Pris på udstillingsmodel.
Fra : sjlauritsen@gmail.co~

Dato : 15-09-05 21:40

Hej Gruppe.

En af mine venner påstår hårdnakket, at hvis en butik har en
udstillingsmodel til salg, så skal de sælge den billigere end
normalprisen. Jeg mener dog ikke at købeloven har nogen paragraf, der
behandler netop dette emne. Jeg har heller ikke været i stand til at
finde den paragraf ved opslag.

Min påstand er jo at sælger må sætte den pris han vil.

Hvad siger I?

Venlig hilsen
Søren

Fra : Anders Christensen

Dato : 15-09-05 21:48

sjlauritsen@gmail.com wrote:

> Min påstand er jo at sælger må sætte den pris han vil.
>
> Hvad siger I?

Korrekt, der er ingen regler om prissætning af varer, det er op til
køber og sælger at aftale en pris.
Hvilket ofte vil sige at sælger prissætter en vare, og så vælger køberen
selv om det er en pris vedkommende kan acceptere.

Der er dog nogle regler om salg af f.eks. fast ejendom, hvor der gælder
specielle regler om fastsættelse af priser (f.eks. ved handel mellem
familiemedlemmer, hvor man ikke må sælge et hus der er 1 mio. værd til 1
krone uden at det udløser en gaveafgift)

--
Mvh Anders Christensen

Fra : Peter

Dato : 15-09-05 21:51

"Anders Christensen" <vladimirr@FLADFISKvladimirr.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> [...]
> Hvilket ofte vil sige at sælger prissætter en vare, og så vælger køberen
> selv om det er en pris vedkommende kan acceptere.

Enig.

> [...]
> familiemedlemmer, hvor man ikke må sælge et hus der er 1 mio. værd til 1
> krone uden at det udløser en gaveafgift)

Og dog. Prisen kan parterne selvfastsætte, men sætter de sig ud over
reglerne får det skatte- eller afgiftsmæssige konsekvenser.

/Peter

--
Ovenstående er alene udtryk for min personlige opfattelse og er ikke udtryk
for juridisk rådgivning. I sager af betydning må det tilrådes at søge reel

Fra : Anders Christensen

Dato : 15-09-05 22:00

Peter wrote:

> Og dog. Prisen kan parterne selvfastsætte, men sætter de sig ud over
> reglerne får det skatte- eller afgiftsmæssige konsekvenser.

Det var også det jeg mente, men fik mig vist formuleret forkert.
Tak for korrektionen.

--
Mvh Anders Christensen

Fra : Ollie

Dato : 15-09-05 21:51

In article <1126816822.674769.46990@g14g2000cwa.googlegroups.com>,
> [...]

> finde den paragraf ved opslag.
>
> Min påstand er jo at sælger må sætte den pris han vil.

Din påstand er rigtig.

Der findes da heldigvis ingen lovgivning som påbyder en butik at sælge
en bestemt vare med rabat.

Kunden kan jo heldigvis også frit vælge at købe varen et andet sted.

Hvis butikken derimod reklamerer med "udstillingsmodel" ved prisen, vil
jeg umiddelbart antage at prisen så også bør være lavere end normalt
men her er det nok snarere markedsføringsloven, der kommer ind i
billedet.

Mvh

Ole

Fra : HKJ

Dato : 15-09-05 21:57

> [...]
> finde den paragraf ved opslag.
>
> Min påstand er jo at sælger må sætte den pris han vil.

Grundlæggende må han sætte den pris han vil.

Men ifølge købeloven kan man forlange prisnedslag (eller udbedring osv.)
ved mindre fejl og mangler. Dvs. hvis forretningen sælger den som ny
og den ikke er ny, kan man komme tilbage og forlange prisnedslag.

Altså: hvis du er OPLYST om at det er en udstillingsmodel, vil du nok
være nød til at acceptere småskrammer, ligegyldigt om du har betalt fuld
pris eller ej.

Fra : Peter

Dato : 15-09-05 22:16

"HKJ" <xx.hkj.xx@mailme.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Men ifølge købeloven kan man forlange prisnedslag (eller udbedring osv.)
> ved mindre fejl og mangler.

Dog ikke bagateller.

> Dvs. hvis forretningen sælger den som ny og den ikke er ny, kan man komme
> tilbage og forlange prisnedslag.

Det er langt fra sikkert.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : HKJ

Dato : 15-09-05 23:18

Peter wrote:
> "HKJ" <xx.hkj.xx@mailme.dk> skrev i en meddelelse
>
> [klip]

> Dog ikke bagateller.

Så er spørgsmålet hvad der er bagateller.

> Det er langt fra sikkert.

Se hvad forbrugerrådet siger:
http://www.forbrug.dk/oss/41/
http://www.forbrug.dk/oss/69/

Fra : Peter Makholm

Dato : 16-09-05 06:13

HKJ <xx.hkj.xx@mailme.dk> writes:

> Se hvad forbrugerrådet siger:
> http://www.forbrug.dk/oss/41/
> http://www.forbrug.dk/oss/69/

Dét er ikke forbrugerrådet. Forbrugerrådets websted er at finde
på www.fbr.dk.

forbrug.dk er en offentlig portal drevet af Forbrugerstyrelsen.

--
Peter Makholm | The four letter word beginning with L?
peter@makholm.net | It's life, love, libc or lisp

Fra : Peter Makholm

Dato : 16-09-05 06:20

"Søren Jacob Lauritsen" <sjlauritsen@gmail.com> writes:

> Her kommer jeg til at tænke på, hvis nu man køber en
> udstillingsmodel, der går i stykker. Hvad kan man så forlange? Jeg
> så på forbrug.dk, at man kan vælge mellem at:
>
> 1. Få varen ombyttet til en tilsvarende vare.

En udstillingsvare er ikke lige til at få ombyttet. Det er at betragte
som en unik vare, hvor der ikke umidelbart kan fremskaffes en
tilsvarende vare. Jeg mindes at der ligger en principiel sag om dette
på forbrug.dk, men jeg har ikke lige tid at grave den frem.

Fra : Peter Makholm

Dato : 16-09-05 07:35

"Søren Jacob Lauritsen" <sjlauritsen@gmail.com> writes:

> Det må være denne her sag du tænker på:
>
> <http://www.forbrug.dk/klage/klagesager/afgoerelser/moebler-og-boligudstyr/lysekrone/>

Jeg mindes noget med et TV-apperart. Det kan have været

http://www.forbrug.dk/klage/klagesager/afgoerelser/radio/kasseret-tv/

Sagen er ikke direkte relevant, men i afgørelsen står følgende:

Nævnet bemærker, at det i sagen omhandlede fjernsyn havde været
benyttet som demonstrationsmodel i indklagedes forretning, og
derfor på købstidspunktet havde ridser og defekte knapper i
toppen. Fjernsynet er derfor en species genstand, hvilket
indebærer, at der efter købelovens regler ikke kan ske omlevering,
idet aftalen angår en individuelt bestemt genstand, jf. herved
lovforslag L 9 af 5. december 2001, s. 39.

--
Peter Makholm | Perhaps that late-night surfing is not such a
peter@makholm.net | waste of time after all: it is just the web

Fra : Søren Jacob Lauritse~

Dato : 15-09-05 22:20

> [...]

så på forbrug.dk, at man kan vælge mellem at:

1. Få varen ombyttet til en tilsvarende vare.
2. Få varen repareret.

Og i nogle tilfælde:
3. Afslag i købesumme.
4. Pengene tilbage.

Da vi nu taler om køb af en udstillingsmodel, så er det da en meget
dårlig forretning for sælger, at skulle levere en helt ny vare til
kunden. Kunden har jo måske givet halv pris eller noget. Det kunne jo
også få folk med ondt i sinde, til at skabe fejl ved en vare, blot
for at få en helt ny.

Hvad gør man i situationer, hvor varen er en udstillingsmodel, man er
oplyst om dette, og den viser sig at gå i stykker?

Venlig hilsen
Søren

Fra : Anders Christensen

Dato : 15-09-05 22:34

Søren Jacob Lauritsen wrote:

> [...]
>
> Hvad gør man i situationer, hvor varen er en udstillingsmodel, man er
> oplyst om dette, og den viser sig at gå i stykker?

Så kan sælger jo vælge at stille køber som før handlen blev indgået, dvs
pengene tilbage, imod at køberen afleverer varen retur.
Det vil jo sikkert være for dyrt at ombytte til nyt.

--
Mvh Anders Christensen

Fra : Søren Jacob Lauritse~

Dato : 16-09-05 06:41