CPR registrering og samkøring af registre
Fra : Poul. Holm

Dato : 15-09-05 16:36

Jeg undrer mig over dette som står når jeg går ind og kigger på mit
cpr. nummer

PERSONNUMMERABONNEMENTER (offentlige)
(offentlige myndigheder, der automatisk modtager ændringer i personens
registreringer)
Kundenummer Kundenavn
Beskæftigelsesministeriets It-Bit
Rigspolitiet
Arbejdsskadestyrelsen
Arbejdsdirektoratet
D R Indkøb (Licens)
Ministeriet For Fødevarer,
C V R (Virksomhedsregister)

Hvad i alverden laver rigspolitiet der, jeg har ren straffeattest, så
hvilke ændringer kan interessere dem?
Nogen som kan hjælpe?
Poul.

Fra : Carsten Riis

Dato : 15-09-05 17:04

Poul. Holm skrev den 15-09-2005 17:36:

> PERSONNUMMERABONNEMENTER (offentlige)
> Rigspolitiet
> Hvad i alverden laver rigspolitiet der, jeg har ren straffeattest, så
> hvilke ændringer kan interessere dem?
> Nogen som kan hjælpe?

Har du kørekort? Nogensinde fået bøde? Meldt noget stjålet? Et pas?

I hele taget er det nu meget rart, at politiet ved hvor du bor. Det
kan jo være - vi håber naturligvis ikke at det bliver nødvendig - at de
en dag skal kontakte dig pga. en ulykke i din nærmeste familie.
Grunden til jeg nævner det var, at jeg (og resten af familien) 1. maj
1999 sad og trak morgenkaffe med min svoger, så kom han i tanke om, at
han lige ville købe en bold til sin datters fødselsdag dagen efter.
Ca. 30 minutter efter han kørte, så kom politiet forbi mine
svigerforældres hus og sagde, at han er død.

Grunden til politiet kunne kontakte mine svigerforældre var, at de
naturligvis har været hjemme ved svigerindens hus først, men der var
ingen hjemme. Så tænkte de at de jo lige kunne finde ud af hvor mine
svigerforældre bor henne og se om min svigerinde var der.
Alt sammen fordi de har forbindelse til CPR-registreret.

Derudover har banker, teleselskaber, forsikringsselskaber mv også adgang
til CPR-registret. I den stilling jeg har pt. så kan jeg slå hvem som
helst op på cpr.nummeret. Jeg har dog kun adgang til vedkommendes
nuværende adresse, samt hvor længe vedkommende har boet der.
Og nej, naturligvis misbruger jeg ikke de oplysninger som jeg finder.
Det gider jeg da ikke miste mit job på.

--
mvh Carsten Riis
Red liv! 4 gange om året

Fra : Poul. Holm

Dato : 15-09-05 17:24

Carsten Riis skrev:

> Har du kørekort? Nogensinde fået bøde?

Ja til begge,endda en P bøde men hvad har det egentlig med cpr
registret at gøre?

Udover det takker jeg for en fin forklaring

Poul

Fra : Carsten Riis

Dato : 15-09-05 18:56

Poul. Holm skrev den 15-09-2005 18:23:

> Ja til begge,endda en P bøde men hvad har det egentlig med cpr
> registret at gøre?

Prøv lige at kigge på dit kørekort. Er der ikke cpr.nr på det?

Og din p-bøde skal jo sendes til din adresse. Og selvom du er flyttet
siden du indregisrerede bilen, så skal p-bøden stadig sendes til dig.
Det gør man via adressen i cpr.-registreret.

Når du bliver stoppet af politiet - lad os bare sige i forbindelse med
at du skal ha' en bøde for at køre uden lys på cyklen - så har du kun
pligt til at oplyse 3 ting (RPL §750)

- navn
- adresse
- fødselsdag.

Disse tre oplysninger krydstjekker politiet med cpr.registreret.

Fra : Poul. Holm

Dato : 15-09-05 19:38

Carsten Riis skrev:

> - navn
> - adresse
> - fødselsdag.
>
> Disse tre oplysninger krydstjekker politiet med cpr.registreret.

Ok på den måde, men så en ting til slut, samkører alle de
førnævnte registre, hvis f.eks en hjemmehjælper søger et job hos en
kommune, så kan kommunen taste oplysninger om hende ind via cpr
registret, og dermed ryger disse oplysninger til politiet og de andre
som figurerer på listen?

Fra : Carsten Riis

Dato : 15-09-05 19:46

Poul. Holm skrev den 15-09-2005 20:37:

> [...]
> kommune, så kan kommunen taste oplysninger om hende ind via cpr
> registret, og dermed ryger disse oplysninger til politiet og de andre

Nej, der er ikke nødvendigvis sammenkøring mellem hvad de forskellige
abonnenter har af oplysninger på vedkommende.

Det er dog ikke utænkelig, at politiet kan findes hendes arbejdsplads
via de oplysninger som skattemyndighederne får, når du starter på et
arbejde.

Fra : Poul. Holm

Dato : 15-09-05 20:19

Carsten Riis skrev:

> [...]
>

> Det er dog ikke utænkelig, at politiet kan findes hendes arbejdsplads
> via de oplysninger som skattemyndighederne får, når du starter på et

Tak for forklaringen, nej det er vist ikke sikkert de samkører, jeg
fik at vide af en bekendt der er på besøg her i aften, at der på
hendes arbejdsplads (en kommune) havde været en ung kvinde som kørte
som hjemmehjælper i 8 år ved at opgive falsk førebevisnummer ved de
årlige indsamlinger af førebevisoplysninger, det blev først opdaget
ved en spritkontrol sidste år hvor hun blev vinket ind til siden.
Jeg forundres over det kunne gå så længe inden det blev opdaget, så
er deres indsamling af førebevisnumre da ikke til noget, jeg formodede
at de kunne samkøre personens data via f.eks cpr registret, og derved
opdage misseren inden der ville gå så lang tid.
Poul

Fra : Thomas Damgaard Niel~

Dato : 16-09-05 17:49

KNT wrote:
[topcitat]

Venligst svar *under* det citerede og klip det væk, du ikke svarer på.
Læs mere på http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html.

Hvorfor følge netiketten? Læs her:
http://www.usenet.dk/netikette/forklaring.html.

--
Thomas Damgaard Nielsen
http://thomasdamgaard.dk/

Fra : KNT

Dato : 16-09-05 20:57

Stop dog det spam - det er retningslinjer om jeg gider følge dem er min
afgørelse.

Knud

Fra : Thomas Damgaard Niel~

Dato : 16-09-05 21:06

KNT wrote:
> Stop dog det spam - det er retningslinjer om jeg gider følge dem er min
> afgørelse.

Hvorfor mener du, at det er op til dig, om du vil følge dem?
Læs venligst http://www.usenet.dk/netikette/hardball.html.

Fra : KNT

Dato : 17-09-05 07:17

Love skal jeg følge - retningslinjer kan jeg vælge at følge (eller lade
være)

Fra : Thomas Damgaard Niel~

Dato : 17-09-05 08:45

KNT wrote:
> Love skal jeg følge - retningslinjer kan jeg vælge at følge (eller lade
> være)

*plonk*

Fra : KNT

Dato : 17-09-05 08:52

Og jeg er da komplet ligeglad med om du blokerer mine indlæg!
Jeg tror også andre er ligeglade med den 'information' fra din side.

Fra : Poul. Holm

Dato : 16-09-05 09:07

KNT skrev:

> Har du bil bruges din adresse (opdateret) til CRM.

Nej det har jeg ikke derfor undrer det mig at de figurerer, hvad med
fødevareministeriet, hvad laver de
derinde?
Poul.

Fra : Carsten Riis

Dato : 16-09-05 10:15

Poul. Holm skrev den 16-09-2005 10:07:

> Nej det har jeg ikke derfor undrer det mig at de figurerer, hvad med
> fødevareministeriet, hvad laver de
> derinde?

Har du noget at lave med fødevarer? ejer en restaurant eller noget i
den duer?

De forskellige myndigheder under de forskellige ministerier kan figurere
ministeriets navn.

Fra : Allan Soerensen

Dato : 16-09-05 10:36

> Nej det har jeg ikke derfor undrer det mig at de figurerer,

Der er da masser af situationer, hvor det er vigtigt at politiet har din
aktuelle adresse.
Blot et eksempel kunne være at de skal ud og underrette dig om at der er
sket en af dine pårørende noget.

> hvad med fødevareministeriet, hvad laver de derinde?

Det kunne f.eks. være noget så uskyldigt som at du har, eller har haft, det
lovpligtige fisketegn.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 16-09-05 18:02

After serious thinking Poul. Holm wrote :
> Nej det har jeg ikke derfor undrer det mig at de figurerer, hvad med
> fødevareministeriet, hvad laver de
> derinde?

Du kan evt skrive til dem og spørge - de skal svjv oplyse dig om det
hvis du ønsker det.

Fra : Poul. Holm

Dato : 16-09-05 12:41

Carsten Riis skrev:

> Har du noget at lave med fødevarer? ejer en restaurant eller noget i
> den duer?

Nej jeg er pensioneret lærer.

Poul

Fra : Poul. Holm

Dato : 16-09-05 12:47

Allan Soerensen skrev:

> Der er da masser af situationer, hvor det er vigtigt at politiet har din
> aktuelle adresse.
> Blot et eksempel kunne være at de skal ud og underrette dig om at der er
> sket en af dine pårørende noget.

Jeg må formode det er af adressens interesse, at de abbonerer på mig
så. Det jeg undrede mig over var, om evt. arbejdsgivere f.eks det
offentlige kunne samkøre med politiets registre, og derved sortere
bukkene fra fårene ved evt. ansættelse af nye medarbejdere. Man kunne
forestille sig at en mand med flere fartdomme blev sorteret fra som
chauffør til ældrekørsel.

> Det kunne f.eks. være noget så uskyldigt som at du har, eller har haft, det
> lovpligtige fisketegn.

Javel, nu har jeg dog aldrig ejet et.
Poul

Fra : Poul. Holm

Dato : 16-09-05 17:07

Poul. Holm skrev:

> [...]
> Ministeriet For Fødevarer,
> C V R (Virksomhedsregister)
>
> Hvad i alverden laver rigspolitiet der, jeg har ren straffeattest, så

Jeg må hellere omformulere spørgsmålet, der står disse instanser
får ændringer i mine registreringer, det betyder så at de får
oplysninger _ud over_ mit navn samt adresse som ændres med tiden, hvad
er det der ændres eller kan ændres?
Jeg kan nemlig se inde under mine registreringer at der fremgår bla.
kreditforening, licenskontor, pengeinstitut mfl. der bare får indsigt
i ændring af min adresse eller hvis jeg skifter navn.
Poul

Fra : KNT

Dato : 16-09-05 19:16

[...]

Det er reelt kun dine nuværende og tidligere adresser som står i CPR - og
det er 99% sikkert også det eneste som udveksles. Det er i øvrigt noget
enhver virksomhed der har et anerkendt behov kan få lov til (købe).

CPR registret i sig selv er ikke særlig omfattende - dine nærmeste pårørende
er tilknyttet dig (børn, forældre og ægtefælle) - så det er meget begrænset
hvilke personlige oplysninger det er muligt at hente.

Knud