Thailands øer
Fra : Pia A

Dato : 17-09-05 11:32

Vi har købt flybilletter til Bangkok med et par overnatninger og vil på egen
hånd evt. rejse til øen Ko Chang tæt ved Cambodja.
Er der nogen der har kendskab til denne ø, eller muligvis en anden
spændende/smuk ø i Thailand Bugten med koralrev og smukke fisk?
Pia

Fra : ;o\)-max-

Dato : 17-09-05 14:09

"Pia A"

> [...]
> Er der nogen der har kendskab til denne ø, eller muligvis en anden
> spændende/smuk ø i Thailand Bugten med koralrev og smukke fisk?

Koh Tao er måske noget - eller måske min "Lonely planet Thailand"
kan være en inspiration, den kan blive din for en flaske whisky eller
en hundredkronseddel (pæn stand) -max-

Fra : Peter Loumann

Dato : 17-09-05 20:41

Pia A skrev:

>Vi har købt flybilletter til Bangkok med et par overnatninger og vil på egen
>hånd evt. rejse til øen Ko Chang tæt ved Cambodja.
>Er der nogen der har kendskab til denne ø, [...]

Mjahr, jeg har da været der ca. 4 gange og kørt den tynd på motorbike.
Det er mit favoritsted, men det bliver mere turistet for hvert år.

I kan komme dertil på mindst 3 måder:
- (aircon express-)bus fra Bangkok Ekkamai. Busterminalen ligger lige
for nedgangen fra Sky Train. Express-bussen går to gange, morgen og
formiddag, jeg husker ikke de præcise tider, kører direkte til
færlejet Centerpoint og passer med færgen. Andre busser går til Trat
(Traad), herfra med songtao til færgen, små 20 km. Svjh er køretiden
ca. 5 timer og prisen ca. 120 B. Ved færgen på Koh Chang venter song
tao'er der fungerer som busser og kører dig til din destination på
vestkysten - nogengange betaler falang en mindre overpris, men i
princippet er priserne rimelige og ikke til forhandling.
- med minibus fra Khao San Road. De kører om morgenen, svjh kl 8, er
noget dyrere, lidt farligere, lidt hurtigere - jeg har svært ved at se
fordelen
- med fly fra Bangkoks lufthavn Don Muang til Trat og derfra med
inkluderet minibus til din destination på KC. Bangkok Air har monopol
på ruten, den er ganske dyr, komfortabel, men ikke meget hurtigere.
Trat lufthavn er særdeles nuser og beflyves med dejlig komfortable
propelfly. Og så har Bangkok Air Thailands smukkkeste stewardesser

Der er dejlige strande lang vestkysten. De sidste kortalrev ved selve
KC er mig bekendt blevet ødelagt i de få år jeg er kommet der, men der
er stadig dejlig snorkling og dykning ved øerne lige syd for KC,
daglige udflugtsbåde fra Baan Bang Bao på KC's sydvesthjørne til
rimelige priser. Østkysten er ret uspoleret fiskeri- og
landbrugsområde uden mange turister. Det indre er bjerge med skøn, men
mest uigennemtrængelig regnskov med et par dejlige vandfald. Priserne
på overnatning og restaurant er moderate til billige. Der er en del
slanger og en lille risiko for malaria, især i regntiden - lad være
med at tage forebyggende medicin, men beskyt jer med spray og tøj.

Jeg har fotos på

http://pedalo.dk/thailand/

og også lidt på

http://pedalo.dk/cambodia/ko_chang/index.html

Selv lurer jeg på om ikke Ko Kut syd for KC er afløseren ...
http://huse-i-naestved.dk

Fra : Pia A

Dato : 17-09-05 21:14

Hej peter L.

Tusind tak for et fyldestgørende svar og nogle smukke billeder.
Jeg tror, vi vælger Koh Ku via Koh Chang, jeg formoder man kan sejle fra den
ene ø til den anden.
Pia

Fra : Peter Loumann

Dato : 18-09-05 14:20

Pia A skrev:

>Jeg tror, vi vælger Koh Ku via Koh Chang, jeg formoder man kan sejle fra den
>ene ø til den anden.

Der er regelmæssig, men ikke daglig færgeforbindelse fra Trat (både
Laem Ngob Pier og Dan Khao) og fra Baan Bang Bao på KC. Efter sigende
skulle det også være muligt at skaffe sig overfart med fiskerbåd fra
Khlong Yai, den sidste egentlige landsby før grænsen til Cambodia. Den
ligger betydelig nærmere Ko Kut. Forbindelserne er færre eller falder
helt væk under monsunen hvor også meget på Ko Kut lukker ned.

Jeg tjekkede lige busserne fra Bangkok nu jeg havde proppen af. Prisen
er ca. 200 B, Ekspresbussen, den absolut bedste løsning, går 7:30 og
9:30. Ved senere forbindelser: Husk at sidste færge til KC går kl 19.

http://huse-i-naestved.dk