Beskæring af clematis?
Fra : Benedikte Brisson

Dato : 15-09-05 21:47

Jeg plantede en President i krukke på altanen i foråret og har haft stor
fornøjelse af den her i sommer. På skiltet står, at den skal skæres ned i
marts... men hvad sker der, hvis jeg skærer den ned nu i efteråret?

Venlig hilsen Dikte (som vil ha flere clematisser på altanen til næste år)

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 16-09-05 18:54

On Thu, 15 Sep 2005 22:46:52 +0200, "Benedikte Brisson"
<nixenbixen@invalid.dk> wrote:

>Jeg plantede en President i krukke på altanen i foråret og har haft stor
>fornøjelse af den her i sommer. På skiltet står, at den skal skæres ned i
>marts... men hvad sker der, hvis jeg skærer den ned nu i efteråret?

Det sker der næppe noget alvorligt ved - måske begynder den at skyde
lidt igen her i år, men ellers ikke noget.

>Venlig hilsen Dikte (som vil ha flere clematisser på altanen til næste år)

Clematis er også herlige

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 16-09-05 22:39

> Det sker der næppe noget alvorligt ved - måske begynder den at skyde
> lidt igen her i år, men ellers ikke noget.

Tak for svar Mads
I mellemtiden har jeg så læst mig til, at man ikke må beskære dem nu, fordi
der kan risikere at komme en anden blomstring (mon dog med den vejrudsigt?).
Jeg har også læst, at man endelig ikke må beskære dem i foråret, fordi de
blomstrer på sidste års skud (det gjorde den da så udpræget ikke i år, hvor
den startede som en halv meter høj pind) og at man i virkeligheden slet ikke
bør beskære clematis, men bare klippe visnede blomster af.
Og hvis det ikke var, fordi vi skulle have renoveret facade på den side af
huset, kunne jeg bare vente og se...

Venlig hilsen Dikte

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 17-09-05 08:13

On Fri, 16 Sep 2005 23:39:02 +0200, "Benedikte Brisson"

> [...]
>bør beskære clematis, men bare klippe visnede blomster af.
>Og hvis det ikke var, fordi vi skulle have renoveret facade på den side af

Jeg plejer nu at beskære min President kraftigt om foråret - den
blomstrer alligevel midt på sommeren.

Det med at den kan skyde/blomstre igen hvis man beskærer for tidligt om
efteråret er rigtigt, men nu er vi over midten af september, så det er
meget begrænset hvor meget den kan nå at gro, selv med den fine
vejrudsigt for næste uge.

Selv ville jeg ikke have det mindste problem med at beskære en President
nu, hvis der var en grund (f.eks at den sad i vejen eller så'n). Hvis
grunden kun er: 'Det ser pænere ud' - så ville jeg hellere vente til
foråret.