Butikstyveri
Fra : Jim Andersen

Dato : 12-09-05 12:12

Der var en tråd i dk.forbruger ang cykelforbud der kom lidt på afveje...

Den kom bla ind på butikstyveri. Om at have en Marsbar i lommen, og hvorvidt
man ville stjæle den eller ej, og ens fremtidige position indenfor
kongehuset

Men det fik mig til at tænke på at jeg synes at have hørt/læst at der skulle
være én (f.eks butikspersonale eller overvågningskamera) der havde set at
man tog Marsbaren/en ting. Altså at de ikke måtte holde folk tilbage og sige
"jeg synes du ligner én der godt kunne finde på at putte noget i din taske
uden at betale for det. Vær venlig at følge med så vi kan se hvad du har i
lommerne"

Er der nogen der kender noget til det ?

Og som bonusspørgsmål: Hvad hvis der ikke er nogen der har set at man
snuppede den Marsbar og man hævder man købte den i dsb-kiosken aftenen i
forvejen. Hvordan så med bevisbyrden ?

/jim (der for lige at få dét på det rene, ikke er involveret i en sag om
butikstyveri )

Fra : rasmus carlsen

Dato : 12-09-05 13:44

"Jim Andersen" <jimVÆÆK@officeconsult.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> tilbage og sige "jeg synes du ligner én der godt kunne finde på at putte
> noget i din taske uden at betale for det. Vær venlig at følge med så vi

- det er korrekt. Butikken skal have set dig stjæle Marsbaren

> Og som bonusspørgsmål: Hvad hvis der ikke er nogen der har set at man
> snuppede den Marsbar og man hævder man købte den i dsb-kiosken aftenen i
> forvejen. Hvordan så med bevisbyrden ?

- tjae ...

ras

Fra : Carsten Holck

Dato : 12-09-05 13:58

rasmus carlsen wrote:
> "Jim Andersen" <jimVÆÆK@officeconsult.dk> skrev i en meddelelse

> - det er korrekt. Butikken skal have set dig stjæle Marsbaren

Og du har ikke stjålet den før du er passeret kasselinien uden at betale

/carsten

Fra : blue

Dato : 12-09-05 17:06

"Carsten Holck" <cholck@malling.com.invalid> skrev i en meddelelse

> Og du har ikke stjålet den før du er passeret kasselinien uden at betale

Jo, man stjæler genstanden i det øjeblik man tager den ned fra hylden og
putter den i lommen, hvis ens hensigt altså er at stjæle. At man bruger
kasselinjen som et "punkt" er udelukkende af bevismæssige årsager.

Fra : Carsten Riis

Dato : 12-09-05 17:56

blue skrev den 12-09-2005 18:06:
> [...]
> putter den i lommen, hvis ens hensigt altså er at stjæle. At man bruger
> kasselinjen som et "punkt" er udelukkende af bevismæssige årsager.

Hvad så med de der underlige skilte om, at man ikke må putte varerne ned
i egne tasker inde i butikken?

Er det på højde med parkeringspladsernes "du indgår en aftale i samme
øjeblik du gør ophold i dette areal"-aftaler.

--
mvh Carsten Riis
Red liv! 4 gange om året

Fra : blue

Dato : 12-09-05 18:38

"Carsten Riis" <.@.> skrev i en meddelelse

> Hvad så med de der underlige skilte om, at man ikke må putte varerne ned i
> egne tasker inde i butikken?

De har ingen relevans i forhold til det strafferetlige.

> Er det på højde med parkeringspladsernes "du indgår en aftale i samme
> øjeblik du gør ophold i dette areal"-aftaler.

Nej, det kan vist ikke helt sammenlignes.

Fra : Carsten Riis

Dato : 12-09-05 22:49

blue skrev den 12-09-2005 19:38:
> "Carsten Riis" <.@.> skrev i en meddelelse

> De har ingen relevans i forhold til det strafferetlige.

Har de relevans i hele taget?