bem skrev i meddelelsen <432c56f4$0$18642$14726298@news.sunsite.dk>...
>Orla Pedersen wrote:
>> bem skrev i meddelelsen <432b5a87$0$18646$14726298@news.sunsite.dk>...
Lad mig med det samme medgi at LOL nok ikke var det rigtige ord at bruge,
meen jeg er bare så træt af at høre om olie som værende skyld i koblingers
død. Også fordi at en stor mc-fabrik som Honda, ihvertfald på det
amerikanske marked, netop underkender JASO-MA og udleverer hvad der må
kaldes bilolie.
>>> "These oils contain friction modifier additives that could cause
>>> clutch slipping over time"....
could _not will_
>> Ja, og nu er det sådan at jeg har brugt den slags olie de sidste
>> 25.000 Km. i min VTR uden problemer
>
>Hvorfor i alverdens riger og lande henviser du så til netop dén site, som
>jeg har taget ovenstående citat fra, og skriver endda, at jeg kan blive
klog
>af at læse den, hvorefter du nedgør selvsamme sides indhold. Har du glemt
at
>læse det hele inden du henviste til den, eller hvad?
Fordi manden selv skriver, at han ikke har oplevet problemet, og ikke kender
nogen der har oplevet problemet.
>DU har altså aldrig kunnet konstatere nogen sammenhæng mellem olie og
>koblingens gribeevne. Det er der også andre, som ikke har kunnet. Det er
der
>ikke noget nyt i.
Jo jeg har, med bilolien er klonket mærkbart reduceret ved kold motor.
Sandsynligvis fordi at olien er en 5W40
>Hvilke problemer får man med olien, når koblingen er slidt? Fortæl fortæl.
En BM33 kobling går i olie sammen med primærkæden. En ny kobling klarer
udmærket denne opgave, også selv om der skulle være lidt for meget olie i
kædekassen. En opslidt kobling fedter i vildskab hvis blot at der er olie
_tilstede_ i kædekassen. Behøver jeg at sige at kæden ikke bryder sig om at
køre uden olie i længden ? Så der jeg vil hen er, at en slidt kobling _er_
mere sensitiv for olie i det hele taget.
>> VTR'en har kørt 50.000 Km. heraf 25.000 med syntetisk API-SL olie,
>> (bilolie). Hvis nu koblingen giver op om yderligere 25.000 Km., vil
>> Du så skråsikkert sige at det er oliens skyld ? Jeg ville ikke !
>
>Jeg ved ikke præcist, hvad det lige er du har gang i - har jeg
"skråsikkert"
>påstået noget som helst om Kims kobling? Mig bekendt spurgte jeg blot om
han
>brugte mc olie. Det afstedkom et LOL fra dig - noget malplaceret, synes
>jeg - hvorefter du henviser til et link, hvor jeg kan blive meget klog,
>hvorefter du til overflod håner samme hjemmeside for at fremkomme med
>udokumenterede og forkerte oplysninger. Det hænger altså ikke særligt godt
>sammen.
Jeg håner ikke siden, jeg læser _hele_ siden, og synes faktisk at den er
godt funderet.
Og ja, jeg har ikke noget til overs for olie hældt på en dunk med mc-mærkat
når den er ringere klassificeret end en væsentlig billigere bilolie.
>Det er en kendt sag, at forskellige olier har forskellige virkning på
>koblinger. Jeg har på min egen konstateret, at når jeg bruger Shell
mc-olie,
>så hænger min kobling mærkbart mindre end med andre mærker olie ved
>koldstart. Det betyder, at jeg slipper for et kæmpe klonk ved første
>indkobling. Derfor ved jeg posistivt, at olien ikke er uden betydning for,
>hvor meget koblingspladerne griber. Og denne konstatering kan jeg udtale
mig
>ganske skråsikkert om, hvilket så også er det eneste, jeg har udtalt mig
>skråsikkert om i denne tråd.
>
>Men jeg spørger dig så en gang mere:
>
>Vil du skråsikkert påstå, at friktionsnedsættende additiver ikke under
nogen
>omstændigheder kan få en kobling til at glide?
Nej, det siger jeg ikke, jeg siger at jeg gerne vil se dokkumentation for at
olien er problemet, og at der ikke bare er tale om generelt slid.
mvh
Orla