/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
MC på færge for dummies
Fra : Peter B. Juul


Dato : 17-09-05 13:12

I næste week-end skal jeg en tur til Århus (jeg bor i København). Hvis
vejret er godt, vil jeg tage MCen derover. Til den tid har jeg haft
maskinen i knap to uger, så jeg har ikke rutine nok til at jeg har
lyst til at tage motorvejen derover, så jeg planlægger at benytte
Odden-Ebeltoft.

Jeg kan se, at der står lidt om færger og MCer i gruppens historik,
men det er mest erfarne folk, der snakker med erfarne folk, så jeg må
bede jer hjælpe en simpel begynder:

Hvordan foregår det egentlig?
--
Peter B. Juul, o.-.o Er der ikke, dybest set, tale om
The RockBear. ((^)) en interessekonflikt, når DF både
I speak only 0}._.{0 vil have indført folkedans og
for myself. O/ \O tørklædeforbud i danske skoler?

 
 
Troels Jensen (17-09-2005)
Kommentar
Fra : Troels Jensen


Dato : 17-09-05 13:36


"Peter B. Juul" <p4@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev i en meddelelse
news:m27jdfq4g9.fsf@enzym.rnd.uni-c.dk...

>.... jeg planlægger at benytte Odden-Ebeltoft.
>
> Hvordan foregår det egentlig?

1) Du kører til Odden Færgehavn
2) Du køber billet i lugen
3) Du får anvist en MC-vente-bås oppe foran alle bilerne
4) Du bliver vinket ombord som den første
5) Du kører op gennem bildækket helt frem i den forreste ende af færgen
6) Du bliver vinket ind til siden, hvor der forrest og ude i siden er plads
til MC'er
7) Du kører ind til siden til et "gelænder, hvor der ligger stopklodser til
hjulene og hænger tov
8) Du sætter MC'en i 1. gear og slukker motoren
9) Du sætter MC'en på sidestøttebenet (det tror jeg mest på, da cyklen så er
understøttet på tre punkter) og låser styrlåsen
10) Du får ind i mellem at vide, at personalet nok skal sikre din cykel, men
det stoler du IKKE på, så...
10) Du surrer MC'en fast med tovet og kan evt. beskytte MC'en ved lægge dine
handsker mellem den og tovet
11) Du skubber klodserne godt ind under både forhjul og baghjul
12) Hvis du er helt hysterisk, sætter du en kraftig elastik om forbremsen
13) Du beder til Vorherre, går op og drikker dig en kop kaffe og forsøger at
ignorere skrækken, når færgen vipper.

Håber, at det hjalp lidt på usikkerheden.

--
Troels
FZ6 Fazer



diablo de la velocid~ (17-09-2005)
Kommentar
Fra : diablo de la velocid~


Dato : 17-09-05 13:41


"Peter B. Juul" <p4@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev i en meddelelse
news:m27jdfq4g9.fsf@enzym.rnd.uni-c.dk...
>I næste week-end skal jeg en tur til Århus (jeg bor i København). Hvis
> vejret er godt, vil jeg tage MCen derover. Til den tid har jeg haft
> maskinen i knap to uger, så jeg har ikke rutine nok til at jeg har
> lyst til at tage motorvejen derover, så jeg planlægger at benytte
> Odden-Ebeltoft.
>
> Jeg kan se, at der står lidt om færger og MCer i gruppens historik,
> men det er mest erfarne folk, der snakker med erfarne folk, så jeg må
> bede jer hjælpe en simpel begynder:
>
> Hvordan foregår det egentlig?

Nu er det efterhånden et par år siden jeg tog turene mellem Jylland og
Sjælland, men ...

Odden - Århus har klart bedre forhold for motorcyklister, da du her har en
et lille område kun for mc'er, hvor de kan sures fast i dækket (via reb, som
er på færgen). Her sker der intet uanset vejr. Dog skal du passe på, med
ikke at spænde rebene for hårdt, da det kan ødelægge sæde mv. Sæt evt. dine
handsker ind imellem reb og sæde.

Odden - Ebeltoft får du bare stukket et stykke tov i hånden og så kan du
sure det fast til et gelænder i vægen + der er en lille bremseklods til
hjulet. Jeg har dog aldrig haft skader på denne tur, men har ofte været
nervøs for at efterlade min mc, når der blæste mere end 0,125 sekundmeter.

Bagagen kan naturligvis efterlades eller medbringes på færgen. Jeg har gjort
begge dele uden problemer, men køb evt. en lille hængelås, så du kan låse
dine tasker - bare for en sikkerheds skyld.

Ellers er det i store træk som med bil, bortset fra at færgetrækket klares
noget nemmere


--
Henrik
a ka
diablo de la velocidad
(Suzuki SV650S - roaming style)

http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=161



Freddi Kjeldsen (17-09-2005)
Kommentar
Fra : Freddi Kjeldsen


Dato : 17-09-05 17:11

Det lyder som om der er forskel på behandlingen af MC´er, mellem
overfarterne, "Odden - Århus" og "Odden - Ebeltoft".

Jeg troede at det var det samme selskab i dag.
Godt nok har de forskellig type hurtigfærger og til Ebeltoft går der vist
nok også en gammeldaws færge.

Er der godt nok denne forskel på behandlingen af MC´er, eller var det kun i
gamle dage?

Mvh.
Freddi



Dennis (17-09-2005)
Kommentar
Fra : Dennis


Dato : 17-09-05 20:36


> Er der godt nok denne forskel på behandlingen af MC´er, eller var det kun
> i
> gamle dage?

Dette er behandling i dag, det skyldes netop at færgerne er indrettet
forskelligt.

Dennis



dots (18-09-2005)
Kommentar
Fra : dots


Dato : 18-09-05 08:56


"Dennis" <dl@cont.auc.dk> skrev i en meddelelse
news:432c6e42$0$167$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Dette er behandling i dag, det skyldes netop at færgerne er indrettet
> forskelligt.
>
> Dennis

Præcis.
Odden-Ebeltoft færgen er mindst, med kun et vogndæk og du parkerer mc'en
langs væggen oppe foran, hvor der hænger tovværk til opbinding.

Århus færgen kan laste flere og større køretøjer, og mc'erne parkeres i en
slags lavning bagerst på nederste vogndæk. Det føles meget lavloftet når man
triller derned. Men nu hører mine knoldhoppere jo heller ikke til de
lavbenede
Her er ikke reb, men nylonremme med skraldeopstrammere.
Hvis du ikke kender til hvordan sådan en tingest virker i forvejen, så kan
den godt drille.
Jeg har hjulpet en del mc-ister, som ikke anede hvad de skulle stille op med
så'n en ka'l.

dots
Fuldbefaren færgemc-ist.



Peter (19-09-2005)
Kommentar
Fra : Peter


Dato : 19-09-05 19:32


"dots" <dots@tdcadsl.dk> wrote in message
news:432d1d99$0$94386$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>
> "Dennis" <dl@cont.auc.dk> skrev i en meddelelse
> news:432c6e42$0$167$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> Dette er behandling i dag, det skyldes netop at færgerne er indrettet
>> forskelligt.
>>
>> Dennis
>
> Præcis.
> Odden-Ebeltoft færgen er mindst, med kun et vogndæk og du parkerer mc'en
> langs væggen oppe foran, hvor der hænger tovværk til opbinding.
>
> Århus færgen kan laste flere og større køretøjer, og mc'erne parkeres i en
> slags lavning bagerst på nederste vogndæk. Det føles meget lavloftet når
> man triller derned. Men nu hører mine knoldhoppere jo heller ikke til de
> lavbenede
> Her er ikke reb, men nylonremme med skraldeopstrammere.

Der er ikke helt så firkantet, da nogle af afgangene på Århus-Odden besejles
med de små færger, der ellers kendes fra Ebeltoft-Odden. Hvilke afgange det
drejer sig om kan ses i fartplanen udfra max. højden for biler.

På de store færger er fastspændingsforholdene gode, men pas på loftet. Der
hvor mc'erne parkeres, er der så lavt, at man nemt skrammer sin hjelm på
aluminiumsprofilerne i loftet (egen erfaring).

På de små færger er fastspændingsforholdene rimelige, bortset fra at der kun
er reb i stedet for seler. Jeg er derfor begyndt selv at medbringe seler
(købt i HN). Jeg synes i øvrigt de små færger er hyggeligst.

--
Peter
FJR1300A



Bo Nielsen (19-09-2005)
Kommentar
Fra : Bo Nielsen


Dato : 19-09-05 21:58



>
> På de store færger er fastspændingsforholdene gode, men pas på loftet. Der
> hvor mc'erne parkeres, er der så lavt, at man nemt skrammer sin hjelm på
> aluminiumsprofilerne i loftet (egen erfaring).

På den anden side havde de skrammer måske været i hovedet, så det var vel
egentlig bedre med hjelmen

ScooterBo



Ulvir (20-09-2005)
Kommentar
Fra : Ulvir


Dato : 20-09-05 06:29

Bo Nielsen wrote:

> På den anden side havde de skrammer måske været i hovedet, så det var
> vel egentlig bedre med hjelmen

Mine erfaringer med hjelm (mange år som skibsbygger) er: uden hjelm rører
hovedet så godt som ingenting- med hjelm banker man hovedet ind i alt
muligt. Sært, men sant..



Peter (20-09-2005)
Kommentar
Fra : Peter


Dato : 20-09-05 15:38


"Bo Nielsen" <kok.b.nielsen@privat.dk> wrote in message
news:432f2664$0$94433$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>
>
>>
>> På de store færger er fastspændingsforholdene gode, men pas på loftet.
>> Der hvor mc'erne parkeres, er der så lavt, at man nemt skrammer sin hjelm
>> på aluminiumsprofilerne i loftet (egen erfaring).
>
> På den anden side havde de skrammer måske været i hovedet, så det var vel
> egentlig bedre med hjelmen
>
Der er faktisk højt nok til loftet til mit hoved uden hjelm.

--
Peter
FJR1300A



Harry Teicher (17-09-2005)
Kommentar
Fra : Harry Teicher


Dato : 17-09-05 18:25

Jeg skal selv for første gang fra Jylland via Århus til Kbh på
onsdag, tilbage på torsdag - og jeg får løn for det Hvis du ser
et bredt grin på en gammel XT600, husk at vinke!


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177554
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408852
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste