Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hoved til monopod
Fra : mail_FJERNDETTE@ezbe~

Dato : 13-09-05 14:51

Jeg har anskaffet mig en Manfrotto monopod (681b mener jeg den hedder),
og jeg ville høre, hvilket hoved I andre bruger på jeres monopod. Jeg
har et tre-vejs hoved med quick-release-plate, men det giver ikke meget
mening at anvende på en monopod. Det jeg har behov for, er et hoved,
hvor min quick-release-plate kan sættes i - uden at jeg ellers kan
justere retninger/hældninger mv. på hovedet. Sådan et kan da ikke
koste alverdens? Og laver Manfrotto den slags?

På forhånd tak,

Esben

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 13-09-05 15:11

mail_FJERNDETTE@ezben.dk wrote:

> Jeg har et tre-vejs hoved med quick-release-plate, men det
> giver ikke meget mening at anvende på en monopod.

Når man anvender et monopod sammen med teleobjektiver, så er et hoved
helt unødvendigt, man ændrer hældning bagud eller fremad, alt efter om
man skal kigge opad eller nedad, og store teleobjektiver har en indbygget
monteringsfod, med en ring der gør det let at dreje kameraet og
objektivet fra bredformat til højformat.

Hvis du sætter et hoved på et monopod, så skal du også ud og ha' fat i en
ekstra hånd, for de to du har, de skal bruges til at holde h.h.v. kamera
og monopod, og så mangler du en hånd til betjene spændeskruerne på
hovedet...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 13-09-05 15:23

<mail_FJERNDETTE@ezben.dk> skrev i en meddelelse
[...]

Som Niels siger, så bruger man sjældent hoved på monopodden når man bruger
de store teleobjektiver. Dog vil jeg sige, at til fugle i flugten kunne det
være rart at have et på, da det at tilte monopodden ofte bliver lidt tricky
og kræver nogle ret akavede stillinger, som ikke ligefrem hjælper på
stabiliteten. I disse tilfælde løfter jeg som regel hele udstyret og bruger
det som håndholdt. Glem alt om hoveder hvor du skal dreje på knapper for at
kunne ændre retninger, det er der ikke tid til, hvis det er action du skal
bruge det til.
Manfrotto laver faktisk et hoved der ser ganske lovende ud til både tripod
og monopod, det hedder 393, og det kan balancere ret så store objektiver med
tilhørende kamera. Max er glad for sit, så vidt jeg har forstået, og det
koster en del mindre end man skal give for et Winberley-head.

MVH
Thomas

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 13-09-05 16:01

Thomas Pedersen wrote:

> [...]
> være rart at have et på, da det at tilte monopodden ofte bliver lidt tricky
> og kræver nogle ret akavede stillinger, som ikke ligefrem hjælper på

Det skyldes nok, at dit monopod er lidt lavt, for hvis kameraets søger er
helt oppe i øjenhøjde, så træder man kun et halvt skridt frem eller
tilbage, når man skal tilte.

Og så må vi ikke glemme, at selv om et monopod er en fleksibel løsning,
så har det et begrænset arbejdsområde...

http://www.kenrockwell.com/Images/jpg/kr320.jpg

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 13-09-05 17:40

> [...]
>
> Og så må vi ikke glemme, at selv om et monopod er en fleksibel løsning,
> så har det et begrænset arbejdsområde...

Monopodden er såmænd høj nok til mig, jeg er faktisk nødt til ofte ikke at
have den strukket helt ud, for ikke at skulle kigge op ad hele tiden. Det er
bare de sa.... fugle der ikke har forstået, at de helst skal holde sig i en
bestemt højde, så man kan bruge den stabilisering effektivt som monopodden
tilbyder, hehe

MVH
Thomas

Fra : Morten Wartou

Dato : 13-09-05 15:46

> [...]
>justere retninger/hældninger mv. på hovedet. Sådan et kan da ikke
>koste alverdens? Og laver Manfrotto den slags?

http://db.manfrotto.com/product/templates/itemalone.php3?itemid=308 er
nærmest uundværlig (som minimum, alternativt er der de store og dyre sager,
Gimbal osv.) hvis man vil bruge sin monopod seriøst.

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Rune Feldt-Rasmussen

Dato : 13-09-05 16:36

- Det jeg har behov for, er et hoved,
hvor min quick-release-plate kan sættes i - uden at jeg ellers kan
justere retninger/hældninger mv. på hovedet.

Niels, Thomas og Morten,

Læs dog, hvad det er, spørgeren gerne vil hjælpes med, inden i farer i
blækhuset...

Esben, jeg har faktisk tænkt tanken også - for at slipppe for alt det skruen
af og på.
Jeg ved ikke hvad plade, der er din quick release, Manfrotto har jo et
par stykker, men hvis det er den normale firkantede, tror jeg, at det hoved,
de kalder "Swivel Tilt Head W/Quick Release" (Cat. No. 3229), er det
simpleste, de laver der passer - den er listed under "Monopod Accessories"
http://www.bogenimaging.us/
Den koster $29.95 over there, og kan sikkert skaffes, hvis du spørger de
rigtige.
Hvis det er det du leder efter og det lykkes - eller du finder noget andet
og bedre, må du godt give lyd

MVH Rune

Fra : Morten Wartou

Dato : 13-09-05 16:55

"Rune Feldt-Rasmussen" <feldt@mail.djh.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Niels, Thomas og Morten,
>
> Læs dog, hvad det er, spørgeren gerne vil hjælpes med, inden i farer i

Nej, det er meget sjovere uden at læse først - svarene bliver langt mere
uforudsigelige. ;)

> [...]
> rigtige.
> Hvis det er det du leder efter og det lykkes - eller du finder noget andet

Og så anbefaler du ellers den samme dims som jeg anbefalede, det kan jeg
lide. :)

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 13-09-05 17:50

> [...]
> rigtige.
> Hvis det er det du leder efter og det lykkes - eller du finder noget andet

Inden du nu begynder på alt muligt pjat med at skrive, at vi andre ikke
læser indlægget, så må du også hellere lige læse hvad vi andre skriver
først. Jeg kom rent faktisk med et forslag til Esben, nemlig et Manfrotto
393 -
http://www.nikonians.org/html/resources/non-nikon_articles/manfrotto_393/393_1.html
(kunne ikke lige få linket fra Manfrotto til at virke), som virker som et
ganske stabilt hoved til selv tunge objektiver. Desuden skriver han ikke
noget om, hvad hovedet skal bruges til og holde til. Der er jo en lille
forskel på, om det er kameraet han vil sætte på, eller om han vil balancere
et tre-, fire- eller fem-kilos objektiv med tilhørende kamera, for så virker
dit hoved godt nok noget spinkelt til min smag.

MVH
Thomas

Fra : mail_FJERNDETTE@ezbe~

Dato : 13-09-05 18:57

Hej Rune og Morten,

Det var lige det hoved, jeg snakkede om:
http://db.manfrotto.com/product/templates/itemalone.php3?itemid=308

Jeg skal kun bruge hovedet til at holde objektiver på omkring 1,5 kg,
og da dette hoved kan holde 2,5kg, er det fint. Og det er også korrekt
læst, at jeg _ikke_ har behov for et hoved, der kan dreje og hælde
til siderne. Det klarer man jo var at tilte monopodden

Men tak for alle jeres svar!

Esben

Fra : Morten Wartou

Dato : 13-09-05 20:07

> [...]
>læst, at jeg _ikke_ har behov for et hoved, der kan dreje og hælde
>til siderne. Det klarer man jo var at tilte monopodden

Ja, man kan tilte, men det er klart smartere at bruge hovedet (høhø) til
det - men det kan du jo eksperimentere med, jeg tror ikke du bliver ked af
det.

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : ;o\)-max-

Dato : 16-09-05 08:12

<mail_FJERNDETTE@ezben.dk>
[...]

QR er ret fedt og et hoved der kan tilte, lille og enkelt,
eller et gimbal til større brændvidder - jeg er ikke helt
enig med Niels i at man bare tilter staven, specielt med
længere brændvidder med lille dybdeskarphed, men det
er måske bare en vanesag.. En 4 delt monopod er smart-
på den måde at du kan stikke den i bæltet og løbe rundt
efter objektet, mobilitet er en god ting for action natur og
sådannoget.. QR er imo et must, have fun.!! -max-