogen for data)
Skiverne er lige.
Ingen rust på skiverne.
Ikke for meget slør i bremsegreb og pedal (læs - intet).
Gummi på bremsepedal skal være i orden (ubeskadiget).
Bremsegreb og pedal skal være hård (ingen luft i systemet).
Bremseslanger skal være ubeskadigede og uden ældningstegn.
Tromlebremser - vinklen mellem trækstang og aktiveringsarm ved hjulet
skal være under 90 grader.
Cyklen skal bremse jævnt og uden at ryste.
Bremserne må ikke hænge (slæbe).

Stel:
Stelnummeret skal let kunne læses (Som regel på siden af kronrøret,
men på visse ældre MC kan det være præget i steller f.eks. under
sædet).
Kronrørslejer - ingen slør - Ingen hårde punkter.
Forgaffel lige.
Forgaffel - ingen slør imellem forgaffelrør.
Styr - ingen slør i de gafler styret på ældre cykler er monteret i.
Styrstop - styret må ikke komme så tæt på tanken at fingrene kommer i
klemme eller at gaffelrørene rammer tanken.
Bagsvinger - ingen slør.
Intet op/ned slør i hjælpesvingarm ved monoaffjedring.
(check på centralstøtteben ved at løfte op i baghjulet).
Støddæmpere - cyklen må ikke opføre sig som en gyngehest.
Hjullejer - ingen slør.
Hvis cyklen har huller i hjulakslerne til splitter skal de være der.
Dæk - minimum slidbane 1 mm (mener jeg at kunne huske).
Opspænding af kæden.
Kædeskærm skal være monteret.
Spejle - skal sidde fast og være ubeskadigede.

Motor:
Intet oliespild.
Spændebånd på benzinslanger.
Ingen røgudvikling fra motor.
Udstødningssystem tæt.
Originale eller godkendte lydpotter (potter der ikke støjer godkendes
som regel).
Bowdentræk til kobling og gas skal lade sig bevæge let og ubesværet.
Gashåndtaget skal løbe hurtigt tilbage når håndtaget slippes (smæk).
Koblingen må ikke "slæbe".

Instrumentering:
Speedometer skal virke.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Freddi Kjeldsen

Dato : 18-09-05 19:14

> Listen gælder ikke helt for ældre MC'er, idet der ikke var
> blinklyskrav, bremsekontakt på forbremse, spejle mm.

Hvor skiller man mht. MC´ens alder?

...og iøvrigt tak for dine svar

Mvh
Freddi

Fra : Steen Gruby

Dato : 18-09-05 19:46

On Sun, 18 Sep 2005 20:13:39 +0200, "Freddi Kjeldsen"
<Freddi_kjeldsen_2002@hotmail.com> wrote:

Hej Freddi

>Hvor skiller man mht. MC´ens alder?

Det er et rigtig godt spørgsmål.
Jeg kan desværre ikke svare konkret, men reglerne omkring køretøjers
indretning har ændret sig gennem tiden.
Det betyder bl.a. at spejle først blev et lovkrav efter en bestemt
dato, hvilket også gælder for blinklys.
Et køretøj godkendes (normalt) i den stand det er typegodkendt eller
godkendt første gang.
Det gælder også mht. støj fra udstødning.
Jeg har surfet lidt for at finde de nøjagtige datoer for de mest
skelsættende ændringer, men har intet fundet.
Emnet har været oppe i dette forum før, så der er nok en der kan huske
disse datoer.

>..og iøvrigt tak for dine svar

selv tak.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Rasmus og Ditte

Dato : 19-09-05 00:26

> Emnet har været oppe i dette forum før, så der er nok en der kan huske
> disse datoer.

Mht blinklys er skæringsdatoen 30/3 1995(første indregistrering) hvis ikke
jeg husker meget galt.
Før den dato var det enten 4 blinklys eller ingen.
Frit valg..(-:
Mvh
Rasmus ZX9R-C

Fra : Steen Gruby

Dato : 18-09-05 20:38

On Sun, 18 Sep 2005 21:26:04 -0200, "Rasmus og Ditte" <ditras@mail.dk>
wrote:

Hej Rasmus.

>Mht blinklys er skæringsdatoen 30/3 1995(første indregistrering) hvis ikke
>jeg husker meget galt.
>Før den dato var det enten 4 blinklys eller ingen.
>Frit valg..(-:

Mange tak.
Jeg tror nok jeg denne gang samler de aktuelle datoer til senere brug

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Sune

Dato : 19-09-05 08:42

"Rasmus og Ditte" <ditras@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Mht blinklys er skæringsdatoen 30/3 1995(første indregistrering) hvis ikke
> jeg husker meget galt.

Rigtigt.

> Før den dato var det enten 4 blinklys eller ingen.
> Frit valg..(-:

For spejles vedkommende er skæringsdatoen 1/9 '95

vh Sune

Fra : Michael Knak

Dato : 18-09-05 14:29

> Hvor lang tid, kan jeg mon kører på sælgerens forsikring?
> ...for der er vel en eller anden overgangs periode.

Overgangsperioden er ikke 14 dage - men 3 uger !

/ Knak

Fra : Futte & Co.

Dato : 18-09-05 14:42

Freddi Kjeldsen wrote:
> Hej
>
> Så fik jeg min første MC i en alder af 45 år. Kørekortet til MC har jeg haft
> siden jeg var 18.

velkommen og tillykke mæ'en

> [...]
> ...og er slutseddlen en for for dukumentation, som jeg skal bruge overfor
> synhal, motorkontor og forsikringsselskab?

BMW klubben har en slutseddel som jeg har brugt adskillige gange. Jeg
poster den på dk.binaer.motor under mc-slutseddel.
Hvor i landet står din drømmecykel?. Der er jo adskillige her i gruppen
der kan tage med dig når du skal hente cyklen, bare for at få en anden
vurdering af cyklens stand . det kunne jo spare dig for mange
problemer sidenhen.

Fra : Freddi Kjeldsen

Dato : 18-09-05 19:39

> [...]
> der kan tage med dig når du skal hente cyklen, bare for at få en anden
> vurdering af cyklens stand . det kunne jo spare dig for mange problemer

Har downloaded slutsedlen - den har jo alt...
Har fået en super sagkyndig MC-kører med, til at kigge MC´en igennem...så nu
er jeg klar...

Tak for svaret

Mvh
Freddi

Fra : Freddi Kjeldsen

Dato : 18-09-05 19:32

Tak til gruppen for alle svarene.
Det er fedt, at i har hjulpet mig.....

Nu ved jeg hvad jeg skal gøre og i hvilken rækkefølge.

Mvh
Freddi

Fra : Armand

Dato : 07-10-05 19:06

Freddi Kjeldsen wrote:
> Tak til gruppen for alle svarene.
> Det er fedt, at i har hjulpet mig.....
>
> Nu ved jeg hvad jeg skal gøre og i hvilken rækkefølge.

Nå så dét tror du!?

Der er et par detaljer du ikke har nævnt fra starten hvorfor jeg, uagtet
at de måtte have været forklaret dig i anden sammenhæng, lige tager fat
om dém!

Er der gæld i køretøjet?
En opringning til "Bilbogen" hvorunder du oplyser køretøjets
stel(!)-nummer, vil klarlægge dén detalje.
Hvis der er, er en effektiv måde at sikre sig imod at stå med et køretøj
som panthaver gør krav på, at sørge for at det er selve lånet man
betaler ud og ikke blot sætter pengene ind på mandens lønkonto.

At afslutte handelen i sælgers bank, hvor man sikkert også gerne
klarlægger for dig om der er pant i modellen (hvis ikke dé har et lån i
den kán det jo hænde at et financerings-institut har!), er ofte en
fornuftig handling.
At overføre pengene før man stiller op og vil afhente motorcyklen, kan
udnyttes af økonomisk skumle hjerner (eller desperate i økonomisk
uføre?) derved at du ikke kan få pengene ført tilbage pr. automatik hvis
han har solgt til en anden eller ikke vedkender at have modtaget
pengene. Problemet har været tunge lærepenge for adskillige E-bay købere
der overførte i (den ofte velfungerende) tillid til sælger, men senere
ikke hører et kvæk Og selv indenrigs er der i så fald en laaang vej
med sagsøgning før pengene er tilbage hvis(!) vedkommende overhovedet
har en krone at betale med på det tidspunkt =
Også denne risiko kan man eliminere ved at afslutte i sælgers bank!

En simpel måde at ødelægge din nattesøvn på, hér efter at banken har
lukket for weekenden, ikke

--
Armand.