Andet multimedie
bentjuul 3670
"Perspektiv"-tekst i Illustrator?
Fra : Michael Bas

Dato : 07-06-01 14:30

Hejsa,

Hvordan laver jeg en tekst trapetz-formet uden at teksten bliver
perspektiveret, altså bliver mindre indad eller udad? Det samme gælder en
tekst der skal være polygonformet.

Jeg håber, I forstår mit spørgsmål.

På forhånd tak,
Michael

Fra : S.Peters

Dato : 07-06-01 21:03

Jeg er ikke sikker på jeg helt ved hvad du mener. Men kig på adressen
www.dtpkursus.dk/tekstfacon om det er det du mener

M.v.h
S.Peters

Fra : Michael Bas

Dato : 01-06-01 22:10

Prøv at se på denne side: http://www.sonderupdesign.dk/tekst/tekst.htm

Mvh
Michael

Fra : Madsen

Dato : 07-06-01 22:53

"Michael Bas" <michaelbas@get2net.dk> skrev:

> Prøv at se på denne side: http://www.sonderupdesign.dk/tekst/tekst.htm

Har du prøvet at lave din tekst til Outline (via Type > Create
Outlines) og så bagefter gå op i Filter > Distort > Free Distort
og så tage ved det ene hjørne og trække det hen hvor du vil
have det? Det vil kunne give den effekt du har illustreret på
ovenstående link med "Retur", i hvert tilfælde.

--
Mvh. Madsen
Remove »who« in email.

Fra : N/A

Dato : 07-06-01 22:59

Fra : S.Peters

Dato : 07-06-01 22:59

Så ligner det Filteret Free Distort du har brug for. Hvis du arbejder med
Illustrator 8 har du ikke dette filter. Men i versionerne før 8 og i 9-eren
finder du filteret i Filter menuen under Distort. (hvis dit program snakker
dansk hedder der jo så noget andet.

Inden du kan lave distort på din tekst skal den laves til grafik. Det gør du
ved at vælge teksten med den sorte pil gå i Type-menuen og vælge Create
Outline.

I Illustrator 8 og 9 har du Transform værktøjet (ligger til højre for
spejleværktøjet og under skaleringsværkøjet. Dette værktøj kan bruges med
forsigtighed i stedet for Free Distort. Lav stadig teksten om til grafik.
Mens teksten er aktiv vælger du Transformværktøjet, klik i det øverste
hjørne af den boundingboks du får frem. Hold musetasten nede og hold
derefter kommando(MAC)/Ctrl(PC) tasten nede også og træk lodret nedad. Gør
det samme for det nederste hjørne og træk lodret opad der hvor du ikke skal
have lige bund.

M.v.h

S.Peters

Fra : Michael Bas

Dato : 02-06-01 00:23

Jeg har version 8, og jeg prøvet det du beskriver, men det virker ikke. Jo,
men man skal klikke på musen og trykke ctrl samtidigt på min maskine. Jeg
ved ikke om det er normalt, men det virker i hvert fald på den måde.

Problemet med at teksten ligesom bliver mindre og mindre ind i baggrunden er
der stadig. Jeg vil gerne have, at teksten bibeholder dens "tykkelse". Når
man trækker lidt i den ene side af teksten, bliver det første bogstav større
end de andre i højden og breden.

Endnu en gang håber jeg, at I forstår mit "spørgsmål".

mvh
Michael