Bevægelsesfølere og offentlig vej
Fra : Svend Spanget

Dato : 14-09-05 08:18

Jeg gik en tur på villavejen med hunden i går aftes. Hos hele 5 af
mine naboer blev lyset tændt, da jeg gik forbi.
Er det mon lovligt?
Det er da rart, at lyset tænder, når man kommer hjem sent om aftenen,
men er der ikke noget om overvågning af offentlig vej?
Tager politiet den slags alvorligt?

Venlig hilsen
Svend Spanget

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 14-09-05 08:23

Svend Spanget <spanget@mail.dk> skrev:

> [...]
> Det er da rart, at lyset tænder, når man kommer hjem sent om aftenen,
> men er der ikke noget om overvågning af offentlig vej?

En bevægelsesføler overvåger ikke noget. Og nej selvfølgelig tager
politiet det ikke alvorligt. Der er ikke tale om et strafbart eller
lovstridigt forhold.

Lov om forbud mod tv-overvågning m.v.

§1
Private må ikke foretage tv-overvågning af gade, vej, plads eller
lignende område, som benyttes til almindelig færdsel.

Stk. 2. Ved tv-overvågning forstås vedvarende eller regelmæssigt
gentagen personovervågning ved hjælp af fjernbetjent eller automatisk
virkende tv-kamera, fotografiapparat eller lignende apparat. Lovens
regler om tv-overvågning finder tilsvarende anvendelse på opsætning af
sådant apparat med henblik på overvågning.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 14-09-05 08:35

Svend Spanget wrote:

> Jeg gik en tur på villavejen med hunden i går aftes. Hos hele 5 af
> mine naboer blev lyset tændt, da jeg gik forbi.
> Er det mon lovligt?

Mon ikke?

> Det er da rart, at lyset tænder, når man kommer hjem sent om aftenen,
> men er der ikke noget om overvågning af offentlig vej?

Der er ikke tale om overvågning i dit tilfælde.

> Tager politiet den slags alvorligt?

Næppe, men det er ikke et juridisk spørgsmål.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Grunt

Dato : 14-09-05 10:21

On Wed, 14 Sep 2005 09:35:29 +0200, Kevin Edelvang <virker@ikke.invalid> wrote:
in dk.videnskab.jura
> [...]

Tag en snak med dem. Følerne er jo forkert indstillet når de kan "se" folk på
gaden. De burde være begrænset til et mindre felt inde på ejendommen så det er
inden for havelågen folk skal komme før de "ses".

>Mon ikke?

>Der er ikke tale om overvågning i dit tilfælde.

>Næppe, men det er ikke et juridisk spørgsmål.

Naturligvis er det et juridisk spørgsmål, da det ikke er tilladt med lys fra en
ejendom at genere kørende trafikanter.

Fra : Søren G

Dato : 14-09-05 10:54

"Grunt" <gruntsaver@msn.com> wrote in message
> [...]

det er
> inden for havelågen folk skal komme før de "ses".

De er jo kun forkert indstillet hvis man ikke ønsker at de skal tændes når
der går nogle forbi på fortovet. Det er jo muligt at de gør præcis hvad
ejerne ønsker, og det gør dem stadigvæk ikke ulovlige.

> Naturligvis er det et juridisk spørgsmål, da det ikke er tilladt med lys
fra en
> ejendom at genere kørende trafikanter.

Hvor i det som Svend skrev læser du at lyset generer kørende trafikanter ?

--
Søren

Fra : Søren G

Dato : 14-09-05 09:51

"Svend Spanget" <spanget@mail.dk> wrote in message
> Jeg gik en tur på villavejen med hunden i går aftes. Hos hele 5 af
> mine naboer blev lyset tændt, da jeg gik forbi.
> Er det mon lovligt?

At tænde lys ?

> Det er da rart, at lyset tænder, når man kommer hjem sent om aftenen,
> men er der ikke noget om overvågning af offentlig vej?

Lys overvåger ikke.

> Tager politiet den slags alvorligt?

Hvis du kan påvise at lys overvåger er der mange der vil lytte alvorligt til
dig.

--
Søren

Fra : Holst

Dato : 14-09-05 10:24

Søren G wrote:

> Lys overvåger ikke.

Nej, ikke lys, men bevægelsesføleren kunne jo også være tilsluttet en
computer, som logger det hele. Er der så tale om overvågning? Nu taler
loven vist kun om videoovervågning, men det er en anden historie.

Fra : Søren G

Dato : 14-09-05 10:52

"Holst" <newssep05@shelter.dk> wrote in message
> Nej, ikke lys, men bevægelsesføleren kunne jo også være tilsluttet en
> computer, som logger det hele. Er der så tale om overvågning? Nu taler
> loven vist kun om videoovervågning, men det er en anden historie.

Altså at computeren logger hver gang lyset tænder. Nej der er ikke
overvågning af offentligt vej. Man kan snakke om at man overvåger ens egen
bevægelsessensor, men det er ikke forbudt.

--
Søren

Fra : Eliasen

Dato : 14-09-05 10:54

> Nej, ikke lys, men bevægelsesføleren kunne jo også være tilsluttet en
> computer, som logger det hele. Er der så tale om overvågning? Nu taler
> loven vist kun om videoovervågning, men det er en anden historie.

Rent praktisk bliver det nok svært for en bevægelsesføler alene - uanset om
den er tilsluttet en computer - at identificere en person.

--
Eliasen

Fra : Heidi Bech Petersen

Dato : 14-09-05 13:19

"Svend Spanget" <spanget@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Det er da rart, at lyset tænder, når man kommer hjem sent om aftenen,
> men er der ikke noget om overvågning af offentlig vej?

Helt ærligt.... Du må godt nok have mig undskyldt, men med alt det pis der
sker rundt om i verden og ja, bare i lille Danmark.... Så er dit store
problem at der er noget lys der tænder når du går forbi.... Få dig et
liv....Nogle folk har det med at brokke sig over selv den mindste lille ting
og blæse en sag ud af det... Jeg er helt sikker på at de ikke har sat de lys
om KUN for at irretere dig...

Så kom jeg lige af med den galde...

Venlig hilsen Heidi )

Fra : Svend Spanget

Dato : 14-09-05 18:06

Heidi Bech Petersen <hbFJERNMIG@petersen.tdcadsl.dk> skrev:

> [...]
>brokke sig over selv den mindste lille ting
>og blæse en sag ud af det... Jeg er
>helt sikker på at de ikke har sat de lys

Har du ikke lært af din mor, at du skal tie stille, når de voksne
taler?

Fra : Heidi Bech Petersen

Dato : 14-09-05 19:20

> Har du ikke lært af din mor, at du skal tie stille, når de voksne
> taler?

Nej... Men jeg har lært og tænke på andre end mig selv...

Fra : Henrik Madsen

Dato : 14-09-05 19:41

On 14 Sep 2005 17:05:43 GMT, Svend Spanget <spanget@mail.dk> wrote:

>Har du ikke lært af din mor, at du skal tie stille, når de voksne
>taler?

Helt ærligt hvis du syntes det er forkasteligt at folk "overvåger" dig
med deres sensorer når du går forbi så er det vist dig der er barnlig
og burde tie..

Det eneste der i den forbindelse kan få mit pis i kog er at det er
energispild at sætte dem til at tænde når man går forbi men da det jo
er folk selv der betaler for det så må det jo være deres hovedpine..

Henrik

Fra : Svend Spanget

Dato : 14-09-05 20:00

Henrik Madsen <hmadsen@fjernfoerst.vip.cybercity.dk> skrev:
> [...]
jo
>er folk selv der betaler for det så må det jo være deres hovedpine..

Jeg er da ligeglad med energispildet - det giver bare mere i
statskassen.
Det er det principielle spørgsmål, der interesserer mig.
Når der sker noget, bare fordi jeg går forbi på fortorvet, er der vel
tale om en
form for overvågning. Hvis naboerne vil tænde lyset i carporten, når
tyven nærmer
sig - vel at mærke inde på grunden, så er det helt fint for mit
vedkommende.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 14-09-05 21:04

Svend Spanget explained on 14-09-2005 :
> Når der sker noget, bare fordi jeg går forbi på fortorvet, er der vel
> tale om en
> form for overvågning.

Vel ikke mere end dem der har lyset tændt hele tiden ?

Fra : Søren G

Dato : 15-09-05 08:43

> [...]
> tyven nærmer
> sig - vel at mærke inde på grunden, så er det helt fint for mit

Er den almindelige gadebelysning så ikke også overvågning ? Om lyset tænder
og slukker har jo ikke noget at gøre med overvågning. Det bliver jo ikke
mindre overvågning af at "kameraet" ikke kører hele tiden.

--
Søren

Fra : Bjørn Løndahl

Dato : 15-09-05 13:40

Svend Spanget <spanget@mail.dk> skrev i

> Jeg er da ligeglad med energispildet - det giver bare mere i

Skulle ikke undre mig.

> [...]
> carporten, når tyven nærmer
> sig - vel at mærke inde på grunden, så er det helt fint for

Som du måske bemærkede (nej?) i den lovtekst en anden her
citerede, så skelnes der egentlig ikke mellem fortovet og
carporten, hvis der ellers er normal adgang.

Det betyder, at det ikke er tilladt at fx. TV-overvåge sin egen
havegang, hvis også fx posten benytter den, når han skal aflevere
et brev.

At registrere en bevægelse (som en bevægelsessensor gør) er ikke
ikke det samme som at overvåge. Hvis sesoren derimod startede en
optagelse på kamera eller lign., ville der være tale om
(automatisk) overvågning - "automatisk" på grund af sesoren,
"overvågning" på grund af kameraet.

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 14-09-05 23:15

"Heidi Bech Petersen" <hbFJERNMIG@petersen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Helt ærligt.... Du må godt nok have mig undskyldt, men med alt det pis der
> sker rundt om i verden og ja, bare i lille Danmark.... Så er dit store
> problem at der er noget lys der tænder når du går forbi....

Svend nævnte intet om, at det er et problem for ham!

> Nogle folk har det med at brokke sig over selv den mindste lille ting og
> blæse en sag ud af det...

Svend brokker sig ikke. Han spørger til, om det er lovligt.

> Jeg er helt sikker på at de ikke har sat de lys om KUN for at irretere
> dig...

Svend er MÅSKE irriteret, men det ved vi intet om. Han skriver intet, der
med sikkerhed han tolkes i den retning.

> Så kom jeg lige af med den galde...

Hvad skyldes den galde?
Brokker du dig (over det mindste)?
Blæser du en sag ud af et banalt spørgsmål?
Tror du Svend har stillet sit spørgsmål for at irritere dig eller andre?

Man skal ikke tænde lys, hvis man selv bor i et glashus.... eller hvordan er
det nu det er? *S*

Mvh. Lisbeth

Fra : Heidi Bech Petersen

Dato : 15-09-05 07:58

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsenFJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:43289fd9$0$10505$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...

> Svend nævnte intet om, at det er et problem for ham!

Han er nok ikke interesseret i om politet vil tage det alvorligt, hvis det
bare var fordi han var nysgerrig...

> Hvad skyldes den galde?
> Brokker du dig (over det mindste)?
> Blæser du en sag ud af et banalt spørgsmål?
> Tror du Svend har stillet sit spørgsmål for at irritere dig eller andre?

Nu har jeg boet i boligforening siden jeg flyttede hjemmefra som 17 årig (er
nu 31 år) og mit svar til Svend kommer sikkert af, at jeg har oplevet alle
de brok-hoveder, der ikke har andet i deres liv end få tiden til at gå med
at finde på ting de kan brokke sig, over andre på.: "Har de nu bygget et
haveskur der er 2 cm højere end de må, har de husket og klippe hækken inden
sankt hans, har den ene fået tømt en ekstra skraldesæk end vedkommen selv...
o.s.v" og der er så nogen der keder sig så meget at de ligefrem går rundt
for at finde ting man kan brokke sig over... Og ja, der kommer nok min sure
galde fra...

Og nej jeg tror ikke Svend har stillet sit spørgsmål for at irritere mig,
men man kan nu godt tænke sig om en ekstra gang og så se om det er så vigtig
at der tændes lys når han går forbi, og hvis der er et problem så kunne det
vel løses ved at gå over på det modsatte fortov.... I stedet for at spørge
om politiet ligefrem vil tage sagen alvorligt....

>Man skal ikke tænde lys, hvis man selv bor i et glashus.... eller hvordan
>er det nu det er? *S*

*SSSS*

Mvh Heidi

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 15-09-05 08:31

"Heidi Bech Petersen" <hbFJERNMIG@petersen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Han er nok ikke interesseret i om politet vil tage det alvorligt, hvis det
> bare var fordi han var nysgerrig...

Det er rent gæt. Kun Svend ved, om det er sådan *S*

Man kan godt være interesseret i, om en ting er lovlig/ulovlig og om
politiet vil tage sig af det - af ren interesse og nysgerrighed!

Kunne jo være at Svend er den forsigtige og lovlydige type, der på sin
nattetur i lyshavet har tænkt: "Det er sgu da ligegodt smart. Sådan et
automatlys vil jeg også have. Men er det mon lovligt eller risikerer jeg, at
den gedigne brokkerøv jeg har til nabo, klager til politet og kommer de så
farende? Jeg spørger lige i dk.videnskab.jura for at sikre mig inden JEG
sætter bevægelsesfølere op på mit hus."

Det kan også være, at han egentlig gerne ville lave anmeldeser af samtlige
naboer. Vi kan umuligt vide, hvad der ligger bag Svends spørgsmål af tanker,
hensigter og reaktioner!

> [...]
> alle de brok-hoveder, der ikke har andet i deres liv end få tiden til at
> gå med at finde på ting de kan brokke sig, over andre på.:

Jeg tror gerne, at du har mødt en masse brokkerøve *S*
Når du oplever brok - og reagere med brok - selv når du ikke kan vide med
sikkerhed, at der ER tale
om brok, vil du uundgåeligt støde ind i læssevis af brokkerøve. Det er
ganske enkelt en naturlov. Forventer man at møde sure fjolser på sin vej, er
det dem, man møder flest af.

> [...]
> kunne det vel løses ved at gå over på det modsatte fortov.... I stedet for
> at spørge om politiet ligefrem vil tage sagen alvorligt....

Svend har tænkt over sagen... og besluttet at spørge til, om en given ting
er lovlig eller ulovlig. Der er ikke antydningen af brok eller irritation i
hans spørgsmål.

Mvh. Lisbeth