Et par have-spørgsmål
Fra : Jonas

Dato : 15-09-05 15:14

Hej,

Jeg har lige nogle spørgsmål, som jeg håber kan besvares!

Kan stauder som Hosta og Kæmpe Stenbræk tåle at stå i et surbundsbed?

Kan træet Blodblomme tåle at stå et sted med halvskygge/skygge?

Venligst

Jonas

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 15-09-05 17:49

On Thu, 15 Sep 2005 16:13:32 +0200, "Jonas" <aristocat@ (fjern) mail.dk>
wrote:

>Jeg har lige nogle spørgsmål, som jeg håber kan besvares!
>
>Kan stauder som Hosta og Kæmpe Stenbræk tåle at stå i et surbundsbed?

Hosta kan i hvert fald uden problemer.
Kæmpestenbræk vist også, men den er jeg ikke 100% sikker på - men det er
vel bare at prøve?

>Kan træet Blodblomme tåle at stå et sted med halvskygge/skygge?

Sagtens - bare husk at det bliver mest rødt i farven hvis det får masser
af sol.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 15-09-05 22:04

Mads Lie Jensen wrote:

> Kæmpestenbræk vist også, men den er jeg ikke 100% sikker på - men det
> er vel bare at prøve?

Er det ikke en plante, som foretrækker stenbed og måske endda let alkalisk
bund?

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Inger Pedersen

Dato : 16-09-05 00:02

> Er det ikke en plante, som foretrækker stenbed og måske endda let alkalisk
> bund?

Måske - men hos mig gror de glad og gerne hvor som helst, også i surbund.

Hilsen Inger

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 16-09-05 18:53

On Thu, 15 Sep 2005 23:03:53 +0200, "Erik Ginnerskov"
<erik@donotspammmeplease.invalid> wrote:

>Er det ikke en plante, som foretrækker stenbed og måske endda let alkalisk
>bund?

Det var også mit umiddelbare gæt, men så sad jeg og kom i tvivl, for jeg
har efterhånden set dem gro mange steder.

Fra : Dorte R.M. Hansen

Dato : 17-09-05 07:15

On Fri, 16 Sep 2005 19:52:47 +0200, Mads Lie Jensen
<mads@gartneriet.dk> wrote:

>Det var også mit umiddelbare gæt, men så sad jeg og kom i tvivl, for jeg
>har efterhånden set dem gro mange steder.

Er Kæmpe Stnebræk det samme som Sankhansurt?

Venlig havehilsen
Dorte

--
http://www.123hjemmeside.dk/Ringholm

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 17-09-05 08:09

On Sat, 17 Sep 2005 08:14:34 +0200, Dorte R.M. Hansen
<dot.ringholmNOSPAM@get2net.dk> wrote:

>Er Kæmpe Stnebræk det samme som Sankhansurt?

Nej.
Kæmpestenbræk hedder Bergenia på latin, sankthansurt Sedum (Så kan du
bruge google til at lede efter dem - jeg har desværre ikke tid lige nu)

Fra : Dorte R.M. Hansen

Dato : 17-09-05 09:15

On Sat, 17 Sep 2005 09:08:50 +0200, Mads Lie Jensen
<mads@gartneriet.dk> wrote:

>Nej.
>Kæmpestenbræk hedder Bergenia på latin, sankthansurt Sedum (Så kan du
>bruge google til at lede efter dem - jeg har desværre ikke tid lige nu)

Mads man skal læse det, jeg mener og ikke det jeg skriver

Jeg har fået nogle aflagte af begge de nævnte i år. Mine er plantet i
lettere leret muldjord med en del grus i ved en sydmur (sammen med
roser). Bergenia ser ud til at stortrives med de betingelser her.

Jeg har aldrig set Bergenia/Kæmpe Stenbræk i et surbundsbed.

Venlig havehilsen
Dorte

--
http://www.123hjemmeside.dk/Ringholm