maling på plastmaling
Fra : Mogens

Dato : 13-09-05 22:41

Kan man uden videre male med alkyd maling ovenpå træværk malet med
plastmaling?

--
Mvh - Mogens; mohenNOSPAM@pc.dk
fjern NOSPAM fra min mail adresse

Fra : Ukendt

Dato : 14-09-05 06:54

Mogens wrote:
> Kan man uden videre male med alkyd maling ovenpå træværk malet med
> plastmaling?

Ja, men det holder ikke længe. Plastmalingen er tæt og hvis der er fugt
under den bobler den op. Af med det!

Stig Bang-Mortensen

Fra : Mogens

Dato : 14-09-05 08:50

"Stig Bang-Mortensen" <sbmatmortensen.mail.dk> skrev i en meddelelse

> Ja, men det holder ikke længe. Plastmalingen er tæt og hvis der er fugt
> under den bobler den op. Af med det!
> --
> Mvh
>
> Stig Bang-Mortensen

Tak for info, så må jeg igang med sliberen.

Fra : CAH

Dato : 14-09-05 10:20

Mogens wrote:
> Kan man uden videre male med alkyd maling ovenpå træværk malet med
> plastmaling?

Hej Mogens

Hvor sidder den plastmaling indendørs eller udendørs, og er træet
malet på begge sidder?

Hvis der f.eks. er tale om vinduer invendigt, så vil jeg mene du kan
fortætte med alkyd eller plast, og at det er helt fint at der er tale
om en tæt maling.

Mvh
Cah

Fra : Mogens

Dato : 14-09-05 12:52

Mogens wrote:
> [...]

Hvis der f.eks. er tale om vinduer invendigt, så vil jeg mene du kan
fortætte med alkyd eller plast, og at det er helt fint at der er tale

Det er en havebænk af hårdttræ, som er malet på alle sider.

Fra : CAH

Dato : 14-09-05 13:49

> Det er en havebænk af hårdttræ, som er malet på alle sider.

Ja, hvis den maling som der er malet med ikke er diffusions åben, og
den skaller af i store flager så er der nok ikke nogen vej uden om at
skulle i bund.
Men hvis den ikke allerede skaller af, så ville min dovenskab sige mig
at den er diffusionsåben nok, og så ville jeg i føste omgang male
ovenpå med en diffusionsåben maling. Selvom man har malet med en ikke
diffusions åben alkyd/plast maling, så kan den jo ofte sidde fast i
en hel del år inden den skaller af i flager. Hvis du vælger at skrabe
det hele af, så ville jeg læse lidt om linolie maling inden jeg gik
videre med projektet.

I øvrigt, jeg er bestemt ikke ekspert på området, bare sådan udfra
hvad jeg har hørt og set.

Cah

Fra : Mogens

Dato : 14-09-05 16:46

"CAH" <madsgormlarsen@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]

videre med projektet.

I øvrigt, jeg er bestemt ikke ekspert på området, bare sådan udfra

Mange tak for dit råd, den ser ikke skallet ud, så det kan være jeg skal
tage chancen, det kan jo ikke gå værre end den skaller af, og så skal jeg
alligevel igang med at rense den.

Fra : Jesper

Dato : 14-09-05 17:05

"CAH" <madsgormlarsen@gmail.com> skrev i en meddelelse

>Hvis du vælger at skrabe det hele af, så ville jeg læse lidt om linolie
>maling inden jeg gik
>videre med projektet.

Ulempen ved linoliemaling er, at den efter kort tid bliver mat og
afsmittende.
Så den er ikke særligt velegnet til havemøbler.

Fra : Ukendt

Dato : 15-09-05 04:12

Jesper wrote:
> "CAH" <madsgormlarsen@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Ulempen ved linoliemaling er, at den efter kort tid bliver mat og
> afsmittende.
> Så den er ikke særligt velegnet til havemøbler.

Det bliver den kun fordi træet under er udpint. Det skal bare have linolie
ovenpå igen, så er det blankt og smitter ikke af.

Stig Bang-Mortensen

Fra : CAH

Dato : 14-09-05 19:44

> Mange tak for dit råd, den ser ikke skallet ud, så det kan være jeg skal
> tage chancen, det kan jo ikke gå værre end den skaller af, og så skal jeg
> alligevel igang med at rense den.

Det er sådan jeg selv ser på det, men du skal lytte til Jesper, jeg
tror han har ret i at Linolie ikke er det rigtige til havemøbler.
Prøv at få fat i noget maling som er diffusionsåbent, og se om ikke
du kan få nogen gode høje gummiklodser under fødderne på din bænk
så den ikke suger fugt, det er efter min menning super effektivt.

Cah

Fra : John Vedsegaard

Dato : 15-09-05 18:21

"Mogens" <mohenNOSPAM@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Kan man uden videre male med alkyd maling ovenpå træværk malet med
> plastmaling?
>
> --
> Mvh - Mogens; mohenNOSPAM@pc.dk
> fjern NOSPAM fra min mail adresse

Jeg ser forskellige løsninger i denne tråd, Linolie egner sig IKKE til
vandrette flader med stor vandpåvirkning.
Når Linolie holdt i mange år før i tiden er der flere grunde til det.
1: Træet var bedre da det havde vokset meget langsommere før i tiden.
2: Linolie maling indeholdt bly, som nu er blevet forbudt p.g.a. giftigheden
i dette metal.
Bly havde den egenskab at det fyldte alle vindridser ordentligt op, samtidig
udvider Linolie sig ca. 10% når det tørrer.
I stedet for Blyhvidt anvender man nu en blanding af Titanhvidt og Zinkhvidt
der ikke har helt de samme egenskaber.

Total afrensning er at foretrække (vinkelsliber med påmonteret
sandpapirsholder) brug korn 100 først derefter korn 120.
Derefter:
Grundingsolie
3-4 gange alkyd træbeskyttelse eller alkyd vinduesmaling.
Husk evt. mellemslibning.

Det holder aldrig godt at spartle på udendørs træværk, da spartelfarve suger
vand..

Denne behandling burde kunne holde i mindst 15 år uden igen at lave en total
afrensning.
Men 1 gang maling hvert 3-5 år vil klart være at foretrække, hvis du vil
have den meget lange holdbarhed.

Man kan selv kontrollere om det er nødvendigt med endnu en gang maling.
Hvis der er kommet små næsten usynlige revner, eller malingen på anden måde
åbner sig ind til træet, er det nødvendigt med nu behandling.
Check dette hvert år og eventuelt lav en smule pletning hvis ovenstående
sker.
Faktisk kan sådan en bænk holde i 300 år uden total afrensning - hvis man
vedligeholder den ordentligt, hvad de færreste gør.

John Vedsegaard

www.taform.dk

Fra : CAH

Dato : 15-09-05 19:32

Du skal bare lige hen over hele bænken som absolut minimum 5 gange

Cah

Fra : John Vedsegaard

Dato : 15-09-05 19:48

Du skal bare lige hen over hele bænken som absolut minimum 5 gange

Cah

Hvis det virkelig skal holde så længe som det kan, så ja.
Til gengæld tager det ikke ret lang tid at male en bænk..

John

Fra : CAH

Dato : 15-09-05 20:28

John Vedsegaard wrote:
> [...]
>
> Hvis det virkelig skal holde så længe som det kan, så ja.
> Til gengæld tager det ikke ret lang tid at male en bænk..

Du har helt ret John, og jeg nyder at se når nogen har lavet sådan et
flot stykke arbejde.

Cah