N orden dur ikke til madplanter, der spark~
Fra : Bo Warming

Dato : 17-09-05 15:41

Napoleons forskere søgte at opfinde erstatningsprodukter, da England
blokerede havne for al import fra troperne i mange år.
Det lykkedes med sukkerroer, men kan aldrig lykkes mht te eller kaffe.
Fysiologisk stærkt virkende planter kræver flere solskinstimer, end vi har.
Desuden har troperne billig arbejdskraft til tedyrkning og især plukning.
Kun lidt krydderi kan dyrkes med nordeuropæisk vejr.

Kan dette ræsonement kritiseres.
Det ærger mig at min søn, der skal vælge speciale i biologi, tror der kan
komme gavn ud af at finde danske planter med lighed med te, så te-analog kan
laves her.
Det er en dødssejler. Tager jeg fejl?

Fra : Thomas Peter Bitsch

Dato : 17-09-05 16:39

Bo Warming <bwng@bwng.dk> skrev:
> [...]
>kræver flere solskinstimer, end vi har.
>Desuden har troperne billig
>arbejdskraft til tedyrkning og især plukning.

Te er så kompleks at det kræver mange sider at forklare om
planten, men den dyrkes, og fremstilles,også på Azoerne. Hvilke
krydderurter kan ikke dyrkes i danske drivhuse? Alt kan sådan set
dyrkes i Danmark, men det giver bare så lidt udbytte at det ikke
kan svare sig. Med hensyn til billig arbejdskraft ved dyrkning af
te, er det delvis korrekt, men Lipton, verdens største te mærke,
har deres egne plantager, hvor de ansatte har bedre betingelser
end andre i de lande, hvor det dyrkes.
Ris dyrkes i Italien, appelsiner i min udestue, så hvis det er en
kommerciel dialog du ønsker, så må du have ret. Det kan ikke lade
sig gøre i Danmark, med udbytte - økonomisk.
Fortæl din søn at det kun er Dig der sætter begrænsningerne.
TPB

Fra : Kasper Eulert - www.~

Dato : 21-09-05 15:40

Hej
Omkring the ved jeg ikke det store, men det er faktisk sådan at man i
mange år har erstattet kaffe med andre produkter, herunder forskellige
kornsorter. Dette blev gjort dels ud fra mangelhensyn (f.eks. under
krigen) men også af sundhedshensyn. Mange føler/følte at kaffen havde
negative fysiologiske konsekvenser - samtidig havde tidligere tiders
lægekundskab et generelt negativt syn på kaffe og koffein.

Med venlig hilsen
Kasper Eulert
www.kaffe-cafe.dk