klip i kørekortet
Fra : karsten & Pia

Dato : 12-09-05 18:29

Det har været fremme i medierne at det nyindførdte klippekortsystem over
færselsovertrædelser, er så effektivt at nogle er begyndt at køre særdeles
langsomt i frygt for klip.
Nu sagde politiet, i tvsyd (tror jeg nok), at der kan blive tale om at give
bøder for at køre for langsomt, men kan de egentlig det. Mig bekendt er det
da ikke ulovligt at køre langsommere end hastighedsgrænsen. Ville en sådan
bøde egentlig holde i byretten.

Mvh

Karsten

Fra : Skipper

Dato : 12-09-05 18:45

"karsten & Pia" <xx@£.de> skrev i en meddelelse
> Nu sagde politiet, i tvsyd (tror jeg nok), at der kan blive tale om at
> give bøder for at køre for langsomt, men kan de egentlig det.

Ja... hvis de er til gene for den øvrige færdsel, men ellers er det da
lovlig at køre langsommere end max. hastighed.

Skipper

Fra : KNT

Dato : 12-09-05 18:52

"karsten & Pia" <xx@£.de> skrev i en meddelelse
> Nu sagde politiet, i tvsyd (tror jeg nok), at der kan blive tale om at
> give bøder for at køre for langsomt,

Mon ikke det har været ment som en joke 'i kampens hede'.
Der sakl vist køres rigtig meget langsomt før bøder kan komme på tale - mon
ikke polititet først giver en advarsel (mundtligt), hvis de stopper en
langsomtkørende.
Hvis der er tale om chikanekørsel (langsomt) kan de naturligvis give bøde
for det - men bevisbyrden er svær.

Knud

Fra : blue

Dato : 12-09-05 18:53

> [...]

> er det da ikke ulovligt at køre langsommere end hastighedsgrænsen. Ville
> en sådan bøde egentlig holde i byretten.

Det afhænger jo af situationen, men det er ikke usandsynligt, at man kan få
en bøde for at køre for langsomt, hvilket vil være en overtrædelse af § 3,
stk. 1:

"Trafikanter skal optræde hensynsfuldt og udvise agtpågivenhed, så at der
ikke opstår fare eller forvoldes skade eller ulempe for andre, og således at
færdslen ikke unødigt hindres eller forstyrres. Der skal også vises hensyn
over for dem, der bor eller opholder sig ved vejen."

Men at køre 45 km/t, hvor man må køre 50 km/t er naturligvis ikke nok - det
vil kun være de helt grelle tilfælde, der vil ske sigtelser i.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 12-09-05 19:04

"blue" wrote

> Men at køre 45 km/t, hvor man må køre 50 km/t er naturligvis ikke nok -
> det vil kun være de helt grelle tilfælde, der vil ske sigtelser i.
Det har været fremme at ved tilladelig hastighed på 80 km/t kan hastigheder
på 60-70Km/t give klip
Grunden skulle være at man er til gene for andre (pga hasarderede
overhalinger)

Det har sandsynligivs været en journalistisk frihed, da udsagnet og
konsekvenserne ikke er tænkt helt igennem
Jeg har ikke tænkt mig at flinstre afsted med 75 km/t hvis forholdende ikke
er til det (sigtbarhed, føre, oversigt etc)

- Peter

Fra : blue

Dato : 12-09-05 19:24

"Peter Lykkegaard" <peter.aghl@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Det har været fremme at ved tilladelig hastighed på 80 km/t kan
> hastigheder på 60-70Km/t give klip

Det vil da kræve en lovændring - man kan ikke få klip for at køre for
langsomt på nuværende tidspunkt.

> [...]
> Jeg har ikke tænkt mig at flinstre afsted med 75 km/t hvis forholdende
> ikke er til det (sigtbarhed, føre, oversigt etc)

Nej, det giver jo sig selv, at forholdene spiller ind i vurderingen af om
man kører for langsomt.

Fra : Kostas

Dato : 13-09-05 07:25

"blue" <blue_iz@ofirFJERN.dk> wrote in

> "Peter Lykkegaard" <peter.aghl@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Det vil da kræve en lovændring - man kan ikke få klip for at køre for
> langsomt på nuværende tidspunkt.

De sagde nu også at det ville give en bøde på kr. 500 og at det ikke kunne
medføre et klip at køre for langsomt.

mvh

Kostas

Fra : Jens B

Dato : 13-09-05 04:15

Peter Lykkegaard wrote:
> [...]
> hastigheder på 60-70Km/t give klip
> Grunden skulle være at man er til gene for andre (pga hasarderede

Hvad så med en lastbil som kun må køre 50 kmt på roskildevej fra KBH til
Tåstrup ?

Fra : anders majland

Dato : 13-09-05 07:10

> Hvad så med en lastbil som kun må køre 50 kmt på roskildevej fra KBH til
> Tåstrup ?

Det er vist mere politik end jura i det her - men forestil dig også at
lastbiler begyndte kun at køre de 70km/t de må på landevej...

Hovedvej A13 (der for det meste er en af de lige lange jyske "motorveje")
kan man også mærke klippekorteffekten på. Tidligere kørte langt de fleste 85
til godt 110, men nu er der mange der ligger der med under 75km/t (sikkert
80 efter deres speedometer). Det giver køer og hasarderede overhalinger....
Som udgangspunkt bør det vel være samme vej samme hastighed hvis trafikken
skal glide

Fra : peter.aghl@gmail.com

Dato : 13-09-05 07:56

Jens B wrote:

> Hvad så med en lastbil som kun må køre 50 kmt på roskildevej fra KBH til
> Tåstrup ?

Hvad er den tilladelige hastighed så?
Hint: Det er ikke 80 Km/t

Men hvis lastbilen kører 40 Km/t kan det sikkert udløse et "klip" ...

- Peter

Fra : Jens B

Dato : 14-09-05 07:11

peter.aghl@gmail.com wrote: