Udkskiftning af pakdåser i forgaffel.
Fra : Calle Nielsen

Dato : 15-09-05 22:50

Howdy

Mit ene gaffelben er blevet lidt utæt og jeg skal derfor have skiftet
pakdåsen.

Kan man pille pakdåsen op med en skruetrækker uden at skulle til at
adskille hele gaffelbenet?

Min Haynes skriver at "Inner guide bushing" skal skiftes hvis man
skiller benet ad. Det er en bøsning der centrerer inderrøret nederst.
Jeg kan ikke finde denne del i MC-nøglen, hvilket få mig til at tænke på
om det kun er Haynes der mener denne bøsning skal skiftes?

Min MC er en Kawasaki GPZ600R fra 87.

På forhånd tak!

Mvh. Calle

Fra : Steen Gruby

Dato : 15-09-05 23:03

On Thu, 15 Sep 2005 23:49:35 +0200, Calle Nielsen
<calle.nielsenslet@gmail.com> wrote:

Hej Calle.

>Kan man pille pakdåsen op med en skruetrækker uden at skulle til at
>adskille hele gaffelbenet?

Jeg tror ikke du får pakdåsen op med en skruetrækker
De sidder i regelen forbandet godt fast.
Der var en der for år siden kom med moget jeg tror vil virke.
Skru tre selvskærende skryer ned i pakdåsen forskudt 120 grader, og
således at spidsen af skruen træder på recessen under pakdåsen og spæn
så skruerne hele vejen rundt en bid af gangen.
Lav evt først hullerne og pil så skruerne ud og slib spidserne af dem
så de ikke sårer recessen for meget.
Jeg har ikke selv prøvet det, men det er den eneste metode jeg kan
forestille mig vil virke.
Ud over selvfølgelig at splitte skidtet ad.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Calle Nielsen

Dato : 15-09-05 23:12

Steen Gruby wrote:
> Jeg tror ikke du får pakdåsen op med en skruetrækker
> De sidder i regelen forbandet godt fast.
Ja, det havde jeg også på fornemmelsen :-/

> [...]
> så skruerne hele vejen rundt en bid af gangen.
> Lav evt først hullerne og pil så skruerne ud og slib spidserne af dem
Udmærket trick. Det vil jeg prøve. Det største problem er nok at undgå
at ridse inderrøret.

Tak for tippet!

Calle

Fra : Steen Gruby

Dato : 15-09-05 23:16

On Fri, 16 Sep 2005 00:11:36 +0200, Calle Nielsen
<calle.nielsenslet@gmail.com> wrote:

Hej Calle.

>Udmærket trick. Det vil jeg prøve. Det største problem er nok at undgå
>at ridse inderrøret.

Læg et stykke hård plastic mellem skruehovederne og røret for at
beskytte det.
Som skrevet:
Det er et eksperiment, og det værste der kan ske er at du må hele den
slagne vej rundt.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Calle Nielsen

Dato : 15-09-05 23:20

Steen Gruby wrote:
> [...]
> beskytte det.
> Som skrevet:
> Det er et eksperiment, og det værste der kan ske er at du må hele den

Hej Steen

Ja, det værste der kan ske er da at jeg spilder 15min, så det skal
prøves. Jeg vender tilbage med resultatet ;)

Calle

Fra : Armand

Dato : 16-09-05 00:20

Calle Nielsen wrote:

> Ja, det værste der kan ske er da at jeg spilder 15min, så det skal
> prøves. Jeg vender tilbage med resultatet ;)

Der er kun én måde: Den rigtige!
Se nu at skil hele lortet ad fra en ende af og få udskiftet pakdåserne
uden at udsætte nogen anden del for skadesrisiko (et nyt inderrør koster
mindst en tusse!). Efter at du har gjort jobbet endnu engang til given
tid, vil det ikke være så fremmed og omstændigt længere og du vil da
ryste på hovedet over din nuværende indstilling til at springe over
gærdet, så ryg nu bare på, ikk?

Du taler også om "Inner guide bushing" som er glideleje(!) for
inderrørets nederste ende, ligesom der ligger en tilsvarende i yderrøret
lige nedenfor pakdåsen - Hvis de begge skal inspiceres, og dét er
absolut tilrådeligt, skal skidtet jo alligevel skilles ad og så er det
ganske enkelt at bruge inderrøret som "træk-stødstang" for afmontering
af de gamle pakdåser - Forudsat at det ikke er balladen med at få løsnet
den nederste bolt i yderrørets ende, at du frygter besværet med!

--
Armand.

Fra : Calle Nielsen

Dato : 16-09-05 17:20

Armand wrote:
> Der er kun én måde: Den rigtige!

Armand du har helt ret. Jeg går mig også lidt på at lave en halv
løsning. Problemet er bare at jeg skal vente på orginale dele fra kawa
hvis det viser sig at jeg skal have mere skiftet. Jeg er pokkers
afhængig af dyret da jeg ingen bil har.

Men ok, det ender nok med at jeg følger dit råd alligevel. Så må jeg jo
tage bussen ;)

Fra : Ukendt

Dato : 16-09-05 19:50

Calle Nielsen skrev i meddelelsen
<432aefc3$0$12399$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>...

>Armand du har helt ret. Jeg går mig også lidt på at lave en halv
>løsning. Problemet er bare at jeg skal vente på orginale dele fra kawa
>hvis det viser sig at jeg skal have mere skiftet

Jamen hov ?! Har Du det bedre med ikke at se at der er dele som skal skiftes
i din forgaffel ?

Hvis at der er dele som er slidt, så skal de skiftes. At stikke hovedet i
busken gør kun tingene værre

mvh
Orla

Fra : Calle Nielsen

Dato : 16-09-05 21:11

Orla Pedersen wrote:
> Jamen hov ?! Har Du det bedre med ikke at se at der er dele som skal skiftes
> i din forgaffel ?
Overhovedet ikke. Jeg synes bare det er dumt at skille lortet ad,
konstatere at jeg skal skifte nogle dele som jeg ikke har, hvorefter jeg
blev nødt til at samle den hele igen, da jeg skal bruge cyklen dagen efter.

Min plan var derfor at skifte dåserne på en nem måde, hvis muligt,
hvorefter jeg altid kunne åbne den når jeg ikke er så afhængig af den.

> Hvis at der er dele som er slidt, så skal de skiftes. At stikke hovedet i
> busken gør kun tingene værre
Ja, det er klart. Derfor har jeg også lige skiftet lejer i baghjulet
samt bremseklodser, kædekit mm.

Min cykel er i udmærket teknisk stand, da jeg laver de ting der er galt
med den.

Men efter de forskellige svar jeg har fået fra dig og andre, kan jeg
godt se at det smarteste er at skille det hele ad.

Tak for svaret.

Fra : Ukendt

Dato : 16-09-05 21:39

Calle Nielsen skrev i meddelelsen
<432b25be$0$12109$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>...

>Overhovedet ikke. Jeg synes bare det er dumt at skille lortet ad,
>konstatere at jeg skal skifte nogle dele som jeg ikke har, hvorefter jeg
>blev nødt til at samle den hele igen, da jeg skal bruge cyklen dagen efter.

Det er jo rigtigt, og når det kommer til sliddele som ikke koster alverden,
så har jeg det med at købe dem hjem inden et sådant service. Det er en
afvejning af omkostningen i forhold til besværet.

>Men efter de forskellige svar jeg har fået fra dig og andre, kan jeg
>godt se at det smarteste er at skille det hele ad.

Det synes jeg er en god idé, og det tager såmænd ikke så lang tid at udføre
operationen.

mvh
Orla

Fra : Armand

Dato : 17-09-05 23:53

Orla Pedersen wrote:
> [...]
> i din forgaffel ?
>
> Hvis at der er dele som er slidt, så skal de skiftes. At stikke hovedet i

Eller også kan du blot gøre som dem der ikke aner at der er
glidebøsninger indvendigt i teleskopet: Skift pakdåsen v.h.a. den
rigtige arbejdsgang. Kig så ved samme lejlighed på glideringenes
overflader og saml forgaflen.
Når det hele er samle og motorcyklen køreklar slår du tilfældigt op i
manualen for at se om der skulle stå noget om glideringenes slidbillede

At skulle adskille endnu engang for at skifte glidebøsninger er kun med
til at give en adskillelsesrutine som af mig tidligere omtalt

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 18-09-05 09:44

> At skulle adskille endnu engang for at skifte glidebøsninger er kun med
> til at give en adskillelsesrutine som af mig tidligere omtalt

Jeg syntes helt i glemmer olien i forgaflen, som jo mindst skal skiftes hver
anden år, gerne hver år.
Det gøres bedst ved at skille gaflen helt ad og rensen gammel olie og slam
ud af forgaflen.
Så derfor som der skrives, lær at skille den ad og fremover vil det ingen
tid tage.
Og man får også mest glæde ud af sin cykel, når den virker rigtigt.

--

Venlig hilsen
Flemming Disc

Fra : Ukendt

Dato : 18-09-05 10:15

Flemming Disc skrev i meddelelsen
<432d28d5$0$171$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>...

>Det gøres bedst ved at skille gaflen helt ad og rensen gammel olie og slam
>ud af forgaflen.

Jeg undrede mig så såre over de "manglende" aftapningsskruer på VTR gaflen,
men kun indtil første olieskift. Den gamle olie skal pumpes ud af cartridgen
med benet "upsidedown", og det skulle da i grunden ikke undre mig, om jeg
havde sparet tid ved at adskille helt. Der skulle tre gange petrolium pumpes
gennem systemet før der ikke kom mere snavs ud.... :-|

>Så derfor som der skrives, lær at skille den ad og fremover vil det ingen
>tid tage.

Givetvis god idé, mon man ville få den "betjening" ved service hos en
forhandler, ville Du adskille helt ?

mvh
Orla

Fra : Ukendt

Dato : 18-09-05 11:21

meddelelse news:432d2f0d$0$27322$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

> Givetvis god idé, mon man ville få den "betjening" ved service hos en
> forhandler, ville Du adskille helt ?

Det kommer lidt an på hvilke cykel, men jeg bruger aldrig aftapningskruerne,
hvis jeg kan slippe.
Jeg skiller dem af, der er til at komme til, ikke altid dem hvor pakdåsen
skal "slås" ud med benet.
En merudgift på pakdåser, der var tætte er ikke altid til at forklare folk.
Men det er måske også ud i extremer, men svaret må blive et "ja"

--

Venlig hilsen
Flemming Disc

Fra : Ukendt

Dato : 18-09-05 12:42

Flemming Disc skrev i meddelelsen
<432d3fa3$0$162$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>...

>En merudgift på pakdåser, der var tætte er ikke altid til at forklare
folk.
>Men det er måske også ud i extremer, men svaret må blive et "ja"

Næe, det er nok for nogen en overflødig omkostning. Jeg har det nu med
pakdåser, simmerringe, kuglelejer mm. at de bliver skiftet alene "på
mistanke" om alder, og når jeg nu ér "derinde".

Det er nok en luksus man ikke kan tillade sig som forhandler over for en
kunde :-|

mvh
Orla

Fra : Ukendt

Dato : 18-09-05 13:09

meddelelse news:432d525e$0$37096$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

Det er nok en luksus man ikke kan tillade sig som forhandler over for en
> kunde :-|

Man skal ihvertfald huske at spørge først, men så er der også rigtig mange
der "ja", hvis man kommer med en ærlig forklaring, hvorfor man vil skifte en
del der er næsten er hel i orden.

--

Venlig hilsen
Flemming Disc

Fra : Armand

Dato : 18-09-05 22:46

Flemming Disc wrote:

> [...]
> anden år, gerne hver år.
> Det gøres bedst ved at skille gaflen helt ad og rensen gammel olie og slam

Jup!
Og især hvis den ikke har været skiftet så jævnligt som foreskrevet!
Jeg har været med til at skifte pakdåser på forgafler hvis indhold afgaf
en så rådden lugt at værkstedet var ubenytteligt indtil udluftning havde
tyndet godt ud i hørmen = En sådan stank tyder umiskendeligt på at
olien er den originalt ihældte, og dét er jo så et vidne om danske
forgaflers servicering :-|

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 19-09-05 08:05

> [...]
> tyndet godt ud i hørmen = En sådan stank tyder umiskendeligt på at
> olien er den originalt ihældte, og dét er jo så et vidne om danske

Ja, fy for satan, hvor kan det stinke, jeg har også haft fat i sådan nogen
(

--

Venlig hilsen
Flemming Disc

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 16-09-05 05:49

> [...]
> Jeg kan ikke finde denne del i MC-nøglen, hvilket få mig til at tænke
> på om det kun er Haynes der mener denne bøsning skal skiftes?

Hej Calle

Jeg skifter glideringene i gaffelbenene hvis tefleon'en er er slidt af,
altså hvis man kan se messing igennem den glatte grå belægning.

Jeg ville da bare skifte pakdåserne rigtigt. Det er da ikke særligt svært,
og jeg kender to der har ridset deres gaffelben ved at prøve at pille
pakdåserne ud på fuskermåden.

--
Mojn
Jens Bager Jensen

Fra : Ukendt

Dato : 16-09-05 07:47

Jens Jacob Bager Jensen skrev i meddelelsen
<432a4ec6$0$18642$14726298@news.sunsite.dk>...

>Jeg ville da bare skifte pakdåserne rigtigt. Det er da ikke særligt svært,
>og jeg kender to der har ridset deres gaffelben ved at prøve at pille
>pakdåserne ud på fuskermåden.

Jeg husker en midtjyde med bopæl i nordjylland, der lige skulle "grave" :-|

Lad vær!

mvh
Orla

Fra : Calle Nielsen

Dato : 16-09-05 17:22

Jens Jacob Bager Jensen wrote:
> [...]
>
> Jeg ville da bare skifte pakdåserne rigtigt. Det er da ikke særligt svært,
> og jeg kender to der har ridset deres gaffelben ved at prøve at pille

Hej Jens Jacob

Tak for tippet, det ender nok med at jeg rykker den fra hinanden. Det
kunne egentlig også være meget sjovt at se hvordan sådan en svend er
bygget op...

Fra : Jes Vestervang

Dato : 16-09-05 09:58

"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> writes:

> Jeg husker en midtjyde med bopæl i nordjylland, der lige skulle
> "grave" :-|

I wonder who that might be...

Men, men, men, jeg er nu ikke 100% sikker på at det er mig, der står
bag ridserne. Støvhætterne ser ud som om at de er blevet gravet hårdt
i med en skruetrækker, og jeg var altså ganske påpasselig med
graveriet (selvom jeg ikke agter at gentage det). Lidt mærkeligt at
det er sket i løbet af de første 19k km med al service foretaget hos
Aagesen.

Men derudover er forgaflen stadig helt tæt, selv efter at have kørt
rundt på nogle virkeligt elendige veje i Norge (5% af dem, resten var
fede .
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R