Ok, så kunne jeg overtales til at købe en ~
Fra : Henrik B.

Dato : 13-09-05 08:36

Glæder mig til at høre det spille:
http://www.bang-olufsen.com/audi/

Fra : Brian Sørup

Dato : 13-09-05 08:40

> Glæder mig til at høre det spille:
> http://www.bang-olufsen.com/audi/

Mærkedyr....

Men det kan da være Bøvl og Omkostninger endelig har taget sig sammen og
lavet noget der spiller ordentligt......
--
Brian Sørup
Volvo V70 2,5T Aut.

Fra : Henrik B.

Dato : 13-09-05 08:43

"Brian Sørup" <camaroFJERNpower454@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Men det kan da være Bøvl og Omkostninger endelig har taget sig sammen og
> lavet noget der spiller ordentligt......

Jeg må konkludere at du ikke har hørt BeoLab 2 og BeoLab 5.

Fra : Brian Sørup

Dato : 13-09-05 08:47

> "Brian Sørup" <camaroFJERNpower454@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg må konkludere at du ikke har hørt BeoLab 2 og BeoLab 5.

Det konkluderer du korrekt - og jeg er sikker på at jeg for det halve
beløb kan sætte noget sammen der spiller r#ven ud af B&O-kasserne, Hi-Fi
skal lyde godt, ikke være *pænt_at_se_på*

Fra : Henrik B.

Dato : 13-09-05 09:13

> Det konkluderer du korrekt - og jeg er sikker på at jeg for det halve
> beløb kan sætte noget sammen der spiller r#ven ud af B&O-kasserne, Hi-Fi
> skal lyde godt, ikke være *pænt_at_se_på*

Nu kan man mene om BL 2 og BL 5 udseendet hvad man vil - er ikke selv så
vild med det. Men prøv engang at lytte til BeoLab 2. Ingen anden højttaler i
dén størrelse spiller med så meget lyd - basta! Det er fysisk umuligt,
p.g.a. størrelsen at kunne spille så meget bas. Det skyldes den elektroniske
hjælp, og så de 250 Watt i hver højttaler.

M.h.t. BL5, så er det lang tid siden at High Fidelity har brugt 5 sider på
at skamrose ét produkt. Og det er aldrig sket tidligere med et Bang &
Olufsen produkt! Og de konkluderer sågar at de er alle pengene værd - deres
ord ikke mine.

Jeg har heller ikke tidligere kunnet leve med Bang & Olufsens højttalere
(selvom BeoLab 8000 - piben - er verdens flotteste højttaler). Men jeg kan
MEGET gerne leve med BeoLab 2. Og f.eks. til et surround-system, er de
nærmest geniale.

Nå, men vi er vist OT her....

Fra : Otto J.

Dato : 13-09-05 09:12

> Det konkluderer du korrekt - og jeg er sikker på at jeg for det halve
> beløb kan sætte noget sammen der spiller r#ven ud af B&O-kasserne, Hi-Fi
> skal lyde godt, ikke være *pænt_at_se_på*

Hvis man synes Beolab 2 og 5 er pænt, så er man mærkelig...

Mvh Otto

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 13-09-05 09:33

"Brian Sørup" skriver:

> Det konkluderer du korrekt - og jeg er sikker på at jeg for det halve
> beløb kan sætte noget sammen der spiller r#ven ud af B&O-kasserne, Hi-Fi
> skal lyde godt, ikke være *pænt_at_se_på*

De der skovsmølfer der er sku ikke særligt kønne.....

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : J.L.

Dato : 13-09-05 12:59

KLIP
> [...]
> beløb kan sætte noget sammen der spiller r#ven ud af B&O-kasserne, Hi-Fi
> skal lyde godt, ikke være *pænt_at_se_på*
KLIP

Alle eksperter på området, heriblandt High Fidelitys journalist har udtalt
sig om at Beolab 5 ikke kan udkonkureres i performance kontra pris. Man skal
op i VÆSENTLIG dyrere højttalere for at finde den samme lyd !

Så det ender sq nok med at Beolab 5'erne spiller røven ud af de fiskekasser
du vil finde til den halve pris

Tag ind til en forhandler og lyt en gang til dem ........ selv en tonedøv
kan høre at der er tale om noget helt sublimt lydgengivelse !

Mvh Johnny

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 13-09-05 13:22

"J.L." skriver:

> Alle eksperter på området, heriblandt High Fidelitys journalist har udtalt
> sig om at Beolab 5 ikke kan udkonkureres i performance kontra pris. Man skal
> op i VÆSENTLIG dyrere højttalere for at finde den samme lyd !

1/4 mill....

Fra : J.L.

Dato : 13-09-05 13:46

"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote in message
> "J.L." skriver:

> 1/4 mill....

???

Jeg har læst High Fidelety's artikel og har hørt Beolab 5 SPILLE - og som
jeg skriver et andet sted, så kan selv en tonedøv høre at hans egne
højttalere derhjemme ikke er en pot p.. værd. Der er detaljer i musikken som
du ikke hører under normale forhold og ved almindelige højttalere, som
pludselig bliver tydelige og løfter lydoplevelsen til et niveau som jeg ikke
har hørt ved andre højttalere. Til gengæld har jeg ikke hørt andre
højttalere i den prisklasse ......... eller dyrere og er derfor nødt til at
forholde mig til hvad "eksperterne" fortæller mig.

I øvrigt så har Beolab 5 en stk pris på knap 58.000 kr og derfor er der
langt op til den 1/4'e mill. som du angiver !!!

Mvh Johnny

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 13-09-05 14:03

"J.L." skriver:

> Jeg har læst High Fidelety's artikel og har hørt Beolab 5 SPILLE - og som
> jeg skriver et andet sted, så kan selv en tonedøv høre at hans egne
> højttalere derhjemme ikke er en pot p.. værd.

Kommer an på, hvilke højttalere man har der hjemme.

> [...]
> pludselig bliver tydelige og løfter lydoplevelsen til et niveau som jeg ikke

Jeg har også hørt dem og syntes eksempelvis at lydbilledet ikek er så
præcist.

> Til gengæld har jeg ikke hørt andre
> højttalere i den prisklasse ......... eller dyrere og er derfor nødt til at
> forholde mig til hvad "eksperterne" fortæller mig.

Jeg har hørt billigere højttalere der lyder bedre...

> I øvrigt så har Beolab 5 en stk pris på knap 58.000 kr og derfor er der
> langt op til den 1/4'e mill. som du angiver !!!

Surround....

Fra : J.L.

Dato : 13-09-05 14:17

> "J.L." skriver:

> Kommer an på, hvilke højttalere man har der hjemme.

Korrekt !

> Jeg har også hørt dem og syntes eksempelvis at lydbilledet ikek er så
> præcist.

Var højttalerne kalibrerede til rummet !!?? Dette er meget vigtigt !!!

> Jeg har hørt billigere højttalere der lyder bedre...

Kunne du give et eksempel ? Jeg har svært ved at tro på at en dreven rotte
fra High Fedelity kan tage så meget fejl !

> Surround....

OK ... det er selvfølgelig rigtigt, men nu hører jeg sjældent musik i
sourround !

Mvh Johnny

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 13-09-05 15:12

"J.L." skriver:

> Var højttalerne kalibrerede til rummet !!?? Dette er meget vigtigt !!!

Det vil jeg mene.

> Kunne du give et eksempel ?

Vienna Acoustics Mahler

> Jeg har svært ved at tro på at en dreven rotte
> fra High Fedelity kan tage så meget fejl !

Pas....

> OK ... det er selvfølgelig rigtigt, men nu hører jeg sjældent musik i
> sourround !

5.1 lyd kan være ret sjovt...

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 13-09-05 19:39

"Brian Sørup" <camaroFJERNpower454@hotmail.com> wrote in news:432683cf$0
> [...]

> beløb kan sætte noget sammen der spiller r#ven ud af B&O-kasserne, Hi-Fi
> skal lyde godt, ikke være *pænt_at_se_på*

Jeg tillader mig lige at rette på dig...:

"Hifi skal lyde godt OG være pænt at se på"

:))

(det kan saaagtens lade sig gøre)

--
Martin Johansen [6000]
"MTF-0063 - fordi livet er for kort til træge gearskift..."

Fra : J.L.

Dato : 13-09-05 12:54

"Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> wrote in message

> "Brian Sørup" <camaroFJERNpower454@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg må konkludere at du ikke har hørt BeoLab 2 og BeoLab 5.

> Saab - Fordi livet er for kort til biler med dårlig sikkerhed!

Beolab 2 er bas-terningen ..... er det den du mener !!?? eller mener du
Beolab 3 og Beolab 5

Mvh Johnny

Fra : Henrik B.

Dato : 13-09-05 13:03

"J.L." <JYJ@sletdette.bang-olufsen.dk> skrev i en meddelelse

> Beolab 2 er bas-terningen ..... er det den du mener !!?? eller mener du
> Beolab 3 og Beolab 5

Yes Sir! BL 3 og BL 5.

BeoLab 3 fik forøvrigt også en MEGET fin kritik af High Fidelity.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 13-09-05 09:33

"Henrik B." skriver:

> Glæder mig til at høre det spille:
> http://www.bang-olufsen.com/audi/

Så hellere passaten med en anden dansk producents lyd...

Fra : Henrik B.

Dato : 13-09-05 09:40

> "Henrik B." skriver:

> Så hellere passaten med en anden dansk producents lyd...

Der vil være en verden til forskel - i Audi'ens favør.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 13-09-05 10:14

"Henrik B." skriver:

> Der vil være en verden til forskel - i Audi'ens favør.

Måske - måske...

Fra : Thomas

Dato : 13-09-05 09:44

> "Henrik B." skriver:

> Så hellere passaten med en anden dansk producents lyd...

Kiss, Denver Dantax eller ?

Mvh

Thomas

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 13-09-05 10:14

Thomas skriver:

> Kiss, Denver Dantax eller ?

Audioscan

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 13-09-05 10:17

"Klaus D. Mikkelsen" skriver:

> Audioscan

Vrøvl - Dynaudio.....

Fra : Henrik B.

Dato : 13-09-05 11:00

> "Klaus D. Mikkelsen" skriver:

> Vrøvl - Dynaudio.....

*ROFL*

Satans, troede lige jeg ku' få skovlen under dig.

Fra : Ukendt

Dato : 13-09-05 15:47

> "Henrik B." skriver:

> Så hellere passaten med en anden dansk producents lyd...

Jeg har svært ved at se hvordan man skulle kunne nyde lydgengivelsen fra
astronomisk dyre halløjtalere, når baggrundsstøjen på ca. 70-80 dB eller
mere fra motor, vind og hjul prøver at overdøve lyden. Det hele bliver næppe
bedre af at man ikke kan placere sig midt i lydbilledet og endnu værre at
reflektioner fra hårde overflader som ruderne udgør....alt sammen udgør en
katastrofe for enhver gengivelse af musik.

--
Tom

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 13-09-05 16:02

Tom skriver:

> [...]
> reflektioner fra hårde overflader som ruderne udgør....alt sammen udgør en
> katastrofe for enhver gengivelse af musik.

Du skulle prøve biler med god autostereo....

Fra : Ukendt

Dato : 13-09-05 16:13

> Tom skriver:

> Du skulle prøve biler med god autostereo....

Hvem siger jeg ikke har prøvet det?
Det ændrer jo ikke en bønne ved at en bil er et elendigt sted (akustisk) at
spille musik

--
Tom

Fra : John Sahl

Dato : 13-09-05 16:24

Tom wrote:
> Det ændrer jo ikke en bønne ved at en bil er et elendigt sted
> (akustisk) at spille musik

Men derfor er der vel ingen grund til ikke at få et så optimalt
resultat som muligt?

--
John Sahl,
Støt op om legal streetrace. Kom til race i Køge - Lovligt!

Fra : Ukendt

Dato : 13-09-05 18:45

"John Sahl" <spamnet@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse

> Men derfor er der vel ingen grund til ikke at få et så optimalt
> resultat som muligt?

Så taler vi nok mere om holdninger end reel high-end musik. Med de forhold
som jeg har nævnt der er med til at forstyrre lydbilledet ganske voldsomt,
så kommer et vild dyrt anlæg slet ikke til sin ret i en bil. Det kan ganske
enkelt ikke lade sig gøre.
Alene baggrundsstøjen vil jo "smadre" dynamikområdet for selv det
bedste/værste anlæg.

--
Tom

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 13-09-05 16:37

Tom skriver:

> Hvem siger jeg ikke har prøvet det?

Dig selv ??

> Det ændrer jo ikke en bønne ved at en bil er et elendigt sted (akustisk) at
> spille musik

Det kan man gøre noget ved....

Fra : Ukendt

Dato : 13-09-05 18:55

> Tom skriver:

> Dig selv ??

hehe, er det ikke det jeg skriver

> Det kan man gøre noget ved....

Nej egentlig ikke. Du kan ikke fjerne baggrundsstøjen såfremt du ønsker at
bilen skal bruges til at køre i. Dårlig akustik pga. vinduer kan man heller
ikke gøre noget ved.
Førersædet plejer at sidde i venstre side hvilket gør at man sidder skævt i
forhold til højtalerne. Hvis man vil korrigere for dette, så går det ud over
de andre passagerer at de kommer til at sidde skævt.
At en kabine med 2-3 kubikmeter luft vil skabe voldsomme resonanser er
heller ikke noget at gøre ved, når vi skal se realistisk på hvor meget
afstivning man laver i kabinen.

Så det er ret begrænset hvor meget man kan pynte på et lydbillede der er
dømt til at være elendigt. Men en smule kan man jo pynte, ved at installere
3 potter, lydisolering osv.

Hvis man ikke kan høre de ting jeg har omtalt, så vil et dyrt anlæg slet
ikke have nogen berettigelse.

--
Tom

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 13-09-05 21:08

Tom skriver:

> hehe, er det ikke det jeg skriver

Nej, så spørger jeg: Har du ???

> Nej egentlig ikke. Du kan ikke fjerne baggrundsstøjen såfremt du ønsker at
> bilen skal bruges til at køre i.

Man kan gøre meget ved den, tag en tur i en A8'er....

> Dårlig akustik pga. vinduer kan man heller
> ikke gøre noget ved.

Jo, det kan man netop gøre noget ved.

> Førersædet plejer at sidde i venstre side hvilket gør at man sidder skævt i
> forhold til højtalerne.

Nix.

> Hvis man vil korrigere for dette, så går det ud over
> de andre passagerer at de kommer til at sidde skævt.

Nix, man monterer yderst retningsbestemte diskanter, der peger mod dine
ører. Det er her de fleste detaljer ligger. Sperate for hver side (eller
en "centerkanal" kan til dels modvirke det).

Min gamle golf havde en klart defineret lyttteposition (føresædet), her
var diskanterne rettet præcist mod mine ører....

Der var masser af lækker lyd - tro mig. Og det var ikek en stilel
kabine, ej heller køremæssigt...

> At en kabine med 2-3 kubikmeter luft vil skabe voldsomme resonanser er
> heller ikke noget at gøre ved, når vi skal se realistisk på hvor meget
> afstivning man laver i kabinen.

Resonanser ?

Der er dæmpestoffer over det hele til netop at fjerne resonanser...

> Hvis man ikke kan høre de ting jeg har omtalt, så vil et dyrt anlæg slet
> ikke have nogen berettigelse.

Tjah

Fra : Ukendt

Dato : 13-09-05 22:33

> Tom skriver:

> Nej, så spørger jeg: Har du ???

Det skulle jeg mene. Jeg har haft 2 lærlinge som har haft anlæg der kostede
mere end min mondeo er værd i dag.

> Man kan gøre meget ved den, tag en tur i en A8'er....

Nu er det ikke lige en A8 ved enhver bilforhandler, men min direktør har da
en. Tror dog ikke lige det bliver til en tur for min skyld.
Hvor meget man kan gøre må være relativt, jeg synes at de > 70 dB som står
talrige steder på nettet er nok til at man kan høre det.

> Jo, det kan man netop gøre noget ved.

At et vindue er en hård overflade som vil kaste lyden tilbage (forsinket).
Svært at gøre noget ved det når man også skal kunne se ud af vinduerne. ALT
den lyd der er i kabinen vil selvfølgelig også ramme vinduerne og kastes
tilbage. Noget af lyden vil uværgeligt også ramme ørene og ødelægge
lydbilledet. Det er faktisk ret tydeligt. Man behøver bare at rulle
vinduerne ned, så hører man med det samme forskellen.

> Nix, man monterer yderst retningsbestemte diskanter, der peger mod dine
> ører. Det er her de fleste detaljer ligger. Sperate for hver side (eller
> en "centerkanal" kan til dels modvirke det).

Kender udmærket princippet til kunstigt at udvidde stereobilledet.
Jeg ved ikke med andre personer, men jeg synes nu ikke det fungerer særlig
godt. Men selvfølgelig hvis det er hiphop musik så hører man måske ikke
forskellene.

> [...]
> var diskanterne rettet præcist mod mine ører....
>
> Der var masser af lækker lyd - tro mig. Og det var ikek en stilel

Jeg ved. Jeg kan skam også høre forskel på anlæg til forskellige priser og
kvalitet. Men jeg holder stadig fast i at et anlæg til ca 150.000 Kr i en
bil, ikke får den retfærdighed det burde have. Det er meget kraftige fysiske
grænser for hvor meget en DSP samt højtalere kan kompensere for. Jeg kan
sagtens forestille mig at det vil lyde godt i forhold hvad man ellers har
hørt i en bil.

> Resonanser ?
>
> Der er dæmpestoffer over det hele til netop at fjerne resonanser...

Ja især i basområdet. Meste af kabinen ved en bil er lavet i 1 mm stål.
Sådan noget stål vil stå og vibrere lystigt, især i taget. Det er meget let
at måle (hvis man ikke kan høre), med et accelerometer. ALLE højtalere
uanset kabinet har et resonansområde.
Prøv at simuler hvor meget et tag på ca. 1 kvadratmeter vil kunne svinge og
hvor temmelig svært det er at dæmpe. Der findes meget gode
simuleringsprogrammer der kan simulere resonanser i f.eks en bil.....har
selv anvendt det til støjreduktion af nogle af vores produkter for firmaet.
Her skulle vi dæmpe en pumpe med et overfladeareal på 1/10 af en audi.
Om man så lagde afstivninger i taget som en "sættekasse" (små rumindelinger
til bogstaver på trykkerier) i stål, så vil taget stadig have en kraftig
egenresonans og veje 200 Kg ekstra. Jo lavere frekvensen er jo dårligere vil
et dæmpningsmaterial fungere. Vi kender det sikkert alle fra etagebyggeri,
hvor det altid er DUM-DUM lyden der går igennem væggene.

--
Tom

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 14-09-05 05:26

Tom skriver:

> Det skulle jeg mene. Jeg har haft 2 lærlinge som har haft anlæg der kostede
> mere end min mondeo er værd i dag.

Og ?

Jan kan sagtens smide 30kkr efter et anlæg der ike lyder godt...

> [...]
> lydbilledet. Det er faktisk ret tydeligt. Man behøver bare at rulle
> vinduerne ned, så hører man med det samme forskellen.

Du kan gøre _meget_ - tro mig...

> [...]
> godt. Men selvfølgelig hvis det er hiphop musik så hører man måske ikke

ROFL

> [...]
> at måle (hvis man ikke kan høre), med et accelerometer. ALLE højtalere

Jeps, men ligger det udenfor det hørbare område, er det lige fedt...

Fra : Ukendt

Dato : 14-09-05 16:08

> Tom skriver:

> Og ?
>
> Jan kan sagtens smide 30kkr efter et anlæg der ike lyder godt...

Jeg ved det, men det er jo også temmelig upræcist at sige
"Du skulle prøve biler med god autostereo....", hvad ligger der i dette
ord.......det kan man jo diskutere i en uendelighed

> Du kan gøre _meget_ - tro mig...

Igen noget relativt. JEG har ingen problemer med at høre forskel i
lydbilledet med nedrullede vinduer kontra oprullede. Lydbilledet ville blive
endnu mere forandret hvis heller ikke frontruden og bagruden sad i.

> Jeps, men ligger det udenfor det hørbare område, er det lige fedt...

Det ligger bestemt inden for det hørbare område i en bil.
Vinduer er særligt gode til at resonere i det høje frekvensområde grundet
deres hårde overflade og stålpladerne særligt gode til de lave frekvenser.
Instrumentbordets overflade gaver næppe heller på lydbilledet.

--
Tom

Fra : Henrik B.

Dato : 14-09-05 07:34

> Det skulle jeg mene. Jeg har haft 2 lærlinge som har haft anlæg der
> kostede mere end min mondeo er værd i dag.

*ROFL*

Det er jo et dum-dum-dum anlæg. Det sidder der ikke for at spille godt, men
for at spille højt. Så dårlig sammenligning.

> [...]
> lydbilledet. Det er faktisk ret tydeligt. Man behøver bare at rulle
> vinduerne ned, så hører man med det samme forskellen.

Det er netop det man kan gøre med f.eks. en DSP enhed. Lige så vel som en
sådan kan få din stue til at lyde som en katedral-kirke, eller
Wembley-stadion, eller...

> [...]
> godt. Men selvfølgelig hvis det er hiphop musik så hører man måske ikke

At du snakker om kunstig udvidelse af stereobilledet, bekræfter blot, at du
ikke aner en fis om, hvordan man monterer (stereo)højttalere i en moderne
bil.

> [...]
> let at måle (hvis man ikke kan høre), med et accelerometer. ALLE højtalere

Hvorfor tror du at de enkelte enheder sidder i mindre lukkede kabinetter?

Fra : Ukendt

Dato : 14-09-05 17:46

> *ROFL*
>
> Det er jo et dum-dum-dum anlæg. Det sidder der ikke for at spille godt,
> men for at spille højt. Så dårlig sammenligning.

Det var et meget bevidst valg, da alt jo et temmelig relativt omkring hvad
"Du skulle prøve biler med god autostereo...." er for noget.
Jeg har stadig ikke nævnt navnene på anlægene, så INGEN kan stadig bedømme
deres formåen. Ret imponerende at du kan udtale dig om mine tidl. lærlinges
anlæg når jeg end ikke har nævnt pris, mærke eller noget konkret
Jeg har ikke engang nævnt alder på disse lærlinge, endsige hvilken type
musik de ynder at spille.

> Det er netop det man kan gøre med f.eks. en DSP enhed. Lige så vel som en
> sådan kan få din stue til at lyde som en katedral-kirke, eller
> Wembley-stadion, eller...

Man kan selvfølgelig ikke fjerne reflektionerne fra en hård overflade. Det
har absolut INTET med forskellige efterklange at gøre som man sagtens kan
TILFØRE et signal. Men reflektioner fra en hård overflade kan ikke fjernes
med en DSP/højtaler. I TEORIEN kunne man sende det samme signal en gang til
i modfase, men det er ikke muligt i praksis grundet en lang liste af fysiske
forhold.
Når først lyden er sendt ud i kabinen, så ER den i kabinen og vil ramme lige
så meget på hårde overflader som de ører den egentlig var tiltænkt. Lydens
udbredelse kan til en vis grad styres ved positioneringen af højtalere, men
det er ikke mange dB den kan dæmpes ved vinduerne.

> At du snakker om kunstig udvidelse af stereobilledet, bekræfter blot, at
> du ikke aner en fis om, hvordan man monterer (stereo)højttalere i en
> moderne bil.

I din jagt efter personen var du så flink at klippe det væsentlige væk. Et
stereo signal indeholder selvfølgelig INGEN CENTERKANAL. Det ved næsten alle
der har et stereoanlæg. Så hvis der skal sidder en centerkanal så ER det en
kunstig udvidelse af stereobilledet, sorry at det er sådan.
Det er altid rart at komme med nedladende bemærkninger når man skal
diskutere teknik.

> Hvorfor tror du at de enkelte enheder sidder i mindre lukkede kabinetter?

Dette er grundlæggende teori for de fleste typer højtalere. At man ønsker at
membranens bevægelser skal gå hen og skabe modtryk på bagsiden af membranen.
Hvis den ikke kom i et kabinet, så ville lydtrykket falde drastisk og
frekvensgang blive forringet. Størrelsen af kabinettet er fysisk bestemt af
det frekvensområde samt lydtryk, samt dimension på højtaler som man
anvender. Derfor er et sub. kabinet mange gange større end en diskantenhed.
I tidernes morgen har man også lavet diskanter såsom "Blue flame" (Ion
tweeter). Dette har nok givet den reneste tone nogen diskanthøjtaler
nogensinde har produceret.
At opdele enheder i hver deres kabinet vil betyde at det tryk som f.eks en
sub laver i kabinettet, ikke går hen og trykker membranen for diskanten ud
(med forvrængning til følge).
At man ikke behøver have en sub i hvert hjørne af bilen, er fordi den
menneskelige hjerne (ikke øre), er i stand til at retningsbestemme lave
frekvenser særlig godt. Derfor kan man ofte nøjes med en enkelt sub og så
først begynde at splitte de højfrekvente toner ad.
Enhver højtaler (selv elektrostater) har en egenresonans som man prøver at
dæmpe ved at "tune" kabinettet. Dette er ikke særlig svært ved små
diskanthøjtalere men ved bashøjtalere kræves en del mere. Bla resonansrør
eller specielt fremstillede "ventiler" som Dynaudio bl.a. anvender. Der er
dog også andre måder at tune kabinetter på.
Når lyden fra en bas sendes ud i et lille rum på 2-3 kubikmeter, så bliver
der flyttet temmelig meget luft. Det kan ikke være anderledes. Når der
flyttes meget luft, så vil bløde overflader såsom overfladen på taget, give
efter. Man skal faktisk ikke spille ret højt før man endda kan MÆRKE det med
håndfladen oppe på taget. Enhver accelerometer kan også bekræfte at taget
vil svinge kraftigt med til især de lavfrekvente toner.
Da man også ved audi kigger lidt på vægten på bilen og aerodynamik, så kan
man ikke afstive taget ret meget og dermed fjerne en del af den resonans som
taget vil generere.

--
Tom

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 14-09-05 17:55

On Wed, 14 Sep 2005 18:45:32 +0200, "Tom"
<tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote:

> [...]
>man ikke afstive taget ret meget og dermed fjerne en del af den resonans som

Respekt!!!

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Henrik B.

Dato : 14-09-05 18:41

> [...]
>
> Jeg har ikke engang nævnt alder på disse lærlinge, endsige hvilken type

Det kan jeg vel på samme fordumsfulde baggrund, som du udtaler dig om lyden
i et anlæg du end ikke har hørt.

> [...]
> med en DSP/højtaler. I TEORIEN kunne man sende det samme signal en gang
> til i modfase, men det er ikke muligt i praksis grundet en lang liste af

Faktisk har man forsket i netop at dæmpe støj i biler, ved at benytte en
mikrofon, og så udsende den pågældende frekvens i modfase, så deeet...

> [...]
> alle der har et stereoanlæg. Så hvis der skal sidder en centerkanal så ER
> det en kunstig udvidelse af stereobilledet, sorry at det er sådan.

Nej, men man monterer venstre kanal ved begge dørstolper i forruden, og så
højre kanal i midten. Derved får du et fint stereoperspektiv i føresædet. Og
det gør du også i passagersædet, blot er der byttet om på H/V. Dette betyder
jo ikke en fløjtende fis for stereo perspektivet, eller for musikkens
detaljer for den sags skyld. Og det kan jo ligesom ikke kaldes for en
"kunstig udvidelse af stereobilledet".

> Det er altid rart at komme med nedladende bemærkninger når man skal
> diskutere teknik.

Blot for at understrege, at du snakker mod bedre vidende.

[SNIP] En masse overflødig forklaring om akustik-teori[/SNIP]

Jeg har en uddannelse indenfor Radiobranchen, og 10 års erfaring, så jeg
kender til alle teorierne.. Min pointe var, at du ikke vil få resonans i den
frygtelige grad du snakker om, da bilens karosse netop ikke benyttes som
kabinetafgrænsning.

Fra : Ukendt

Dato : 14-09-05 19:17

> Det kan jeg vel på samme fordumsfulde baggrund, som du udtaler dig om
> lyden i et anlæg du end ikke har hørt.

Jeg synes nu ellers jeg er meget konkret i det jeg ved omkring lydbilledet i
en kabine med vinduer, en bil med motor og vind. Har endda fundet frem til
støjnivauet i en audi a8.
Helt konkret har jeg sagt at anlæget sikkert lyder godt, men stået i forhold
til investeringen ......Jeg har ikke fået argumenter for at audi skulle have
fået kabinestøjen ned under f.eks 40-50 dB osv osv

> Faktisk har man forsket i netop at dæmpe støj i biler, ved at benytte en
> mikrofon, og så udsende den pågældende frekvens i modfase, så deeet...

Ja det har Mercedes forsket i for nogle år siden. Det er dog aldrig lykkedes
at få det til at virke. Noget samme forskning har høreapparat-fabrikanter
lavet for at fjerne tinitus-støjen hos mennesker der er plaget af dette. Det
er heller ikke lykkedes og tinitus-støjen er væsentlig mere enkel i sit
frekvensspektrum end vej og vindstøj samt motorstøj.

> [...]
> musikkens detaljer for den sags skyld. Og det kan jo ligesom ikke kaldes
> for en "kunstig udvidelse af stereobilledet".

Tja hvis du har den forståelse af at et stereosignal kan betragtes som L+R
eller R+L eller F+R eller R+F og at det hele er underordnet hvordan det
tilsluttes, så slipper mine argumenter op.

> Blot for at understrege, at du snakker mod bedre vidende.

Klart, jeg kan sagtens følge dig.

> [...]
> kender til alle teorierne.. Min pointe var, at du ikke vil få resonans i
> den frygtelige grad du snakker om, da bilens karosse netop ikke benyttes

Jeg er uddannet elektronikmekaniker, elektroniktekniker + en Master degree
fra et engelsk universitet + datamekaniker udd. Jeg har arbejdet som prof.
med elektronik i 19 år. Jeg har udviklet elektronikprodukter,
mechatronikprodukter, og en masse andet inden for mekanisk kontruktion. Jeg
har desuden udviklet ASIC's DSP'er og alt det andet klim-bim i flere af de
produkter som stadig er på markedet i dag....Jeg har tidl. arbejdet med
støjdæmpning i vores lydrum, så en smule omrking akustik ved jeg også.

Som et sidste BEVIS for at hele karossen svinger i takt med musikken, så vil
jeg bede dig om at høre efter når en bil med høj musik kører forbi dig. Det
at du kan høre lyden inde fra kabinen skyldes at det bliver transporteret ud
gennem stålet og vinduerne. Hvis karossen ikke gav efter, ville du intet
kunne høre udenfor selv om der blev spillet højt inde i kabinen.

--
Tom

Fra : Henrik B.

Dato : 15-09-05 08:25

> lavet for at fjerne tinitus-støjen hos mennesker der er plaget af dette.
> Det er heller ikke lykkedes og tinitus-støjen er væsentlig mere enkel i
> sit frekvensspektrum end vej og vindstøj samt motorstøj.

Nu kan tinitus ikke bruges i denne sammenhæng, da det kan dannes af nerverne
alene, uden medvirken fra det indre øre.

> [...]
> med støjdæmpning i vores lydrum, så en smule omrking akustik ved jeg også.

Al ære og respekt for det! Så har vi fastslået at du har det teoretiske på
plads. Faktum er, at netop lyd er en svær størrelse at ha' med at gøre. Og
det er ikke al teori der i praksis fungerer, som man forventer det

> [...]
> transporteret ud gennem stålet og vinduerne. Hvis karossen ikke gav efter,
> ville du intet kunne høre udenfor selv om der blev spillet højt inde i

I know. Men de biler der larmer med udendørs, er dem hvor hele bagagerummet
benyttes som baskabinet.

Fra : Peter Weis

Dato : 15-09-05 18:14

Henrik B. wrote:

> Nu kan tinitus ikke bruges i denne sammenhæng, da det kan dannes af nerverne
> alene, uden medvirken fra det indre øre.

Næppe.

For det første findes der ikke nogen præcis viden af hvor tinnitus
stammer fra, med det kan, afhængigt af definitionen, skyldes forskellige
mekanismer.
En af de mest almindelige er sandsynligvis modkoblingen til de ydre
hårceller, som er en væsentlig del af det indre øre. I det normale øre
virker denne modkobling til at øge følsomheden og selektiviteten ved
svage lydtryk. Men ved tinnitus er der tendenser til at mekanismen løber
løbsk.
Tinnitus er efte denne teori bare en gradsforskel i forhold til den
sunde hørelse.

Jeg har i øvrigt aldrig mødt et menneske som ikke havde tinnitus, når
bare der var stille nok.
Standardbemærkningen fra folk der første gang kommer ind i et
kvalificeret lyddødt rum er undren over al den lyd man har i hovedet.

mvh
Peter

Fra : Henrik B.

Dato : 13-09-05 16:54

> [...]
> astronomisk dyre halløjtalere, når baggrundsstøjen på ca. 70-80 dB eller
> mere fra motor, vind og hjul prøver at overdøve lyden. Det hele bliver

Du skal vist ud og prøve en bil i dén klasse, for du har da
vrangforestillinger om støjniveau'et i så'n en kasse.

> bedre af at man ikke kan placere sig midt i lydbilledet og endnu værre at
> reflektioner fra hårde overflader som ruderne udgør....alt sammen udgør en
> katastrofe for enhver gengivelse af musik.

Og så kigger du lige på udformningen af de diskanter der sidder i forruden,
der er sgutte nogen rudereflektioner, da lyden kastes direkte mod
jumbo-flapperne. Derudover kan jeg høre at du ikke aner, hvordan man
monterer bilstereo idag, hvis du kan påstå at man ikke sidder midt i
lydbilledet.
Derudover har Bang & Olufsen "fintunet" lyden via alle de DSP-forstærkere
der er i bilen.

Fra : Peter Weis

Dato : 13-09-05 17:30

Henrik B. wrote:

> [...]
> jumbo-flapperne. Derudover kan jeg høre at du ikke aner, hvordan man
> monterer bilstereo idag, hvis du kan påstå at man ikke sidder midt i

Hvis bølgelængden er af samme størrelse (eller større) som flapperne, så
vil de spredes og give anledning til ruderefleksioner.

Med de forskellige højttalerenheder placeret højt og lavt er det så godt
som umuligt at opnå et rimeligt tidsresponse. Det kommer næppe til at
ligne en Audioholikers drøm om rumgengivelse, med præcis lokalisering af
lydkilder og en god gengivelse af soundstage.
Det er ikke nogen kunst at lavet "spacet" lyd, hvor man sidder midt i
lydbilledet. De gamle Bose højttalere kunne det, mange PC-højttalere har
ligefrem en 3D-knap til det. Men godt lyder det ikke.

> Derudover har Bang & Olufsen "fintunet" lyden via alle de DSP-forstærkere
> der er i bilen.

Man kan kun fintune frekvensresponset med sådan en DSP, med mindre der
tunes til et enkelt hot-spot.

Det er muligt at B&O-anlægget i Audien lyder godt. Men det er ikke af de
grunde som du angiver.

mvh
Peter

Fra : Henrik B.

Dato : 14-09-05 07:38

"Peter Weis" <p.weis@email.dk.slet> skrev i en meddelelse

> Hvis bølgelængden er af samme størrelse (eller større) som flapperne, så
> vil de spredes og give anledning til ruderefleksioner.

Flapperne jeg snakkede om, er ørene...

> Med de forskellige højttalerenheder placeret højt og lavt er det så godt
> som umuligt at opnå et rimeligt tidsresponse.

Vrøvl, det kræver blot en DSP-enhed.

> Det er ikke nogen kunst at lavet "spacet" lyd, hvor man sidder midt i
> lydbilledet.

Nu er der ingen grund til at lave "spcet lyd", da begge forsædepassagerer
vil nyde et fint stereoperspektiv.

> Man kan kun fintune frekvensresponset med sådan en DSP, med mindre der
> tunes til et enkelt hot-spot.

Du kender intet til DSP-enheder, kan jeg konkludere. Du kan lave delay på
lyden, du kan ændre, efterklang, du kan lave modfase, du kan.......ja, you
name it.

> Det er muligt at B&O-anlægget i Audien lyder godt. Men det er ikke af de
> grunde som du angiver.

Du har måske nogle bedre?

Fra : Ukendt

Dato : 14-09-05 18:07

> Vrøvl, det kræver blot en DSP-enhed.

Tja, hvad forstår du helt i detaljer ved responsetime?

> Nu er der ingen grund til at lave "spcet lyd", da begge forsædepassagerer
> vil nyde et fint stereoperspektiv.

De fleste af "os" har sikkert prøvet at sidde i biografen og nydt lyden fra
de 7 kanaler eller hvor mange man nu har valgt. Sjovt nok er pladserne ude i
siderne ikke altid de mest eftertragtede. Nogle vil påstå at souround lyden
bedst skal opleves midt i salen. Det er selvfølgelig ikke anderledes med et
stereosignal i en bil. Man behøver kun at tegne på et stykke papir hvor
højtalernes placering er i forhold til lytterne. Man kan sagtens "flytte"
lydbilledet således at den ene person vil opleve det som at denne kommer til
at sidde midt for (kaldet Ballance), men så gør man bare billedet endnu
værre for den person som sidder i modsatte side.

> Du kender intet til DSP-enheder, kan jeg konkludere. Du kan lave delay på
> lyden, du kan ændre, efterklang, du kan lave modfase, du kan.......ja, you
> name it.

Jow, men en DSP kan nu ikke alt. Modfase er metoden til at korrigere for
mange ting, men det er sørme ikke ligemeget HVOR i sterobilledet man
befinder sig når først man begynder at sende noget i modfase. Det hænger jo
netop sammen med lydens (langsomme) hastighed, som gør at afstanden fra lyd
til lyd-i-modfase afgører om det rent faktisk bliver i modfase (=180°) eller
om det måske kun bliver 100° forskudt og dermed ikke er i modfase mere.

> Du har måske nogle bedre?

Jeg tror gerne det lyder godt. Jeg tror dog også gerne at man kan høre
hjulstøj og andre uønskede ting....(hvis man vil)

--
Tom

Fra : Henrik B.

Dato : 14-09-05 18:47

> Tja, hvad forstår du helt i detaljer ved responsetime?

Responstiden er ikke problemstillingen hér, men derimod delay. Da nogle
enheder sidder lavere = længere vej til ørerne, vil det være naturligt at
udmåle en delay-tid for de øverste (nærmeste) enheder. På akkurat samme måde
man gør, når man opsætter f.eks. et surroundanlæg. Skulle en enhed evt. have
en længere responstid, end en anden, så korrigerer man også for dette via
delay.

> [...]
> til at sidde midt for (kaldet Ballance), men så gør man bare billedet
> endnu værre for den person som sidder i modsatte side.

Se posten ovenfor, hvordan man gør i nye biler.

> Jeg tror gerne det lyder godt. Jeg tror dog også gerne at man kan høre
> hjulstøj og andre uønskede ting....(hvis man vil)

Det er afhængigt af hvor højt man spiller. Dertil kommer at da f.eks. hjul-
og vindstøj er rimelig konstante frekvenser, er det en smal sag, at filtrere
dem fra, f.eks via højttalerne.

Igen Tom: Prøv en bil i den bedre ende af skala'en. Det være sig Bjørns
Volvo S80. Så får du en anden holdning til motor-, hjul og vindstøj.

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 14-09-05 19:21

> Igen Tom: Prøv en bil i den bedre ende af skala'en. Det være sig Bjørns
> Volvo S80. Så får du en anden holdning til motor-, hjul og vindstøj.

Nu er Bjørns bil altså ikke verdens mest lydfri model..

(Har kørt fra 0-250+ i den.)

Det hænger formentlig sammen med både dækmontering samt afgangssystem -
racerkat mm.)

/ Jan W Nielsen

Fra : Henrik B.

Dato : 15-09-05 08:27

> Nu er Bjørns bil altså ikke verdens mest lydfri model..
>
> (Har kørt fra 0-250+ i den.)
>
> Det hænger formentlig sammen med både dækmontering samt afgangssystem -
> racerkat mm.)

Ja, nu har du jo ikke kørt i den, inden Bjørn fik monteret
Brian-udstødning - det har jeg.

Fra : Ukendt

Dato : 14-09-05 19:44

> Se posten ovenfor, hvordan man gør i nye biler.

Et skrækkeligt kompromis. at flytte Left til Front og Right til Rear.
Stereo-oplevelsen er væk og man har fået noget andet end det der er optaget
i studiet. Men jeg må hellere høre det engang i sådan en A8.

> Det er afhængigt af hvor højt man spiller. Dertil kommer at da f.eks.
> hjul- og vindstøj er rimelig konstante frekvenser, er det en smal sag, at
> filtrere dem fra, f.eks via højttalerne.

Ja når man spiller højt nok kan man overdøve baggrundsstøjen, men det
stiller også krav til den type musik man hører
Alt andet kabinestøj har jeg været inde på.

> Igen Tom: Prøv en bil i den bedre ende af skala'en. Det være sig Bjørns
> Volvo S80. Så får du en anden holdning til motor-, hjul og vindstøj.

Ganske vist er firmaets udtjente direktørvogne nu til udlåns blandt os andre
og et par enkelte ture er det også blevet til.
Min tidl direktør havde også en ny Volvo st. car.....husker så ikke lige om
det er en S70 eller S80....men måske er den ikke god nok som reference?

--
Tom

Fra : Henrik B.

Dato : 15-09-05 08:28

> Et skrækkeligt kompromis. at flytte Left til Front og Right til Rear.
> Stereo-oplevelsen er væk og man har fået noget andet end det der er
> optaget i studiet. Men jeg må hellere høre det engang i sådan en A8.

Jeg kan se at du skal læse hvad jeg skrev én gang til.

> [...]
> om det er en S70 eller S80....men måske er den ikke god nok som reference?

En S70? Nope. Og jeg vil endda påstå at en ny A8 er endnu mere støjsvag end
en S80.

Fra : Peter Weis

Dato : 14-09-05 20:17

Henrik B. wrote:

> Vrøvl, det kræver blot en DSP-enhed.

Vrøvl er et af dine favoritudtryk. Men det begynder at tabe værdi når du
bruger det så ofte og så uargumenteret.

> Du kender intet til DSP-enheder, kan jeg konkludere.

Det ville være en tynd konklusion, specielt mit erhverv og min
uddannelse taget i betragtning.

mvh
Peter

Fra : Henrik B.

Dato : 15-09-05 08:30

> Vrøvl er et af dine favoritudtryk. Men det begynder at tabe værdi når du
> bruger det så ofte og så uargumenteret.

Ikke desto mindre er forklaringen givet!

> Det ville være en tynd konklusion, specielt mit erhverv og min
> uddannelse taget i betragtning.

Lad os alle klappe af din uddannelse. *Klap-klap.wav*

Sådan. Og hvis du så har nogle guldkorn du vil dele, så kom endelig med dem.

Fra : Peter Weis

Dato : 15-09-05 18:19

Henrik B. wrote:

> Ikke desto mindre er forklaringen givet!

Der kom er forsøg på en forklaring længere nede i tråden.

Når du vil klare alt med tidsforsinkelser til de forskellige enheder,
skal du overveje hvad der sker når man flytter hovedet.
Og for ligesom at komme videre inden dit svar indløber, kan jeg fortælle
dig at så ændrer løbetiden fra de forskellige enheder sig. Så den fx kan
blive kortere for diskanten og længere for bassen.
Derfor dur sådan en justering kun i et hotspot.

Det samme gælder med stereoperspektivet. Føreren af bilen vil opleve
betydeligt anderledes løbetidsforksel mellem højre og venstre kanal end
passageren. Det kan ingen DSP ændre på.

> Lad os alle klappe af din uddannelse. *Klap-klap.wav*

Den er i hvertfald bedre end din konklusion.

mvh
Peter

Fra : Henrik B.

Dato : 16-09-05 07:28

> Det samme gælder med stereoperspektivet. Føreren af bilen vil opleve
> betydeligt anderledes løbetidsforksel mellem højre og venstre kanal end
> passageren. Det kan ingen DSP ændre på.

Gør nu os alle en tjeneste og tag hen til en bilforhandler, og se, hvordan
man monterer højttalerne i en moderne bil - m.h.t. stereoperspektivet.

Fra : Peter Weis

Dato : 16-09-05 15:58

Henrik B. wrote:

> Gør nu os alle en tjeneste og tag hen til en bilforhandler, og se, hvordan
> man monterer højttalerne i en moderne bil - m.h.t. stereoperspektivet.

Nogle gange må jeg spørge mig selv om du virkeligt er interesseret i at
diskutere et emne, eller om du bare optræder herinde for at pisse
territorie af.

Jeg imødegår dine argumenter ganske præcist, og så henviser du mig til
en bilforhandler. Det er da temmeligt langt ude.

Hvad med at prøve at forholde dig til argumenterne, eller bidrage med
nogen selv?

mvh
Peter

Fra : J.L.

Dato : 16-09-05 22:14

"Peter Weis" <p.weis@email.dk.slet> wrote in message

> [...]
> en bilforhandler. Det er da temmeligt langt ude.
>
> Hvad med at prøve at forholde dig til argumenterne, eller bidrage med

Kunne det tænkes at I er røget lidt af sporet her og i virkeligheden er ved
at "pisse territorier af" begge to.

Se det nu i øjnene ..... med alt den viden i allesammen tilsyneladende har
om hvad der kan lade sig gøre og ikke kan lade sig gøre så er det, på trods
af at I rent faktisk ved at det ikke kan lade sig gøre at lave god lyd i
biler, lykkedes for B&O at udstyre en Audi A8 med et lydsystem, som overgår
stort set alt andet der nogensinde er set og HØRT i biler indtil nu.

ICEpower, Linseteknologi etc har gjort lydoplevelsen sublim, og der er
indlagt flere progarmmer i systemet, således at lyden kan optimeres til det
antal passagerer der er i bilen. Der sidder 14 højttalere i bilen som alle
er styret af deres egen digitale forstærker (ICEpower) og ikke mindst
linseteknologien gør det muligt at udvide arealet af hotspot.

At sige at man ikke kan lave sublim lyd i biler ... det er noget vås ....
uanset om teorier om hårde overflader og DSP-enheders tekniske formåen er
oppe i debatten, så ændrer det stadig ikke på at ALLE der hører lydsystemet
roser det til skyerne !!!!!! Kunne det tænkes at det succesen er frembragt
på baggrund af noget som I ikke har kendskab til

Nu er systemet heller ikke udviklet til en hvilken som helst bil og fire års
udviklingsarbejde med nogle af verdens førende akkustikere og ingeniører i
et velrennomeret firma, burde vel få nogle af de tilsyneladende meget lærde
teoretikere i denne streng til at "trække håndbremsen" inden de rent faktisk
udtaler sig om hvad der kan lade sig gøre og ikke lade sig gøre.

Husk på at referencen jo ikke er et stueanlæg, men hvad der hidtil er lavet
til automobilindustrien !!!!!!

Om systemet er pengene værd, det må være op til den enkelte køber !!!! Da
anlægget kun kan bestilles "ab fabrik" så husk lige at trække afgiften fra
de 135.000 kr som anlægget vil koste i DK, og pludselig er prisen jo
"overkommelig" !!!!

mvh J.L

Fra : J.L.

Dato : 16-09-05 22:39

Jeg fandt lige denne artikel .....

http://www.jp.dk/biler/artikel:aid=3256542/

Måske dette kunne hive dialogen ned på jorden igen

Mvh J.L

Fra : Ukendt

Dato : 16-09-05 23:11

> [...]

> overgår stort set alt andet der nogensinde er set og HØRT i biler indtil

Jeg går ud fra at du selv har hørt anlæget siden du kan udtale dig sådan?

> [...]
> lydsystemet roser det til skyerne !!!!!! Kunne det tænkes at det succesen
> er frembragt på baggrund af noget som I ikke har kendskab til

Synes ellers jeg er kommet med temmelig meget omkring akustik. Man kan så
vælge og ignorere det hele og sige det er teori (på trods af "man" også har
udvilket komponenter inden for akkustik)
Tja og så har jeg vist skrevet flere gange at jeg ikke er et øjeblik i tvivl
om at anlæget sikkert lyder godt. Dette ænder dog ikke ved at i en bil er
der nogle ting som ødelægger det samlede billede.
Det er total useriøst at påstå at man ikke kan høre motorstøj, vindstøj m.m
og at man kan kan sende signal i modfase med en DSP el. lign og så har vi
elimineret denne faktor.
Man behøver fakstisk hverken eje eller have kørt i en A8 for at vide at der
VIL være baggrundsstøj (når den kører). At støjen er betydelig lavere end en
escort med slidte ventiler kan vi formegentlig blive enige om, man at den
ikke skulle være der, er fuldstændig utopi.

> [...]
> tilsyneladende meget lærde teoretikere i denne streng til at "trække
> håndbremsen" inden de rent faktisk udtaler sig om hvad der kan lade sig

Så er det da rart at huske at jeg både har teoretisk og praktisk erfaring.
Ja jeg KENDER endda 3 ingeniører på B&O som jeg ind imellem skriver med
Den ene af dem har for mange år siden været min lærling.

> Husk på at referencen jo ikke er et stueanlæg, men hvad der hidtil er
> lavet til automobilindustrien !!!!!!

Det er nok her at kernen til diskussionen er.

Trække afgiften fra?

--
Tom

Fra : J.L.

Dato : 16-09-05 23:24

"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote in message

> "J.L." <JYJ@sletdette.bang-olufsen.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg går ud fra at du selv har hørt anlæget siden du kan udtale dig sådan?

JA!!

> [...]
> end en escort med slidte ventiler kan vi formegentlig blive enige om, man
> at den ikke skulle være der, er fuldstændig utopi.

Jeg har lige netop IKKE udtalt mig om at man ikke kan høre regn på ruderne,
hjulstøj, etc., men man har udviklet systemet så der korrigeres for dette
under kørselen ......selvfølgelig vil der være baggrundsstøj .... med mindre
man selvfølgelig ´holder stille i sin garage

Og havde det ikke været for linseteknologien, så havde systemet nok ikke
lydt meget anderledes end så meget andet.

> Så er det da rart at huske at jeg både har teoretisk og praktisk erfaring.
> Ja jeg KENDER endda 3 ingeniører på B&O som jeg ind imellem skriver med
>
> Den ene af dem har for mange år siden været min lærling.

Lad os så konstatere at jeg ikke er en af dem ...........og jeg kender endda
de 335 mennekser der arbejder i udviklingsafdelingen hos B&O ...... måske
kender jeg også din gamle lærling !!

> Det er nok her at kernen til diskussionen er.

Det tror jeg også !!

> Trække afgiften fra?

Der er også afgift på musikanlæg der er monteret i bilen når den kommer til
landet !!! ...... ca 7.000 ? + DK registreringsafgifter ~ 135.000 kr.

Mvh J.L

Fra : Ukendt

Dato : 16-09-05 23:35

"J.L." <JYJ@sletdette.bang-olufsen.dk> skrev i en meddelelse

> "Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote in message

> JA!!

ok, jeg tror ikke jeg får hørt på anlæget før næste "Biler for alle". Jeg
skal desværre ikke til IAA, hvor det presenteres for menig mand

> Lad os så konstatere at jeg ikke er en af dem ...........og jeg kender
> endda de 335 mennekser der arbejder i udviklingsafdelingen hos B&O ......
> måske kender jeg også din gamle lærling !!

Ja hvis du kender dem alle hos B&O så.......

--
Tom

Fra : J.L.

Dato : 16-09-05 23:43

> [...]
>
> ok, jeg tror ikke jeg får hørt på anlæget før næste "Biler for alle". Jeg
> skal desværre ikke til IAA, hvor det presenteres for menig mand

Nu var det også lidt "uden for nummer" at jeg fik muligheden for at høre
det, men det tæller jo også

> Ja hvis du kender dem alle hos B&O så.......

Efter seks års ansættelse i udviklingsafdelingen og med nogle
tværorganisatoriske opgaver i dagligdagen, så lærer man en del mennesker "at
kende" .... om ikke andet så kan jeg ofte sætte et ansigt på navnet, hvis du
ved hvad jeg mener !

Slut herfra

Mvh J.L

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 17-09-05 09:37

> [...]
> overgår stort set alt andet der nogensinde er set og HØRT i biler indtil

Spørgsmålet er selvfølgelig, hvad man mener med "god lyd".

Dernæst bliver den slags detaljerede diskussioner ofte bliver et problem -
alene af den årsag, at den slags gør det nødvendigt at læse meget, meget
nøjagtigt, hvad den anden person skriver, ikke at tro, at der står mere, end
der gør, og i øvrigt kun at anfægte de argumenter, der lægges frem i forhold
til den givne konklusion - og ikke alle mulige andre og bredere
konklusioner.

Dette er ikke nemt, og det kræver, at alle både ønsker og evner den slags
diskussion. Det gør alle som regel ikke i en nyhedsgruppe.

Ofte vil det nogle gange være en god ide at trække sig ud af detaljens
hjørne for så igen at spørge hinanden, hvor langt væk fra hinanden, man
egentlig er.

(Jeg taler af erfaring)

/Jan W Nielsen

Fra : Brian

Dato : 17-09-05 10:30

Jan W Nielsen wrote:

> Ofte vil det nogle gange være en god ide at trække sig ud af detaljens
> hjørne for så igen at spørge hinanden, hvor langt væk fra hinanden,
> man egentlig er.
>
> (Jeg taler af erfaring)

ROFL - dét må man alligevel give dig ret i

/Brian

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 17-09-05 14:23

> ROFL - dét må man alligevel give dig ret i

He-he....

/Jan W Nielsen

Fra : Peter Weis

Dato : 17-09-05 12:04

J.L. wrote:

> At sige at man ikke kan lave sublim lyd i biler ... det er noget vås ....

[]

> Husk på at referencen jo ikke er et stueanlæg, men hvad der hidtil er lavet
> til automobilindustrien !!!!!!

Jeg synes at du modsiger dig selv.

mvh
Peter

Fra : J.L.

Dato : 17-09-05 12:52

> []

> Jeg synes at du modsiger dig selv.
>
> mvh
> Peter

Det synes jeg nu ikke. Tværtimod så blandes tingene i den grad sammen her i
tråden, og man refererer til en masse teori for at få ret ......... jeg kan
kun sige én ting .......... tag på den førstkommende biludstilling eller til
den nærmste Audi-forhandler og lyt selv til anlægget ......... og lad være
med at blande for megen teori ind i det I vil høre .........

Det ER sublim lyd ........... og du skal op i den dyre ende af skalaen, hvis
du skal have lydoplevelser af samme satndard hjemme i stuen ....... men
igen, når bilen så kører og du får de UUNDGÅELIGE baggrundslyde ind i
ligningen, så er det at systemet kommer til sin ret, for der kompenseres "in
real time" for hjulstøj, blæserstøj, regn på forruden etc..... og i forhold
til hvad man har hørt før i biler, så ER det SUBLIM lyd under alle forhold
!!!

Og uanset hvad der nu kommer af lange og højtflyvende teoretiske
udredninger, så kan jeg kun sige ÉN ting ..... find et sted hvor I kan komme
til at høre det !!!!! og genoptag så debatten !!

Mvh J.L

Fra : Peter Weis

Dato : 18-09-05 12:38

J.L. wrote:

> Det synes jeg nu ikke.

På den ene side lover du sublim lyd og på den anden side må man ikke
sammenligne med et stueanlæg. Du benytter vist ordet sublim i en anden
betydning end jeg gør.

> [...]
> til hvad man har hørt før i biler, så ER det SUBLIM lyd under alle forhold

Toms oprindelige indvending om at man ikke kan få det store lydoplevelse
med det kraftige baggrundsstøjniveau er da stadig gyldig.
Men mindre anlægget kan dæmpe baggrundsstøjen aktivt så vil der kun være
et begrænset dynamikområde til rådighed. Det kan man selvfølgeligt
komprimere sig ud af, men kompressionen vil alt andet lige betyde at
lyden bliver påvirket i negativ retning.

> Og uanset hvad der nu kommer af lange og højtflyvende teoretiske
> udredninger, så kan jeg kun sige ÉN ting ..... find et sted hvor I kan komme
> til at høre det !!!!! og genoptag så debatten !!

Det ville være mere frugtbart og interessant hvis du kunne bidrage med
argumenter.
Indtil videre lyder det mest som om du skriver på en reklame. Det er der
selvfølgeligt ikke noget forgjort i, men det har ikke så megen vægt som
hvis du kunne imødegå mine argumenter og eventuelt påvise at jeg har
taget fejl.

mvh
Peter

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 18-09-05 13:13

> På den ene side lover du sublim lyd og på den anden side må man ikke
> sammenligne med et stueanlæg. Du benytter vist ordet sublim i en anden
> betydning end jeg gør.

Det tror jeg også - mange vil måske også sige, at du ikke kan opnå ordentlig
lyd i en stue - men at du i stedet skal opleve lyde i en studie med de
rigtige vægge og de rigtige gulve.

Spørgsmålet er bare, om man når særlig langt, hvis det er dét, som man vil
hugge pinde på.

Det handler vel om lige at blive enige om, hvilken bane man spiller på - og
så spille indenfor dén.

/Jan W Nielsen

Fra : Henrik B.

Dato : 21-09-05 19:49

> Toms oprindelige indvending om at man ikke kan få det store lydoplevelse
> med det kraftige baggrundsstøjniveau er da stadig gyldig.

Sig mig, læser du slet ikke hvad manden skriver??

> [...]
> komprimere sig ud af, men kompressionen vil alt andet lige betyde at
> lyden bliver påvirket i negativ retning.

Komprimere sig ud af mangel på dynamik???

Fra : martin

Dato : 21-09-05 20:15

Hmm, sublim lyd..? er det i en bil ..? hvor der er vind , motor og
dækstøj ??

jeg ved godt at en AUDI A8 er rigtig Lækker og stille indeni MEN, sublim
lyd er nok en tilnærmelse når motoren er startet og man kører 130 på en
motorvej..

det er spild af lækker teknik/elektronik at installere så lækre anlæg i
biler..

Martin.

Fra : Peter Weis

Dato : 24-09-05 08:42

Henrik B. wrote:

> Komprimere sig ud af mangel på dynamik???

Komprimere tidligt i systemet for at kompensere for manglende
dynamikområde senere i systemet.
Læg mærke til at jeg skriver dynamikområde, ikke dynamik.

mvh
Peter

Fra : Henrik B.

Dato : 21-09-05 19:48

> [...]
> forhold til hvad man har hørt før i biler, så ER det SUBLIM lyd under alle

Amen! En bekræftelse af min holdning.

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 21-09-05 20:02

> Amen! En bekræftelse af min holdning.

Jeg er slet ikke sikker på, at Peter er uenig med dig i, at lyden måske er
bedre end i stort set alle andre biler - men det er jo lige det der med at
forstå hinanden..

/Jan W Nielsen

Fra : Henrik B.

Dato : 21-09-05 19:47

> [...]

> tilsyneladende meget lærde teoretikere i denne streng til at "trække
> håndbremsen" inden de rent faktisk udtaler sig om hvad der kan lade sig

Nu har Bang & Olufsen jo ikke just altid været kendt for "sublim lyd". )

Det er først med BeoLab 3 og BeoLab 5's ankomst, at der er kommet lidt
balance i regnskabet.

Fra : Henrik B.

Dato : 21-09-05 19:42

> [...]

> Jeg imødegår dine argumenter ganske præcist, og så henviser du mig til
> en bilforhandler. Det er da temmeligt langt ude.

Jeg har flere gange forklaret, hvordan højtalerne er placeret, og opdelt
m.h.t. højre/venstre. Dette har du valgt (bevidst?) at ignorere. Og for at
vi kan diskutere stereoperspektiv ud fra, hvordan et bilstereo sættes op
idag, er det åbenbart nødvendigt at du får dine fakta på plads, inden du
fortsætter diskussionen.

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 21-09-05 19:47

> Jeg har flere gange forklaret, hvordan højtalerne er placeret, og opdelt
> m.h.t. højre/venstre. Dette har du valgt (bevidst?) at ignorere.

Måske er det fordi, det ikke imødegår de argumenter, der bringes på bane..?

/Jan W Nielsen

Fra : Peter Weis

Dato : 24-09-05 08:44

Henrik B. wrote:

> [...]
> vi kan diskutere stereoperspektiv ud fra, hvordan et bilstereo sættes op
> idag, er det åbenbart nødvendigt at du får dine fakta på plads, inden du

Så forklar mig hvad det har med den tidsforsinkelse du nævner at skaffe.

mvh
Peter

Fra : Ukendt

Dato : 13-09-05 19:13

> Du skal vist ud og prøve en bil i dén klasse, for du har da
> vrangforestillinger om støjniveau'et i så'n en kasse.

http://www.audi-tt.org/news/03/112503/specs.html 76/73 dB/A
Men måske du har lavere tal for støjniveauet?
(Jeg ville da gerne se en støjkruve for audien, fra 0-200 Km/t)

> Og så kigger du lige på udformningen af de diskanter der sidder i
> forruden, der er sgutte nogen rudereflektioner, da lyden kastes direkte
> mod jumbo-flapperne.

Ved du hvorfor højtalere testes i et lyddødt rum og hvorledes et sådan er
udformet?
Hvis du tog en målemikrofon og sendte et "ping" ud gennem højtalerne i en
bil så ville du kunne måle lang efterklang grundet reflektioner. Fysikken
love gælder her.

> Derudover kan jeg høre at du ikke aner, hvordan man monterer bilstereo
> idag, hvis du kan påstå at man ikke sidder midt i lydbilledet.

Hvad jeg aner, må du argumentere bedre imod

> Derudover har Bang & Olufsen "fintunet" lyden via alle de DSP-forstærkere
> der er i bilen.

Det betvivler jeg skam ikke. Men et high-end anlæg vil grundet de fysiske
forhold i en bil altid være dårlige.

--
Tom

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 13-09-05 22:44

Tom (snabela) wrote:

> [...]
> reflektioner fra hårde overflader som ruderne udgør....alt sammen udgør en
> katastrofe for enhver gengivelse af musik.

Katastrofe er nok så meget sagt. Bevares, en bil er intet akustisk
korrekt udformet auditorium, men det betyder ikke at man ikke kan nyde
musik inde i bilen, eller vil kunne forbedre lyden med god udrustning.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Ukendt

Dato : 13-09-05 22:53

Tom (snabela) wrote:

> [...]

korrekt udformet auditorium, men det betyder ikke at man ikke kan nyde
musik inde i bilen, eller vil kunne forbedre lyden med god udrustning.

Du har på sin vis ret. Jeg mener det er en katastrofe, når der monteres et
anlæg til så mange penge i en bil, kontra det som vil være muligt at få ud
af anlæget under disse forudsætninger. Og ja man kan stadigvæk sagtens høre
forskel på kvalitet og skrammel

--
Tom

Fra : Henrik B.