Kvalitet af margarine
Fra : Lars Thomsen Nielsen

Dato : 15-09-05 21:02

Jeg er nysgerrig for at høre om nogen af jer kender til noget omkring
kvalitet af margariner. Jeg synes det er meget mærkeligt at nogen pakker på
500g koster omkring en femmer (fx Lisette fra Netto), mens andre mærker
(Ama, Oma(?) m.fl.) koster 10-15-20 kr pakken. Jeg er ikke storforbruger af
margarine, så jeg kunne sagtens købe de dyre mærker, men jeg ville gerne
vide om der ud over prisen er den store forskel, sådan rent indholdsmæssigt
og kvalitetsmæssigt.

mvh

Lars

Fra : Max

Dato : 16-09-05 07:21

Hej Lars

> vide om der ud over prisen er den store forskel, sådan rent
indholdsmæssigt
> og kvalitetsmæssigt.

Jeg bruger kun margarine når jeg bager, og jeg må tilstå, desværre for
producenterne, at jeg ikke observere nogen forskel på det færdige
produkt selv om jeg bruger forskellige mærker i margarine.

Mvh Max

Fra : Peter Schrøder

Dato : 16-09-05 07:40

Lars Thomsen Nielsen skrev:

> Jeg er nysgerrig for at høre om nogen af jer kender til noget omkring
> kvalitet af margariner.

Jeg skal ikke udtale mig om den ernæringsmæssige
kvalitet, men min erfaring siger mig, at det kun
er Oma, der ikke sprutter skoldhed margarine rundt
i hele køkkenet. Jeg læste en gang at det var noget
med vandindholdet...

Peter Schrøder

Fra : Hauge

Dato : 16-09-05 16:46

Hej
Peter Schrøder wrote:
> [...]
> er Oma, der ikke sprutter skoldhed margarine rundt
> i hele køkkenet. Jeg læste en gang at det var noget

Jeg løser problemet med et lille drys mel, det stopper sprutteriet, også ved
oliebrug.
Men hvad skal man bruge margarinen til, udover bagning?
Og jo, det hører til ved madlavning, det er jo som altid kun hystaderne der
udtaler hvad der hører til mad, og tror de kan bestemme det

Mvh Hauge

Fra : Max

Dato : 16-09-05 18:14

Hej

> Men hvad skal man bruge margarinen til, udover bagning?

Til at stege pandekager i.

Mvh Max

Fra : Jens Bruun

Dato : 16-09-05 16:12

"Lars Thomsen Nielsen" <lars@EraseThisflexcom.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg er nysgerrig for at høre om nogen af jer kender til noget omkring
> kvalitet af margariner.

Ja. Det er skod alt sammen.

> [...]
> mærker, men jeg ville gerne vide om der ud over prisen er den store
> forskel, sådan rent indholdsmæssigt og kvalitetsmæssigt.

Smid skidtet på møddingen, og brug smør i stedet for. Magarine hører _ingen_
steder hjemme.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 8/30/05)

Fra : Hauge

Dato : 16-09-05 16:50

Jens Bruun wrote:
> Magarine hører
> _ingen_ steder hjemme.

Det er der nu så meget i madlavning der heller ikke gør, fx. olivenolie, der
kan destruere alt mad.

/Hauge

Fra : Jens Bruun

Dato : 16-09-05 17:02

> Det er der nu så meget i madlavning der heller ikke gør, fx.
> olivenolie, der kan destruere alt mad.

Olivenolie har mange anvendelser i et køkken, og kan også - forkert brugt -
destruere mad. Margarine er et skod-kunstprodukt, alene opfundet til at
erstatte det gode smør. I alle opskrifter, hvori indgår margarine, kan
margarinen med stor fordel udskiftes med smør.

Prøv at spørge efter margarine i ethvert andet land end Danmark, og man vil
glo på dig med dyb forundring. Margarine bruges kun i det danske køkken,
hvor vi jo efterhånden er blevet vænnet til at acceptere og æde alt det
l*rt, ingen andre vil have, så bønderne i stedet kan score kassen ved at
eksportere de gode råvarer til udlandet.

Fra : Hauge

Dato : 16-09-05 17:23

Jens Bruun wrote:
> Olivenolie har mange anvendelser i et køkken, og kan også - forkert
> brugt - destruere mad.

Sjovt nok, jeg har aldrig oplevet det som værende godt, uanset hvem der har
lavet maden..

> Margarine er et skod-kunstprodukt, alene
> opfundet til at erstatte det gode smør.

Eller det dårlige smør.

> I alle opskrifter, hvori
> indgår margarine, kan margarinen med stor fordel udskiftes med smør.

Nåja, sådan er det jo med så meget andet også.

> Prøv at spørge efter margarine i ethvert andet land end Danmark, og
> man vil glo på dig med dyb forundring.

Nåja, der spises også regnorme i Afrika, spørg du efter det i Danmark, og få
samme forundring. Det gør ikke margarine hhv. regnorme til et dårligere
produkt at spise, hver sin smag, hvilket en del her i gruppen kunne lære
_meget_ af.

> [...]
> acceptere og æde alt det l*rt, ingen andre vil have, så bønderne i
> stedet kan score kassen ved at eksportere de gode råvarer til

Netop, det er dem der er midaldrende i dag, der har valgt at det er gode
produkter. Er du fx. ikke i den gruppe af folk, altså alderen taget i
betragtning?

/Hauge

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 16-09-05 17:31

Jens Bruun skrev:

> I alle opskrifter, hvori indgår margarine, kan margarinen med
> stor fordel udskiftes med smør.

Jeg har ikke brugt margarine i mange år, men husker tydeligt at det
har langt bedre smøreevne på en stegepande end både smør og olie.

> Margarine bruges kun i det danske køkken,

I engelske (eller måske snarere usanske) opskrifter ser man ofte at
der skal bruges "shortening", som vel er en slags vandfri margarine,
så at sige at margarine kun er kendt i det danske køkken er lidt af
en tilsnigelse.

Mvh,

// Klaus

--
· http://en.wikipedia.org/wiki/Margarine
· http://en.wikipedia.org/wiki/Shortening

Fra : Jens Bruun

Dato : 16-09-05 18:08

"Klaus Alexander Seistrup" <klaus@seistrup.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har ikke brugt margarine i mange år, men husker tydeligt at det
> har langt bedre smøreevne på en stegepande end både smør og olie.

Intet slår smør _og_ olie i kombination til stegning.

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 16-09-05 18:24

Jens Bruun skrev:

> Intet slår smør _og_ olie i kombination til stegning.

Tillad mig at være uenig.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
Copenhagen, Denmark

Fra : Padre

Dato : 16-09-05 20:04

> Prøv at spørge efter margarine i ethvert andet land end Danmark, og man
vil
> glo på dig med dyb forundring. Margarine bruges kun i det danske køkken,

Og så lige i Frankrig, hvorfra det stammer

--
Padre

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 16-09-05 20:11

Padre skrev:

> Og så lige i Frankrig, hvorfra det stammer

I Zambia er smør en specialvare, hvorimod margarine kan fås overalt
(for passende værdier af "overalt").

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
Copenhagen, Denmark

Fra : Thomas Peter Bitsch

Dato : 17-09-05 10:12

Padre <spirito_santo@yahoo.com> skrev:
>vil
>
>Og så lige i Frankrig, hvorfra det stammer
>
>--
>Padre

Og i Grækenland hvor de serverer det for discount turisten, men
becel er jo heller ikke at foragte, og findes i hele europa.
TPB

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 16-09-05 17:46

"Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> skrev:

> [...]
> acceptere og æde alt det l*rt, ingen andre vil have, så bønderne i
> stedet kan score kassen ved at eksportere de gode råvarer til

"In many parts of the world, margarine is now the best selling table
spread, although butter and olive oil also command large market
shares."

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Max

Dato : 16-09-05 18:16

Hej Jens

> Smid skidtet på møddingen, og brug smør i stedet for. Magarine hører
_ingen_

Hvorfor skal planteolien smides gennem en ko før vi må bruge det,
smør smager fint på rundstykker, men dur ikke i bagværk og smørstegte
pandekager får det til at vende i mig.

Mvh Max

Fra : Thomas Peter Bitsch

Dato : 17-09-05 10:11

Max <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> skrev:
>Hej Jens

> [...]
Min erfaring siger mig at når folk siger smør, så mener de
Kærgården, hertil vil jeg bare sige fy for pokker. Smør er smør og
Kærgården et blandingsprodukt. Når der bliver sagt margarine,
hvorfor er der ingen der nævner flydende Becel, læs på flasken og
du vil erfare at her er det rigtige, og sundere, produkt at stege
i, også til pandekager. Oliven, og andre olier, er
et "luddermarked"da det mest sælges på prisen, og kvalitet har
altid kostet penge.
TPB

Fra : Max

Dato : 17-09-05 12:39

Hej Thomas

> Min erfaring siger mig at når folk siger smør, så mener de
> Kærgården, hertil vil jeg bare sige fy for pokker. Smør er smør og

Når jeg siger smør, ja så mener jeg smør, hvis jeg mente
Kærgården, ja så sagde jeg Kærgården.

Forøvrigt nåe en ko kan bruge planteolier til at lave mælk af, ja så
kan jeg også bruge dem i min mad.

> hvorfor er der ingen der nævner flydende Becel, læs på flasken og
> du vil erfare at her er det rigtige, og sundere, produkt at stege
> i, også til pandekager.

Jamme jeg kan da fint nævne Becel, der står da en flaske af det
i køleskabet, men det dur ikke til pandekager, de smager forkert.

Mvh Max

Fra : Thomas Peter Bitsch

Dato : 17-09-05 15:08

> [...]

>Jamme jeg kan da fint nævne Becel, der står da en flaske af det
>i køleskabet, men det dur ikke til pandekager, de smager forkert.

Er det ikke de forkerte pandekager? Jeg kunne godt tænke mig
opskriften, da mine shake it pandekager smager godt med Becel.
TPB

Fra : Max

Dato : 17-09-05 16:13

Hej Thomas

> Er det ikke de forkerte pandekager? Jeg kunne godt tænke mig
> opskriften, da mine shake it pandekager smager godt med Becel.

Det er verdens bedste pandekager :) Men jeg tror vi diskutere
smag og der bliver vi jo aldrig enige. Men du må gerne få min
opskrift, men hus de skal bages meget tynde.

10 stk.
2 æg
3 dl mælk
90 g mel
50 g flydene eller smeltet margarine
1 knsp salt
1/2 tsk sukker

Mvh Max

Fra : Thomas Peter Bitsch

Dato : 17-09-05 16:43

> [...]
>smag og der bliver vi jo aldrig enige. Men du må gerne få min
>opskrift, men hus de skal bages meget tynde.

Lad det komme an på en prøve, det lyder jo ikke helt tosset, og
ingrdienserne har jeg.
PS. Jeg har sku`også en flaske solbærrom, og har fri i morgen, så
jeg tror konen og jeg laver en pandekagefest.
God wee-end
TPB

Fra : Max

Dato : 17-09-05 17:12

Hej Thomas

> PS. Jeg har sku`også en flaske solbærrom, og har fri i morgen, så
> jeg tror konen og jeg laver en pandekagefest.

Lyder hyggeligt, min kone er lige kommet hjem med 3 kg. frisk
plukkede brombær fra skoven og en mindre sæk hyldebær,
så nu skal der laves brombærsyltetøj til vinterens pandekager
og hyldebærsuppe også.

God appetit

Mvh Max

Fra : Thomas Peter Bitsch

Dato : 17-09-05 15:15

> [...]
>
>Ja. Det er skod alt sammen.

>Smid skidtet på møddingen, og brug
>smør i stedet for. Magarine hører _ingen_

Så er du ude med riven igen! Ved du egentlig hvor mange sunde
margariner der findes, både i flydende og fast form. Velkommen til
2005-
Hvordan går det med dit ben?
TPB