Oxyboks
Fra : KC

Dato : 13-09-05 16:04

Vi skal købe oxyboks i klubben.
Budgettet er ca. kr. 15.000.
Der findes oceaner af løsninger på markedet, men inden vi køber vil vi gerne
høre om andre klubbers/centres erfaringer.

KC

Fra : Johnny Christensen

Dato : 13-09-05 18:38

Tror nok at DAN oxybox ligger indenfor det budget.
Har anvendt (øvelse) et par gange og det fungerer fint.

Det er mest passende til en båd hvor man kan være lidt i læ for bølger, når
man åbner kufferten.

--
www.johnnychristensen.com
Inspiration til nordisk dykning

Fra : KC

Dato : 13-09-05 20:08

DAN har en helt stribe bokse med forskelligt indhold, vi er også
interesseret i erfaringer med disse.

KC

Fra : f_chinmart@yahoo.dk

Dato : 15-09-05 15:14

Oxybox på størrelse som en 10ltr alu koster 5500,-
hos Ocean Dive på frederiksberg klar til brug...

Felix

Fra : KC

Dato : 15-09-05 18:44

Det jeg efterlyser er hvad der skal være i kassen.....

Jeg kan sagtens finde priser på diverse produkter, men vi er i tvivl om hvad
boksen som min. skal indeholde.

KC

Fra : Johnny Christensen

Dato : 15-09-05 20:56

> Det jeg efterlyser er hvad der skal være i kassen.....
>
> Jeg kan sagtens finde priser på diverse produkter, men vi er i tvivl om
> hvad boksen som min. skal indeholde.
>
> KC

En flaske i passende størrelse. Kommer an på hvor langt fra hjælp man typisk
forventer at være, en 4-5L flaske er meget rar. Men hvis du står i en
_rigtig_ lorte situation, så er en 10L nærmest guddommelig.
Første trin med udgang til en demand ventil. Evt også med en freeflow
funktion (til seperat maske) med justerbar flow, 10 til ca 25L /min.

Jeg vil foretrække en model, der har en "bold" til overtryks ventilation, i
en god kraftig kvalitet.
Desuden ville jeg lægge en-eller-anden sugedims i kufferten også. Enten
Jet-sug eller en manuel pumpe. Det er psykisk nemmere at rense munden for
bræk på offeret, hvis man er kommet til at lave for stor volumen
indblæsning. Også meget rar hvis man er nødsaget til at køre mund til mund,
pga manglende overtryks ventilations option på udstyret.

Rart at have, men forhåbentlig anvendes det ofte til øvelser og ikke real
life.

Fra : Thomas VJ

Dato : 15-09-05 22:07

> [...]

<klip>

> [...]
> mund, pga manglende overtryks ventilations option på udstyret.
>
> Rart at have, men forhåbentlig anvendes det ofte til øvelser og ikke real

Det er desværre ikke specielt unormalt at ofret kaster op, hvad enten man
snakker om en decideret drukneulykke eller nær-drukning.
Hvis opkastet kommer i lungerne risikerer ofret at dø af en kemisk betinget
lungebetændelse, så en sugedims af en art er en rigtig god ting at have med
i oxy-boksen.

--
Mvh, Thomas VJ
www.dykkerteori.dk - lær teorien før du rejser ...

Fra : Kalle

Dato : 15-09-05 23:47

> [...]
> Første trin med udgang til en demand ventil. Evt også med en freeflow
> funktion (til seperat maske) med justerbar flow, 10 til ca 25L /min.

Jeg ved OMS laver en regulator med maske der er lige til at sætte på en
almindelig deko flaske. Denne løsning er super som suplement til Oxyboxen,
da den jo giver mulighed for at benytte dekoflaskerne også.
En 5L O2 flaske er hurtigt brugt op og når der først er kommet styr på
situationen er den guld vær, men KUN som suplement til Oxyboxen, og den er
selvfølgelig også kun anvendelig hvis man har dekoflasker med.

Casper

Fra : Johnny Christensen

Dato : 18-09-05 21:32

> Jeg vil foretrække en model, der har en "bold" til overtryks ventilation,
> i en god kraftig kvalitet.

Jeg har lige hevet mit private sæt frem og efterset det. For selve overtryks
delen har jeg en Ambu Compact 615 Resucitator (Ambu International, Sønder
Ringvej 49, PO box 215, 2600 Glostrup)
Der kan du tilslutte en freeflow O2 direkte i enden på overtryks boldten og
med 15 L/min typisk opnå en indblæsning på ca 50% O2. Hvis man køber det
ekstra O2 reservoir så ligger det med samme flow mellem 85 og 100%
koncentration i indblæsningerne.

Det er kompakt, solidt bygget og ultra enkelt. I særdeleshed det sidste tror
jeg en evt halv-panisk bruger vil værdsætte.

Kender ikke prisen, men kan sige at det virker ganske udemærket.

mvh
Johnny

Fra : Claus Drescher

Dato : 19-10-05 07:37