Dykning i Sverige
Fra : Brian Larsen

Dato : 15-09-05 11:45

Skal til Sverige at dykke i weekenden og kan godt lide at dyrke
uv-jagt, men har hørt at dette er strengt forbudt i Sverige, er det
sandt eller bare en skrøne, håber at få seriøst svar, så man ikke
laver noget ulovligt.

Fra : Allan Jensen

Dato : 15-09-05 11:52

Det er MEGET forbudt, det er så forbudt at hvis tolderne finder en harpun i
din bil, risikerer du at de konfiskerer alt dykkerudstyret. Det kender jeg
én som har prøvet.

mvh. Allan Jensen

Fra : Allan Jensen

Dato : 15-09-05 12:00

.....jeg skal lige for helhedens skyld fortælle, at han - fordi han var Dansk
statsborger - fik dykkerudstyret tilbage efter et års tid. Men bøden var ret
pebret.

mvh. Allan Jensen

Fra : Brian Larsen

Dato : 15-09-05 12:29

Takker for svaret og vil lade harpunen ligge hjemme og nøjes med
det som jeg kan "skyde" med kameraet istedet for.

Mvh. Brian Larsen

Fra : Ole Brandt

Dato : 16-09-05 12:45

Jeg har haft min harpun med til Bornholm en enkelt gang gennem
Sverige.

Har jeg så bare været heldig ikke at blive taget i tolden?

Ole Brandt

Fra : Torben

Dato : 16-09-05 09:01

> [...]
> uv-jagt, men har hørt at dette er strengt forbudt i Sverige, er det
> sandt eller bare en skrøne, håber at få seriøst svar, så man ikke

Jeg låner lige tråden Hvor fremgår det at UV-jagt er forbudt fra
Kronborg til Stevns ? links ?

Mvh. Torben

Fra : Henning

Dato : 16-09-05 10:15

On Fri, 16 Sep 2005 10:01:12 +0200, "Torben" <trp@(remove)hajq.dk>
wrote:

>"Brian Larsen" <bluefox@larsen.mail.dk> skrev i en meddelelse
>>

>Jeg låner lige tråden Hvor fremgår det at UV-jagt er forbudt fra
>Kronborg til Stevns ? links ?

Et eller andet med, at du ikke må undervandsjage indenfor 300 meter
fra fiskernes net. Da nettene generelt står ret tæt i Øresund kan det
ikke lade sig gøre.

Henning
hsb(at)image.dk

Fra : Allan Hansen

Dato : 16-09-05 11:19

"Torben" <trp@(remove)hajq.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg låner lige tråden Hvor fremgår det at UV-jagt er forbudt fra
> Kronborg til Stevns ? links ?

Søg i www.retsinfo.dk

"BEK nr 639 af 17/09/1990
Bekendtgørelse om vedtægt for fiskeriet i farvandet omkring København og
Nordlige Øresund

§ 1. Vedtægten omfatter dansk fiskeriterritorium i Øresund mod nord
afgrænset af Kronborg Slot, og mod syd af kompaslinien fra Karlslunde Bæks
udløb til Køge Bugt (55 grader 33 minutter 6 sekunder N - 12 grader 42
minutter 9 sekunder Ø) i retning retvisende 106 grader til skæringspunktet
med den dansk-svenske grænselinie (55 grader 29 minutter 3 sekunder N - 12
grader 42 minutter 9 sekunder Ø).

§ 11. Enhver form for fiskeri med stangende redskab på vedtægtsområdet er
forbudt, herunder undervandsfiskeri med håndredskaber."

Allan Hansen

Fra : Abildgaard 3140

Dato : 16-09-05 13:39

Allan Hansen wrote:
> [...]
>
> § 11. Enhver form for fiskeri med stangende redskab på
> vedtægtsområdet er forbudt, herunder undervandsfiskeri med

Aha, så er der jo ikke noget forgjort i at ventilere et par flade foran
f.eks. Hornbæk Plantage . . . tilbage i tænkeboxen for at finde en ny
gråzone

--
|¨ ¨ ¨ ¨ ¨¨ Torben

[OO]
<>' www.aass.dk

Fra : jenspolsen@hotmail.c~

Dato : 16-09-05 10:46

Torben remove wrote:
> "Brian Larsen" <bluefox@larsen.mail.dk> skrev i en meddelelse
> >

> Jeg låner lige tråden Hvor fremgår det at UV-jagt er forbudt fra
> Kronborg til Stevns ? links ?

Jeg kan nok ikke lige komem med et link. Men i store træk er
histiorien så vidt jeg ved som følger. Engang (for mange år siden)
havde nogle sportsdykkere ved Øresundskysten (i hvert tilfælde i
følge fiskerne) fået den uvane at drive undervandsjagt ved at tømme
fiskernes net. Nu er det så sådan, at der findes en
fiskerisammenslutning (som jeg har glemt hvad hedder), der har fået
bemyndigelse til at fastsætte nærmere regler for hvorledes fiskeri
må drives i Øresund. Blandt andet beslutter de hvilken type redskaber
der må anvendes. Denne sammenslutning besluttede for at straffe de
væmmelige sportsdykkere, at der ikke måtte fiskes med stikkende
redskaber; og den beslutning er ikke ændret.
Så hvis du tager fisken med hånden eller med net, så er der ikke
nogen der har noget at komme efter. Men forvent ikke, at dem der evt.
kommer efter dig har kendskab til dette.

Jens Olsen