Kan mit ½ år gamle X800XL bruges ti
Fra : Esben von Buchwald

Dato : 13-09-05 00:43

Jeg købte flg. kort for ½ år siden:
http://www.club-3d.nl/distri/productinfo/spec_vga.php?ordercode=CGAX-XL86VDD

Og har et MSI K8N-SLI Platinum motherboard, med nForce 4 SLI chipset

Ved et tilfælde kom jeg forbi ovenstående side i dag, og opdagede at der
nu står "crossfire ready" i beskrivelsen.

Det store spørgsmål er nu, om jeg så kan smide endnu et X800XL kort i
maskinen og dermed have et Crossfire system med en (teoretisk) dobbelt
ydelse, ligesom ved nVIDIAs SLI system, eller om det kun er de NYE kort
som kan bruge crossfire?

Så vidt jeg kan se fungerer crossfire ved at man har et DVI kabel
imellem de 2 kort som sørger for noget kommunikation, er dette noget der
følger med de nye kort eller?

Fra : Ukendt

Dato : 13-09-05 06:42

Esben von Buchwald wrote:
> [...]
>
> Så vidt jeg kan se fungerer crossfire ved at man har et DVI kabel
> imellem de 2 kort som sørger for noget kommunikation, er dette noget der

Dit X800XL kort kan bruges som slave i et Crossfire setup.

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 13-09-05 10:53

> Dit X800XL kort kan bruges som slave i et Crossfire setup.

Tak. Jeg læste lidt mere om det hos ATI...

Ser ud til at man skal have en speciel Crossfire udgave af samme kort -
ikke noget jeg har set nogen steder på fx. edbpriser.

Et andet spørgsmål er, om det er eller bliver muligt at bruge mit fine
mobo med nForce4 SLI chipset? ATI skriver deres eget chipset på som
eksempel på crossfire enabled chipset, men som jeg har forstået det, er
det udelukkende grafikdriveren som afgør om et chipset er godtaget eller
ej (f.eks. vil nVIDIA driverne ikke køre SLI på et ultra chipset selv om
det er muligt)

Fra : Hans

Dato : 13-09-05 11:02

Esben von Buchwald wrote:

> [...]
> er det udelukkende grafikdriveren som afgør om et chipset er godtaget
> eller ej (f.eks. vil nVIDIA driverne ikke køre SLI på et ultra

Jeg tvivler stærkt på at nVidia nogensinde vil indlede et samarbejde med
ATI, eller omvendt, så det bliver muligt at køre Crossfire på nForce. De vil
hellere hver især opfinde den dybe tallerken, hvilket desværre ikke er
første gang.

Hans

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 13-09-05 11:29

> [...]
> hellere hver især opfinde den dybe tallerken, hvilket desværre ikke er

Det eneste der pt. afskærer andre chipset-producenter fra at lave SLI
kompatible chipsets, er nVIDIAs drivere, som checker om du har et "ægte"
nforce4 SLI chipset. I princippet kan du køre SLI på alle chipsets
monteret på boards med 2xPCIex16 slots

http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2322 her kan ses
lidt mere om dette.

Derfor fristes jeg til at tro at ATI kunne finde på at lave samme trick,
så deres kort kun kan køre crossfire på et mobo med ATI chipset

Fra : Hans

Dato : 13-09-05 11:44

Esben von Buchwald wrote:

> [...]
>
> Derfor fristes jeg til at tro at ATI kunne finde på at lave samme
> trick, så deres kort kun kan køre crossfire på et mobo med ATI chipset

Det tvivler jeg stærkt på, da der i så fald vil stå adskillige mørke
jakkesæt udenfor ATI's dør to nanosekunder efter det blev offentligtgjort.
Der bliver ikke givet ved dørene i den branche. Der er en årsag til at SLI
logoet bærer nVidias navn. At der så vil være en fordel for os forbrugere,
at kunne vælge det grafikkort som vi foretrækker, tæller desværre uendelig
lidt i den sammenhæng. Jeg behøver vel næppe at minde dig om hvad der skete
med 3Dfx.

Hans

Fra : Karl Erik Nielsen

Dato : 13-09-05 07:47

"Esben von Buchwald" <use-net@_reM_Ove-amokk.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Så vidt jeg kan se fungerer crossfire ved at man har et DVI kabel imellem
> de 2 kort som sørger for noget kommunikation, er dette noget der følger

Du skal også have et Crossfire kompatibelt bundkort.
F.eks Radeon Xpress 200 Crossfire Edition eller Intel 955X