Batteri op i røg
Fra : Preben Otto Jensen

Dato : 12-09-05 21:23

Her til aften efter en tur på 60-70 km begynder min Kava er5
Pludselig ikke at tage fart , Den hakker i det, og pludselig viser
omdregningstælleren o selv om den køre 12-1300 omdr.
jeg stopper så og kan lugte der er noget galt og stopper med det samme
motoren
Vi finder ud af at batteriet koger helt vilt
Vi prøver at tage den ene pol fra og starter forsigtig ( for at se om man
kan køre forsigtig hjem
Men der lugter med det samme brænt et eller andet sted fra og den går i
stå med det samme
Den er nu fragten hjem på trailer
Nogle der har en ide om hvad der kan være galt?

Fra : Steen Gruby

Dato : 12-09-05 21:38

On Mon, 12 Sep 2005 20:23:09 +0000 (UTC), otto2@worldonline.dk (
Preben Otto Jensen) wrote:

Hej Preben.

>Nogle der har en ide om hvad der kan være galt?

Mit bud er en regulator der ikke regulerer mere
Den har kvitteret ved at tage akkuen med i døden.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Steen E.

Dato : 12-09-05 21:57

> Nogle der har en ide om hvad der kan være galt?

Hvis ikke det er et vedligeholdelsesfrit batteri - er der så vand nok på
? Skal dække pladerne.

--
Steen E.
http://www.dfmc.dk/default.asp?mode=info&id=623

Fra : Ukendt

Dato : 12-09-05 22:03

Preben Otto Jensen skrev i meddelelsen ...

>Vi prøver at tage den ene pol fra og starter forsigtig ( for at se om man
>kan køre forsigtig hjem
>Men der lugter med det samme brænt et eller andet sted fra og den går i
>stå med det samme

Startet med akkumulatoren frakoblet ? Det var dumt > forvent
ødelagt elektronik overalt.

mvh
Orla

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 13-09-05 06:19

> Vi finder ud af at batteriet koger helt vilt
> Vi prøver at tage den ene pol fra og starter forsigtig
> Men der lugter med det samme brænt et eller andet sted fra og den går
> i stå med det samme

Din regulatoromformer er gået og så den lader med alt for høj spændning.
Batteriets kamp for at holde spændningen nede danner en masse gas. Da du
piller batteriet fra er der ikke noget til at holde imod med og du svitser
formodentlig halvdelen af din elektriske komponenter af!

Desværre!

--
Mojn
Jens Bager Jensen

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 13-09-05 10:14

"Men der lugter med det samme brænt et eller andet sted fra og den går i stå
med det samme"

Sandsynligvis regulator.

Køb en ny hos Schnabel i KBH. De originale er noget l...

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Ukendt

Dato : 13-09-05 17:59

Henrik Nielsen skrev i meddelelsen
<43269872$0$156$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>...
> [...]
>med det samme"
>
>Sandsynligvis regulator.
>
>Køb en ny hos Schnabel i KBH. De originale er noget l...

Men inden der købes ind er det nok en idé at få et overblik over
følgeskaderne. Tændingsbokse, omdrejningstæller mm. koster kassen. Måske et
komplet ledningsnet med eldele, evt fundet på E-bay, er eneste økonomisk
forsvarlige "reparation". :-|

mvh
Orla

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 14-09-05 08:02

Jeg havde lige overset, at det var efter han fjernede batteriet at det var
begyndt at lugte brændt... Så du har fuldstændig ret.... Men hvis det
lugter, vil det sikkert lette fejlsøgning, da man ikke behøver
måleinstrumenter, men blot øjnene :-/ (og det måske ikke tidspunktet er være
sjov....)

Vi må håbe det bedste.

Fra : Preben Otto Jensen

Dato : 13-09-05 20:15

indtil nu
er skaden tændingsregulator batteri tændingsboks
måske mere

Fra : Steen Gruby

Dato : 13-09-05 20:45

On Tue, 13 Sep 2005 19:14:57 +0000 (UTC), otto2@worldonline.dk (
Preben Otto Jensen) wrote:

Hej Preben.

>indtil nu
>er skaden tændingsregulator batteri tændingsboks
>måske mere

Jeg er ked af det på dine vegne.
Man må ALDRIG fjerne batteriet fra en kørende motor.
Det er elektromikkens sikre død, i særdelseshed hvis regulatoern er
forhenværende.
Prøv at læse lidt i dette skrift:
http://www.ducati.dk/teknik/MC-elektro.pdf

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Grunnet

Dato : 13-09-05 22:19

"Steen Gruby" <oz9zi@virker.ikke> skrev i en meddelelse
> Prøv at læse lidt i dette skrift:
> http://www.ducati.dk/teknik/MC-elektro.pdf

Virker linket ikke, så prøv dette
http://www.ducati.dk/teknik/MC_Elektro.pdf
En stor ros til Gruby for dette skriv

--
Hilsen Steen
GL 500 SilverWing '84

Web: http://home11.inet.tele.dk/grunnet/ (om 2 hjulere men intet om MC)

Fra : Steen Gruby

Dato : 13-09-05 23:14

On Tue, 13 Sep 2005 23:18:32 +0200, "Grunnet"
<steen.grunnet@(slet-dette)mail.dk> wrote:

Hej Steen.

>Virker linket ikke, så prøv dette
>http://www.ducati.dk/teknik/MC_Elektro.pdf
>En stor ros til Gruby for dette skriv

Mange tak.
Nu har jeg også benyttet mig af et par erfarne herrrer som
korrekturlæsere, så Orla og Armand har begge deres fingeraftryk på
ressultatet
Mange bække små du ved.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Armand

Dato : 17-09-05 23:34

Steen Gruby wrote:

> Mange tak.
> Nu har jeg også benyttet mig af et par erfarne herrrer som
> korrekturlæsere, så Orla og Armand har begge deres fingeraftryk på
> ressultatet

Jeg havde nu ikke forventet at skulle stå som medskribent - Sten havde
blot brug for lidt kritik og mente så at kende én der virkelig var god
til at kritisere!

--
Armand.
(Hårdnakket Honda og Ducati -kritiker (suk))

Fra : Steen Gruby

Dato : 17-09-05 23:54

On Sun, 18 Sep 2005 00:33:44 +0200, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
wrote:

Hej Armand.

>Jeg havde nu ikke forventet at skulle stå som medskribent - Sten havde
>blot brug for lidt kritik og mente så at kende én der virkelig var god
>til at kritisere!

Njaeh - Jeg vil nu mene at det input og kritik der kom fra både Orla
og dig var særdeles berettiget og havde en gavnlig indflydelse på
projektet.
Og hva pokker - selv om man nu kritiserer både Hånda og Ducati kan der
jo godt være en "skabsducatist" i os alle
Hellere spagetti end ris )

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Steen Gruby

Dato : 18-09-05 00:06

On Sun, 18 Sep 2005 00:53:30 +0200, Steen Gruby <oz9zi@virker.ikke>
wrote:

Hej.

>Njaeh - Jeg vil nu mene at det input og kritik der kom fra både Orla
>og dig var særdeles berettiget og havde en gavnlig indflydelse på
>projektet.

Og så glemte jeg lige at nævne at Orla jo rent faktisk står for hele
det sidste afsnit om en hjemmebygget trefaset ensretter/regulator.
Det er tyvstjålet med den oprindelige forfatters velsignelse.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Ukendt

Dato : 18-09-05 08:56

Steen Gruby skrev i meddelelsen
<478pi1hbcqg064j1l597m7k8i6becubtto@4ax.com>...
> [...]

>det sidste afsnit om en hjemmebygget trefaset ensretter/regulator.
>Det er tyvstjålet med den oprindelige forfatters velsignelse.

Jeg har været glad for at kunne bidrage Selvbyggerprojectet opstod for
mange år siden af nød, og reddede et par GS'ere fra glemsel i garagen. Den
originale stumps pris kunne simpelthen ikke retfærdiggøres til så gamle
cykler.

Siden er Schnabel kommet på banen med et semicommercielt produkt af meget
høj kvalitet, så det er kun for egen "fornøjelses" skyld at man skal starte
byggeprojectet. Det er jo blot det japanske princip med overdimensionerede
komponenter, hvor Schnabels regulator er et helt andet princip.

mvh
Orla, diverse VTR-F information: http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr

Fra : Preben Otto Jensen

Dato : 17-09-05 19:36

5200kr blev det
batteri, div. pærer, strømregulator og til sidst den dyre tændingsbox
pluds 1 1/2 times arbejdsløn

Fra : Armand

Dato : 17-09-05 23:36

Preben Otto Jensen wrote:
> 5200kr blev det batteri, div. pærer, strømregulator og til sidst den
> dyre tændingsbox
> pluds 1 1/2 times arbejdsløn

Ak ja. Lærepenge som desværre ikke er omfattet af undervisningsloven

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 17-09-05 23:38

Armand wrote:

> Ak ja. Lærepenge som desværre ikke er omfattet af undervisningsloven

Glemte lige at rose for feedback'en - Ikke mindst ud fra at det var en
af de ubehagelige at skulle ud med !!

--
Armand.