Mercedes w124 sedan bagpotte
Fra : Mathias

Dato : 16-09-05 11:30

Hey

Kan man skifte bagpotten på en MB w124 300D sedan selv, uden lift? Eller er
skidtet sansynligvis rustet så meget sammen at det ikke kan klares uden
slagnøgle?

På forhånd tak!
-Mathias

Fra : Bent-Erik Gjerlevsen

Dato : 16-09-05 19:28

Hvad tror du selv men prøv

Fra : Mathias

Dato : 16-09-05 22:44

"Bent-Erik Gjerlevsen" <gjerlevsen28@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Hvad tror du selv men prøv

Jeg tror da det kan lade sig gøre hvis den står på et par bukke. Men hvis du
har anden viden, kunne du så ikke være så rar at give den til mig?

-Mathias

Fra : Peter R. Christianse~

Dato : 18-09-05 11:46

> [...]
> er skidtet sansynligvis rustet så meget sammen at det ikke kan klares uden

Hej Mathias

Med mindre du er udstyret med ti tommelfingre fra naturens side, bør det
være ren småkage at skifte sådan en potte.

Jeg plejer at bakke min op på et par bukke (... f.eks. fra Harald Nyborg,
Jem & Fix ell. lign.), hvorefter der er rigelig med arbejdsplads til
"operationen". Start med at give beslag og bolte en ordentlig tur med
rost-off (WD-40, Pronto osv.osv.) og lad det virke et stykke tid inden du
går videre. Løsn herefter klampen som sidder omkring muffen til mellemrøret.
Nemmest går det selvf. med en luftnøgle, men en god skralde og en gang
"analog overarm" kan også sagtens gøre det. Når beslaget er skruet løs, og
gummistropperne er hægtet af, kan potten normalt trækkes/drejes/vrides af
uden de store anstrengelser. Pas på ikke at brække for meget, så mellemøret
beskadiges. Herefter er det blot at rense mellemrøret af med en gang
smergellærred, montere den nye potte, skrue det (nye!) beslag om klemmuffen,
og hægte potten på de (nye!) gummistropper, spænde efter, starte bilen og
.... aaaahh ... nyde forskellen

Go´ arbejdslyst!

--
Mvh.