Grafikkort
Fijala 2911
phg1 1758
Fornuft i et PCI-grafikkort?
Fra : Allan Ploug

Dato : 15-09-05 21:50

Som så mange andre vil jeg ha bygget mig en HTPC.

Den skal i første omgang tilsluttes et 28" bredformat Sony CRT-tv.
Målet er at få features - primært muligheden for at optage
programmer, og så vidt jeg forstår, er vild efterbehandling af
billedet ikke er så interessant med et CRT-tv. (vil dog naturligvis
have et godt billede også!!)

Jeg havde forestillet mig at bruge et billigt grafikkort, da jeg altså
ikke har brug for den store ydelse uden efterbehandling af billedet(?)
Planen er i øvrigt at bruge et ASUS K8N4-E bundkort.

Når jeg så engang får mig et tv/projektor med høj opløsning og
digital indgang, kan jeg sætte et godt PCI-express grafikkort og en
hurtigere CPU i...

Så til selve spørgsmålet:

I første omgang havde jeg tænkt på et SPARKLE SP PX44DT128A PCI-e
grafikkort med tv-udgang. Men er nu kommet i tvivl om, om ikke det var
en bedre ide at købe et Sapphire RADEON 7000 PCI-grafikkort og så
bruge Powerstrip og lave et VGA->RGB stik??

På den måde får jeg det bedst mulige signal over til mit tv. Og
kommer vel ikke til at savne grafik-ydelse når jeg ikke skal
efterbehandle billeder?

RADEON 7000 fås også som AGP. Men er det ikke smartere at vælge en
PCI-version og så have et mere fremtidssikkert PCI-e stik klar i
stedet for at købe et bundkort med AGP?

/Ploug

(har forsøgt med et indlæg i dk.teknik.tv+video, men passer nok bedre
ind her...)

Fra : Jakob M

Dato : 15-09-05 22:44

> [...]
> en bedre ide at købe et Sapphire RADEON 7000 PCI-grafikkort og så
> bruge Powerstrip og lave et VGA->RGB stik??

Det kan du vel også med Sparkle kortet ?.

> [...]
>
> RADEON 7000 fås også som AGP. Men er det ikke smartere at vælge en
> PCI-version og så have et mere fremtidssikkert PCI-e stik klar i

Helt klart. Der går ikke ret lang tid, så er det slut med nye grafikkort til
AGP.

Mvh
Jakob

Fra : Sune Salminen

Dato : 16-09-05 00:17

Allan Ploug wrote:
> [...]
>
> RADEON 7000 fås også som AGP. Men er det ikke smartere at vælge en
> PCI-version og så have et mere fremtidssikkert PCI-e stik klar i

Jeg synes det lyder som en fornuftig idé.

Jeg forstår ikke hvad du mener med 'efterbehandling af billedet'.

-Sune

--
Nuke a gay vegan whale for christ!
My band: www.secondnature.dk

Fra : Ploug

Dato : 16-09-05 07:38

> Det kan du vel også med Sparkle kortet ?.

Det er muligt... Jeg har bare fået det indtryk at det kun lader sig
gøre med Radeon 7500/8500/9x00...(?)

Meneh..Sapphire RADEON 7000 PCI-grafikkort er også billigere, så hvis
det kan vise et godt billede på mit tv er der vel intet vundet ved at
købe er billigt Sparkle-kort? Vindet vel ikke noget i praksis ved at
Sparkle-kortet er PCI-express...?

/Ploug

Fra : Jakob M

Dato : 16-09-05 09:28

>Det er muligt... Jeg har bare fået det indtryk at det kun lader sig
>gøre med Radeon 7500/8500/9x00...(?)

De eksempler jeg har set var med Radeon, så jeg aner det heller ikke.

> [...]
>det kan vise et godt billede på mit tv er der vel intet vundet ved at
>købe er billigt Sparkle-kort? Vindet vel ikke noget i praksis ved at

Nej, til fjernsyn er der intet vundet ved PCI-express frem for PCI.

Mvh
Jakob

Fra : Ploug

Dato : 16-09-05 07:55

> Jeg synes det lyder som en fornuftig idé.

Lækkert :)

> Jeg forstår ikke hvad du mener med 'efterbehandling af billedet'.

Jeg tænker på skalering og filtrering. På
http://www.sports-mc.dk/beeblebrox/index.php?id=5&idsub=51&idtrg=510
skriver Beeblebrox bl.a. "Eneste ulempe er at mit FX5200 kort er for
langsomt så jeg får flåninger i billedet ved panoreringer (både
vertikale og horisontale). Jeg har bestilt et Geforce 6200 nu (...)"

...spørgsmålet er bare om det er relevant at filtrere og skalere til
den store guldmedalje når billedet skal vises på et CRT-TV...?

/Ploug

Fra : Jakob M

Dato : 16-09-05 09:30

>..spørgsmålet er bare om det er relevant at filtrere og skalere til
>den store guldmedalje når billedet skal vises på et CRT-TV...?

Nej, du er begrænset af TVets opløsning, så efterbehandling vil være spild.
Det er mere relevant for HD-projektorer og HD-TV når de engang kommer til
Danmark.

Mvh
Jakob

Fra : Niels Dybdahl

Dato : 16-09-05 12:08

> [...]
> langsomt så jeg får flåninger i billedet ved panoreringer (både
> vertikale og horisontale). Jeg har bestilt et Geforce 6200 nu (...)"

Jeg tvivler på at han har ret i at det er grafikkortets skyld.

Niels Dybdahl

Fra : Sune Salminen

Dato : 16-09-05 16:39

Ploug wrote:

> Lækkert :)

Jeg benytter mig selv af samme løsning.

> [...]
> langsomt så jeg får flåninger i billedet ved panoreringer (både
> vertikale og horisontale). Jeg har bestilt et Geforce 6200 nu (...)"

Det du citerer har da ikke noget med skalering eller filtrering at
gøre..

> ..spørgsmålet er bare om det er relevant at filtrere og skalere til
> den store guldmedalje når billedet skal vises på et CRT-TV...?

Hvis du laver 1:1 opløsninger via Powerstrip og VGA-RGB, så finder der
ingen skalering og dermed heller ingen filtrering sted.

Jeg er forresten ikke sikker på om Radeon 7000 understøtter VMR9.

-Sune

Fra : Ploug

Dato : 17-09-05 16:10

> Det du citerer har da ikke noget med skalering eller filtrering at
> gøre..

Nah..heh..jeg har vist rodet lidt rundt i det.. Men hvis grafikkortet
ikke laver nogen efterbehandling af billedet - som jeg troede...hvordan
kan et langsomt grafikkort så resultere i flåninger i billedet? Hvad
er grafikkortets opgave og hvornår er det man har brug for en voldsom
grafikprocessor ved tv-visning?

....spørgsmålet er så stadig om jeg vil opleve problemer med et
billigt pci-grafikkort...?

> Hvis du laver 1:1 opløsninger via Powerstrip og VGA-RGB, så finder der
> ingen skalering og dermed heller ingen filtrering sted.

Næh..det lyder rimeligt :)

> Jeg er forresten ikke sikker på om Radeon 7000 understøtter VMR9.

Mkay...men vinder jeg noget ved at køre VMR9 i stedet for overlay på
et alm. CRT-tv?

/Ploug

Fra : Sune Salminen

Dato : 17-09-05 16:59

Ploug wrote:

> [...]
> i billedet? Hvad er grafikkortets opgave og hvornår er det man har
> brug for en voldsom grafikprocessor ved tv-visning?

Jeg aner det ikke. Jeg kan fortælle dig at Radeon 7000 ikke har
hardware-accelereret overlay support og derfor bruger noget CPU kraft på
at vise film. Min P3-1400 er helt oppe at ringe på 70-85% CPU forbrug
når jeg ser DVD via mit Radeon 7000.

> ...spørgsmålet er så stadig om jeg vil opleve problemer med et
> billigt pci-grafikkort...?

Der er sikkert mange ting der spiller ind. Men jeg kan sige at jeg ikke
har nogen problemer med mit setup overhovedet, i hvert fald ikke i
forbindelse med film-afspilning. Det kører som Hans i Grete.

> Næh..det lyder rimeligt :)

> Mkay...men vinder jeg noget ved at køre VMR9 i stedet for overlay på
> et alm. CRT-tv?

Hvis man skal tro ham fyren du citerer så må svaret være ja. Jeg kan kun
sige at jeg ikke har noget at klage over ved mit setup - som iøvrigt er
inspireret af det der står her: http://www.idiots.org.uk/vga_rgb_scart/

-Sune