Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Scanning af gamle dias
Fra : Vagn Sørensen

Dato : 16-09-05 10:19

Jeg har, som mange andre, ca 300 dias, monteret i glasrammer for 40 år
siden.
For det første vil jeg gerne "gennemgå" dem for sortering, og for det
andet gerne scanne de udvalgte for arkivering.

Er der forslag til løsning af ovenstående - har PC og printer - hvad skal
man købe
for at løse ovenstående.
Hilsen Vagn Sørensen

Fra : Max

Dato : 16-09-05 10:34

Hej Vagn

> Er der forslag til løsning af ovenstående - har PC og printer - hvad skal

Istedet for at købe noget, så få nogen til at scanne dem for dig, det
skal jo kun gøres en gang, og 300 er et overkommeligt antal.

Mvh Max

Fra : Vagn Sørensen

Dato : 16-09-05 11:05

> Hej Vagn

> Istedet for at købe noget, så få nogen til at scanne dem for dig, det
> skal jo kun gøres en gang, og 300 er et overkommeligt antal.
>
> Mvh Max

Efter nærmere eftertanke vil jeg give dig ret - tak for "skubbet"
Vagn

Fra : Max

Dato : 16-09-05 11:16

Hej Vagn

> Efter nærmere eftertanke vil jeg give dig ret - tak for "skubbet"

Jeg har forøvrigt en scanner der kan scanne dias, men ved ikke om
den kan gøre det godt nok, men vi kan da prøve hvis du skulle være
interesseret i hjælpen.

Mvh Max

Fra : waal

Dato : 16-09-05 12:21

"Vagn Sørensen" <vagn@im-pro.dk> skrev i en meddelelse

> Efter nærmere eftertanke vil jeg give dig ret - tak for "skubbet"
> Vagn

Hvis de er monteret i rammer med glas skal de monteres om inden skanning
uanset om du vil gøre det selv eller får hjælp til arbejdet.

mvh
Michael

Fra : Max

Dato : 16-09-05 12:58

Hej Michael

> Hvis de er monteret i rammer med glas skal de monteres om inden skanning
> uanset om du vil gøre det selv eller får hjælp til arbejdet.

Hvorfor egentlig det ?

Mvh Max

Fra : Jan Bøgh

Dato : 16-09-05 13:07

Max wrote:

> Hvorfor egentlig det ?

Hvis de ligner mine gamle dias, er det simpelt hen et spørgsmål om
rengøring. Glassene har - selvom de har været opbevaret lukket i
plastposer - et slør, der forringer resultatet af scanningen mærkbart.

vh
jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : waal

Dato : 16-09-05 15:04

> Hvis de ligner mine gamle dias, er det simpelt hen et spørgsmål om
> rengøring. Glassene har - selvom de har været opbevaret lukket i
> plastposer - et slør, der forringer resultatet af scanningen mærkbart.

Skannere der er forsynet med autofokus kan ifølge Canon/Nikon/Minolta ikke
bruges til glasrammer bortset fra at de som du skriver skal være pinligt
rene. Selv små fejl som dårligt eller ikke kan ses med lup skannes med
uønsket tydelighed. Det er et tålmodighedskrævende pille-/nussearbejde men
ganske hyggeligt hvis man kan bevare fatningen, men ind i mellem svært hvis
det også er nødvendigt at rengøre basesiden af de gamle dias

mvh
Michael

Fra : Bo Bjerre

Dato : 16-09-05 15:48

waal wrote:

> Skannere der er forsynet med autofokus kan ifølge Canon/Nikon/Minolta ikke
> bruges til glasrammer

Øhh.. ikke forstået. Min Nikon CoolScan har ikke problemer med at scanne
monterede dias, men som du påpeger: Tag dem ud. Så er der kun to
overflader (på filmen) der skal være rene. Ellers er der 6 overflader.

Bo //

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 16-09-05 16:11

"Bo Bjerre" <post@fjernes-sidebanen.dk> skrev i en meddelelse

> Øhh.. ikke forstået. Min Nikon CoolScan har ikke problemer med at scanne
> monterede dias, men som du påpeger: Tag dem ud. Så er der kun to
> overflader (på filmen) der skal være rene. Ellers er der 6 overflader.

Nu kan man jo også montere dias i glasløse rammer (hvilket det kunne lyde
til at du har).

MVH
Thomas

Fra : Bo Bjerre

Dato : 16-09-05 16:47

Thomas Pedersen wrote:
> "Bo Bjerre" <post@fjernes-sidebanen.dk> skrev i en meddelelse

> ikke

> Nu kan man jo også montere dias i glasløse rammer (hvilket det kunne lyde
> til at du har).

Hvorfor synes du det "lyder" sådan?

-jeg har scannet dias i mange år, og ved hvilke, jeg har monteret i
glas, og hvilke Kodax har monteret i glasløse rammer.

-og jeg fastholder min påstand: Min scanner kan godt scanne dias, der er
monteret i glas og ramme. Resultatet bliver skarpt, men kontrastløst
p.g.a. smuds på glassene. Derfor min påstand om at man skal de-montere
dem inden man scanner.

Bo //
-som har scannet NOGLE tusinde dias

Fra : waal

Dato : 16-09-05 18:49

> [...]
> monterede dias, men som du påpeger: Tag dem ud. Så er der kun to
> overflader (på filmen) der skal være rene. Ellers er der 6 overflader.

F.eks Minolta skriver direkte i manualen at rammer med glas er "fy-fy".
Bortset fra det må rammerne højst være 2mm tykke.

mvh
Michael

Fra : Bo Bjerre

Dato : 16-09-05 20:05

waal wrote:

> F.eks Minolta skriver direkte i manualen at rammer med glas er "fy-fy".
> Bortset fra det må rammerne højst være 2mm tykke.

I dit forrige indlæg skriver du at Canon, Nikon og Minolta ikke kan
bruges til dias i rammer.

Jeg medviver at det ikke er ideelt, men jeg har faktisk brugt min Nikon
scanner til det, uden fokusproblemer.

Bo //

Fra : waal

Dato : 16-09-05 20:56

> I dit forrige indlæg skriver du at Canon, Nikon og Minolta ikke kan bruges
> til dias i rammer.

Her er hvad jeg skrev i mit første indlæg

Citat: > Hvis de er monteret i rammer med glas skal de monteres om inden
skanning
> uanset om du vil gøre det selv eller får hjælp til arbejdet.

Bemærk: "monteres om" underforstået til glasløse rammer

Og her hvad jeg skrev i anden ombæring

Citat: > Skannere der er forsynet med autofokus kan ifølge
Canon/Nikon/Minolta ikke
> bruges til glasrammer

Bemærk "glasrammer"

Det ville klæde dig hvis du nærlæste det skrevne inden du svarer

mvh
Michael

Fra : Bo Bjerre

Dato : 17-09-05 08:59

waal wrote:
> [...]
> Canon/Nikon/Minolta ikke

> Bemærk "glasrammer"
>
> Det ville klæde dig hvis du nærlæste det skrevne inden du svarer

-i lige måde.

Du skrev eet, og underforstod noget andet om rammer med eller uden glas
Du skrev at (bl.a.Nikon) ikke kan scanne rammer med glas. Det kan den,
men du fejer det væk med at jeg "ikke læser..."

Jeg gider ikke fortsætte denne diskussion, for du har jo nok fundet eet
eller andet, der kan laves fuk med.

Bo //
-der faktisk scanner dias med glasrammer i en Nikon scanner, med gode
resultater.

Fra : waal

Dato : 17-09-05 09:30

> [...]
> du fejer det væk med at jeg "ikke læser..."
>
> Jeg gider ikke fortsætte denne diskussion, for du har jo nok fundet eet

Du påstår at jeg har skrevet "umonteret" hvilket er direkte forkert og det
har du åbenbart i sinde at blive ved med.

Michael

Fra : Poul Petersen

Dato : 16-09-05 15:25

> [...]
> andet gerne scanne de udvalgte for arkivering.
>
> Er der forslag til løsning af ovenstående - har PC og printer - hvad skal

Er det sort/hvide negativer ???
Mvh. Poul.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 16-09-05 15:29

Poul Petersen wrote:

> Er det sort/hvide negativer ???

Prøv at læse hvad der står i subject...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Flemming Reintoft

Dato : 16-09-05 16:07

Jeg skulle for nogle dage siden bruge 3 billeder af mine ca. 40 år gl. dias.
Jeg satte dem med den ligeså gamle fremviser op på en hvid væg,
slukkede næsten alt lys og affotograferede billederne. Efter lidt
efterbehandling var
de faktisk rimeligt gode til farveprint.

Venlig hilsen
Flemming Reintoft

http://home2.inet.tele.dk/flre/

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 16-09-05 17:25

Flemming Reintoft wrote:

> [...]
> slukkede næsten alt lys og affotograferede billederne. Efter lidt
> efterbehandling var de faktisk rimeligt gode til farveprint.

Jeg har en bekendt, der har en god gammeldags diadublikat stand som jeg
kan låne, jeg monterer blot mit digitale kamera, og affotograferer dias
med den, og resultatet bliver lige godt som med en dias-scanner til
10.000 kr. og det går meget hurtigere...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : waal

Dato : 16-09-05 21:00

> [...]
> med den, og resultatet bliver lige godt som med en dias-scanner til 10.000

Med udstyr til mindst 10.000 kr. Hvor er overraskelsen ?

mvh
Michael

Fra : Poul Petersen

Dato : 16-09-05 16:39

> Prøv at læse hvad der står i subject...

Kom nu ikke for godt igang - der findes sort/hvide dias.
Poul.

Fra : Poul Petersen

Dato : 16-09-05 16:44

"Poul Petersen" <poulinas@mail.dk> skrev i en meddelelse

> "Niels Riis Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> skrev i en meddelelse

> Kom nu ikke for godt igang - der findes sort/hvide dias.
> Poul.
Ved godt jeg fik skervet "negativer " - men mener andre ved hvad jeg mente ?

Fra : Bo Bjerre

Dato : 16-09-05 16:48

Poul Petersen wrote:
> "Niels Riis Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> skrev i en meddelelse

> Kom nu ikke for godt igang - der findes sort/hvide dias.
> Poul.

Jeg kan godt huske een eller anden speciel film, der skulle fremkaldes
halvt, og så udsættes for en masse lys, inden man lavede den færdig.

Bo //

Fra : waal

Dato : 16-09-05 18:41

> Jeg kan godt huske een eller anden speciel film, der skulle fremkaldes
> halvt, og så udsættes for en masse lys, inden man lavede den færdig.

Agfa solgte en hyleskarp s/h diasfilm der skulle indsendes til fremkaldelse

mvh
Michael