Tvangsægteskaber, forbudt?
Fra : Melanie

Dato : 15-09-05 22:19

Hej ng

Kort og godt.
Er tvangsægteskaber forbudt i Danmark?

Mvh Melanie

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 15-09-05 22:29

on 15-09-2005, Melanie supposed :
> Er tvangsægteskaber forbudt i Danmark?

Ja:

Ægteskabsloven § 24. Et ægteskab omstødes endvidere ved dom efter
påstand af den ene ægtefælle:
2) hvis han blev tvunget til at indgå ægteskab,

3) hvis han ved en fejltagelse blev viet til en anden end sin
forlovede eller uden at ville indgå ægteskab, eller

4) hvis han blev forledt til at indgå ægteskab ved, at han af den
anden ægtefælle gennem falske oplysninger eller svigagtig fortielse af
sandheden blev vildledt om, hvem den anden er, eller om sådanne
omstændigheder ved dennes tidligere liv, der med fuld føje ville have
afholdt ham fra at indgå ægteskabet, og som endnu må tillægges en sådan
betydning for forholdet mellem ægtefællerne, at ægteskabet ikke med
rimelighed kan fordres opretholdt.

Så både hvis en person tvinges til eller snydes til ægteskab kan det
opløses (omstødes) ved dom og må derfor ses som værende ulovligt.

Fra : Melanie

Dato : 15-09-05 22:36

"Henrik Stidsen" <nntpspam@hs235.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>

> Så både hvis en person tvinges til eller snydes til ægteskab kan det
> opløses (omstødes) ved dom og må derfor ses som værende ulovligt.

Hej Henrik

Tak for grundigt og hurtigt svar. Skal fremlægge noget i morgen i
samfundsfag på pgu, men blev pludselig usikker i om det nu også er forbudt.
Tak for hjælpen. *SS*

Mvh Melanie

Fra : Nielsen

Dato : 15-09-05 22:51

"Henrik Stidsen" <nntpspam@hs235.dk> wrote in message
> [...]
> af den ene ægtefælle:
> 2) hvis han blev tvunget til at indgå ægteskab,

Ja det har du ret i, MEN ægteskabet er som sådan ikke ulovligt. Lad os sige
at det unge par i løbet af de første måneder af (tvangs)ægteskabet faktisk
forelsker sig i hinanden og ønsker at bevare ægteskabet så ER de gift med
hinanden og tilmed lovligt.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 15-09-05 23:03

Nielsen explained on 15-09-2005 :

> [...]
> forelsker sig i hinanden og ønsker at bevare ægteskabet så ER de gift med

Jeg var faktisk i tvivl om hvorvidt det var korrekt at kalde det
ulovligt, netop fordi der skal en anmodning til fra den ene part før
der gøres noget ved det - i modsætning til f.eks. en fartbøde hvor
selve handlingen er nok til at der (kan) udløses en straf.

Men jeg vil stadig kalde det ulovligt - der er jo mange andre forhold
der er ulovlige men hvor en forurettet skal påtale det før der sker
noget. Det specielle her er vel, som du nævner, at ægteskabet er
lovligt hvis de beslutter sig for at de gerne vil være gift alligevel.

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 16-09-05 00:12

Henrik Stidsen wrote:

> [...]
> noget. Det specielle her er vel, som du nævner, at ægteskabet er lovligt
> hvis de beslutter sig for at de gerne vil være gift alligevel.

Lige netop ved ægteskaber er det ikke så interessant, om det er
"ulovligt" (der var det ord, vi ikke kan lide igen), men snarere, om det
er gyldigt, og her er det så Ægteskabslovens § 21, jf. § 20 der
fastsætter gyldighedsbetingelserne.

Men det er korrekt, at tvangsægteskaber i nogle tilfælde vil kunne
omstødes. Men fuldt gyldige er de nu alligevel, så længe de ikke bliver
omstødt.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Andy

Dato : 16-09-05 07:30

> Men det er korrekt, at tvangsægteskaber i nogle tilfælde vil kunne
> omstødes. Men fuldt gyldige er de nu alligevel, så længe de ikke bliver
> omstødt.

Hvad er en omstødning? Ligner det det engelske 'annullment', hvor ægteskabet
derefter ikke anerkendes, dvs. at personen efterfølgende kan svare nej på
spørgsmålet 'Har du været gift før?' ?

Andy

Fra : Nielsen

Dato : 16-09-05 08:00

"Andy" <aaa_2500X@Xhotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvad er en omstødning?

En omstødning er en ophævelse af ægteskabet.

> Ligner det det engelske 'annullment', hvor ægteskabet
> derefter ikke anerkendes, dvs. at personen efterfølgende kan svare nej på
> spørgsmålet 'Har du været gift før?' ?

Nej det kan man ikke. Man _har_ i dette tilfælde været gift før (ægteskabet
er jo ikke ugyldigt selv om det er et tvangsægteskab). Hvis man ønsker at
indgå nyt ægteskab skal man derfor i ægteskabserklæringen sætte kryds ved
"ja" at man har været gift før, og derefter sætte kryds ved "omstødelse" når
man besvarer spørgsmålen om hvordan det seneste indgåede ægteskab er opløst.

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 16-09-05 08:40

Nielsen wrote:

> [...]
> man besvarer spørgsmålen om hvordan det seneste indgåede ægteskab er opløst.

Korrekt. Og retsvirkninger af ægteskabet vil normalt kunne gøres
gældende for så vidt angår ægteskabets "levetid".

Der findes mig bekendt ikke retspraksis på området, men man kunne
forestille sig dette princip omgået, hvis der forelå særlig grove
omstændigheder mht. tvang. Det er dog rent gætværk.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Nielsen

Dato : 16-09-05 12:36

"Andy" <aaa_2500X@Xhotmail.com> wrote in message

> Hvad er en omstødning? Ligner det det engelske 'annullment', hvor
> ægteskabet
> derefter ikke anerkendes, dvs. at personen efterfølgende kan svare nej på
> spørgsmålet 'Har du været gift før?' ?

Jeg kiggede lige på den engelske ægteskabserklæring (Notice of marriage) og
der hedder omstødelse i blanketten ganske rigtigt annulment.

Nielsen