Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Koster et gråfilter virkelig 500?
Fra : Thomas

Dato : 14-09-05 21:02

Skal et gråfilter virkelig koste 500,-?
Var lige en tur i den lokale fotohandler og høre om priserne. Det er
samme pris uanset om det er med eller uden forløb.

Kan det mon gøres billigere?

Thomas

Fra : Max

Dato : 14-09-05 21:16

Hej Thomas

> Kan det mon gøres billigere?

Sikkert, prøv at fortælle lidt mere om hvad du mangler i
dk.marked.privat.foto så dukker der måske noget op.

Mvh Max

Fra : Tommy Hjorth

Dato : 14-09-05 21:22

Thomas wrote:
> Skal et gråfilter virkelig koste 500,-?
> Var lige en tur i den lokale fotohandler og høre om priserne. Det er
> samme pris uanset om det er med eller uden forløb.
>
> Kan det mon gøres billigere?

Ja, ånd på uvfilteret og skyd.

Tommy

Fra : René Ernst Nielsen

Dato : 14-09-05 21:40

Thomas wrote:
> [...]
> Var lige en tur i den lokale fotohandler og høre om priserne. Det er
> samme pris uanset om det er med eller uden forløb.

Prøv at søg på www.ebay.com, der kan tingene findes MEGET billigere, har
selv købt Cokin filterholder, 2x adapter, et alm. ND filter og et ND
gradientfilter for ca. 250-300 kr i alt...

Tjek evt. min hjemmeside (under artikler) om handel på Ebay, hvis du
ikke har prøvet det før...

--
Med venlig hilsen/Best regards

René Ernst Nielsen
www.fotographi.dk

Fra : Simon Nielsen

Dato : 14-09-05 22:28

"Thomas" <neumann@studjur.dk> wrote in message
> Skal et gråfilter virkelig koste 500,-?
> Var lige en tur i den lokale fotohandler og høre om priserne. Det er samme
> pris uanset om det er med eller uden forløb.
>
> Kan det mon gøres billigere?

Jo det skulle da kunne gøres, du kan jo selv lave et billede og printe,
mener det er 18% grå, men så skal dine lysforhold jo også være i orden,
ellers har jeg ladet mig fortælle at to te poser kan gøre tricket, op mod en
lys himmel teposerne foran objektivet og skyd.

Mvh
Simon

Fra : Brian Lund

Dato : 14-09-05 22:39

> [...]
en
> lys himmel teposerne foran objektivet og skyd.

Øhh, jeg tror ikke du er klar over hvad et gråfilter er! ;)

Et gråfilter er... Et filter! - Ligesom UV og POL f.eks, det er bare gråt,
dvs. det er en slags "solbriller" for dit objektiv! - De kan så fås i
forskellige blændetrin, f.eks. 1, 2 eller 3 blændetrin værd af lys blokeret.

Brian

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 14-09-05 22:41

Brian Lund wrote:

> Øhh, jeg tror ikke du er klar over hvad et gråfilter er! ;)

Tja... Simon sludrer vist som han har forstand til...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Morten Wartou

Dato : 15-09-05 07:48

> Tja... Simon sludrer vist som han har forstand til...

Når talen falder på gråfiltre, skal netop du vist ikke have for travlt med
at anklage andre for manglende viden... Pinligt!

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Langgaard Bærbar

Dato : 15-09-05 09:35

> Tja... Simon sludrer vist som han har forstand til...

> http://www.photo-gallery.dk - Skandinaviens ringeste fotoarkiv

Hej Nils

Jeg tror bare Simon har misforstået indlægget, svaret beror ikke på
uvidenhed, men alene på denne misforståelse.

--
Leif Langgaard
www.analogfoto.dk

Fra : Jakob

Dato : 14-09-05 23:50

In article <432895cf$0$163$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, newz@siho.dk
says...

> ellers har jeg ladet mig fortælle at to te poser kan gøre tricket, op mod en
> lys himmel teposerne foran objektivet og skyd.

Vil sgu godt se et silkeblødt billede af vand i bevægelse taget med et
par teposer foran objektivet ;0)

Det er en ny teknik det må man sgu gi dig :0)

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Bo Bjerre

Dato : 15-09-05 06:47

Simon Nielsen wrote:

> [...]
> ellers har jeg ladet mig fortælle at to te poser kan gøre tricket, op mod en
> lys himmel teposerne foran objektivet og skyd.

Så foretrækker jeg et kaffe filter. Det giver nogle gode brunlige farver

Bo //

Fra : Brian Lund

Dato : 14-09-05 22:30

> Skal et gråfilter virkelig koste 500,-?
> Var lige en tur i den lokale fotohandler og høre om priserne. Det er
> samme pris uanset om det er med eller uden forløb.

Mjah, jeg mener det var 3-400 kr for et 58mm (Haderslev og Kolding) da jeg
ringede rundt for en måneds tid siden...

> Kan det mon gøres billigere?

Ork ja, www.technikdirekt.de - jeg tror det er ca 25 eur for et 58mm
Det koster så 22 eur i porto, men hvis du bestiller andre ting kan du jo
hurtigt spare en masse!

Brian

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 14-09-05 22:53

Thomas wrote:

> Kan det mon gøres billigere?

Kodak har i deres serie med Wratten filtre nogle Neutrale Density filtre,
og de plejer at koste lige omkring 100 kroner pr. stk.

Wratten filtre er gelantine filtre, de er firkantede 75x75 mm, hvis man
ikke har et kompendie, så kræver en anden slags holder, man kan godt
hjemmelave en holder...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 14-09-05 23:11

Se her: http://www.geocities.com/thombell/filters/wf96.gif

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 14-09-05 23:17

Niels Riis Ebbesen wrote:

> Wratten filtre er gelantine filtre, de er firkantede 75x75 mm, hvis man
> ikke har et kompendie, så kræver en anden slags holder, man kan godt
> hjemmelave en holder...

På flg. link er der en fornuftig filterholder, som også kan håndtere
Kodak Wratten gelantine filtre
http://www.cs.mtu.edu/~shene/DigiCam/User-Guide/filter/Cokin-Systems.html

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Thomas

Dato : 15-09-05 05:33

Tak for alle jeres svar.

Thomas

Fra : Kim Jeppesen

Dato : 15-09-05 10:30

"Thomas" <neumann@studjur.dk> skrev i en meddelelse
> Skal et gråfilter virkelig koste 500,-?
> Var lige en tur i den lokale fotohandler og høre om priserne. Det er samme
> pris uanset om det er med eller uden forløb.
>
> Kan det mon gøres billigere?

Er formålet at få længere lukkertider, så kan jeg da istedet anbefale dig at
bruge et polfilter - det stjæler et par blænder, og du kan stille det så man
ikke kan se effekten af pol, og så virker det nøjagtig ligesom et gråfilter.
Nu er det jo ikke billigere end et gråfilter, men du får til gengæld 2
filtre til et filters pris.

Og hvis det er et 52 mm du mangler, så siger du bare til.

Hilsen Kim
www.naturfotografi.dk

Fra : Thomas

Dato : 15-09-05 10:45

Kim Jeppesen wrote:

> [...]
> filtre til et filters pris.
>
> Og hvis det er et 52 mm du mangler, så siger du bare til.

Hej Kim.

Formålet er at nedtone himlen, som typisk bliver for lys i forhold til
resten af mit billede. Mit pol slår ikke til her. Det er 62mm jeg skal
bruge, men tak for dit tilbud.

Thomas

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 15-09-05 11:04

Thomas wrote:

> Formålet er at nedtone himlen, som typisk bliver for lys i forhold til
> resten af mit billede. Mit pol slår ikke til her. Det er 62mm jeg skal
> bruge, men tak for dit tilbud.

Hvis dit primære formål er at dæmpe himlen, så er løsningen med Wratten
filtre i et kompendie den perfekte løsning.

Med et kompendie kan du nemlig nøjes med, at sætte Wratten filteret
delvis ned i filter-slidsen, så du kun dæmper den øverste del af motivet,
og Wratten filtere er så billige, at det ikke er en vild udgift, at
klippe filteret i facon.

Man kan iøvrigt få gråfilter i store ruller, det bruges ved film- og
TV-optagelser, når der er behov for at justere det lys der falder ind af
vinduer, så det passer med den indendørs lyslægning...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Kim Jeppesen

Dato : 15-09-05 15:01

> Formålet er at nedtone himlen, som typisk bliver for lys i forhold til
> resten af mit billede. Mit pol slår ikke til her. Det er 62mm jeg skal
> bruge, men tak for dit tilbud.

Jamen, så er det jo et gradueret gråfilter du har brug for.

Hilsen Kim
www.naturfotografi.dk

Fra : Brian Lund

Dato : 15-09-05 15:13

> Jamen, så er det jo et gradueret gråfilter du har brug for.

Ja, et normalt gråfilter vil gøre _hele_ billedet mørkere!

Brian

Fra : Hans Joergensen

Dato : 15-09-05 15:28

Brian Lund wrote:
> Ja, et normalt gråfilter vil gøre _hele_ billedet mørkere!

Eller som man normalt ville sige det, lukketiden længere, blænden
større..

// Hans
--
http://rd350.nathue.dk - still smoking

Fra : abacus

Dato : 15-09-05 22:59

Hvis det bare er for effektens skyld så se her.
Installation of FilterSIM for Digital Cameras
Simulate using Kodak Wratten filters on digital images

1. The purpose of the program
Simulate the ussage of Kodak Wratten filters on your digital images.
Warm or cool your scene. Learn when to use Color Correction filter,
how to raise or lower a
color temperature of the lightand much more...

2. How to install the program.
The program is for Windows 95, Windows NT and Window 98
Run setup.exe
This will install WinBarometer exe file, and readme.
This program doesn't install anything into the Windows or System
directory.

3. The status of the program
This program is freeware. There are no nags.

4. The distribution status of the program.
Freely. Program is freeware
You can drop me an e-mail if you going to include this program on a
CD compilation, but you don't have to.

5. How to contact the author in the event of questions.
http://www.mediachance.com/digicam
See other tools!

6. Registration
The program is free

Please read the index.htm in the Help directory for set up and the
equipment.

Hope you will enjoy.

Fra : Thomas

Dato : 16-09-05 07:09

abacus wrote:
> Hvis det bare er for effektens skyld så se her.

Tjaa. Det kan man vel godt sige det er. Det er for at undgå at den som
regel lysere himmel "brænder ud".

Jeg foretrækker nu at tage et godt billede, frem for at lave alt for
meget halløj med photoshop efterfølgende. Men tak for tip. Måske
andre kan bruge det, hvis altså de bruger en pc. Jeg er heldigvis ikke
med på den vogn.

Thomas