Andet multimedie
Opløsning på TV skærm
Fra : Bo Rasmussen

Dato : 14-09-05 10:42

Hej alle i eksperter.

Et teknisk spørgsmål stillet i forhåbentligt relevante grupper.

Hvilken opløsning kan man forestille sig en 42" TV skærm har.

Skal lave et billede, der fylder sådan en skærm, og vil gerne have
præsenteret det skarpest muligt!

På forhånd tak for hjælpen.

--
Bo Rasmussen
www.ChipsAway-Roskilde.dk

Fra : per christoffersen

Dato : 14-09-05 11:11

"Bo Rasmussen" <Bo@FJERNDETTEChipsAway-Roskilde.dk> skrev i en meddelelse
´
> Hvilken opløsning kan man forestille sig en 42" TV skærm har.
>
> Skal lave et billede, der fylder sådan en skærm, og vil gerne have
> præsenteret det skarpest muligt!

Det kan være så meget forskellig (selvom der sikkert er nogle standarder).
Det bedste er nok at finde ud af, præcis hvilken skærm du vil bruge, præcist
hvilket input den skal have (TV eller RGB) og præcist hvilke størrelser den
kan tage imod på de forskellige inputs.

Herefter kan du vælge fremgangsmåde.

Du kan altid lave en fallback og køre fra en DVD, - her er formatet jo
fast.
Der er så vidst til gengæld nogle særlige ting om pixlerne på bredformat
(som ikke er kvadratiske...).

/Per

Fra : Denn!s H

Dato : 14-09-05 11:23

> [...]
>
> Et teknisk spørgsmål stillet i forhåbentligt relevante grupper.
>
> Hvilken opløsning kan man forestille sig en 42" TV skærm har.

PAL standarden har en vertikal opløsning på 625
Heraf bruges en del af de første til TXT TV, og er derfor ikke synlige, så
regn med 600.
Går ud fra man umiddelbart kan omregne det til en horisontal opløsning på
600/3*4

--

vh
Denn!s H

Fra : Denn!s H

Dato : 14-09-05 11:29

"Denn!s H" <@> skrev i en meddelelse

> [...]
> regn med 600.
> Går ud fra man umiddelbart kan omregne det til en horisontal opløsning på

... der var jeg lidt for optimistisk
PAL standarden arbejder med 768x576 effektive pixels.

--

vh
Denn!s H

Fra : Claus Jacobsen

Dato : 14-09-05 20:19

Denn!s H skrev:

> [...]
> Heraf bruges en del af de første til TXT TV, og er derfor ikke
> synlige, så regn med 600. Går ud fra man umiddelbart kan omregne det

Generelt siger man at PAL har 720x576 pixels. men du kan overhovedet
ikke regne med den slags! et 42" tv er sandsynligvis plasma, og alt
efter hvilken type du får fat i, kan de køre alt fra omkring 800x400
til 1360x800.

Så det er vel egentlig bare at lave til DVD-opløsning. for en DVD-skive
kan ikke køre højere end pal, altså 720x576 alligevel. (med mindre man
har været i østen og fixe en ordentlig HD-afspiller!)

Claus

Fra : N_B_DK

Dato : 21-09-05 00:23

Claus Jacobsen wrote:

> Generelt siger man at PAL har 720x576 pixels. men du kan
> overhovedet ikke regne med den slags! et 42" tv er
> sandsynligvis plasma, og alt efter hvilken type du får
> fat i, kan de køre alt fra omkring 800x400 til 1360x800.

Det ændrer ikke på PAL standarden, og den ligger 100% fast.

--
MVH. N_B_DK
Email adressen er gyldig.

Fra : Claus Jacobsen

Dato : 21-09-05 09:07

N_B_DK skrev:

> Det ændrer ikke på PAL standarden, og den ligger 100% fast.

Det har du ret i, men hvis billedet kommer fra en computer, kan du jo
altså ikke bruge pal til noget! Og derfor er det egentlig vigtigere for
ham at vide hvilken skærm han kommer til at smide tingene op på, og
hvordan han gør det. Så har vi langt lettere ved at hjælpe ham, men du
har ret, et alm. tv-signal i pal kommer ikke over de pixels. Men et
tv-signal er jo ikke den eneste måde man får flimmer på skærmen i dag!

Claus

Fra : N_B_DK

Dato : 14-09-05 11:47

Bo Rasmussen wrote:
> Hej alle i eksperter.
>
> Et teknisk spørgsmål stillet i forhåbentligt relevante grupper.
>
> Hvilken opløsning kan man forestille sig en 42" TV skærm har.

Det er ikke til at gætte, men PAL som benyttes her hjemme har 576 aktive
linier.

--
MVH.
N_B_DK

Fra : pwee

Dato : 14-09-05 12:41

> [...]
>
> Hvilken opløsning kan man forestille sig en 42" TV skærm har.
>
> Skal lave et billede, der fylder sådan en skærm, og vil gerne have

opløsningen på min Philips 32PF99 32" LCD er 1366 x 768 pixel (16:9)
og det er den også på en 42" LCD
modsat en Plasma 42", som er på 853 x 480.

v/h peewe

Fra : Peter Jensen

Dato : 14-09-05 15:09

"pwee" <peewee@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> modsat en Plasma 42", som er på 853 x 480.

eller 1024*768
eller 1024*1024
eller ...

Der er flere muligheder, det er ikke til at sige
med sikkerhed uden at vide præcist hvilket tv
der er tale om.

--
Peter J