Rettigheder ved salg af CD-samling
Fra : Padmé Amidala

Dato : 13-09-05 20:46

Hej gruppe.
Jeg er i tvivl om følgende:
Jeg har en ret stor CD-samling, som jeg naturligvis har lagt på min
computer. Men hvis jeg nu påtænker at sælge denne samling, hvordan
forholder det sig så med rettighederne til de filer, jeg har lagt på
computeren? Er det så reeelt lovligt, at jeg beholder dem, eller hvordan?

MVH
Padmé

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 13-09-05 21:03

Den 13-09-05 21.46 skrev Padmé Amidala følgende:

> Men hvis jeg nu påtænker at sælge denne samling, hvordan
> forholder det sig så med rettighederne til de filer, jeg har lagt på
> computeren? Er det så reeelt lovligt, at jeg beholder dem, eller hvordan?

Ja, du må gerne beholde filerne.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Få styr på irriterende hjemmesider ved at bruge aktive bogmærker.

Fra : Christian Buhrkall

Dato : 13-09-05 21:31

Kim Ludvigsen wrote:

> Ja, du må gerne beholde filerne.

må han også efterfølgende tage en digital kopi?
Fx brænde dem på en dvd.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 13-09-05 22:12

Den 13-09-05 22.31 skrev Christian Buhrkall følgende:

> må han også efterfølgende tage en digital kopi?
> Fx brænde dem på en dvd.

Ja, hvis det er til personlig brug, dvs. hans eget og husstandens brug.
Han må ikke forære kopien væk eller udlåne den, hverken den på
computeren eller den på dvd'en.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Gratis antivirus med AVG AntiVirus.

Fra : Christian Buhrkall

Dato : 13-09-05 22:20

Kim Ludvigsen wrote:

> Ja, hvis det er til personlig brug, dvs. hans eget og husstandens brug.
> Han må ikke forære kopien væk eller udlåne den, hverken den på
> computeren eller den på dvd'en.

Må man det når man ikke længere er i besidelse af originalen?
Det er jo af denne man må tage kopier til personligt brug.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 13-09-05 23:55

Den 13-09-05 23.20 skrev Christian Buhrkall følgende:

> Må man det når man ikke længere er i besidelse af originalen?
> Det er jo af denne man må tage kopier til personligt brug.

Det fremgår ikke af loven, at kopierne skal laves af originalen. Kopien
skal blot laves af et lovligt forlæg, og kopien på harddisken er lovlig.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Oversigt over alle de praktiske tastaturgenveje i Windows.

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 13-09-05 22:35

Kim Ludvigsen skrev:

> Ja, du må gerne beholde filerne.

Er du sikker? Jeg har læst et sted - men det er muligvis bare her i
nyhedsgrupperne, at når man sælger cd'en, sidder man med en kopi af en
andens originale cd, hvilket ikke er lovligt. Alternativt kan en ny cd jo
hurtigt nå at blive kopieret mange gange, hvis man blot forærer den videre i
vennekredsen, når man har kopieret den.

(Jeg tror selv på, at du har ret, men jeg vil gerne være helt sikker).

--
Mvh. Peter

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 14-09-05 00:00

Den 13-09-05 23.34 skrev Peter Bjerre Rosa følgende:

> Er du sikker? Jeg har læst et sted - men det er muligvis bare her i
> nyhedsgrupperne, at når man sælger cd'en, sidder man med en kopi af en
> andens originale cd, hvilket ikke er lovligt.

Der var en længere debat i musik-gruppen, måske er det den, du har læst?
Der står intet sted i loven, at man ikke må beholde kopien.

> Alternativt kan en ny cd
> jo hurtigt nå at blive kopieret mange gange, hvis man blot forærer den
> videre i vennekredsen, når man har kopieret den.

Jeg kan ikke lige finde noget herom i loven, men jeg mener bestemt at
have læst, at hvis man køber eller får en cd med det formål at kopiere
den og derefter sælge eller videregive den, så er det ikke lovligt. Men
måske andre kan svare på det (det kan risikere at stå i forarbejderne
til loven, og dem har jeg ikke læst).

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Har du fortalt din far og mor om Ludvigs Hjørne?

Fra : Padmé Amidala

Dato : 18-09-05 15:42

Hej igen.
Tak for alle de gode svar.