Hvor skæv må en gips væg være
Fra : Grønne

Dato : 11-09-05 20:41

Jeg er nået til lægterne på skråværgende oppe på min kommende første sal og
det er jo ikke helt lige. Men hvor meget er det acceptabelt at det svinger,
0mm ville jo være det bedste, men hvor meget skal der til for at det ses ?

Den længste væg er gangvægen, på 7,7m de resterende er ikke over 5m og det
hele rejses til kip, så de bliver rimelig "høje". Det hele bliver beklædt
med 2 lag gips.

Har men en tommelfingerregel for "skævheden" pr. meter ?

Håber der er nogen der kan komme med et par input inden min perfektionisme
render af med mig og jeg rette af til jeg bliver gråhåret !

/Grønne

Fra : Martin Bak

Dato : 11-09-05 20:46

"Grønne" <anders@and.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Håber der er nogen der kan komme med et par input inden min perfektionisme
> render af med mig og jeg rette af til jeg bliver gråhåret !

Jeg kender ikke nogen tommelfingerregel for skævhed, det skal jo bare følge
snoren..

Hvor i processen er du, og hvordan gør du?

Martin

Fra : Grønne

Dato : 11-09-05 21:25

> Jeg kender ikke nogen tommelfingerregel for skævhed, det skal jo bare
> følge snoren..
>
> Hvor i processen er du, og hvordan gør du?
>
> Martin
Ja følge snoren, det er selvfølelig det optimale, men når nu spærrende ikke
er helt lige, så svinger det jo lidt.

Jeg har lægtet den ene side, hen af spæret sider de rimeligt lige, men "ud
og ind" fra spæret er det ikke helt lige. Dette kan selvfølgelig ændres ved
at klodse dem under, men det er nu et rimelige stort arbejde at få det helt
lige. Derfor gør jeg mig nogen tanker om hvor lige det skal være, for at det
ikke kan ses.

Var det til at forstå, ellers prøver jeg igen ?

/Grønne

Fra : Martin Bak

Dato : 11-09-05 22:02

> [...]
> at det ikke kan ses.
>
> Var det til at forstå, ellers prøver jeg igen ?

Jeg tror jeg forstår nogenlunde. Men du tager fejl, det er ikke noget stort
arbejde at få forskallingen til at sidde lige. Ikke meget større end det er
at få den til at sidde skævt ;)

Bug din snor. Sørg for at den er helt stram. Og hav en masse klodser i
forskellig tykkelse parat. Så lægger du bare tilpas mange klodser under
hvert fastgørelsespunkt for forskallingen, og får en helt lige væg. Tro
mig, -Det er hurtigere og nemmere end, at bøvle med noget der ikke er lige.

Martin

Fra : Grønne

Dato : 11-09-05 22:22

> [...]
> hvert fastgørelsespunkt for forskallingen, og får en helt lige væg. Tro
> mig, -Det er hurtigere og nemmere end, at bøvle med noget der ikke er

Jeg syntes nu det er noget skrammel både at skulle finde/holde den rette
klods og så holde "højden" på lægten...

Men selv med mange forskellige tykkelser klodser er det jo svært at ramme
det inden for 1mm.. Hvor præcis skal det være ? +/- 5mm er det ok eller skal
det være +/-1mm, det er svært at vurdere. Når men kigger hen af lægtet ser
det jo herrens ud, men hvad når der kommer gips på.

/Grønne

Fra : BoBr

Dato : 11-09-05 23:43

Hej "grønne"

Hvis du har ca. 90 cm imellem spærrene og det springer nogle mm. Så vil det
ligne bølger når der kommer lys skråt på.

Din væg skal ikke svinge ret meget før du bliver ked af resultatet (5 mm er
i hvertfald meget for meget) skær nogle tynde kiler ud, en fra hver side
giver et stabilt underlag. De steder hvor det ikke er ret meget det springer
bruger du noget tykt masivtpap (vindpap eller lign. masonit kan også bruges.
I hver ende af snoren, bruger du et søm for at holde en lille afstand
imellem snoren og spæret. så bliver du ikke snydt af at der er noget der
rører snoren.

mvh. Bo

Fra : HKN

Dato : 11-09-05 23:44

> [...]
> skal det være +/-1mm, det er svært at vurdere. Når men kigger hen af
> lægtet ser det jo herrens ud, men hvad når der kommer gips på.

Så ser det endnu værre ud!

Meget afhænger af lyset, men der skal ikke være meget udsving på gipsvægge,
da det ses meget tydeligt. Et par mm kan du altid spartle dig fra, men mere
vil ikke se godt ud.

Jeg er enig med MB - klods din forskalling op, så den bliver lige - det er
meget nemmere! Køb nogle X-finer plader i 3 og 6 mm, og sav dem ud i klodser
af 5 - 7 cm på hver led.

-Henrik

Fra : *** Calle ***

Dato : 12-09-05 00:54

Grønne wrote:
> [...]
> ok eller skal det være +/-1mm, det er svært at vurdere. Når men
> kigger hen af lægtet ser det jo herrens ud, men hvad når der kommer
Så ser det endnu mere herrens ud!
--
*** Calle ***

Fra : Lars Hansen

Dato : 12-09-05 09:07

> [...]
>
> Håber der er nogen der kan komme med et par input inden min perfektionisme
> render af med mig og jeg rette af til jeg bliver gråhåret !

Hej Grønne

På så stor en flade med en "halt glat" gipsvæg ses den mindste skævhed meget
tydeligt.
Jeg lavede for et stykke tid siden samme operation sammen med en kammerat en
sen aftentime, og dagen efter da solen stod op blev vi temmeligt overasket
over resultatet.... Vi havde en skævhed fra spær til spær på omkring 4 mm og
det ses meget tydeligt i dagslys.
Vi har efterfølgende revet det ned, rettet det op og sat nye gipsplader op
til stor glæde for øjet.

Ikke noget med at lave nemme løsninger md gipsplader.

MVH
Lars Hansen

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 12-09-05 18:47

> [...]
> og det er jo ikke helt lige. Men hvor meget er det acceptabelt at det
> svinger, 0mm ville jo være det bedste, men hvor meget skal der til for at

0,1 mm
Vi har en væg med noget gasbetonelementer (vi har ikke selv lavet det). Det
så ikke ud af noget, men nu hvor der er tapeseret, så har jeg en meget grim
"kant" ned over væggen. Jeg har lige målt den, og den er under 1 mm skæv.

Jeg er glad for at jeg er så pernitten, at alle vores gipsvægge er snorlige.
Desværre glemte jeg at måle lodret, og vi har et stykke væg på omkring 1,5
m, som er lidt trykket på midten. Prøv at forestille dig tapetet - der
mangler ligesom en kile midt på, ikke? Heldigvis bag en reol, men træls er
det.

Mvh Maria