Hastighed på knallert.
Fra : Keld Lergren Nielsen

Dato : 16-09-05 23:21

En ny knallert 30 viser sig at kunne spadsere ca. 50 km/t.
uden ændringer. Må den det, hvis det ellers ikke er i strid
med lokale hastighedsbestemmelser?

Keld Lergren Nielsen

"Kunsten er at undgå at virkeligheden forstyrrer dine drømme".

Fra : Anders Christensen

Dato : 16-09-05 23:09

Keld Lergren Nielsen wrote:
> En ny knallert 30 viser sig at kunne spadsere ca. 50 km/t.
> uden ændringer. Må den det, hvis det ellers ikke er i strid
> med lokale hastighedsbestemmelser?

Nej, den skal være begrænset til 30 km/t.

Jeg kan desværre ikke lige henvise til den eksakte paragraf da retsinfo
er lukket ned pga opdateringer lige nu, og jeg er for doven til at gå
ind på kontoret efter lovsamlingen
Men slå det op i færdselsloven i morgen på
http://www.retsinfo.dk/danlov/danlov.htm

--
Mvh Anders Christensen

Fra : Basil

Dato : 16-09-05 23:21

Keld Lergren Nielsen wrote:
> En ny knallert 30 viser sig at kunne spadsere ca. 50 km/t.
> uden ændringer. Må den det, hvis det ellers ikke er i strid
> med lokale hastighedsbestemmelser?

Jeg mener det er førerens ansvar at overholde den godkendte grænse, ikke
teknikkens.
Kai

Fra : Jante

Dato : 17-09-05 02:13

"Basil" skrev:

> Jeg mener det er førerens ansvar at overholde den godkendte grænse, ikke
> teknikkens.

Fra Detailforskrifter for køretøjer:

7.01.042 IKKE-REGISTRERINGSPLIGTIG KNALLERT:

(1) Motorens effekt skal være begrænset på en sådan måde, at knallertens
maksimale hastighed kun vanskeligt kan forøges. Bestemmelsen anses for
opfyldt, hvis knallerten opfylder kravene i nedenstående pkt. a) eller både
pkt. b) og c):

a) De tekniske krav i kapitel 7 om foranstaltninger mod ulovlige indgreb i
Rådets direktiv nr. 97/24/EF.

b) Effekt:
- Motorens største effekt må ikke overstige 0,9 kW (1,2 hk) og skal være
begrænset på en sådan måde, at den kun vanskeligt kan forøges.
- Motorens største effekt må ikke overstige 2,2 kW (3 hk), når den i pkt. c)
nævnte bøsning er fjernet.
- For el-motor må den nominelle effekt ikke overstige 0,9 kW.
- Motoren skal være således indrettet og begrænset, at ændringer eller
udskiftninger af komponenter i indsugningssystemet (luftfilter, karburator,
karburatorstuds mv.) og udstøningssystemet (udstødningsrør, lyddæmper
mv.) ikke kan medføre nogen væsentlig forøgelse af motorens effekt.
- Ved standardtypegodkendelse skal der foreligge en afprøvning af
motorens maksimale effekt. Afprøvningen skal foretages efter DIN 70020
eller EF-direktiv nr. 95/1/EF.

c) Indsugningssystem:
- Motorens indsugningskanal skal være forsynet med en hærdet bøsning af
hårdhed mindst 60 Rc, som skal være indstøbt, indpresset og fastsvejset
eller på lignende måde solidt fastgjort i motorens indsugningskanal.
Bøsningen skal have en længde, der kan være indtil 2,5 mm mindre end
indsugningskanalens længde, når den er anbragt i støbejern, og indtil 3,0 mm
mindre, når den er anbragt i letmetal. Bøsningens gennemstrømningstværsnit
(lysning) skal, bortset fra eventuelle mindre afrundinger (rejfninger) i hver ende,
være af uforandret dimension i hele længden.
- Stemplet må i topstilling ikke dække nogen del af indsugningsåbningen i
cylinderspejlet (indsugningsporten).

10.04.042 IKKE-REGISTRERINGSPLIGTIG KNALLERT:

(1) Ikke-registreringspligtig knallert skal være forsynet med hastighedsmåler.

11.03.040 KNALLERT:

(1) Ved standardtypegodkendelse tillades den fastsatte hastighedsgrænse
overskredet med højst 5%.

(2) Ved anden hastighedsmåling end nævnt i pkt. (1) tillades den fastsatte
hastighedsgrænse overskredet med højst 10%.

Og fra Færdselsloven, § 43 a:

For registreringspligtig knallert må hastigheden uanset § 42
aldrig overstige 45 km i timen.
For ikke-registreringspligtig knallert må hastigheden uanset § 42
aldrig overstige 30 km i timen.

/J

Fra : Grunt

Dato : 17-09-05 01:17

On Sat, 17 Sep 2005 00:20:53 +0200, "Keld Lergren Nielsen"
<keld.l.n@grafisk.invalid> wrote:
in dk.videnskab.jura
>En ny knallert 30 viser sig at kunne spadsere ca. 50 km/t.
>uden ændringer. Må den det, hvis det ellers ikke er i strid
>med lokale hastighedsbestemmelser?

Nix, ind til forhandleren og få den gjort lovlig, lidt ærgeligt at få den
konfiskeret ikk'

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 17-09-05 10:51

Grunt wrote:
> [...]
> in dk.videnskab.jura

> Nix, ind til forhandleren og få den gjort lovlig, lidt ærgeligt at få den

På forhandlerens regning, selvfølgeligt...

Med venlig hilsen / Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Grunt

Dato : 17-09-05 19:53

On Sat, 17 Sep 2005 11:50:55 +0200, Martin Jørgensen <unoder.spam@spam.jay.net>
wrote:
in dk.videnskab.jura

>På forhandlerens regning, selvfølgeligt...

Natur...

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 17-09-05 07:24

"Keld Lergren Nielsen" <keld.l.n@grafisk.invalid> skrev i en meddelelse

> En ny knallert 30 viser sig at kunne spadsere ca. 50 km/t.
> uden ændringer. Må den det, hvis det ellers ikke er i strid
> med lokale hastighedsbestemmelser?

Den må gerne køre så hurtig efter speedometeret. Men hvis det er den reelle
hastighed er den garanteret ikke lovlig.

--
Per, Esbjerg

Fra : Keld Lergren Nielsen

Dato : 20-09-05 23:31

Mange skrev ... fine brugbare svar.
Tak for det.
Knallerten var et (hypotetisk) emne i frokoststuen forleden.

Keld Lergren Nielsen
Af den sidste årgang, som måtte køre kanllert som 15årig
og uden kanllertkørekort.