Hvorfor er der ikke dryplister nederest på~
Fra : CAH

Dato : 15-09-05 08:24

Hej

Jeg har nogen gamle vinduer fra 30'erne, under de 3 øverste vinuder er
der en drypliste, og det undre mig så at det er der ikke under de 3
nederste. Der er jo så muret nogen skrå "afløb", gemsimser eller
hvad det nu kaldes? Men jeg vil da stadig mene at der burde være en
drypnæse, mon den bare pillet af?

Cah

Fra : Svend Erik Bertelsen

Dato : 15-09-05 20:15

CAH skrev:

> [...]
> nederste. Der er jo så muret nogen skrå "afløb", gemsimser eller
> hvad det nu kaldes? Men jeg vil da stadig mene at der burde være en

Der har sikkert aldrig været nogen vandnæse forneden på karmen. Det
er stort set kun under øverste hold vinduesrammer, der kan være
behov for en sådan.

Der hvor jeg er med til at lave vinduer i dag, bruger vi kun at
sætte vandnæse på, når det bliver forlangt af kunden. Personligt
mener jeg heller ikke, det er så påkrævet mere, fordi karmfalse og
rammer har en såkaldt systemnot, der er med til at hindre regnvand
i at trænge ind på indvendig side af vinduet. Men dermed være ikke
sagt, der ikke kan være visse steder, hvor det kan være nødvendig
med en vandnæse. Fx på en syd- og vestvendt facade.

--
Venlig hilsen
Svend Erik

Fra : CAH

Dato : 15-09-05 20:25

Svend Erik Bertelsen wrote:

> [...]
> sagt, der ikke kan være visse steder, hvor det kan være nødvendig
> med en vandnæse. Fx på en syd- og vestvendt facade.

Hej Svend

Tak for det fyldestgørende svar - jeg forstår ikke helt hvad dette
betytder ", fordi karmfalse og
> rammer har en såkaldt systemnot,"
Men vi bor 750 meter fra havet, så der er sommetider rigtig meget
blæst, og det er tydeligt at på den vestvendte facade er der tryk på
bundstykket. Men jeg vil helst ikke sætte en drypnæse på hvis det er
"uorginalt" - i den forstand, at hvis man ikke i det mindste på nogen
huse gjorde sådan i 30'erne, så vil jeg heller ikke gøre det. Jeg
har også set at der er nogen der har sat et bly stykke på
bundstykket, men jeg synes ikke det er en synderlig pæn løsning.

Cah.

Fra : Svend Erik Bertelsen

Dato : 15-09-05 21:25

CAH skrev:

> jeg forstår ikke helt hvad dette
> betytder ", fordi karmfalse og
> rammer har en såkaldt systemnot,"

Nu kom jeg til at bruge fagudtrykket "systemnot". Men systemnoten
er den "rille", som kaldes en not, hvor man placerer forskellige
typer beslag i. Men ud over at være beslagnot, hjælper den også til
ved, at kunne hæmme regnvandets indtrængen til indvendig side af
vinduet.

> [...]
> "uorginalt" - i den forstand, at hvis man ikke i det mindste på nogen
> huse gjorde sådan i 30'erne, så vil jeg heller ikke gøre det.

Nu har jeg kun været med som bygningssnedker siden 1967, men har
aldrig set gamle vinduer med vandnæse i bunden af vinduet. Men det
kan ikke udelukkes, at der på nogle vinduer er påsat vandnæse i
bunden på vinduet. Faktisk har jeg engang været ude for, at en
arkitekt forlangte det. Kan ikke lige huske, hvad grunden var til
det.

--
Venlig hilsen
Svend Erik

Fra : CAH

Dato : 15-09-05 21:36

> [...]
> bunden på vinduet. Faktisk har jeg engang været ude for, at en
> arkitekt forlangte det. Kan ikke lige huske, hvad grunden var til

Ja, så må jeg jo nok affinde mig med det, det har jo været sådan i
over 70 år, så må det være godt på den måde.

Tak for svaret.

Cah

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 15-09-05 22:20

CAH wrote:
> [...]
> nederste. Der er jo så muret nogen skrå "afløb", gemsimser eller
> hvad det nu kaldes? Men jeg vil da stadig mene at der burde være en

Vandnæsen er nødvendig over de nederste rammer, for at regnvand ikke skal
risikere at løbe ind over de nederste rammer. I murstenshuse indsætter man
normalt en sålbænk under karmtræet. Denne sålbænk stikker lidt op i en not
under vinduet, så vand fra vinduet drypper ned på sålbænken uden at løbe
ind.

Normalt ser man kun vandnæse under nederste rammer, når vinduet er monteret
i plan med facaden og uden sålbænk under vinduet.

En vandnæse bør ikke være noget eftermonteret. Det er ikke så effektivt, som
når den er en integreret del af karmkonstruktionen - vand kan trænge ned i
samlingen mellem karmen og vandnæsen.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : CAH