Knallert 45, hvordan skal den placere sig?
Fra : Martin Bak

Dato : 13-09-05 11:39

Jeg troede, at en knallert 45 skulle placere sig som en cykel, altså i højre
side af vejbanen. Men i en tråd i hævdes det, at den skal placere sig som en
motorcykel.

Hvad er den rigtige placering?
--
Martin

Fra : Henrik B.

Dato : 13-09-05 11:44

"Martin Bak" <m_bak@vip.stjert.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg troede, at en knallert 45 skulle placere sig som en cykel, altså i
> højre side af vejbanen. Men i en tråd i hævdes det, at den skal placere
> sig som en motorcykel.
>
> Hvad er den rigtige placering?

Det er korrekt at placere sig, som var man en motorcykel. Altså midt på,
eller en smule til venstre for midten af vejbanen. Det skyldes at
sikkerheden for knallertkøreren bliver større, da der ikke er plads til at
bilerne kan overhale i samme vognbane.

Du vil dog opdage at en MEGET stor del af de danske bilister, trænger
gevaldigt til en opsang/belæring om den danske færdselslov.

Fra : Martin Bak

Dato : 13-09-05 11:49

> [...]
>
> Du vil dog opdage at en MEGET stor del af de danske bilister, trænger
> gevaldigt til en opsang/belæring om den danske færdselslov.

Nu skal jeg altså ikke ud og køre på sådan en indretning, jeg er inkarneret
bilist. Men disse knallertrister gør altså livet ret farligt for sig selv
ved, på deres ulovlige indretninger at placere sig klods op af min højre
bagskærm, hvor jeg dårligt kan se dem. Og de stresser mig fordi de er så tæt
på, og jeg skal bruge meget koncentration på, at holde øje med, hvor de nu
er henne. De kender ihvertfald _ikke_ til afstand.

Martin

Fra : Olesen

Dato : 13-09-05 13:07

> [...]
>Det er rent teknisk helt korrekt at en knallert 45 skal placere sig som en
>MC i trafikken, altså som beskrevet i tidligere tråd.
Snakken kan så tage en drejning over i om det så er smart her at følge
lovgivningen når vi taler om landeveje, her mener jeg at de knallerter der
overholder lovgivningen og rent faktisk kun kører omkring 45 kmt de bør
holde sig i højre side, da de ellers vil være til fare både for sig selv og
den øvrige trafik. I byer og bymæssig bebyggelse mener jeg klart at de bør
holde sig som en MC da de her typisk kan følge den øvrige trafik, og derved
rent sikkerhedsmæssigt for dem selv og andre bør goøre som loven
foreskriver.

Jeg mener at disse Knallert 80 (det kører de fleste jo) er en slags
cyklister med moter og at de opfører sig som sådan, hvilket er livsfarligt.

At de så risikerer deres kørekort på disse tunede knallerter hilser jeg
velkomment, blot skal der gøres mere i at tage dem.

Mvh

Jens

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 13-09-05 13:32

"Olesen" <lindberg@(detteskalfjernes)it.dk> wrote in

> Jeg mener at disse Knallert 80 (det kører de fleste jo) er en slags
> cyklister med moter og at de opfører sig som sådan, hvilket er
> livsfarligt.

Hvad mener du med det? En alm. knallert 45 kan, når den forlader fabrikken
eller bliver solgt i et antal andre EU lande end .dk, køre mellem 75 og
80kmt ud af lige strækninger uden at blive tunet eller noget som helst
andet. Her i forbudslandet vælger man så at smide en eller flere typer
begrænsninger på således at de kun kører omkring 45kmt. Enig at der findes
en del af dem der kører på en sådan, der kører med hovedet under armen
(eller under sædet) og derfor er til farer for sig selv.

> At de så risikerer deres kørekort på disse tunede knallerter hilser
> jeg velkomment, blot skal der gøres mere i at tage dem.

Som sagt så behøver de ikke nødvendigvis at være tunet (i sin rigtige
forstand med større motor, anden udstødning mv) for at køre 80... men at
det koster kortet at blive knaldet er stadig rigtigt nok.

Derudover er jeg enig med placeringen, i bykørsel og lign. bør man placere
sig ca. midt på vejen, mens at man ved landevejskørsel (hvis man ikke kan
følge trafikken) bør placere sig ca. 1 meters penge fra højre stribe så man
gør det nemmere for andre bilister at overhale (hvor det er tilladt!).

Personligt bliver jeg også selv møghamrende irriteret på dem som placere
sig knald op af højre bagskærm ved kø og lign. Der trækker jeg endvidere
_helt_ ud til kanten af vejen for at tvinge idioten bagmig så jeg kan se
ham i mit bakspejl og ikke risikere at klippe ham (det er typisk ned mod en
rundkørsel jeg oplever dette).

Thomas

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 13-09-05 14:08

"Thomas Rasmussen" <thomas@p7.dk.invalid.too> skrev i en meddelelse
> [...]

> eller bliver solgt i et antal andre EU lande end .dk, køre mellem 75 og
> 80kmt ud af lige strækninger uden at blive tunet eller noget som helst

Hvilke lande i EU tænker du her på?

> Her i forbudslandet vælger man så at smide en eller flere typer
> begrænsninger på således at de kun kører omkring 45kmt.

Hvorfor tror du det hedder en EU-knallert?

--
Per, Esbjerg

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 13-09-05 14:43

"Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> wrote in

> Hvilke lande i EU tænker du her på?

Mener bestemt at de både i Spanien og Italien kører uden den latterlige
begrænser, men jeg kan ikke finde noget officiel dokumentation på det.

> Hvorfor tror du det hedder en EU-knallert?

Tjaa... det kunne jo have noget at gøre med motorstørrelsen og lign. at
gøre, samt at de falder for fælles godkendelser inkl. forurening og lign.

Faktum er at hvis du blot fjerner den plastikskive der sidder i rem-
drevet på de fleste EU-knallerter så kører de hurtigere end 45, derudover
bruger de mindre brændstof og larmer også mindre da de tager mindre
omdrejninger. En standard dk knallert 45 kører med fuld omdrejninger kun
45kmt, dvs. du har (i mange tilfælde) en to-takts motor der kører
7000RPMs og stadig kun kommer fremad med 45kmt. Hvis du fjerne
begrænseren kører den væsentlig under dette omdrejningstal hvis du holder
farten på 45 (mit gæt vil være omkring 4-4500RPM. Det kræver ikke meget
at forestille sig hvorfor det er en dårlig ide at lave begrænseren på den
måde.

I fx. Belgien skal en 45'er ikke indregistreres med nummerplade,
spørgsmålet er så om du kan vælge at indregistrere den (som motorcykel)
og derved slippe for den latterlige begrænsning?

<http://www.evstart.be/e/rules.html>

Thomas

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 13-09-05 15:04

> [...]

> spørgsmålet er så om du kan vælge at indregistrere den (som motorcykel)
> og derved slippe for den latterlige begrænsning?

Det kan du ikke i DK. 50cc er og bliver en knallert.

--
Per, Esbjerg

Fra : KubikH

Dato : 13-09-05 16:23

> Det kan du ikke i DK. 50cc er og bliver en knallert.
>

> --
> Per, Esbjerg

Bare lige for at få det på det rene.
50cc. er en max grænse, hvis man ønsker at gøre brug af "tilbudet" om at
kunne køre som 30 knallert, eller alternativt 45 knallert.
50cc. betyder IKKE automatisk at det er en knallert.
Det kan sagtens være en MC, hvis man vælger at betale registreringsafgiften.
Der findes flere indregistrerede 50cc. motorcykler i Danmark.

Mvh
Niels

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 13-09-05 15:28

> [...]
>
> Mener bestemt at de både i Spanien og Italien kører uden den latterlige
> begrænser, men jeg kan ikke finde noget officiel dokumentation på det.

Jeg har lige spurgt min italienske VW Golf ejer og han svarer:

It's nice to hear from you, suddendly i cannot use msn so much because to
many people contact me and so i cannot work as well.
Anyhow, the 50cc in Italy should go at 45 km/h not more even if usually they
go 70-80 km/h and sometime even more (mine reached 125 km/h)

En EU-knallert er altså også en EU-knallert i Italien :)

--
Per, Esbjerg

Fra : Kim Kristensen

Dato : 13-09-05 16:50

> [...]
> spørgsmålet er så om du kan vælge at indregistrere den (som motorcykel)
> og derved slippe for den latterlige begrænsning?

Det koster vel en ubehagelig klat penge i registreingsafgift, og så et
MC-kørekort hvis man ikke har sådan et i forvejen.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Basil

Dato : 13-09-05 17:48

Per Henneberg Kristensen wrote:

> Hvorfor tror du det hedder en EU-knallert?

Dansk engagement i EU er jo altid med undtagelser, så det er sikkert rigtigt
at de er lavet til at køre omkring 80, men Dansk klogskab.......

Kai

Fra : Finn Guldmann

Dato : 17-09-05 21:24

Per Henneberg Kristensen wrote:
> Hvorfor tror du det hedder en EU-knallert?

Fordi den kom som følge af et pålæg via et eu-direktiv. Ellers var den
aldrig kommet til Danmark.

--
MVH Finn ...og det var så det frankrigseventyr.
Men jeg nåede da at opleve at høre "Alsac'sisk" talt.

Fra : Martin Bak

Dato : 13-09-05 11:42

"Martin Bak" <m_bak@vip.stjert.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg troede, at en knallert 45 skulle placere sig som en cykel, altså i
> højre side af vejbanen. Men i en tråd i

Undskyld, der manglede dk.lokalsamfund.bornholm

Tråden er en lidt ophidset debat mellem knallertrister på ulovlige 45´ere og
bilister.

Martin

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 13-09-05 19:12

> [...]
> Jeg troede, at en knallert 45 skulle placere sig som en cykel, altså i
> højre side af vejbanen. Men i en tråd i hævdes det, at den skal placere

Min erfaring med såd'n Øvert er at ligegyldig hvor hurgtigt du kører er du i
vejen her i København - og risikere at blive klemt.
Eller sågalt høvlet ned af en bus - jeg var dum nok til at stoppe for rødt
med en tom HT-bus ca 100 m bag mig. Han så først lyset meget sent.
Min øvert ku stå helt uden støtteben efter den tur. Jeg ku heldigvis stå
uden støtteben, men jeg rør ikke sådan en igen !
Tog i stedet pappet til mc og fik undervejs følgende besked af vor
kørelærer: en øvert har IKKE krav på en fuld vejbanes bredde. Det er altså
ikke en mc iflg færdselsloven.

En øvert med en klovn på er f.eks. den, der hele tiden skal køre mellem
rækkerne for at komme forrest til et rødt lys. Blot for 100 m længere fremme
at ligge i vejen og samle kø. Bliv dog på jeres plads i køen. Eller køb i
det mindste noget med nok motorkraft til at holde afstan bagud i sådan et
tilfælde. Holder jeg forrest ved et rødt lys er der _meget_ sjældent biler
bag mig som føler jeg ligger i vejen for dem når det blir grønt

Forresten må hverken en øvert eller en mc køre mellem rækkerne af holdende
biler i kø. Det koster vel forresten let et klip i disse dage....

Og hvorfor skal vi forresten have ondt af den tilladte hastighed på en øvert
? Køber valgte den vel vidende dens bregrænsninger - måske sælger de på den
forholdsvis lavee pris ?
Tag pappet og køb en kineser-mc i stedet. Måske ikke nogen landevejsraket
men du får _rigeligt_ motorkraft til selv meget hurgtig bytrafik for samme
penge som en øvert.Men du skal selvf betale for pappet - men det burde du
faktisk alligevel hvis du køber en øvert for at gøre den ulovlig for at få
farten. Et bilkørekort dækker jo netop kun et tohjulet motorkøretøj med
_lav_ hastighed - du har jo intet lært om kørsel på 2 hjul under
undervisningen i bil !

--
Jesper Hedegaard
GS500E når vejret spiller

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 13-09-05 19:35

"Jesper Hedegaard" <ja-til-spam@spammers.un> wrote in

> Tog i stedet pappet til mc og fik undervejs følgende besked af vor
> kørelærer: en øvert har IKKE krav på en fuld vejbanes bredde. Det er
> altså ikke en mc iflg færdselsloven.

Tja. En øvert = Knallert45 skal placere sig som en bil/MC.

Så nemt er det :)

> En øvert med en klovn på er f.eks. den, der hele tiden skal køre
> mellem rækkerne for at komme forrest til et rødt lys.

Enig.

--
Martin Johansen [6000]
"MTF-0063 - fordi livet er for kort til træge gearskift..."

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 13-09-05 21:14

"Martin Johansen [6000]" <no@no.no.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> --
> Martin Johansen [6000]
> "MTF-0063 - fordi livet er for kort til træge gearskift..."

"Så nemt er det" - ja - men kan du henvise til noget der nakker det op ?

--
Jesper Hedegaard
GS500E når vejret spiller

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 14-09-05 15:37

"Jesper Hedegaard" <ja-til-spam@spammers.un> wrote in news:43273316$0$73104
$edfadb0f@dread14.news.tele.dk:

> "Så nemt er det" - ja - men kan du henvise til noget der nakker det op ?

Ikke personligt hvis du efterlyser noget på skrift.

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 14-09-05 17:41

> [...]
>
> --
> Martin Johansen [6000]
> "MTF-0063 - fordi livet er for kort til træge gearskift..."

OK - læste lige hvad jeg skrev i aftes...jeg må da være en båtbakke....
Ellers brugte jeg 1½ times tid i aftes for at finde noget relevant om det i
diverse lovtekster. Ud over at det er skrevet for alt andet end danskere så
er det næsten helt håbløst at finde såd'n øvert noget sted - forresten
hedder de nu "stor knallert" sådan rent juridisk. Registreringspligtig
knallertvar vel heller ikke det mest indlysende udtryk

Men en del af problemet er vel at det ikke er en motorcykel - og at
lovteksterne faktisk ikke omtaler stor knallert særligt mange steder.
Der står f.eks. ikke noget sted (som jeg ku finde) at de er at betragte som
en mc - man blir vel nødt til at spørge en eller anden myndighed om hvad
reglerne egentligt er. Og måske også lige hvad praksis er - der kan være en
væsentlig forskel....

--
Jesper Hedegaard
GS500E når vejret spiller

Fra : Esther

Dato : 14-09-05 18:53

Nederst i dette link
http://www.folketinget.dk/Samling/20001/udvbilag/TRU/Almdel_bilag795.htm

står at læse:

For så vidt angår placeringen på vej mv. kan jeg oplyse, at en
registreringspligtig knallert som udgangspunkt skal føres i
overensstemmelse
med de regler i færdselsloven, der gælder for kørsel med bil og
motorcykel.
Reglerne om svingning, vending, vognbaneskift, kørsel ved busstoppested,
møde med andre kørende, overhaling, vigepligt, forpligtelser overfor
gående,
tegngivning, placering på kørebanen samt kørsel i ve jkryds, der gælder
for
kørsel med bil eller motorcykel, gælder således tilsvarende for kørsel med
registreringspligtig knallert.

Jeg kan således bekræfte oplysningen i henvendelsen om, at en
registreringspligtig knallert skal placere sig på samme måde som en
motorcykel i trafikken.

- -

Jeg kan forøvrigt tilføje, at der i min gamle teoribog for motorcykel
(Køreklar - 1. udg. 1. oplag) står det samme, samt at en 45'er ved
parkering
skal følge reglerne for cykler.

--
Esther
Yamaha XJ600S & Yamaha Néos 50

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 14-09-05 19:34

"Esther" <Esther@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg kan forøvrigt tilføje, at der i min gamle teoribog for motorcykel
> (Køreklar - 1. udg. 1. oplag) står det samme, samt at en 45'er ved

OK - tak - så var min kørelærer altså galt på den.
Godt jeg ikke hørte for meget efter ham - så havde jeg aldrig bestået

--
Jesper Hedegaard
GS500E når vejret spiller

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 13-09-05 19:33

"Martin Bak" <m_bak@vip.stjert.cybercity.dk> wrote in

> Jeg troede, at en knallert 45 skulle placere sig som en cykel,

Det er der mange der tror og derfor prøver de at snige sig forbi med
livsfarlig tæt afstand.. sidste der gjorde det ved mig fik en bule i døren
pga. han kom så tæt på at mit sidespejl snittede hans og jeg var ved at
vælte.

Jeg tror manden skal være glad for han pænt valgte at forstsætte hans
kørsel og ikke stoppede op... Damn jeg var gal.

> altså i
> højre side af vejbanen. Men i en tråd i hævdes det, at den skal
> placere sig som en motorcykel.

Korrekt.

Fylde som en motorcykel, altså en bil ligeså.

Fra : Martin Bak

Dato : 13-09-05 19:44

> [...]
>
> Jeg tror manden skal være glad for han pænt valgte at forstsætte hans
> kørsel og ikke stoppede op... Damn jeg var gal.

He man kan da ihvertfald konstatere, at bilister og øveristerne ikke er
særlig glade for hinanden.. Jeg ønsker de der små djævle langt væk fra vejen
og de kan til gengæld ikke forstå, at de er nødt til at trække ind til højre
som al anden færdsel når de bliver overhalet.. Så de bliver sure på
bilisterne som de synes kører for tæt..
Spændende "symbiose"

Martin

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 13-09-05 20:45

> He man kan da ihvertfald konstatere, at bilister og øveristerne ikke
> er særlig glade for hinanden..

Det er som kristne og muslimer i ekstremer

> Jeg ønsker de der små djævle langt væk
> fra vejen

Hvorfor det når de fleste kører samme hastighed som dig i byen? Er det bare
fordi det er en knallert45 at al logik udelukkes?

> og de kan til gengæld ikke forstå, at de er nødt til at
> trække ind til højre som al anden færdsel når de bliver overhalet..

Hvis der ikke er plads i den anden vognbane til venstre så bliv bagved.
Hvis du vil presse dig forbi med en øvert ude i kanten så skaber det
farlige situationer.

Du vil vel heller ikke presse en Morris Mascot ud i kanten for at komme
forbi i samme vognbane?

> Så
> de bliver sure på bilisterne som de synes kører for tæt..

Hvorfor mon når man er ved at vælte? Ja man undres STORT.. not.

Fra : Brian

Dato : 13-09-05 20:53

Martin Johansen [6000] wrote:

> Hvorfor det når de fleste kører samme hastighed som dig i byen? Er
> det bare fordi det er en knallert45 at al logik udelukkes?

Problemet er at knallert 45 ofte kører mere end 45 - også i byerne. Og når
de kører i byerne, tror de lige pludselig at de er udødelige.

Det er pisse ubehageligt at køre rundt i byen, høre en knallert, og
pludselig ligger den på siden af én og overhalder...

/Brian

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 14-09-05 15:34

"Brian" <briank@vip.cybercity.dk> wrote in

> Problemet er at knallert 45 ofte kører mere end 45 - også i byerne.

Problemet er _når_ de _kun_ kører 45 og ikke når de kører mere altså følger
strømmen.

> Og
> når de kører i byerne, tror de lige pludselig at de er udødelige.

Det gælder vist alle de bløde :-/

> Det er pisse ubehageligt at køre rundt i byen, høre en knallert, og
> pludselig ligger den på siden af én og overhalder...

Overhaler som en normal bil ville gøre det? Eller overhaler i samme vejbane
for at presse sig forbi?

Fra : Brian

Dato : 14-09-05 19:31

Martin Johansen [6000] wrote:

> Problemet er _når_ de _kun_ kører 45 og ikke når de kører mere altså
> følger strømmen.

Det er et problem når de kører op på siden af en - jeg kører ikke altid
50km/t inde i byerne

> Overhaler som en normal bil ville gøre det? Eller overhaler i samme
> vejbane for at presse sig forbi?

Overhaler højre om.

/Brian

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 14-09-05 19:40

"Brian" <briank@vip.cybercity.dk> wrote in news:43286c63$0$18646$14726298
@news.sunsite.dk:

> Det er et problem når de kører op på siden af en - jeg kører ikke altid
> 50km/t inde i byerne

Men bilerne må godt køre på siden af dig? Eller mener du når de forsøger at
presse sig forbi dig i samme kørebane?

> Overhaler højre om.

Så er din harme iorden :)

Fra : Brian

Dato : 14-09-05 20:30

Martin Johansen [6000] wrote:

> Men bilerne må godt køre på siden af dig?

Du plejer at være tung at danse med. men nu når du da nye højder

> Eller mener du når de
> forsøger at presse sig forbi dig i samme kørebane?

Jeps - at have sådan en skiderik liggende i den blinde vinkel og man kun kan
høre lyden , det er altså ikke behageligt.

/Brian

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 14-09-05 20:44

> Du plejer at være tung at danse med. men nu når du da nye højder

*LOL*

> Jeps - at have sådan en skiderik liggende i den blinde vinkel og man
> kun kan høre lyden , det er altså ikke behageligt.

Jeg kan kun være enig (noter venligst) - det er hamrende ubehageligt.

Fra : Brian

Dato : 14-09-05 20:53

Martin Johansen [6000] wrote:

> Jeg kan kun være enig (noter venligst) - det er hamrende ubehageligt.

Det er så noteret - du rykker hermed lidt ned på min sorte liste

/Brian

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 14-09-05 20:57

On 14 Sep 2005 19:43:31 GMT, "Martin Johansen [6000]"
<no@no.no.invalid> wrote:

>"Brian" <briank@vip.cybercity.dk> wrote in

>*LOL*

>Jeg kan kun være enig (noter venligst) - det er hamrende ubehageligt.

>--

Nu behøver sådan en fætter slet ikke at befinde sig i den blinde
vinkel.

Han kan for den sags skyld befinde sig i et helt andet kvarter af
byen.

De små sataner larmer simpelthen, så ørerne er ved at falde af. Det er
specielt irriterende for os som af og til sover om dagen.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 14-09-05 21:05

Folmer Rasmussen <folmer@rasmussen.mail.dk> wrote in

> De små sataner larmer simpelthen, så ørerne er ved at falde af.

Det er ikke dem alle sammen... Så kender jeg lastbiler som er en del mere
ubehagelige...

> Det er
> specielt irriterende for os som af og til sover om dagen.

Kender jeg intet til - når jeg sover så sover jeg :)

Fra : Martin Bak

Dato : 13-09-05 21:55

> "Martin Bak" <m_bak@vip.stjert.cybercity.dk> wrote in

> Hvorfor det når de fleste kører samme hastighed som dig i byen? Er det
> bare
> fordi det er en knallert45 at al logik udelukkes?

Nej i byerne generer de mig kun, når de ligger 20 cm fra min højre bagskærm,
så jeg skal bruge al min koncentration på, at holde øje med deres kørsel
også. Det kan virkelig hidse mig op! og jeg er ellers en meget rolig
trafikant..

Men her på øen, er det meste kørsel landevejskørsel, og der er de meget
generende og der er mange af dem. De trækker nemlig som regel _ikke_ helt ud
til højre som man ellers skal når man bliver overhalet.

> [...]
> farlige situationer.
>
> Du vil vel heller ikke presse en Morris Mascot ud i kanten for at komme

Nej. Hvis en Mascot lå og fjollede midt på kørebanen med 45, eller 60 eller
for den sags skyld 70, så ville jeg måske overveje at bruge hornet, hvis han
ikke ville trække ind til siden. Men situationen er jo sjælden. Det er
situationen med øverten ikke.

Martin

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 14-09-05 15:35

> Nej i byerne generer de mig kun, når de ligger 20 cm fra min højre
> bagskærm,

Forståeligt - det er jo livsfarligt

> så jeg skal bruge al min koncentration på, at holde øje med
> deres kørsel også. Det kan virkelig hidse mig op! og jeg er ellers en
> meget rolig trafikant..

Jeg forstår dig

> Men her på øen, er det meste kørsel landevejskørsel, og der er de
> meget generende og der er mange af dem. De trækker nemlig som regel
> _ikke_ helt ud til højre som man ellers skal når man bliver overhalet.

Det gør jeg, for at vise hensyn. Jeg kan nemlig på min ikke køre de 80+,
men nærmere 65-70.

Fra : Steen F.

Dato : 13-09-05 19:55

Martin Bak wrote:
> Jeg troede, at en knallert 45 skulle placere sig som en cykel, altså
> i højre side af vejbanen. Men i en tråd i hævdes det, at den skal
> placere sig som en motorcykel.
>
> Hvad er den rigtige placering?

De skal vel placere sig som alle andre trafikanter... nemlig længst til
højre på kørebanen. Sådan har jeg i hvert fald lært det. En knallert må ikke
ligge og flyde ude nær midterstriben på landevejen. Ind til højre.

MVH Steen

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 13-09-05 20:46

"Steen F." <steen.kolding@stofanet.dk> wrote in

> De skal vel placere sig som alle andre trafikanter...

Korrekt.

> nemlig længst
> til højre på kørebanen.

Ja man skal holde til højre, altså vælge den inderste kørebane. Ikke ligge
i højre side i den inderste..

> Sådan har jeg i hvert fald lært det.

Jeg tror mere du har misforstået det.

> En
> knallert må ikke ligge og flyde ude nær midterstriben på landevejen.

Så længe den ikke overskrider linien så må den godt.

> Ind til højre.

Så du kan klemme dig forbi?

Fra : Steen F.

Dato : 13-09-05 22:52

Martin Johansen [6000] wrote:
> Ja man skal holde til højre, altså vælge den inderste kørebane. Ikke
> ligge i højre side i den inderste..
Færdelslovens §15 stk. 1: Placeringen på vejen .
§ 15. Kørende skal under hensyntagen til anden færdsel og forholdene i
øvrigt holde så langt til højre som muligt.

Altså: Så langt til højre SOM MULIGT.

> Så længe den ikke overskrider linien så må den godt.

Nej. Som ovenfor: Så langt til højre SOM MULIGT. Det er jo ikke ude ved
midterstriben vel? Det er ind til højre med ham.

> Så du kan klemme dig forbi?

Ifølge reglerne skal man placere sig så langt til højre som muligt. Bl.a.
for at lette en overhaling vil jeg tro. En traktor med 30 km/t bør jo heller
ikke placere sig ude midt på vejen, men bør trække ind til højre. Uanset om
der er midterstriber eller ej. Gælder også grusvej og alt andet. Ind til
højre.

MVH Steen

Fra : Henrik B.

Dato : 14-09-05 07:42

"Steen F." <steen.kolding@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Færdelslovens §15 stk. 1: Placeringen på vejen .
> § 15. Kørende skal under hensyntagen til anden færdsel og forholdene i
> øvrigt holde så langt til højre som muligt.
>
> Altså: Så langt til højre SOM MULIGT.

Det gælder ikke Knallert-45, som skal placere sig som en motorcykel = ca.
midt i vejbanen. Og det er af sikkerhedsmæssige årsager. Husk på at det ikke
er en alm. knallert. Den har jo nummeplader på.

Fra : Leonard

Dato : 14-09-05 09:22

"Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> wrote:

>Det gælder ikke Knallert-45,

Gælder færdselsloven ikke for knallert45 ?

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/

Fra : Henrik B.

Dato : 14-09-05 09:45

> Gælder færdselsloven ikke for knallert45 ?

Jo, men som Martin også skriver, så gælder "Hold til højre" den højre
vognbane. Det er ikke placeringen i vognbanen der her refereres til.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 14-09-05 15:37

"Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> wrote in news:4327e323$0$349
$edfadb0f@dread11.news.tele.dk:

> Jo, men som Martin også skriver, så gælder "Hold til højre" den højre
> vognbane. Det er ikke placeringen i vognbanen der her refereres til.

Korrekt - men nogle vil jo læse færdselsloven som fanden læser biblen. Og
pærcis dette gør at jeg ugentlig er tæt på at komme galt afsted trods det
at jeg ikke er den som gør noget forkert.

Fra : RpR

Dato : 15-09-05 19:11

> Hvad er den rigtige placering?

Højre vognbane, lidt til højre for midten.
Og præcis der kører jeg min Aprilia RS 50.
Med sine 18 - 19hk følger den nemt trafikken i både byen og landevejene.
Det sjove er, hvis jeg kører 90km/t på landevejen i bilen, så er der sku
sjældent nogen der gider bøvle med at overhale.
Kører jeg 90km/t på RS'en, så skal ~90% af alle MASE sig forbi, fordi det er
en knallert.
Bilister kan ikke lide at ligge bagved knallerter, længere er den ikke, så
er det ellers ligemeget hvor stærkt de kører.

Skrækkelig sindslidelse..

--

- RpR
~=[ www.MopedGallery.dk ]=~

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 15-09-05 19:26

"RpR" <rpr@mopedgallery.dk> wrote in

> Højre vognbane, lidt til højre for midten.

Præcis.

> [...]
> Bilister kan ikke lide at ligge bagved knallerter, længere er den
> ikke, så er det ellers ligemeget hvor stærkt de kører.

Jeg kan garantere dig for om du så lå med 140 inde i byen så skulle samtlig
bilister forsøge at overhale..

Det er som om de ser rødt og bare SKAL forbi koste hvad det vil - det er
selvsamme bilister kan har lyst til at klippe pappet på øjeblikkelig og
bede dem tage bussen resten af deres dage.

For de er MINUS egnet som bilister.

> Skrækkelig sindslidelse..

Ja.. for det koster sq vores liv!! Og de er KOLDE i røven.. det er jo ikke
dem det gør ondt på.

Fra : Steen F.

Dato : 15-09-05 20:07

Martin Johansen [6000] wrote:

> Præcis.

Nå, jeg synes ellers at du sagde "venstre halvdel af højre vognbane" før?

MVH Steen

Fra : Steen F.

Dato : 15-09-05 20:07

RpR wrote:
> Højre vognbane, lidt til højre for midten.

Står det præcis beskrevet nogle steder?

MVH Steen

Fra : RpR

Dato : 16-09-05 13:13

> Står det præcis beskrevet nogle steder?

Jeg er ingen paragraf rytter, jeg ved kun hvad min kørelærer fortale mig da
jeg tog MC pappet.

--

- RpR
~=[ www.MopedGallery.dk ]=~

Fra : Henrik B.

Dato : 16-09-05 07:23

"RpR" <rpr@mopedgallery.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> en knallert.
> Bilister kan ikke lide at ligge bagved knallerter, længere er den ikke, så

Det er klart. Der lugter ikke specielt spændende bag ved sådan en svend.

Fra : Kim Kristensen

Dato : 16-09-05 08:47

> Det er klart. Der lugter ikke specielt spændende bag ved sådan en svend.

> Saab - Fordi livet er for kort til biler med dårlig sikkerhed!

Det kan jo også tænkes at sådan en siger en del nå den er modificeret så den
køre dobbelt så stærkt som den må, og så er det ikke sikkert den er
attraktiv at ligge bagved. Nå der køres MC i flok får dem med "råverør" på
MC'en gerne lov at køre bagerst fordi de andre ikke gider at høre på det, og
der er en væsentlig forskel på at være foran eller bagved et støjende
køretøj.

Gad vist hvad der egentlig sker, hvis man bliver nappet af ordens magten på
sådan en 45'er med en hastighed af 90 km/t?

Med venlig hilsen Kim

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 16-09-05 13:03

"Kim Kristensen" <kim01@kristen_nospam_sen.tdcadsl.dk> wrote in

> Gad vist hvad der egentlig sker, hvis man bliver nappet af ordens
> magten på sådan en 45'er med en hastighed af 90 km/t?

Du får en bøde svarende til den procentvise overskridelse fra 45kmt - 90
kmt, læg dertil nogle klip samt en regning fra Falck som skal transportere
den til synshallen.

Læg dertil at du sikkert selv får lov til at samle den igen, samt at de
tager alle ulovlige dele.

Fra : RpR

Dato : 16-09-05 13:17

> [...]
> den til synshallen.
>
> Læg dertil at du sikkert selv får lov til at samle den igen, samt at de

Næsten korrekt
Normalt hiver de ikke 45'eren med til syn med det samme, det er nok kun
landbetjenten der ikke ved forskel på 45 og 30km/t knallerterne.
45km/t knallerterne får du lov at trække hjem, hente med trailer osv. bare
du ikke kører på den. Så går der et stykke tid og du får en indkaldelse til
syn. Der skal den så forevises lovligt, med alle de typegodkendte stumper og
med en hastighed på max. 45km/t.

Og ingen i spørger: Nej, jeg har ingen paragraffer osv som i kan sidde og
savle over, men jeg har været møllen igennem for et par år siden..

--

- RpR
~=[ www.MopedGallery.dk ]=~

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 16-09-05 15:08

> Næsten korrekt

:)

> [...]
> indkaldelse til syn. Der skal den så forevises lovligt, med alle de
> typegodkendte stumper og med en hastighed på max. 45km/t.

Du har såmend helt ret :)

Fra : morten d jensen

Dato : 21-09-05 08:21

> Det er klart. Der lugter ikke specielt spændende bag ved sådan en svend.

Det er meget muligt at en sådan svend (2-takter) ikke lugter specielt
spændende...... - men, så forklar mig lige hvorfor jeg oplever præcis det
samme på min 4-takts scooter med stor nr.plade med en topfart ca. 100 km/t,
som hverken ryger eller lugter?

Så sent som igår eftermiddags - med kæresten bag på - var der et ældre
ægtepar som med djævlens vold og magt (hjulspin og 1. gearet helt ud...)
skulle først over krydset (damhussøen, Peterbangsvej mod Roskildevej =
sammenfletning) efter at have ligget lige i røven på os helt inde fra
Gammelkongevej..... - man undres!

Venligst,
Morten

Fra : Finn Guldmann

Dato : 21-09-05 08:41

morten d jensen wrote:
> [...]
> skulle først over krydset (damhussøen, Peterbangsvej mod Roskildevej =
> sammenfletning) efter at have ligget lige i røven på os helt inde fra

Man har nok opfattet Jer som to (ulovligt) unge mennesker på en fixet
(ulovlig) K45. Og glemt at bruge de små grå, og kigge på nummerpladen.

--
MVH Finn
Nyt trafikalt gemmested: http://62.66.134.70/dfbil/

Fra : morten d jensen

Dato : 21-09-05 09:45

> Man har nok opfattet Jer som to (ulovligt) unge mennesker på en fixet
> (ulovlig) K45. Og glemt at bruge de små grå, og kigge på nummerpladen.

Ja, det tror jeg egentlig også (tak fordi du skriver unge mennesker ),
men det der undrer mig er hvorfor de SKAL foran. Hvad er det der for
billister til at lave de underligste ting for enten at forhindre at man
overhæler eller SKAL udenom for enhver pris, når man kører på en K45 eller
noget der ligner.......??

Venligst,
Morten

Fra : Moller

Dato : 21-09-05 13:34

morten d jensen wrote:

> [...]
> overhæler eller SKAL udenom for enhver pris, når man kører på en K45 eller

   Eller mener at de skal hisse op til at køre om kap ved at gasse op
osv... bare fordi man kun har 2 hjul ???? nå, men vi tohjulere kan så
glæde os over, at vi ikke behøver at vise vi er hurtigst ud af hullet,
og derved roligt kan tøffe videre, og så håbe der snart falder nogen
klip på de bilejere pga. opfordring/køren om kap. Bare vi andre som
passer os selv, ikke skal berøres af det.

--
VH
Lars Molnit

Fra : Finn Guldmann

Dato : 21-09-05 14:05

morten d jensen wrote:
> [...]
> overhæler eller SKAL udenom for enhver pris, når man kører på en K45 eller

Jeg kan ikke forklare dig psykologien i det, men jeg har det samme
problem når jeg kører lastbil. "Man" kan *bare*ikke køre bag en lastbil.

(Hvem andre end unge mennesker kører to på en ulovlig K-45'er?)

Fra : morten d jensen

Dato : 21-09-05 15:28

> (Hvem andre end unge mennesker kører to på en ulovlig K-45'er?)

Min lille indskudte sætning var mere i retning af at jeg blev smigret over
at vi (kærsten og jeg) kunne forveksles med nogle unge mennesker....

Tilbage til dit spørgsmål...

Jeg må indrømme at jeg yderst sjældent ser 2 på en øvert, men derimod meget
ofte 2 på en K30 - tilogmed tunet og uden lys, specielt efter mørkets
frembrud......

Venligst,
Morten

Fra : Finn Guldmann

Dato : 21-09-05 16:13

morten d jensen wrote:
> [...]
> Jeg må indrømme at jeg yderst sjældent ser 2 på en øvert, men derimod meget
> ofte 2 på en K30 - tilogmed tunet og uden lys, specielt efter mørkets

Sommetider er den K30 en stjålet K45 uden nummerplade. :-/

Fra : morten d jensen

Dato : 21-09-05 15:34

..
> Jeg kan ikke forklare dig psykologien i det, men jeg har det samme problem
> når jeg kører lastbil. "Man" kan *bare*ikke køre bag en lastbil.

Ja, det har du ret i... - oplever tit scenariet på Roskildevej med 1 lastbil
i inderbanen for rødt lys, hvorefter næsten alle billister trækker ud i
yderbanen.....

At ligge bag en lastbil på 2 hjul er nu sjældent særligt rart.... Al snavs
og småsten ryger lige i hovedet og ofte er der en ubehagelig turbulens bag
en stor lastbil....

Venligst,
Morten

Fra : Gert

Dato : 16-09-05 13:57

> [...]
> Bilister kan ikke lide at ligge bagved knallerter, længere er den ikke, så
> er det ellers ligemeget hvor stærkt de kører.

hmm du har ikke tænkt over at det måske er fordi sådan en fætter stinker
afskyeligt ?
efter 200m bag sådan en er man godt træt af lugten af brændt olie

jeg indrømmer da gerne at min sympati for de 2 hjulede
indregistreingspligtige græspiskere ikke er voldsom stor,
men aligevel viser jeg hensyn til dem i trafikken, (jeg ka stadig godt huske
hvordan det var at køre almindelig knallert 30.)
og det kan man ikke altid sige at 45kørene gør
som andre beskriver så lægger de sig alt for ofte i en blind vinkel hel oppe
bag en person bil *suk*

men dette tager dog ikke min opmærksomhed synderligt meget fra den øvrige
trafik,
for klasker han op i hækken på min bil pga manglene afstand er det hans egen
fejl og smerte til følge.
dog skal det i samme ordlyd siges at jeg selvfølgelig ikke ønsker nogen
kommer til skade

samme holdning har jeg for i øvrigt os til andre motoriseret traffikanter,
der vælger at nærlæse anders and bladet på hattehylden i min bil ved at
lægge sig for tæt på

vi må det i øjnene at de 45 knallerter er kommet for at blive, og på den ene
eller anden måde må vi lære at trives med dem på landevejen.
og det samme gælder selvfølgelig for dem

Mvh
Gert
www.lynghoy.dk
www.classic-ford-bornholm.dk

Fra : RpR

Dato : 16-09-05 14:47

> hmm du har ikke tænkt over at det måske er fordi sådan en fætter stinker
> afskyeligt ?
> efter 200m bag sådan en er man godt træt af lugten af brændt olie

Min olie lugter af grill kylling

> men aligevel viser jeg hensyn til dem i trafikken, (jeg ka stadig godt
huske
> hvordan det var at køre almindelig knallert 30.)
> og det kan man ikke altid sige at 45kørene gør

Nej, de fleste kører sku med hovedet under armen

--

- RpR
~=[ www.MopedGallery.dk ]=~