GPS og ekkolod til RIB
Fra : clausm

Dato : 13-09-05 18:34

Hej derude

I vores dykkerklub har vi en RIB-båd og står for at ville anskaffe os
en GPS'er og ekko-lod, så vi har en chance for at finde nogen af de
interessante vrag rundt omkring i DK. Vi er dog usikre på hvad vi skal
købe. Vores RIB er IKKE med styrepult, den styres direkte med gas på
stangen til motoren og skipperen sidder på en plade/bænk foran
motoren.

Er der nogen der har gode erfaringer eller et godt råd til
- hvilke mærke, model osv. man skal købe
- hvordan man kan fæstne den så den er funktionel under sejlads,
men samtidig nemt kan "gøres usynlig", så den ikke beskadiges
under dykning.
- hvor stor skal skærmen mindst være, skal det være farve
- osv. osv.

Vi vil bruge max. 10.000 kr. på sagen.

PÅ forhånd tak

Claus Madsen

Fra : HKN

Dato : 13-09-05 22:02

[...]

I skal jo bruge en transducer, som skal være fastmonteret i bunden til
ekkoloddet - så en eller anden form for installation skal I have lavet.
Den
kan dog meget vel sidde omme ved hækken på en gummibåd, da den har flad
bund. (på en sejlbåd placeres den foran kølen af praktiske grunde )

Garmin og RayMarine er begge gode mærker, som laver begge dele til at
kunne
medbringes efter behov - dvs med mulighed for at kunne snapmonteres på en
(hjemmelavet) konsol. En sådan konsol kunne jo laves i den ene side af
bænken, modsat skipperen - så er den ikke i vejen for dykkere og udstyr?

For GPS'ens vedkommende kan de fåes med indbygget antenne. Farveskærm er
en
dejlig ting, når man skal navigere en sejlbåd og bruger søkort, men
unødvendigt i mine øjne til en RIB. Desuden får I nok ikke søkort med i
det
budget, så defor skal I ikke se jer blind på det med farveskærmen.

5" skærm er såvidt jeg ved det mindste hvis man ser bort fra håndholdte
enheder, og ganske udmærket til det brug der er tale om her. Men en 8" er
rart for ekkoloddets vedkommende, hvis man også skal kunne bruge det til
at
lokalisere fisk.

Hvad angår Garmin, så kan de med fordel købes i UK via nettet - der er
ganske gode penge at spare. Kig evt efter sidste års modeller - de laver
som
regel bare om på designet, og de sælges ofte til fordelagtige priser.

Der findes andre mærker på markedet, men dem har jeg ikke erfaring med.

"just my 2 cents"

-Henrik

It has removed 5 spam emails to date.
Try www.SPAMfighter.com for free now!

Fra : Henrik

Dato : 15-09-05 18:40

> [...]
> som
> regel bare om på designet, og de sælges ofte til fordelagtige priser.

Hvor på nettet - mere specifikt kan man købe disse ?

Mvh
Henrik
www.scubasserne.dk

Fra : Bock

Dato : 15-09-05 18:57

Hej Claus,

Vi har indbygget vores Garmin GPS med ekkolod i et plast kabinet fra
http://www.rsonline.dk

med et gennemsigtigt låg og monteret transduceren med let aftagligt beslag.

det gør systemmet flexibelt og mobilt.

mvh Lars

Fra : clausm

Dato : 16-09-05 21:21

Hej Bock

Er kabinettet fastmonteret eller kan det let tages af og på? Hvor
befinder kabinettet sig under sejladsen?? Kan du sende et link til
www.rsonline.dk der peger direkte til det omtalt kabinet??

Mvh. Claus

Fra : Bock

Dato : 17-09-05 15:27

Hej Claus,

Det er fastmonteret, men kunne lige så godt værre løst.

Jeg kan tage et billede og sende det til dig ved lejlighed.

Hvad er din mail?