|
| Forgaffelolie Fra : Thomas Jensen |
Dato : 15-09-05 20:43 |
|
Hej,
jeg vil snart skifte min forgaffelolie.
I manualen står der "suspension oil 01 or equivalent"
Jeg kan ikke finde ud af, hvad slags det er, da jeg kun kender 10W osv
som oliebetegnelse.
Nogen der ved hvad det er ?
Hvis jeg finder ud af hvad der er i originalt, skal jeg så op eller ned
i Wér for at få forgaffelen hårdere?
mvh
Thomas Jensen
Yamaha FZ6S ´04
http://dkfritidmotorcykel.dk/?id=11
| |
Ukendt (15-09-2005)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 15-09-05 20:48 |
|
Smid et par öhlins fjedre i med det samme. Det er godt!
:)
| |
Steen Gruby (15-09-2005)
| Kommentar Fra : Steen Gruby |
Dato : 15-09-05 21:00 |
|
On Thu, 15 Sep 2005 21:42:41 +0200, Thomas Jensen
<thomas@thomas-jensen.dk> wrote:
Hej Thomas.
>
>jeg vil snart skifte min forgaffelolie.
>I manualen står der "suspension oil 01 or equivalent"
>Jeg kan ikke finde ud af, hvad slags det er, da jeg kun kender 10W osv
>som oliebetegnelse.
>
Forgaffelolie er blot hydraulikolie.
Viskositeten ligger normalt omkring 5-10.
Jeg har i flere år brnyttet gearkasseolie til automatgear, såkaldt ATF
olie.
Grunden til at jeg prøvede var at jeg havde en dunk stående til min
bil,og hvorfor så ikke?
Jeg har siden kun benyttet ATF olie.
>
>Hvis jeg finder ud af hvad der er i originalt, skal jeg så op eller ned
>i Wér for at få forgaffelen hårdere?
>
Du kan prøve at starte med at skifte olien.
Den er sikkert lige so slatten som en klud og lugter som en mødding
,-)
Ny olie plejer at få selv den mest slatne forgaffel på plads igen.
--
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk
| |
Thomas Jensen (15-09-2005)
| Kommentar Fra : Thomas Jensen |
Dato : 15-09-05 21:05 |
|
> Forgaffelolie er blot hydraulikolie.
> Viskositeten ligger normalt omkring 5-10.
> Jeg har i flere år brnyttet gearkasseolie til automatgear, såkaldt ATF
> olie.
> Grunden til at jeg prøvede var at jeg havde en dunk stående til min
> bil,og hvorfor så ikke?
> Jeg har siden kun benyttet ATF olie.
> Du kan prøve at starte med at skifte olien.
> Den er sikkert lige so slatten som en klud og lugter som en mødding
> ,-)
> Ny olie plejer at få selv den mest slatne forgaffel på plads igen.
>
Olien er 1,5 år gammel, men vil alligevel smøre kronrøeslejer op i
weekenden, så kan jeg ligeså godt skifte forgaffelolie med det samme.
Jeg kan se at silkolene anbefaler den gamle fazer en medium 10W olie,
som deres hedder.
Sgu nok det samme til min.
Kan huske da jeg skiftede på min xj600, hold da op det var godt!
mvh
Thomas Jensen
Yamaha FZ6S ´04
http://dkfritidmotorcykel.dk/?id=11
| |
Moller (15-09-2005)
| Kommentar Fra : Moller |
Dato : 15-09-05 21:06 |
|
Thomas Jensen wrote:
> Jeg kan se at silkolene anbefaler den gamle fazer en medium 10W olie,
> som deres hedder.
> Sgu nok det samme til min.
Jeg bruger SAE90 gearkasse olie i min ETZ, det virker fint, og svare
lidt til en 30W forgaffel olie...
--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 300 CDi ReedValve, MZ TS 250/1 Supra5
Suzuki GSF-R 1200, Yamaha FZR1000 årgang 87
Golf2 1,8 8v
www.dfmc.dk/Lars_Molnit
| |
Armand (16-09-2005)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 16-09-05 00:29 |
|
Steen Gruby wrote:
> On Thu, 15 Sep 2005 21:42:41 +0200, Thomas Jensen
> <thomas@thomas-jensen.dk> wrote:
>
> Hej Thomas.
>
>>jeg vil snart skifte min forgaffelolie.
>>I manualen står der "suspension oil 01 or equivalent"
>>Jeg kan ikke finde ud af, hvad slags det er, da jeg kun kender 10W osv
>>som oliebetegnelse.
>>
>
> Forgaffelolie er blot hydraulikolie.
> Jeg har i flere år brnyttet gearkasseolie til automatgear, såkaldt ATF
> olie.
> Grunden til at jeg prøvede var at jeg havde en dunk stående til min
> bil,og hvorfor så ikke?
> Jeg har siden kun benyttet ATF olie.
Tjaeh - ATF er jo også hydraulikolie, derved at automatgearkassen i vid
grad er et system af almindelige hydraulikventiler, så måske er det
derfor at der ikke er megen forskel
--
Armand.
| |
Steen Gruby (16-09-2005)
| Kommentar Fra : Steen Gruby |
Dato : 16-09-05 16:29 |
|
On Fri, 16 Sep 2005 01:28:39 +0200, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
wrote:
Hej Armand.
>
>Tjaeh - ATF er jo også hydraulikolie, derved at automatgearkassen i vid
>grad er et system af almindelige hydraulikventiler, så måske er det
>derfor at der ikke er megen forskel
Orv mand, hvor du altså snedig )
Den havde jeg slet ikke luret
--
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk
| |
Bjørn S (16-09-2005)
| Kommentar Fra : Bjørn S |
Dato : 16-09-05 16:34 |
|
Steen Gruby wrote:
> Orv mand, hvor du altså snedig )
> Den havde jeg slet ikke luret
>
Som en kammerat af mig bruger at sige, "Jeg er ikke så klog, men jeg er
god til at bære tunge ting"
Forøvrig bruges ATF som erstatning for almindelig hydraulikolie på kolde
steder, fryserum og gaffeltrucke/palleløftere f.eks., da den holder sig
tyndtflydene. Måske også smart hvis man har en helårs-mc
--
/Bjørn
| |
Ukendt (15-09-2005)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 15-09-05 21:31 |
|
Thomas Jensen skrev i meddelelsen
<4329ce44$0$84028$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>...
>Hej,
>I manualen står der "suspension oil 01 or equivalent"
>Nogen der ved hvad det er ?
Bliver svar skyldig :-/
>Hvis jeg finder ud af hvad der er i originalt, skal jeg så op eller ned
>i Wér for at få forgaffelen hårdere?
STOP ! Olie har ikke noget med hårdhed at gøre, olie har noget med dæmpning
at gøre.
Hvis din mc hænger for meget med næsen, dykker for meget ved bremsning, og
eventuelt "komprimerer" når Du kører på ujævne veje, så er det kraftigere
fjedre at Du har brug for.
Hvis din forgaffel ikke falder til ro hurtigt når Du har kørt over noget
ujævnt, så er det måske en tykkere olie Du skal bruge.
Typisk så har mange japanske mc'er for bløde fjedre i forgaflerne, og en
lidt vel rigelig dæmpning. Nye fjedre fra Wilbers eller Wirth løser som
regel begge problemer. Wilbers specificerer en passende olietype, og mængde
til deres fjedre.
Man kan til nød "space" de originale fjedre op, og opnå et fornuftigt sag,
men dynamikken mangler da fjederen allerede er komprimeret langt ind i sit
progressive område. Bevægeligheden er væk.
Et sæt Wilbers fjedre med olie koster ca. Kr 850,-
mvh
Orla
| |
Ukendt (15-09-2005)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 15-09-05 22:06 |
|
> Man kan til nød "space" de originale fjedre op, og opnå et fornuftigt sag,
> men dynamikken mangler da fjederen allerede er komprimeret langt ind i sit
> progressive område. Bevægeligheden er væk.
>
> Et sæt Wilbers fjedre med olie koster ca. Kr 850,-
>
> mvh
ôhlins da :)
> Orla
>
>
| |
Thomas Jensen (16-09-2005)
| Kommentar Fra : Thomas Jensen |
Dato : 16-09-05 06:59 |
| | |
Hekto (16-09-2005)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 16-09-05 09:29 |
|
In article <432a5f30$0$151$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
oelhunden@hotmail.com says...
> hold nu kæft med dine öhlins Sebastian
>
Ja, de sælger ikke så mange fjedre; men hovedsageligt dæmpere, OG
fjedre til deres EGNE dæmpere.
White Power og Wirth er en mulighed.
Jeg har lagt et par Wirth progressive +30% på hylden ... det var mere
end mine håndled brød sig om!
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!
| |
Richard (15-09-2005)
| Kommentar Fra : Richard |
Dato : 15-09-05 23:08 |
|
Orla Pedersen wrote:
>>Hvis jeg finder ud af hvad der er i originalt, skal jeg så op eller ned
>>i Wér for at få forgaffelen hårdere?
>
> STOP ! Olie har ikke noget med hårdhed at gøre, olie har noget med dæmpning
> at gøre.
Åh ja, viskositeten godt nok, men mængden af olie har nu betydning for
hårdheden - forudsat at pakdåserne er rimelig lufttætte, kan et par
ekstra cm oliestand i gaffelbenene mærkes på mange cykler IMHO
> Typisk så har mange japanske mc'er for bløde fjedre i forgaflerne, og en
> lidt vel rigelig dæmpning. Nye fjedre fra Wilbers eller Wirth løser som
> regel begge problemer. Wilbers specificerer en passende olietype, og mængde
> til deres fjedre.
Det gør Wirth iøvrigt også - www.wirth-federn.de ...
> Et sæt Wilbers fjedre med olie koster ca. Kr 850,-
.... og Wirth ditto ses typisk til 80-85 EUR på ebay.de med 1l olie og
forsendelse til DK. Så det behøver ikke koste en kvart bondegård
Et valg kunne også bero på, hvilket mærke der leverer lange fjedre (med
potentielt bedre dynamik) uden afstandsrør til den aktuelle cykel
--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
| |
Ukendt (16-09-2005)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 16-09-05 08:22 |
|
Richard skrev i meddelelsen
<4329f0b0$0$654$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>...
>Et valg kunne også bero på, hvilket mærke der leverer lange fjedre (med
>potentielt bedre dynamik) uden afstandsrør til den aktuelle cykel
Sikkert ikke uden betydning. Wilbers leverer samme længde, men med en lidt
tykkere tråd, og sansynligvis et helt andet materiale. Wilbers foreskriver,
modsat Honda, at den tætvundne del af fjedern skal være øverst, og et lidt
anderledes mål for olien, så vidt jeg husker lidt lavere.
Fysisk set ikke de store ændinger, men oplevelsen af dynamikken er
forbløffende. På en gang mindre sag, og dog en fornemmels af at "svæve" over
ujævnheder. Det er svært at beskrive, det skal opleves !
mvh
Orla
| |
Thomas Jensen (16-09-2005)
| Kommentar Fra : Thomas Jensen |
Dato : 16-09-05 07:02 |
|
> Hvis din mc hænger for meget med næsen, dykker for meget ved bremsning, og
> eventuelt "komprimerer" når Du kører på ujævne veje, så er det kraftigere
> fjedre at Du har brug for.
det gør den ikke.
> Hvis din forgaffel ikke falder til ro hurtigt når Du har kørt over noget
> ujævnt, så er det måske en tykkere olie Du skal bruge.
>
lige præcis det!
Så jeg skal vel gå fra en 10W til en 5W ?
Tak for forklaringen
--
Thomas Jensen
FZ6S Fazer ´04
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=11
"Jeg følger skam trafikken, kører bare forrest "
| |
Ukendt (16-09-2005)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 16-09-05 07:30 |
|
Thomas Jensen skrev i meddelelsen
<432a5fc7$0$151$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...
>lige præcis det!
>Så jeg skal vel gå fra en 10W til en 5W ?
>
>Tak for forklaringen
Omvendt fra 10W til 15W
mvh
Orla
| |
Thomas Jensen (16-09-2005)
| Kommentar Fra : Thomas Jensen |
Dato : 16-09-05 08:47 |
| | |
Armand (17-09-2005)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 17-09-05 09:56 |
|
Orla Pedersen wrote:
> Thomas Jensen skrev i meddelelsen
> <432a5fc7$0$151$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...
>
>
>>lige præcis det!
>>Så jeg skal vel gå fra en 10W til en 5W ?
>>
>>Tak for forklaringen
>
> Omvendt fra 10W til 15W
Det er min erfaring at spring på 5W kan være meget voldsomme omkring
forgaflens dæmpningsgrad, så vær beredt på af finfornemme om noget midt
imellem er det der skal til.
For eventualitetens skyld vil jeg lige nævne at man sagtens kan mixe
(forgaffel)olie-viskositeter á: half/half = midt imellem!
--
Armand.
| |
Torben Scheel (18-09-2005)
| Kommentar Fra : Torben Scheel |
Dato : 18-09-05 20:38 |
|
Armand wrote:
>
> Det er min erfaring at spring på 5W kan være meget voldsomme omkring
> forgaflens dæmpningsgrad, så vær beredt på af finfornemme om noget midt
> imellem er det der skal til.
> For eventualitetens skyld vil jeg lige nævne at man sagtens kan mixe
> (forgaffel)olie-viskositeter á: half/half = midt imellem!
>
Hvilket gør at jeg er en happy camper med 12,5W i gaffelbenene på
FJ'eren
--
vh
Torben
| |
Hekto (18-09-2005)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 18-09-05 21:21 |
|
In article <432dc22b$0$67263$157c6196@dreader2.cybercity.dk>,
torben_scheel@hotmail.com says...
> Hvilket gør at jeg er en happy camper med 12,5W i gaffelbenene på
> FJ'eren
>
Aaaaah ... er det nu lige sådan det er???
Viskositet er det ikke en 'logaritmisk størrelse' = den ændrer sig ikke
lineært?
Iøvrigt kan man på en moderne forgaffel godt køre med forskellig
viskositet i de to ben! Den skulle være stiv nok til at det er uden
betydning ... gaflen!
Det gør det enklere at eksperimentere lidt.
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Suzuki LS650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-japanese-
industrial-off the shelf-semi-rockets ... no thanks!
| |
Torben Scheel (18-09-2005)
| Kommentar Fra : Torben Scheel |
Dato : 18-09-05 22:22 |
|
Hekto wrote:
>
> Aaaaah ... er det nu lige sådan det er???
> Viskositet er det ikke en 'logaritmisk størrelse' = den ændrer sig ikke
> lineært?
>
> Iøvrigt kan man på en moderne forgaffel godt køre med forskellig
> viskositet i de to ben! Den skulle være stiv nok til at det er uden
> betydning ... gaflen!
> Det gør det enklere at eksperimentere lidt.
Det kunne da være skægt at måle lidt på det - måles det ikke med et
lille mål med hul i bunden, hvor man så måler gennemløbstiden?
Mit gæt ville være at viskositeten af 2 olier ville ligge til den tynde
side af middelværdien - men ikke meget.
--
vh
Torben
| |
Hekto (18-09-2005)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 18-09-05 22:37 |
|
In article <432dda76$0$67259$157c6196@dreader2.cybercity.dk>,
torben_scheel@hotmail.com says...
> Det kunne da være skægt at måle lidt på det - måles det ikke med et
> lille mål med hul i bunden, hvor man så måler gennemløbstiden?
>
Joooo ... når man skal fortynde maling til sprøjtemaling!
http://www.dk.endress.com/eh/sc/europe/dk/da/home.nsf/contentview/E18D79
8607AD688FC1256D260047B762
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Suzuki LS650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-japanese-
industrial-off the shelf-semi-rockets ... no thanks!
| |
Torben Scheel (19-09-2005)
| Kommentar Fra : Torben Scheel |
Dato : 19-09-05 07:39 |
|
Hekto wrote:
> In article <432dda76$0$67259$157c6196@dreader2.cybercity.dk>,
> torben_scheel@hotmail.com says...
>
>>Det kunne da være skægt at måle lidt på det - måles det ikke med et
>>lille mål med hul i bunden, hvor man så måler gennemløbstiden?
>>
>
> Joooo ... når man skal fortynde maling til sprøjtemaling!
>
> http://www.dk.endress.com/eh/sc/europe/dk/da/home.nsf/contentview/E18D79
> 8607AD688FC1256D260047B762
Netop derfor må det da være metod_en_ til at måle viskositet? Hvad dælen
du efterflg. skal bruge vædsken til er vel underordnet.
--
vh
Torben
| |
Armand (19-09-2005)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 19-09-05 20:40 |
|
Hekto wrote:
> In article <432dc22b$0$67263$157c6196@dreader2.cybercity.dk>,
> torben_scheel@hotmail.com says...
>
>>Hvilket gør at jeg er en happy camper med 12,5W i gaffelbenene på
>>FJ'eren
>>
>
> Aaaaah ... er det nu lige sådan det er???
> Viskositet er det ikke en 'logaritmisk størrelse' = den ændrer sig ikke
> lineært?
Måske nok, men tallet er irregulært blot man har fået mixet et fluidum
op som er tilfredsstillende, og kan man erindre mix'ets opbygning v.h.a.
"koden" 12½W til senere brug er det da et fornuftigt tal selvom en
hydraulisk akedemiker ville kunne måle sig til en andet faktisk tal :-|
--
Armand.
| |
|
|