Renovering af sø
Fra : Allan Knudsen

Dato : 16-09-05 18:54

Hejsa.

Vi har en sø på ca. 165 m2 i vores have og den er temelig
misvedligeholdt.

Der er tilløb til søen fra dræn som kommer fra markerne omkring os ( vi
bor på landet) og afløb til dræn i den anden ende.
Søen er fulstændig groet til i vandplanter som dækker hele overfladen.
Nu vil jeg til at rense ud i den, og opdager at der ligger et lage slam
i bunden af hele søen på ca 25 cm. Jeg havde tænkt mig at fjerne de
fleste af planterne i vandet, men skal jeg også fjerne slammet nu jeg er
i gang?

Hvordan holder jeg nemmest søen ren og fin fremover?
Jeg har hørt om noget der heder græs karper, kan de anbefales?
Jeg ville gerne have regnbue ørrede i den, er der noget jeg skal være
opmærksom på?

Det var mange spørgsmål, håber der er nogen der kan hjælpe.

Allan
--
Man er klog når man ved hvad man ikke ved noget om.

<--Fjern DETTE fra e-mail adr.->

Fra : Ole Jensen

Dato : 16-09-05 20:30

Allan Knudsen <allanknudsenDETTE@gmail.com> wrote:

> Det var mange spørgsmål, håber der er nogen der kan hjælpe.

Nu er jeg ikke ekspert, men da den får tilført drænvand fra nærliggende
marker, så må den jo modtage en hel del næringsstoffer. Derfor tror jeg
det vil blive svært at undgå tilgroning og algeforekomster, for ikke at
snakke om slam.

Jeg ville da fjerne slammet så godt som muligt, og så måske lave lidt
iltning af vandet, hvis det er muligt. Måske et lille vandfald ved
indløbet, men det er sikkert ikke muligt.

Ole-J
Jeg er ikke ekspert - selvom jeg ofte udtaler mig som sådan

Fra : Allan Knudsen

Dato : 16-09-05 22:55

> Jeg ville da fjerne slammet så godt som muligt, og så måske lave lidt
> iltning af vandet, hvis det er muligt. Måske et lille vandfald ved
> indløbet, men det er sikkert ikke muligt.

Ja jeg har også selv tænkt på et vandfald ved indløbet, men hvis jeg skal
have ørreder er det ikke nok kan jeg forstå. De kræver hvist nok rigeligt
med ilt.

Allan

Fra : Jens G

Dato : 17-09-05 07:25

On 16 Sep 2005 17:53:30 GMT, Allan Knudsen
<allanknudsenDETTE@gmail.com> wrote:

[...]
>Det var mange spørgsmål, håber der er nogen der kan hjælpe.

Prøv at se på http://www.havedammen.dk

Der er et debatforum hvor man kan stille spørgsmål, og jeg vil tro at
der er nogen der der kan hjælpe dig.

Umiddelbart vil jeg tro at du vil få store problemer med alger, hvis
der ikke er meget plantevækst. Drænvand har det jo med at indeholde en
del næringsstoffer, og hvis der ikke er anden plantevækst til at bruge
dem og danne skygge, vil algerne tage over.

Slammet i bunden kan graves op. Det kan senere bruges som muld i
haven.

Hvis der er en bestand af frøer og padder i området, ville jeg lade
dem beholde søen, fremfor at sætte fisk ud i den.

--
Jens G
IP telefoni med www.musimi.dk - slet ikke så svært.

Fra : Allan Knudsen

Dato : 17-09-05 10:06

> Hvis der er en bestand af frøer og padder i området, ville jeg lade
> dem beholde søen, fremfor at sætte fisk ud i den.

Der er en del frøer og salamander i området. Kan de ikke leve sammen med
fisk?

Allan

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 17-09-05 10:16

Allan Knudsen skrev:

> Der er en del frøer og salamander i området. Kan de ikke leve sammen med
> fisk?

Hvad tror du at fiskene lever af. Kan man ikke have en rævegrav i
hønsegården?

Fra : Max

Dato : 17-09-05 12:33

Hej Allan

> Der er en del frøer og salamander i området.

Dem ville jeg nu bevare frem for burhøns, og husk at
alle pader i danmark er fredet nu om dage.

Mvh Max

Fra : Tomas Jensen

Dato : 20-09-05 22:41

Allan Knudsen skrev:

> Der er en del frøer og salamander i området. Kan de ikke leve sammen med
> fisk?
>
> Allan
Det kommer an på, hvilke fisk, vi taler om. Guldfisk, feks, vil æde
frøæggene, og vel også salemanderæggene, hvis de befinder sig i vandet.
Men samtidig ta'r de også myggelarver, og det er jo fint.
Vi har Koi-karper i vores havedam, og de ta'r ikke frøæg(eller myggelarver)
De voksne padder generes ikke af ovennævnte fisk.

Fra : mikael

Dato : 17-09-05 10:59

Hej
Du kan sagtens rense lidt ud i vandplanterne, men lad endelig en del
være tilbage, det er nemlig dem der sørger for der ikke bliver for
mange alger i søen. hvis du reducerer for meget i plantevæksten
risikerer du en dam der bliver fuldstændig grøn om sommeren. I en sø
af den størrelse vil det til stadighed blive et spørgsmål om hele
tiden at have den rigtige balance.Du kan med fordel fjerne en del af
slammet, det vil også reducere algevækst.
Hvis du udsætter fisk får du ikke nær så mange padder og frøer, og
heller ikke insekter. Samtidig tilfører de en del næringsstoffer til
søen. Sæt endelig ikke græskarper ud da de æder de planter der
skulle bruge de overflødige næringsstoffer med algeblomstring til
følge. Det er slet ikke sikkert du må sætte regnbueørreder ud, det
afhænger af om din sø har til- og afløb.

Fra : Allan Knudsen

Dato : 19-09-05 16:33

Det er slet ikke sikkert du må sætte regnbueørreder ud, det
> afhænger af om din sø har til- og afløb.

Der er til- og afløb fra markdræn. Hvor finder jeg noget mere omkring
lovgivninge omkring hvilke fisk jeg må have i min sø?

Allan

Fra : Jesper B

Dato : 20-09-05 13:01

"Allan Knudsen" <allanknudsenDETTE@gmail.com> wrote in message
> [...]
>
> Allan
>

> --
> Man er klog når man ved hvad man ikke ved noget om.

Jeg vil foreslå dig at kontakte din kommune. Min havde gode råd og
vejledning, da jeg åbnede dræn og lavede en lille bæk i stedet.

Jesper