Hva´ skal jeg passe på ved køb af denne MC
Fra : Bjørn C.

Dato : 15-09-05 09:45

Hej

Har kig på en brugt Yamaha 535 Virago fra 1990. (50.000 km)

Da jeg ikke har meget forstand på MC´er (mit første køb af MC), vil jeg
gerne høre om hvad jeg specielt skal kigge efter.

Jeg ved dog følgende:

a.. Stelnummer - sidder på kronrøret - drej styret til venstre og læs
mærkaten - ring til importøren og oplys nummeret. De vil da kunne fortælle
om årgang mm.
b.. Forgaffelrør - ingen "olieringe" eller små grater (angreb)
c.. Bremseskiven - må ikke ha´ hak i kanten.
d.. Stel - vip sædet op - ingen afskalning/kraklering på lak - kan da være
skadet
e.. Saltspor - smag evt. - aluminium vil evt. falde af i flager
f.. Udstødning - se efter om den er bulet/skrabet underneden
g.. Blinklys - se efter om anti-vibrations gummiet er gammelt
...men er der andre ting jeg skal kigge efter, for at lure om maskinen
er det den bliver givet ud for?
Hvor tyk skal godset være i skiven for at den kan synes?
Har modellen nogle svagheder jeg skal kigge efter?

Mvh
Bjørn C

Fra : Jan A Jensen

Dato : 15-09-05 10:18

> Har modellen nogle svagheder jeg skal kigge efter?
>
> Mvh
> Bjørn C

husk at lytte til den.... Den skulle gerne spinne som en kat ( ingen
klævren
og raslen)
tjek for slør i kronrør plus svinggaffel.

Og ellers tror du har ret i alt det du skriver... Jeg kiggede selv på en
virago 535 engang... Og forhandleren sagde at mange af dem faktisk var
slidt
hårdt. fordi de går for fuld effekt for at arbejde tilfredsstillende...

jeg blev anbefalet at købe noget bedre og måske lidt større...

Nu var jeg ikke førstgangs køber, og derfor vil jeg da heller ikke påstå
at
maskinen ikke er god nok til dig. Og jeg ved intet om hvormange km sådan
en
motor kan gå. Og selv om du spørger om den bruger olie, så ved man jo ikke
om svaret passer.
Held og lykke med dit valg af mc.

--
Jan @ Jensen.
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=871

Fra : Bjørn C.

Dato : 15-09-05 11:44

> tjek for slør i kronrør plus svinggaffel.

Check af kronrør, sker vel ved at bremse forhjulet, medens man sidder på
cyklen.
Ved at presse MC´en frem/tilbage kan sløret mærkes - er det ikke sådan man
gør?

Hvordan opdages slør i svinggafflen?

Mvh.
Bjørn C

Fra : Jan A Jensen

Dato : 15-09-05 13:27

<BC2005_flip@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> cyklen.
> Ved at presse MC´en frem/tilbage kan sløret mærkes - er det ikke sådan man

jo. Men hvis der er center støttefod på er det osse en god ide at prøve at
trække frem og tilbage i det nederste af forgaflen mens forhjulet ikke rører
jorden....
Her kan du evt. mens du er igang også prøve at dreje styret stille fra side
til side... Og hvis styret går i hak så er kronrørs lejret måske slidt. (
men vær opmærksom på at ledninger og kabler giver lidt modstand )

> Hvordan opdages slør i svinggafflen?

tak fat i baghjulet under nummerpladen og træk fra side til side.... Hvis
det virker elastisk ellers hvis der er slør. Så er det ikke godt.

Fra : Bjørn C.

Dato : 15-09-05 13:42

Tak for svaret/hjælpen.
(det er ikke sådan når man er helt "grøn")

Mvh
BC

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 15-09-05 11:45

"Bjørn C." <BC2005_flip@hotmail.com> writes:

> Hvor tyk skal godset være i skiven for at den kan synes?

Det står typisk på skivens nav(hedder det mon det?)

Vær opmærksom på at der godt kan opstå en kant yderst på skiven hvor
bremseklodserne ikke har kunnet nå, så man skal være lidt omhyggelig
med skydelæren.

--
Mikkel | You need only two tools: WD-40 and gaffer tape.
motortosse.dk | If it doesn't move and it should, use WD-40.

Fra : Ukendt

Dato : 15-09-05 20:14

Bjørn C. skrev i meddelelsen
<4329340c$0$272$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>...
>Hej
>
>Har kig på en brugt Yamaha 535 Virago fra 1990. (50.000 km)
>
>Da jeg ikke har meget forstand på MC´er (mit første køb af MC), vil jeg
>gerne høre om hvad jeg specielt skal kigge efter.

Om Du rent faktisk kan være på cyklen :-/ En bekendt måtte hurtigt sande at
der slet ikke var plads til lange ben, og at kørestillingen generelt var
hård ved ryggen. :-|

mvh
Orla