Salg af bil privat
Fra : Thomas

Dato : 11-09-05 21:55

Hej alle,

Jeg skal til at sælge en brugt bil via Bilbasen eller DBA. En bekendt ved et
motorkontor har advaret mig kraftigt om at de lige nu har mange sager med
private købere, der kører videre i sælgers indregistrering. Den eneste udvej
er at gå til politiet eller hvis man selv kan finde køber og klippe
pladerne.

Min bekendte anbefaler, at jeg beder køber om at skaffe et forsikringsbevis,
så jeg kan omregistrere bilen i hans eller hendes navn. Men køber man en
Golf 2 til 20K kl. 20 en tilfældig hverdagsaften, er man jo nok ikke
fuldstændig vild efter en leveringstid på 2-3 dage.

Hvad er den "normale" fremgangsmåde - uden at sælger løber skrigende væk?

Mvh.
Thomas

Fra : /Bluch

Dato : 11-09-05 22:35

"Thomas" <sasas@wewe.uk> wrote in

> [...]
> leveringstid på 2-3 dage.
>
> Hvad er den "normale" fremgangsmåde - uden at sælger løber skrigende

Da jeg engang solgte en MC fik jeg noteret købers navn, adresse og
kørekortnr. Herefter opsagde jeg min ansvarsforsikring til 3 uger efter
salgsdato. Ca. 2 måneder efter fik jeg et brev fra politiet om at de ville
klippe pladerne, hvis forsikringen ikke blev betalt. Jeg sendte dem et brev
med købers data og har ikke hørt fra dem siden(ejheller betalt noget som
helst).
Morale : Få købers navn, adresse, kørekortnr. mv. Endelig med
billedlegimitation. Man bør holde sig fra at sælge biler til anonyme.
/Bluch

Fra : Thomas

Dato : 11-09-05 22:52

"/Bluch" <christian_rahbekFJERN@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> Morale : Få købers navn, adresse, kørekortnr. mv. Endelig med
> billedlegimitation. Man bør holde sig fra at sælge biler til anonyme.

Og hvad er så problemet i at politiet klipper pladerne ? Det er ikke dit
køretøj mere og pengene har du fået`?

Ja jeg er bare nysgerrig. En kammerat havde samme bekymringer da han skulle
sælge sin golf ( sjovt nok.... alle vil af med deres golfer og
overvejede at melde den helt af først, men jeg kan ikke selv se problemet.
Hvis man udfylder en slutseddel (ja man kan vel ligefrem skrive klokkeslet
på) så kan jeg ikke se hvor den vil halte ?

Men måske en herinde kan vise mig lyset

Mvh

Thomas

Fra : Thomas

Dato : 11-09-05 23:11

og jeg er en anden Thomas end ham der startede tråden, for lige at undgå
forvirring

Mvh

Thomas d. 2.

Fra : Thomas

Dato : 11-09-05 23:24

"Thomas" <bambanosFJERNDETTE@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> Hvis man udfylder en slutseddel (ja man kan vel ligefrem skrive klokkeslet
> på) så kan jeg ikke se hvor den vil halte ?

Jeg ved ikke om jeg kan vise dig lyset, men en bekendt der ofte sælger
brugte biler har netop haft problemet med en køber, der ikke omregistrerede
bilen.

I lang tid efter fik han fartbøder og parkeringsbøder fra sin "gamle" bil.
Den blev desuden brugt som flugtbil ved et indbrud, hvorefter politiet
stillede kl. 6 næste morgen og udbad sig en forklaring.

Så udover ekstraomkostningerne til registreringsafgiften hang han på en
masse besvær og et par p-bøder fra Europark (der ville s.... på hvis bil det
var).

Det sørgelige er at man intet kan gøre selv... og at politiet tager flere
uger om at ekspedere sagen, hvorfor det er en rigtig dum situation at ende
i.

Thomas d.1.

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 11-09-05 23:44

"Thomas" <sasas@wewe.uk> skrev i en meddelelse
> [...]
> uger om at ekspedere sagen, hvorfor det er en rigtig dum situation at ende

Jeg havde en lidt lignende oplevelse for år tilbage. Dog kun med p-bøder fra
kommuenen - vi havde heldigvis ikke Europark dengang.
Motorkontoret begyndte også at rykke og der var ikke lige nogen hjælp at
hente noget sted.
Men så ringede jeg igen til motorkontoret og fik åbenbart fat på een der
kente reglerne. Hun ville straks udsende en "rød afmelding" (svjh) hvis jeg
sendte hende et kopi af slutseddelen - så ville bilen faktisk være efterlyst
og få klippet pladerne øjeblikkeligt + at de vist besøgte køber.
Bilen blev i det mindste omregistreret meget få dage efter.
Så bliv ved med at ringe til du får fat i en fornuftig person - de findes
altså derinde

--
Jesper Hedegaard
GS500E når vejret spiller

Fra : Christian

Dato : 11-09-05 23:51

Thomas wrote:

> [...]
> uger om at ekspedere sagen, hvorfor det er en rigtig dum situation at ende

Du skal ikke have nogen bekymringer ved at lade sælger tage bilen med
plader. Du skriver blot en "slutseddel" (som du kan finde på eksempelvis
FDM's website) og udfylder den i 2 eksemplarer. Herpå kan du anføre
købers adresse, navn, kørekort nr m.v. og også at i har aftalt at han
vil omregistrere inden 3 uger. Derefter ringer du til dit
forsikringsselskab og meddeler at bilen er solgt pr d.d.

Hvis køber skulle undlade at omregistere inden 3 uger er det ikke
længere dit problem. Hverken Carpark, politi eller andre har noget at
komme efter.

Jeg har prøvet at en køber ikke omregisterede og da politiet sendte mig
et brev om de ville klippe pladerne gav jeg dem bare navn og adresse på
køber - end of story. Hvad Carpark angår ..... lad dem slæbe dig i
retten - de vil tabe ! Man kan aldrig være ansvarlig for hvordan folk
parkerer en bil du engang ejede.

Christian

Fra : Ukendt

Dato : 13-09-05 15:51

> [...]
> dit problem. Hverken Carpark, politi eller andre har noget at komme efter.

Kun de penge du måtte skulle have retur i afgift og forsikring.

> [...]
> køber - end of story. Hvad Carpark angår ..... lad dem slæbe dig i
> retten - de vil tabe ! Man kan aldrig være ansvarlig for hvordan folk

Næh men har du f.eks 5 - 6000 kr til gode ved forsikring og CRM får du dem
altså ikke før der bliver omregistreret.

Det eneste rigtige råd er derfor at få ordnet papirene med underskrifter -
altså forsikring og omregistreringsblanketten, så er man selv herrer over
situationen.

--
Claus Petersen
VW Golf Sportline 2,0 16V TDI - www.vwfanatic.dk

"It's nice to be important - but it's more important to be nice"

Fra : Ukendt

Dato : 14-09-05 06:41

> Det eneste rigtige råd er derfor at få ordnet papirene med underskrifter -
> altså forsikring og omregistreringsblanketten, så er man selv herrer over
> situationen.

Kan kun bekræfte at det er nemmere selv at "ordne §§'erne". Da jeg solgte
sidst, opgav sælger falsk adr., så jeg kun havde kørekort,CPR.nr. Til alt
held havde fjolset TDCabonnement , så det var nemt at spore en valid
adresse, for "mit" lokale politi henviste til "hans" politikreds. Det gav en
fa... masse render,ringe-ri + 14dg. ekstra på "min" regning :(.

Fra : Ukendt

Dato : 14-09-05 10:37

"Jørgen M. Rasmussen" <garbage.adr#nulspam.ofir.dk> skrev i en meddelelse

Da jeg solgte
> sidst, opgav sælger falsk adr.,

Min egen adr. er self. kendt , jeg mente køber..:))).

Fra : Ukendt

Dato : 12-09-05 16:36

> Ja jeg er bare nysgerrig. En kammerat havde samme bekymringer da han
> skulle sælge sin golf ( sjovt nok.... alle vil af med deres golfer

Eller også vil alle købe en Golf :)
Måske fordi det stadig er en af de firser biler der stadig er i nogenlunde
god stand.

> overvejede at melde den helt af først, men jeg kan ikke selv se problemet.
> Hvis man udfylder en slutseddel (ja man kan vel ligefrem skrive klokkeslet
> på) så kan jeg ikke se hvor den vil halte ?

Slutseddel eller ej, du er ikke ude af det økonomiske førend bilen er
omregistret, og dertil skal der bruges en formular med købers underskrift og
et forsikringsbevis.

> Men måske en herinde kan vise mig lyset

Håber du har set lyset nu :)

--
Claus Petersen
VW Golf Sportline 2,0 16V TDI - www.vwfanatic.dk --- IKKE TIL SALG ---

"It's nice to be important - but it's more important to be nice"

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 11-09-05 22:55

> [...]
> Morale : Få købers navn, adresse, kørekortnr. mv. Endelig med
> billedlegimitation. Man bør holde sig fra at sælge biler til anonyme.

Ja du skal altid sørge for at få korrekte data på køber og gerne se noget
legitimation for en sikkerheds skyld.

Men hvis du, Thomas, selv havde sørget for - evt ved at ta på motorkontoret
sammen med køber - at køber fik omregistreret mc'en inden 3 uger (den
lovlige frist) havde du fået både forsikring og vægtafgift retur for den
resterende periode.
Og normalt vil forsikringen ikke acceptere at du selv opsiger
ansvarsforsikringen uden at bilen/mc'en bevisligt er afmeldt - eller du
skifter forsikringsselskab.

--
Jesper Hedegaard
GS500E når vejret spiller

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 12-09-05 05:40

Thomas skriver:

> Hvad er den "normale" fremgangsmåde - uden at sælger løber skrigende væk?

Et forslag er at man fælles går ned på motorkontoret og får sagerne
ordnet med det samme...

Klaus
--
Sendt via sunsite.dk da news.sonofon.dk nu er nede igen.
Stoppede med at have nye indlæg den 10/9 omkring midnat.

Fra : Ukendt

Dato : 12-09-05 06:48

"Thomas" <sasas@wewe.uk> wrote in message
> [...]
udvej
> er at gå til politiet eller hvis man selv kan finde køber og klippe

Hvis du kigger på politiets hjemmeside, så skriver de hvordan man bør gøre

---
Tom

Fra : Brian Binnerup

Dato : 12-09-05 08:35

> Hvad er den "normale" fremgangsmåde - uden at sælger løber skrigende væk?

De gange vi har solgt (og købt) bil privat, der har vi omregistreret bilen
sammen med køber.

Dvs. køber og sælger aftaler at mødes en torsdag hvor der er længe åbent, og
går først i banken og får bilen betalt, og herefter går på motorkontoret for
at omregistrere bilen.

Jeg har da en enkelt gang hørt en kommentar om at man jo normalt bare kørte
på sælger forsikring i 3 uger, men jeg har endnu ikke snakket med nogen som
ikke mente at dette var den mest rimelige og indlysende måde for køber og
sælger.

Personligt ville jeg ikke acceptere at sælge bil uden at gøre det på denne
måde, og jeg kan ikke se hvorfor køber ikke skulle kunne se det fornuftige i
det.

Mvh

Brian Binnerup

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 12-09-05 16:00

Thomas wrote:
> [...]
> navn. Men køber man en Golf 2 til 20K kl. 20 en tilfældig
> hverdagsaften, er man jo nok ikke fuldstændig vild efter en

I så fald kan du/i jo bare lave papirerne klar den aften du sælger dytten og
dagen efter går du så selv på motorkontoret og får ordnet omreg.

> Hvad er den "normale" fremgangsmåde - uden at sælger løber skrigende
> væk?

Hvis du melder ud med det samme, at du gerne vil stå for omreg, så er det
vel kun de seriøse købere der henvender sig.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk

Fra : Ukendt

Dato : 12-09-05 16:33

> [...]
> jo nok ikke fuldstændig vild efter en leveringstid på 2-3 dage.
>
> Hvad er den "normale" fremgangsmåde - uden at sælger løber skrigende væk?

Hvis du vil være sikker, henter du en rgistreringsattest ved polisen og et
forsikringsbevis ved dit forsikringsselskab. Så har du et brugbart
forsikringsbevis hvis ikke køber har et med selv.

Få køber til at underskrive begge dele, han kan så selv efterfølgende
udnytte hans ret til at fortryde forsikringen og ændre til et andet selskab
hvis ikke dit forsikringsselskab passer ham.
Men det er så hans eget problem.

Så har du dit på det rene, og er ude af det økonomiske.
Lidt forberedelse fra egen side er altid godt :)

Fra : marni jørgensen

Dato : 12-09-05 19:55

Normen er at køber har 14 dage til at omregistrere bilen så¨er du i din gode
ret til at afmelde bilens forsikring og så skulle du gerne ha lavet en
slutseddel med købers navn og underskrift så har du ryggen fri

Fra : Ukendt

Dato : 13-09-05 15:47

> Normen er at køber har 14 dage til at omregistrere bilen så¨er du i din
> gode ret til at afmelde bilens forsikring og så skulle du gerne ha lavet
> en slutseddel med købers navn og underskrift så har du ryggen fri

Du kan ikke afmelde uden at indlevere nummerpladerne.
Centralregisteret tager ikke for gode vare at man meddeler at man ikke har
vognen længere.
Selv om du opsiger forsikringen fortsætter ansvarsforsikringen - i navnet på
den der står på registreringen.
Så man er ikke øknomisk ude af det før man har omregistrert vognen.
Man får derfor ingen penge retur fra CRM og forsikringen.

Alternativt skal man politianmelde køber hvis ikke han omregistrere inden de
14 dage, og så skal de efterforske. Så deeeeet.

Fra : Moller

Dato : 14-09-05 09:59

Claus Petersen wrote:

> [...]
> vognen længere.
> Selv om du opsiger forsikringen fortsætter ansvarsforsikringen - i navnet på

   NEJ, forsikringen stopper 14 dage efter afmelding, men vægtafgiften
fortsætter... Har prøvet det et par gange.

> Så man er ikke øknomisk ude af det før man har omregistrert vognen.
> Man får derfor ingen penge retur fra CRM og forsikringen.

   Forsikringen stopper 14 dage efter afmelding... din vægtafgift hænger
du på indtil der er afleveret plader eller den er omregistreret.
Forsikringen sender en besked til politiet at der ikke er forsikring på
mere, hvorefter man for et brev om de kommer og klipper pladerne hvis
ikke man selv indlevere dem.

> Alternativt skal man politianmelde køber hvis ikke han omregistrere inden de
> 14 dage, og så skal de efterforske. Så deeeeet.

   Det er det nemmeste, blanketten ligger på motorkontoret, og der skal
man så udfylde data på køber osv. hvorefter den lokale landbetjent i
nærheden af køber smutter forbi og henter pladerne ;) altså når det går
nemt... 7-9-13 så er det endt sådan i mine tilfælde.

   Men det er endnu en grund til det er så ekstremt vigtigt at man er 100%
sikker på at adresse, navn, tlf osv. er den rigtige køber oplyser... for
man kan jo altid selv hente pladerne hvis man ikke kan vente på
politiet(to ca. 1-2 mdr. for mit vedkommende).

--
VH
Lars Molnit

Fra : Ukendt

Dato : 14-09-05 10:50

"Moller" <news@molnit.com> skrev i en meddelelse

> Det er det nemmeste, blanketten ligger på motorkontoret, og der skal man
> så udfylde data på køber osv. hvorefter den lokale landbetjent i nærheden
> af køber smutter forbi og henter pladerne ;) altså når det går nemt...

Som beskrevet andet sted, bliver det besværligt hvis køber opgiver falsk
adr.,ID, så har "landbetjenten" ikke meget at smutte efter, been there :((.
I mit tilfælde havde vi heldigvis kommunikeret via mobilos, og TDC kendte
nr., skovl...... ;)).

Fra : Moller

Dato : 14-09-05 11:36

Jørgen M. Rasmussen wrote:

> [...]
> I mit tilfælde havde vi heldigvis kommunikeret via mobilos, og TDC kendte

   Og hvis du ikke havde beskåret så meget, så ville du se denne del i mit
indlæg :

[...]

   Altså problemet er oplyst, og gjort opmærksom på :) nok derfor jeg
skrev "altså når det går nemt" efter den del du svarede på.

   Hæ, ja det med Mobilen er et godt trick... en anden ting er at levere
på adressen ;) hvis det ik er for langt væk. Men under alle
omstædnigheder er den bedste metode at hente blanketten for ejerskifte
på motorkontoret, hvor køber så skal udfylde og underskrive denne, sådan
at man selv lige køre ned forbi på motorkontoret med denne + den nye
ejers forsikrings blanket :) det var proceduren ved mit sidste MC køb,
fair nok da sælger boede ved Korsør, og jeg i Albertslund på det
tidspunkt forstod jeg godt han ville ha det sådan. Jeg selv ville heller
ikke stole på en køber for et område mange forsikrings selskaber har
banlyst ;)

Fra : Ukendt

Dato : 14-09-05 12:17

"Moller" <news@molnit.com> skrev i en meddelelse

for man kan jo altid selv hente pladerne hvis man ikke kan
> vente på politiet(to ca. 1-2 mdr. for mit vedkommende). "

Så har det været en travl politikreds, mit tog som skrevet 2 uger, og så var
det endda henover påsken.
Det må man faktisk ikke, hvis den står på privat grund, det er selvtægt
siger "øvrigheden". Det er din bil, og det er et tyveri, men du må ikke
"trænge ind", og være "udøvende magt"- det må kun politiet. Sagen er lidt
anderledes på offentlig vej, men der kan blive ballade ;).

> Hæ, ja det med Mobilen er et godt trick...

Det var et rent tilfælde, men så lærte han det, hvis han har fundet ud af
hvordan jeg fandt ham ;). Og hvis der er "skjul nr." kan det ikke bruges.

Fra : Fru Hansen

Dato : 13-09-05 20:01

Altså loven siger, at køber fra købsdatoen har tre uger til at omregistrere
køretøjet i. Så efter de tre uger vil politiet gerne hjælpe med at finde
frem til den nye ejer for at spørge ham om han har tænkt sig at
omregistreret køretøjet. Gør han ikke det efter en kort frist på lad os sige
48 timer - klipper politiet pladerne. Til det skal der altid bruges
kvittering/slutseddel på købet så man kan se hvilke dato der er handlet og
til hvem!

hilsen Fru Hansen