/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Yamaha XJ600 kan ikke starte men løbes iga~
Fra : Bo Stilling Christia~


Dato : 13-09-05 09:49

Hej med jer.

Min Yamaha XJ600 fra 1991 har det periodisk lidt underligt.

Ca. én gang ud af 10 kan den ikke starte, og jeg har konstateret, at der
ikke er gnist på tændrøret, når den er i den situation

MEN den er meget let at løbe igang - og det undrer mig meget.

Er der nogen der har foslag til hvad jeg skal kigge efter. Er det CDI'en
eller er det nogle følere der giver input (fejl-input).

Hilsen
Bo Stilling Christiansen
XJ600



 
 
Orla Pedersen (13-09-2005)
Kommentar
Fra : Orla Pedersen


Dato : 13-09-05 10:21

Bo Stilling Christiansen wrote:

> Hej med jer.

> Min Yamaha XJ600 fra 1991 har det periodisk lidt underligt.

> Ca. én gang ud af 10 kan den ikke starte, og jeg har konstateret, at der
> ikke er gnist på tændrøret, når den er i den situation

> MEN den er meget let at løbe igang - og det undrer mig meget.

Defekt akkumulator, spændingen falder så meget når startmotoren kører, at
tændingsanlæget ikke virker

> Er der nogen der har foslag til hvad jeg skal kigge efter. Er det CDI'en
> eller er det nogle følere der giver input (fejl-input).

Ny akkumulator

mvh
Orla


Henrik Aarfeldt (13-09-2005)
Kommentar
Fra : Henrik Aarfeldt


Dato : 13-09-05 16:46

Orla Pedersen wrote:

>> Ca. én gang ud af 10 kan den ikke starte, og jeg har konstateret, at der
>> ikke er gnist på tændrøret, når den er i den situation

>> MEN den er meget let at løbe igang - og det undrer mig meget.

> Defekt akkumulator, spændingen falder så meget når startmotoren kører,
> at tændingsanlæget ikke virker

Hvis starter-motoren kører lystigt rundt, så er der givetvis også
rigeligt med sovs til at drive tændingsanlægget.
En startermotor bruger gerne +200Amp i startstrøm, så kan den trækkes
rundt, så er det næppe her fejlen ligger.

Men det er jo gevaldigt nemt at afprøve - på med et par startkabler over
til en bil.

--
Mvh Henrik.

Ulvir (13-09-2005)
Kommentar
Fra : Ulvir


Dato : 13-09-05 17:18

Henrik Aarfeldt wrote:

> Men det er jo gevaldigt nemt at afprøve - på med et par startkabler
> over til en bil.

Som helst ikke skal ha' motoren i gang. Så kommer der vist for meget sovs..



Ukendt (13-09-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 13-09-05 17:51


Ulvir skrev i meddelelsen
<4326fb8a$0$25941$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>...
>Henrik Aarfeldt wrote:
>
>> Men det er jo gevaldigt nemt at afprøve - på med et par startkabler
>> over til en bil.
>
>Som helst ikke skal ha' motoren i gang. Så kommer der vist for meget
sovs..


Skrøne !

mvh
Orla



Ulvir (14-09-2005)
Kommentar
Fra : Ulvir


Dato : 14-09-05 16:47

Orla Pedersen wrote:
> Ulvir skrev i meddelelsen
> <4326fb8a$0$25941$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>...
>> Henrik Aarfeldt wrote:
>>
>>> Men det er jo gevaldigt nemt at afprøve - på med et par startkabler
>>> over til en bil.
>>
>> Som helst ikke skal ha' motoren i gang. Så kommer der vist for
>> meget sovs..
>
> Skrøne !

Jeg har ellers hørt at det at jump start en mc fra en bil, som har motoren i
gang ikke skulle være særlig sundt for mc'ens el sysyem.. Det gælder måske
de gamle mc-ere med 6 volt system.. Er det godt nok en skrøne?

Mvh- Ulvir.




Ukendt (15-09-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 15-09-05 20:25


Ulvir skrev i meddelelsen
<432845be$0$73125$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>...

>Er det godt nok en skrøne?


Ja, det er noget pjat. Spændingen på en startet bils elanlæg er ca. 14 volt.
Det er det samme på en mc. Starteren, hvadenten det er en bilstarter, eller
mc-starter bruger meget mere strøm end nogen bil eller mc-generator kan
lave, så uanset hvad, så får Du den strøm som bilakkumulatoren kan levere +
den "smule" bilens generator har i overskud. Det gør ikke alverden forskel.

Som altid, så skal starteren ikke køre mere end få sekunder ad gangen, den
skal have tid til at køle af. Startere er nemlig ikke forsynet
køleventilatorer ligesom motorer til kontinuerlig drift.

mvh
Orla




Ukendt (13-09-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 13-09-05 17:50


Henrik Aarfeldt skrev i meddelelsen
<4326f443$0$99324$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...

>Hvis starter-motoren kører lystigt rundt, så er der givetvis også
>rigeligt med sovs til at drive tændingsanlægget.
>En startermotor bruger gerne +200Amp i startstrøm, så kan den trækkes
>rundt, så er det næppe her fejlen ligger.


Jo såmænd, og mange gange oplever Du netop at motoren springer i gang idet
startknappen slippes. Det der sker er at spændingen falder til omkring 10
volt, det er starteren stortset ligeglad med, men et elektronisk
tændingsanlæg fungerer bare ikke ved så lav spænding.

>Men det er jo gevaldigt nemt at afprøve - på med et par startkabler over
>til en bil.


Nemlig ja

mvh
Orla




tjasse (14-09-2005)
Kommentar
Fra : tjasse


Dato : 14-09-05 09:14

Jeg kører selv xj600 og har haft samme problem.
Forhandleren mente der var batteriet, ledningsnettet eller starteren som
var defekt.
Det var det dog ikke men derimod startkransen som sidder inden i
motoren.
Da motoren på XJ600 er samlet vandret skal motoren afmonteres for at
udføre
reperationen. En udgift på mellem 6 - 8000.
Heldigvis dækkede reklamationsretten i mit tilfælde.

--
Leveret af:
http://www.kandu.dk/
"Vejen til en hurtig løsning"


Hekto (14-09-2005)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 14-09-05 09:49

In article <43269263$0$312$bc7fd3c@news.sonofon.dk>,
bo_stilling@hotmail.com says...
> Ca. én gang ud af 10 kan den ikke starte, og jeg har konstateret, at der
> ikke er gnist på tændrøret, når den er i den situation
>
> MEN den er meget let at løbe igang - og det undrer mig meget.
>
> Er der nogen der har foslag til hvad jeg skal kigge efter. Er det CDI'en
> eller er det nogle følere der giver input (fejl-input).
>
Det kunne være spændingen over tændingsanlægget der er for lav, fordi
starteren trækker den ned, og samtidig er der for stor
overgangsmodstand i stik m.m.

Det vil typisk vise sig ved at man forsøger at starte; men kan være
heldig at motoren springer igang lige når man slipper startknappen.

Nyt batteri og rensning at stikforbindelser kan afhjælpe det.

Et sikkert middel er at tage spænding direkte fra batteriet til
tændingssystemet, via et relæ der styres af tændingslåsen.

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408945
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste