/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Kobling glider!
Fra : Kim \(Bandit600\)


Dato : 16-09-05 07:29

Hej min kobling glider helt towligt, især når cyklen er kold, så
fiser den bare op i omdrejninger, uden ret at tage fat! Cyklen
har gået 46000km så kan jeg ikke godt regne med pladerne
er færdige? Ja måske et dumt spørgsmål, men jeg har ingen ide
om hvor km der i sådan nogle!

kim..



 
 
Ukendt (16-09-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 16-09-05 08:30


Kim (Bandit600) skrev i meddelelsen ...
>Hej min kobling glider helt towligt, især når cyklen er kold, så
>fiser den bare op i omdrejninger, uden ret at tage fat! Cyklen
>har gået 46000km så kan jeg ikke godt regne med pladerne
>er færdige? Ja måske et dumt spørgsmål, men jeg har ingen ide
>om hvor km der i sådan nogle!


Kablet går ned til dækslet over kædehjulet right ? Og der er et lille
dæksel over en "mekanisme" der overfører kablets træk til et tryk på en
stang, der går tværs gennem motoren ? Den stødstang skal have frigang når
koblingsgrebet ikke er trukket. Ca. en halv til en hel mm. Den frigang har
det med at blive mindre efterhånden som koblingen slides. Prøv at justere
frigangen, og se om ikke det hjælper.

mvh
Orla




Moller (16-09-2005)
Kommentar
Fra : Moller


Dato : 16-09-05 20:29

Orla Pedersen wrote:

> Kablet går ned til dækslet over kædehjulet right ? Og der er et lille
> dæksel over en "mekanisme" der overfører kablets træk til et tryk på en
> stang, der går tværs gennem motoren ? Den stødstang skal have frigang når
> koblingsgrebet ikke er trukket. Ca. en halv til en hel mm. Den frigang har
> det med at blive mindre efterhånden som koblingen slides. Prøv at justere
> frigangen, og se om ikke det hjælper.

   Orla ? hvordan blir frigangen mindre når den slides ? jeg vil mene at
stangen blev kortere = mere frigang ved slid, eller at den sled på de
steder den rør i enderne = mere frigang ??? er jeg helt forkert på den,
for det vil forklare lidt af Bandit 1200's problem med koblings fedten,
hvis ik jeg tager lidt væske ud engang imellem ;) fra hydralikken.


--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 300 CDi ReedValve, MZ TS 250/1 Supra5
Suzuki GSF-R 1200, Yamaha FZR1000 årgang 87
Golf2 1,8 8v
www.dfmc.dk/Lars_Molnit

Martin Sørensen (16-09-2005)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 16-09-05 20:34

>> Kablet går ned til dækslet over kædehjulet right ? Og der er et
>> lille dæksel over en "mekanisme" der overfører kablets træk til et
>> tryk på en stang, der går tværs gennem motoren ? Den stødstang skal
>> have frigang når koblingsgrebet ikke er trukket. Ca. en halv til en
>> hel mm. Den frigang har det med at blive mindre efterhånden som
>> koblingen slides. Prøv at justere frigangen, og se om ikke det
>> hjælper.
> Orla ? hvordan blir frigangen mindre når den slides ? jeg vil mene at
> stangen blev kortere = mere frigang ved slid, eller at den sled på de
> steder den rør i enderne = mere frigang ???

Det er jo ikke stangen der slides, men koblingspladerne. Når de bliver
slidt, vil pinden langsomt vandre ud og frigangen bliver mindre, indtil den
til sidst rører konstant og koblingen begynder at fedte.

--
signing off.. Martin Sørensen



Moller (16-09-2005)
Kommentar
Fra : Moller


Dato : 16-09-05 21:13

Martin Sørensen wrote:

> Det er jo ikke stangen der slides, men koblingspladerne. Når de bliver
> slidt, vil pinden langsomt vandre ud og frigangen bliver mindre, indtil den
> til sidst rører konstant og koblingen begynder at fedte.

   Takker ;) endelig en forklaring som man kan forstå... havde hørt det
med slidet før, men aldrig fået en grund til hvad der blev slidt.

   Nå, men så vil jeg lige justere kobling denne weekend :) mens jeg
rister koblingen til en af MZ'erne... den skal ha 10 min over åben ild,
inden påmontering :)

--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 300 CDi ReedValve, MZ TS 250/1 Supra5
Suzuki GSF-R 1200, Yamaha FZR1000 årgang 87
Golf2 1,8 8v
www.dfmc.dk/Lars_Molnit

Ukendt (16-09-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 16-09-05 21:08


Moller skrev i meddelelsen <432b1cef$0$18646$14726298@news.sunsite.dk>...

> Orla ? hvordan blir frigangen mindre når den slides ? jeg vil mene at
>stangen blev kortere = mere frigang ved slid, eller at den sled på de
>steder den rør i enderne = mere frigang ??? er jeg helt forkert på den,
>for det vil forklare lidt af Bandit 1200's problem med koblings fedten,
>hvis ik jeg tager lidt væske ud engang imellem ;) fra hydralikken.


Moller for f..... Koblingspladerne !

mvh
Orla




bem (16-09-2005)
Kommentar
Fra : bem


Dato : 16-09-05 11:19


"Kim (Bandit600)" <lundgaard@skjern-net.dk> skrev i en meddelelse
news:b8ffe$432a66b4$3e3d83dd$853@news.arrownet.dk...
> Hej min kobling glider helt towligt, især når cyklen er kold, så

Bruger du MC-olie (uden friktionsnedsættende additiver)?

/Bo



Ukendt (16-09-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 16-09-05 11:52


bem skrev i meddelelsen <432a9c3e$0$23370$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...
>
>"Kim (Bandit600)" <lundgaard@skjern-net.dk> skrev i en meddelelse
>news:b8ffe$432a66b4$3e3d83dd$853@news.arrownet.dk...
>> Hej min kobling glider helt towligt, især når cyklen er kold, så
>
>Bruger du MC-olie (uden friktionsnedsættende additiver)?


LOL, se lige link i den anden tråd om olie, godt at blive klog af.

mvh
Orla
VTR-fie, 25.000 Km. på "forbudt" Mobil syntS 5W40 bilolie



bem (17-09-2005)
Kommentar
Fra : bem


Dato : 17-09-05 00:52

Orla Pedersen wrote:
> bem skrev i meddelelsen
> <432a9c3e$0$23370$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...
>>
>> "Kim (Bandit600)" <lundgaard@skjern-net.dk> skrev i en meddelelse
>> news:b8ffe$432a66b4$3e3d83dd$853@news.arrownet.dk...
>>> Hej min kobling glider helt towligt, især når cyklen er kold, så
>>
>> Bruger du MC-olie (uden friktionsnedsættende additiver)?
>
>
> LOL, se lige link i den anden tråd om olie, godt at blive klog af.

Hvad LOLér du egentlig af? Du mener ikke at friktionsnedsættende additiver
kan få en kobling til at glide, bare fordi forfatteren ikke kender nogen det
er sket for? Når du nu selv henviser til siden, så citerer jeg lige fra den:
"These oils contain friction modifier additives that could cause clutch
slipping over time"....

/Bo


Ukendt (17-09-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 17-09-05 07:46


bem skrev i meddelelsen <432b5a87$0$18646$14726298@news.sunsite.dk>...

>"These oils contain friction modifier additives that could cause clutch
>slipping over time"....


Ja, og nu er det sådan at jeg har brugt den slags olie de sidste 25.000 Km.
i min VTR uden problemer Alle kender en, som kender en, som har haft
problemer med kobling og olie, men at komme i nærheden af problemet og se
hvordan koblingen ser ud ? Det har været umuligt.

Jeg har også haft problemer med olie og kobling på min BSA BM33, og årsagen
var den simple, at koblingen var totalt opslidt af 30 års brug.

VTR'en har kørt 50.000 Km. heraf 25.000 med syntetisk API-SL olie,
(bilolie). Hvis nu koblingen giver op om yderligere 25.000 Km., vil Du så
skråsikkert sige at det er oliens skyld ? Jeg ville ikke !

mvh
Orla
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr




bem (17-09-2005)
Kommentar
Fra : bem


Dato : 17-09-05 18:49

Orla Pedersen wrote:
> bem skrev i meddelelsen <432b5a87$0$18646$14726298@news.sunsite.dk>...
>
>> "These oils contain friction modifier additives that could cause
>> clutch slipping over time"....
>
>
> Ja, og nu er det sådan at jeg har brugt den slags olie de sidste
> 25.000 Km. i min VTR uden problemer

Hvorfor i alverdens riger og lande henviser du så til netop dén site, som
jeg har taget ovenstående citat fra, og skriver endda, at jeg kan blive klog
af at læse den, hvorefter du nedgør selvsamme sides indhold. Har du glemt at
læse det hele inden du henviste til den, eller hvad?

> Alle kender en, som kender
> en, som har haft problemer med kobling og olie, men at komme i
> nærheden af problemet og se hvordan koblingen ser ud ? Det har været
> umuligt.

DU har altså aldrig kunnet konstatere nogen sammenhæng mellem olie og
koblingens gribeevne. Det er der også andre, som ikke har kunnet. Det er der
ikke noget nyt i.

> Jeg har også haft problemer med olie og kobling på min BSA BM33, og
> årsagen var den simple, at koblingen var totalt opslidt af 30 års
> brug.

Hvilke problemer får man med olien, når koblingen er slidt? Fortæl fortæl.

> VTR'en har kørt 50.000 Km. heraf 25.000 med syntetisk API-SL olie,
> (bilolie). Hvis nu koblingen giver op om yderligere 25.000 Km., vil
> Du så skråsikkert sige at det er oliens skyld ? Jeg ville ikke !

Jeg ved ikke præcist, hvad det lige er du har gang i - har jeg "skråsikkert"
påstået noget som helst om Kims kobling? Mig bekendt spurgte jeg blot om han
brugte mc olie. Det afstedkom et LOL fra dig - noget malplaceret, synes
jeg - hvorefter du henviser til et link, hvor jeg kan blive meget klog,
hvorefter du til overflod håner samme hjemmeside for at fremkomme med
udokumenterede og forkerte oplysninger. Det hænger altså ikke særligt godt
sammen.
Det er en kendt sag, at forskellige olier har forskellige virkning på
koblinger. Jeg har på min egen konstateret, at når jeg bruger Shell mc-olie,
så hænger min kobling mærkbart mindre end med andre mærker olie ved
koldstart. Det betyder, at jeg slipper for et kæmpe klonk ved første
indkobling. Derfor ved jeg posistivt, at olien ikke er uden betydning for,
hvor meget koblingspladerne griber. Og denne konstatering kan jeg udtale mig
ganske skråsikkert om, hvilket så også er det eneste, jeg har udtalt mig
skråsikkert om i denne tråd.

Men jeg spørger dig så en gang mere:

Vil du skråsikkert påstå, at friktionsnedsættende additiver ikke under nogen
omstændigheder kan få en kobling til at glide?

/Bo


Ukendt (17-09-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 17-09-05 23:59


bem skrev i meddelelsen <432c56f4$0$18642$14726298@news.sunsite.dk>...
>Orla Pedersen wrote:
>> bem skrev i meddelelsen <432b5a87$0$18646$14726298@news.sunsite.dk>...


Lad mig med det samme medgi at LOL nok ikke var det rigtige ord at bruge,
meen jeg er bare så træt af at høre om olie som værende skyld i koblingers
død. Også fordi at en stor mc-fabrik som Honda, ihvertfald på det
amerikanske marked, netop underkender JASO-MA og udleverer hvad der må
kaldes bilolie.

>>> "These oils contain friction modifier additives that could cause
>>> clutch slipping over time"....

could _not will_


>> Ja, og nu er det sådan at jeg har brugt den slags olie de sidste
>> 25.000 Km. i min VTR uden problemer
>
>Hvorfor i alverdens riger og lande henviser du så til netop dén site, som
>jeg har taget ovenstående citat fra, og skriver endda, at jeg kan blive
klog
>af at læse den, hvorefter du nedgør selvsamme sides indhold. Har du glemt
at
>læse det hele inden du henviste til den, eller hvad?


Fordi manden selv skriver, at han ikke har oplevet problemet, og ikke kender
nogen der har oplevet problemet.

>DU har altså aldrig kunnet konstatere nogen sammenhæng mellem olie og
>koblingens gribeevne. Det er der også andre, som ikke har kunnet. Det er
der
>ikke noget nyt i.


Jo jeg har, med bilolien er klonket mærkbart reduceret ved kold motor.
Sandsynligvis fordi at olien er en 5W40

>Hvilke problemer får man med olien, når koblingen er slidt? Fortæl fortæl.


En BM33 kobling går i olie sammen med primærkæden. En ny kobling klarer
udmærket denne opgave, også selv om der skulle være lidt for meget olie i
kædekassen. En opslidt kobling fedter i vildskab hvis blot at der er olie
_tilstede_ i kædekassen. Behøver jeg at sige at kæden ikke bryder sig om at
køre uden olie i længden ? Så der jeg vil hen er, at en slidt kobling _er_
mere sensitiv for olie i det hele taget.

>> VTR'en har kørt 50.000 Km. heraf 25.000 med syntetisk API-SL olie,
>> (bilolie). Hvis nu koblingen giver op om yderligere 25.000 Km., vil
>> Du så skråsikkert sige at det er oliens skyld ? Jeg ville ikke !
>
>Jeg ved ikke præcist, hvad det lige er du har gang i - har jeg
"skråsikkert"
>påstået noget som helst om Kims kobling? Mig bekendt spurgte jeg blot om
han
>brugte mc olie. Det afstedkom et LOL fra dig - noget malplaceret, synes
>jeg - hvorefter du henviser til et link, hvor jeg kan blive meget klog,
>hvorefter du til overflod håner samme hjemmeside for at fremkomme med
>udokumenterede og forkerte oplysninger. Det hænger altså ikke særligt godt
>sammen.

Jeg håner ikke siden, jeg læser _hele_ siden, og synes faktisk at den er
godt funderet.

Og ja, jeg har ikke noget til overs for olie hældt på en dunk med mc-mærkat
når den er ringere klassificeret end en væsentlig billigere bilolie.

>Det er en kendt sag, at forskellige olier har forskellige virkning på
>koblinger. Jeg har på min egen konstateret, at når jeg bruger Shell
mc-olie,
>så hænger min kobling mærkbart mindre end med andre mærker olie ved
>koldstart. Det betyder, at jeg slipper for et kæmpe klonk ved første
>indkobling. Derfor ved jeg posistivt, at olien ikke er uden betydning for,
>hvor meget koblingspladerne griber. Og denne konstatering kan jeg udtale
mig
>ganske skråsikkert om, hvilket så også er det eneste, jeg har udtalt mig
>skråsikkert om i denne tråd.
>
>Men jeg spørger dig så en gang mere:
>
>Vil du skråsikkert påstå, at friktionsnedsættende additiver ikke under
nogen
>omstændigheder kan få en kobling til at glide?


Nej, det siger jeg ikke, jeg siger at jeg gerne vil se dokkumentation for at
olien er problemet, og at der ikke bare er tale om generelt slid.

mvh
Orla






Moller (17-09-2005)
Kommentar
Fra : Moller


Dato : 17-09-05 08:07

bem wrote:
> "Kim (Bandit600)" <lundgaard@skjern-net.dk> skrev i en meddelelse
> news:b8ffe$432a66b4$3e3d83dd$853@news.arrownet.dk...
>> Hej min kobling glider helt towligt, især når cyklen er kold, så
>
> Bruger du MC-olie (uden friktionsnedsættende additiver)?

   Det er koblingen røv lige glad med på Banditterne... de er følsomme på
hvad viscositet der hældes i, og om de er slidt eller ikke justeret korekt.


--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 300 CDi ReedValve, MZ TS 250/1 Supra5
Suzuki GSF-R 1200, Yamaha FZR1000 årgang 87
Golf2 1,8 8v
www.dfmc.dk/Lars_Molnit

Knud Dam (16-09-2005)
Kommentar
Fra : Knud Dam


Dato : 16-09-05 17:30


"Kim (Bandit600)" <lundgaard@skjern-net.dk> skrev i en meddelelse
news:b8ffe$432a66b4$3e3d83dd$853@news.arrownet.dk...
> Hej min kobling glider helt towligt, især når cyklen er kold, så
> fiser den bare op i omdrejninger, uden ret at tage fat! Cyklen
> har gået 46000km så kan jeg ikke godt regne med pladerne
> er færdige? Ja måske et dumt spørgsmål, men jeg har ingen ide
> om hvor km der i sådan nogle!
>
> kim..

Hej Kim.

Som Orla skriver, kan det meget vel være et justeringsspørgsmål.

Jeg har netop justeret min koblings frigang og det er snydelet.

Hvis dine koblingsplader er skadet, har jeg et sæt, der har kørt 40.000 km
og som er 100 % OK.

Hvor kommer du fra ?

KD Bandit 600 S. Sydfyn.



Kim \(Bandit600\) (16-09-2005)
Kommentar
Fra : Kim \(Bandit600\)


Dato : 16-09-05 22:39


"Knud Dam" skrev

> Som Orla skriver, kan det meget vel være et justeringsspørgsmål.
>
> Jeg har netop justeret min koblings frigang og det er snydelet.
>
> Hvis dine koblingsplader er skadet, har jeg et sæt, der har kørt 40.000 km
> og som er 100 % OK.

Okay prøver om jeg kan justere det i snekken så! Kablet er helt nyt! Ved
ikke med olien om det har noget på sig, det er louis´s castrol 10/50 fuld
syntetisk! Bemærkede godt nok en marginal forskel i koblingen da jeg gik
over til castrols fra motuls 10/40, men har kørt de sidste 28000 km på
castrol, så det er vel næppe det! Prøver at justere!

Men hvor mange km er der egentligt i de koblingsplader, ved almindeligt
frisk kørsel?

kim



Armand (17-09-2005)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 17-09-05 10:00

Kim (Bandit600) wrote:
> "Knud Dam" skrev
>
>
>>Som Orla skriver, kan det meget vel være et justeringsspørgsmål.
>>
>>Jeg har netop justeret min koblings frigang og det er snydelet.
>>
>>Hvis dine koblingsplader er skadet, har jeg et sæt, der har kørt 40.000 km
>>og som er 100 % OK.
>
>
> Okay prøver om jeg kan justere det i snekken så! Kablet er helt nyt! Ved
> ikke med olien om det har noget på sig, det er louis´s castrol 10/50 fuld
> syntetisk! Bemærkede godt nok en marginal forskel i koblingen da jeg gik
> over til castrols fra motuls 10/40, men har kørt de sidste 28000 km på
> castrol, så det er vel næppe det!

Hvad med oliestanden?
Dobbelt-check lige den engang!

--
Armand.

Moller (17-09-2005)
Kommentar
Fra : Moller


Dato : 17-09-05 12:21

Kim (Bandit600) wrote:

> Okay prøver om jeg kan justere det i snekken så! Kablet er helt nyt! Ved
> ikke med olien om det har noget på sig, det er louis´s castrol 10/50 fuld
> syntetisk! Bemærkede godt nok en marginal forskel i koblingen da jeg gik
> over til castrols fra motuls 10/40, men har kørt de sidste 28000 km på
> castrol, så det er vel næppe det! Prøver at justere!

   Åh.... min kobling holdt op med at fedte vildt da jeg gik fra 10w50 til
10w40, indtil den var varm, så var der ik forskel. Og så vidt jeg husker
har lillebror Bandit samme problemer. koblingen er meget olie følsom,
men om det er fuld, halve eller ikke syntetisk gør ingen forskel, det er
mest at 10w50 skal være tættere på driftsvarm før den stopper med at
fedte, end med 10w40 :) Orla foreslår 5w40 da man så har en endnu
tyndtflydene olie fra driftstart, der er en lang tråd om problematikken
fra i sommers...

--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 300 CDi ReedValve, MZ TS 250/1 Supra5
Suzuki GSF-R 1200, Yamaha FZR1000 årgang 87
Golf2 1,8 8v
www.dfmc.dk/Lars_Molnit

Kim \(Bandit600\) (12-10-2005)
Kommentar
Fra : Kim \(Bandit600\)


Dato : 12-10-05 18:20

Lige en lidt forsinket opfølger på koblings problemet!

Jeg justerede tryksstangen så der nu er 1/2 - 1 hel mm slup,
og det var åbentbart, det der skulle til, nu glider den ikke
længere når den er kold! Så ser ud til jeg slipper for at skifte
kolingspladerne lidt endnu!

Jeg takker for hjælpen endnu en gang

kim..



Ukendt (12-10-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 12-10-05 19:06


Kim (Bandit600) skrev i meddelelsen
<3da67$434d45bb$3e3d83dd$11590@news.arrownet.dk>...
>Lige en lidt forsinket opfølger på koblings problemet!
>
>Jeg justerede tryksstangen så der nu er 1/2 - 1 hel mm slup,
>og det var åbentbart, det der skulle til, nu glider den ikke
>længere når den er kold! Så ser ud til jeg slipper for at skifte
>kolingspladerne lidt endnu!
>
>Jeg takker for hjælpen endnu en gang


Og vi takker for tilbagemeldingen Godt det ikke var værre.

mvh
Orla




Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste