Slå airbag fra
Fra : Morten Fruergaard

Dato : 12-09-05 18:43

Hvordan kan man slå en airbag fra?

Forhandleren siger, at de kan sætte en modstand i. Skal man blot måle
modstanden gennem airbagen eller...?

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 12-09-05 18:40

Hej!

Morten Fruergaard wrote:

> Hvordan kan man slå en airbag fra?
>
> Forhandleren siger, at de kan sætte en modstand i. Skal man blot måle
> modstanden gennem airbagen eller...?

Det lyder som en dårlig idé. Når du måler modstanden påtrykkes der også en
(lille) spænding fra multimeteret... Personligt ville jeg spørge værkstedet hvor
stor den skal være istedet

--
Mvh, Kim "Modified to fail" Schrader

Fra : Ukendt

Dato : 12-09-05 18:42

> Hej!

> Det lyder som en dårlig idé. Når du måler modstanden påtrykkes der også en
> (lille) spænding fra multimeteret... Personligt ville jeg spørge
> værkstedet hvor stor den skal være istedet

Den skal være ca. 3-8 ohm

--
Tom

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 12-09-05 18:50

Hej!

Tom wrote:
> Den skal være ca. 3-8 ohm

Mon ikke du så skulle fortælle det til Morten?

--
Mvh, Kim "Modified to fail" Schrader

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 12-09-05 18:59

Kim Voss Schrader wrote:

> Mon ikke du så skulle fortælle det til Morten?

Det gør han også...
Jeg læser tråden...

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 12-09-05 18:58

Hej!

Morten Fruergaard wrote:

> Det gør han også...
> Jeg læser tråden...

Well, han siger det faktisk til mig hvis du kigger i trådens hieraki. Nuvel, du
fik vel informationen

--
Mvh, Kim "Modified to fail" Schrader

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 12-09-05 19:06

Kim Voss Schrader wrote:
> Well, han siger det faktisk til mig hvis du kigger i trådens hieraki.

Yes, I know...

> Nuvel, du fik vel informationen

Jep.

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 12-09-05 19:01

Tom wrote:
> Den skal være ca. 3-8 ohm

Hvad sker der, hvis der er for stor/lille? Siger boksen så fejl, så jeg skal
betale det samme for nulstilling, som det koster at få værkstedet til at
lave det fra starten?

Kan man måle den?

Fra : Ukendt

Dato : 12-09-05 19:02

meddelelse news:4325c113$0$18645$14726298@news.sunsite.dk...

> [...]
> skal betale det samme for nulstilling, som det koster at få værkstedet til

Aner det ikke, jeg havde bare en lærling som engang frakoblede den i sin
astra og han kom og tiggede en 3.9 ohms modstand ved mig. Han sagde at det
virkede fint. Værdien på modstanden fik han fra Õpel

--
Tom

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 14-09-05 18:07

Tom wrote:
> Den skal være ca. 3-8 ohm

2,5 ohm virker...

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 12-09-05 18:59

Kim Voss Schrader wrote:
> Det lyder som en dårlig idé.

Ja, jeg kan heller ikke lide den.

> Når du måler modstanden påtrykkes der
> også en (lille) spænding fra multimeteret...

Nok til at udløse airbag'en?

> Personligt ville jeg
> spørge værkstedet hvor stor den skal være istedet

Og det vil de ikke fortælle - de vil jo helst have opgaven...

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 12-09-05 18:59

Hej!

Morten Fruergaard wrote:

> Nok til at udløse airbag'en?

Det er så det jeg nødigt ville undersøge

Jeg tror det ikke umiddelbart, men det er da absolut en mulighed.

> Og det vil de ikke fortælle - de vil jo helst have opgaven...

Tja, så forsøg med det Tom skriver. Hvis airbaglampen bagefter ikke lyser, har
du snydt til den til at tro, airbag'en stadig er der.

--
Mvh, Kim "Modified to fail" Schrader

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 12-09-05 19:08

Kim Voss Schrader wrote:
> Det er så det jeg nødigt ville undersøge

- selvom jeg er meget sikker på, at det ikke er nok...

> Tja, så forsøg med det Tom skriver. Hvis airbaglampen bagefter ikke
> lyser, har du snydt til den til at tro, airbag'en stadig er der.

Det er jo det. Så skal jeg tage en midt imellem...

Så er det bare om system går træls, hvis modstanden er for stor/lille...
Det ved at at nogle mærker gør..

Fra : Leonard

Dato : 12-09-05 19:42

"Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> wrote:

>Og det vil de ikke fortælle - de vil jo helst have opgaven...

Findes der ikke andre værksteder der ved noget om den bil?

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 12-09-05 19:50

Leonard wrote:

> Findes der ikke andre værksteder der ved noget om den bil?

Sikkert. Har prøvet 3 steder. Nu har jeg sat min kone til at ringe rundt i
morgen...
Der må sgu være nogen der ved noget...

Fra : jan@stevns.net

Dato : 12-09-05 21:04

Kim Voss Schrader <usenet1@mumbojumbo.dk> skrev :

>Det lyder som en dårlig idé. Når du måler modstanden påtrykkes der også en
>(lille) spænding fra multimeteret... Personligt ville jeg spørge værkstedet hvor
>stor den skal være istedet

Er du da nervøs for at den skal gå af ?

<<grin>>

--
jan@stevns.net

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 13-09-05 12:05

Hej!

jan@stevns.net wrote:

> Er du da nervøs for at den skal gå af ?
>
> <<grin>>

Hvis jeg har hovedet i nærheden af skidtet, ja! Og så er sådan en fætter
garanteret dyr i indkøb, så hvorfor gamble med det :)

--
Mvh, Kim "Modified to fail" Schrader

Fra : Brian Sørup

Dato : 12-09-05 19:57

meddelelse news:4325bcca$0$18646$14726298@news.sunsite.dk...
> Hvordan kan man slå en airbag fra?
>
> Forhandleren siger, at de kan sætte en modstand i. Skal man blot måle
> modstanden gennem airbagen eller...?

Hvorfor vil du (konen ?) egentlig have den slået fra ?

Svaret er med 99% sikkerhed :
Barnestol i forsædet....
....hvilket er en dårlig idé IMHO - det tager
*meget_let_koncentrationen_fra_kørslen*, og alle myndigheder er enige om
det er sikrest at have poderne på bagsædet.
Mht. ind og udtagning af ynglet er det sikrest at anbringe stolen i
højre side bagi, så står man på fortovet og læsser af og på - hvis der
er to børn er det selvfølgelig ligemeget .....
--
Brian Sørup - snart med 3 børn......
Volvo V70 2,5T Aut.

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 13-09-05 03:50

Brian Sørup wrote:
> Hvorfor vil du (konen ?) egentlig have den slået fra ?
>
> Svaret er med 99% sikkerhed :
> Barnestol i forsædet....

Korrekt.

> ...hvilket er en dårlig idé IMHO - det tager
> *meget_let_koncentrationen_fra_kørslen*, og alle myndigheder er enige
> om det er sikrest at have poderne på bagsædet.

Jep. Men der er intet bagsæde. Det er i vores Mitsubishi Pajero VAN... :-|

Fra : Brian Sørup

Dato : 13-09-05 06:55

meddelelse news:43263d05$0$18649$14726298@news.sunsite.dk...

> Korrekt.

> Jep. Men der er intet bagsæde. Det er i vores Mitsubishi Pajero VAN...
:-|

Aaaaahhhhh - troede det var i Völlen....
--
Brian Sørup

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 13-09-05 21:41

Brian Sørup wrote

> Aaaaahhhhh - troede det var i Völlen....

Tro det er noget man gør i kirken... (Siges det)

Fra : Henrik B.

Dato : 13-09-05 07:33

"Brian Sørup" <camaroFJERNpower454@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> højre side bagi, så står man på fortovet og læsser af og på - hvis der
> er to børn er det selvfølgelig ligemeget .....

Kunne ikke være mere enig!!

Og hver gang man har en voksen med på passagersædet, vil vedkommende så have
en mindre sikkerhed, p.g.a. manglende airbag.

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 13-09-05 21:43

Henrik B. wrote:
> Kunne ikke være mere enig!!

Også her. Der er også der den er i Vollen, men det er sgu svært at sætte den
på bagsædet, når der kun er een række i vores 4x4.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 12-09-05 22:03

Morten Fruergaard skriver:

> Hvordan kan man slå en airbag fra?

Man åbner handskerummet, stikker nøglen i deaktiveringslåsen og slår
fra......

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 13-09-05 03:50

Klaus D. Mikkelsen wrote:

> Man åbner handskerummet, stikker nøglen i deaktiveringslåsen og slår
> fra......

:-|

Fra : Henrik B.

Dato : 13-09-05 07:33

> Morten Fruergaard skriver:

> Man åbner handskerummet, stikker nøglen i deaktiveringslåsen og slår
> fra......

Ja, og krydser fingre for, at deaktiveringen også virker.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 13-09-05 08:17

Brian Sørup skrev:

> [...]
> højre side bagi, så står man på fortovet og læsser af og på - hvis der
> er to børn er det selvfølgelig ligemeget .....

Hvis nu man af en eller anden grund flytter autostolen om foran, og det
er en alm. forudvendt, skal airbagen så slået fra eller ej ?

mvh

Christian

Fra : Brian Sørup

Dato : 13-09-05 08:39

Hvis nu man af en eller anden grund flytter autostolen om foran, og det
er en alm. forudvendt, skal airbagen så slået fra eller ej ?

Den skal altid være slået fra sålænge barnet ikke er stort nok til at
bruge bilens egen sele, evt. ved hjælp af en selepude.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 13-09-05 08:19

Henrik B. wrote:
> [...]
>
> Og hver gang man har en voksen med på passagersædet, vil vedkommende så have
> en mindre sikkerhed, p.g.a. manglende airbag.

Nu er det jo ret nemt at slå sådan en airbag fra og til på mange
biler. Vores tager man bare nøglen og sætter i nøglekontakten og
drejer

mvh

Christian

Fra : Henrik B.

Dato : 13-09-05 08:26

Nu er det jo ret nemt at slå sådan en airbag fra og til på mange
biler. Vores tager man bare nøglen og sætter i nøglekontakten og
drejer

Og håber efterfølgende at den også vitterlig ér slået fra!

Fra : anders

Dato : 13-09-05 13:00

"Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> wrote in message

> [...]
>
> Og håber efterfølgende at den også vitterlig ér slået fra!

> Saab - Fordi livet er for kort til biler med dårlig sikkerhed!

Ligesom man håber at bremsesystemet fungerer.

I vores tændes en lampe i instrumentbrættet når pass. airbag er slået fra.
Når den lyser er jeg sikker på airbag er slået fra ( har dog ikke testet

Mvh
Anders

Fra : Henrik B.

Dato : 13-09-05 13:14

"anders" <nejtaktilspam@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Ligesom man håber at bremsesystemet fungerer.
>
> I vores tændes en lampe i instrumentbrættet når pass. airbag er slået fra.
> Når den lyser er jeg sikker på airbag er slået fra ( har dog ikke testet

At en lampe tænder er ingen garanti.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 13-09-05 08:52

Brian Sørup wrote:
> [...]
>
> Den skal altid være slået fra sålænge barnet ikke er stort nok til at
> bruge bilens egen sele, evt. ved hjælp af en selepude.

Hvad så hvis autostolen er af en type hvor man bruger bilens sele til
at holde både barn og stol fast ?

Det er sådan en:
http://www.britax-roemer.de/daten/en_25.pdf

mvh

Christian

Fra : Brian Sørup

Dato : 13-09-05 08:59

Brian Sørup wrote:
> [...]
> bruge bilens egen sele, evt. ved hjælp af en selepude.

Hvad så hvis autostolen er af en type hvor man bruger bilens sele til

Hvad siger/skriver producenten ?

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 13-09-05 09:31

"Christian B. Andresen" skriver:

> Hvad så hvis autostolen er af en type hvor man bruger bilens sele til
> at holde både barn og stol fast ?

Slået fra....

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 13-09-05 11:02

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> "Christian B. Andresen" skriver:

> Slået fra....

Også når den er forudvendt ?
Det er sådan en her:

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 13-09-05 09:02

Henrik B. wrote:
> "Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en meddelelse

> Ja, og krydser fingre for, at deaktiveringen også virker.

Det mener du ikke vel ?

Man kunne selvfølgelig også sprætte plasticet op, fjerne airbagen.

mvh

Christian

Fra : Henrik B.

Dato : 13-09-05 12:12

> Ja, og krydser fingre for, at deaktiveringen også virker.

Det mener du ikke vel ?

Jo! Der var en artikel om problemet for 2 uger siden i BilAvisen.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 13-09-05 13:18

Henrik B. wrote:
> "anders" <nejtaktilspam@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> At en lampe tænder er ingen garanti.

Nu er det jo ikke lyset (eller mangel på samme) som styrer airbag'en,
så mon ikke pæren bare viser at den er (burde?) være slået fra ?
Kontakten afbryder vel sagten styresignalet eller lign til airbag'en.
En airbag er jo ikke autonom.

mvh

Christian

Fra : anders

Dato : 13-09-05 14:32

"Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk> wrote in message

Henrik B. wrote:
> [...]

så mon ikke pæren bare viser at den er (burde?) være slået fra ?
Kontakten afbryder vel sagten styresignalet eller lign til airbag'en.

Mon ikke styringen til airbag'en er lavet således:
X følere til at detektere kolision, disse er forbundet til bilens styring
( nej ikke rattet )
Udgang fra styring til førerairbag.
Udgang fra styring tilpassagerairbag.
Kontakt til fravalg af passager airbag, denne er ligeledes forbundet til
bilens styring.
Udgang fra styring til kontrollampe

Når kontakt til fravalg af pass. airbag sluttes kommer der signal til
styringen.
Styringen tænder lampe for fravalgt pass. airbag.

Hvorfor skulle styringen så ikke kunne finde ud af at lade være med at
udløse pass. airbag ved kollision ??

Anders

Fra : Henrik B.

Dato : 13-09-05 16:44

> En airbag er jo ikke autonom.

*ROFL*

> Hvorfor skulle styringen så ikke kunne finde ud af at lade være med at
> udløse pass. airbag ved kollision ??

Jeg refererer blot hvad de skrev i artiklen.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 13-09-05 13:18

"Christian B. Andresen" skriver:

> Også når den er forudvendt ?

Jeps, en airbag er kostruret til at gribe en "gennensnitsvoksen" og ikke
smadre et barn ind i ryggen af sin barnestol...

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 13-09-05 13:19

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> "Christian B. Andresen" skriver:

> Jeps, en airbag er kostruret til at gribe en "gennensnitsvoksen" og ikke
> smadre et barn ind i ryggen af sin barnestol...

OK, mange tak.

mvh

Christian