isolering!!!
Fra : Ukendt

Dato : 11-09-05 13:33

Hej...

Jeg ahr købt et hus hvor der skal laves en del om oppe på loftet, jeg vil
bla. udnytte 3 skunke som står hen... bag ved skunk er der rå tag og på
bagsiden af pladerne der danner skunken ud til gangen er der nogle glasulds
måtter.. vi vil fjerne vægene, når det er gjort er der frit ud til rå
"etternit" plader uden undertag, jeg har hørt at der skal være 5cm fra tag
til isolering når der ikke er tag så det må der være og bag ved det vil jeg
ligge 100mm isolering har tænkt på rockwool handy-batts så en dampspære og
oven på det gipsplade hvorpå der skal tapet eller glasvæv.... lyder det
helt forkert eller hvad??

er 100mm nok???
er rockwool det rigtige eller er det er andet mærke lige så billigt eller
billigere som er lige så godt eller bedre???

skal det være batts eller måtter hvad er nemmest/bedst, eller er isolere det
lige godt??

håber på gode råd og erfarringer..

Anders

Fra : Martin Bak

Dato : 11-09-05 13:44

"Anders E. Larsen" <ae(snabel a)aab-net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> er rockwool det rigtige eller er det er andet mærke lige så billigt eller
> billigere som er lige så godt eller bedre???

100mm. er slet ikke nok! Minimum 250 mm må du regne med. Om det er Rockwool,
Isover eller et helt tredie produkt er ikke afgørende, isoleringsværdien er
tæt på at være den samme for alle typer.

Men jeg tænker jo på, at resten af tagfladerne, altså over den nuværende
skunks niveau, De skal jo være lige så effektivt isolerede. Ved du noget om,
hvordan det er konstrueret bag skråvæggende der? Hvor meget isolering er
der, og er der lavet dampspærre?

> skal det være batts eller måtter hvad er nemmest/bedst, eller er isolere
> det lige godt??

Det isolerer lige godt, men batts er efter min mening nemmest at arbejde
med.
Hvis du vælger at isolere med 250 mm. kan du med fordel placere dampspærren
inde i isoleringen, altså først isolere med 200 mm. Så lave danmpspærre og
uden på denne lægge de sidste 50 mm. Så vil dampspærren være beskyttet mod
at blive perforeret af skruer og andet, eller af en evt. elektrikers senere
arbejde.

Martin

Fra : Ukendt

Dato : 11-09-05 14:06

Hej har lige været inde på rocwool.dk og fandt det her, er det så forkert???

Anders

Fra : Martin Bak

Dato : 11-09-05 14:17

> Hej har lige været inde på rocwool.dk og fandt det her, er det så
> forkert???

Hvad fandt du?

Martin

Fra : Ukendt

Dato : 11-09-05 14:39

sorry i faretn glemte jeg at sætte linket ind... hø hø sådan er det når man
er helt oppe at køre over at ha købt hus!!!

http://www.rockwool.dk/sw57664.asp

det er det med de skrå væge!!!!

Fra : Martin Bak

Dato : 11-09-05 15:23

> sorry i faretn glemte jeg at sætte linket ind... hø hø sådan er det når
> man er helt oppe at køre over at ha købt hus!!!

> [...]
Om det er rigtigt skal jeg ikke kunne sige, jeg går ud fra, at du mener de
75 mm. Men det er ihvertfald for lidt til effektiv varmeisolation. Jeg mener
at mindstekravet til nybygninger pt. er 250 mm, men det er muligvis hævet
til 300. det er jeg lidt i tvivl om.

Der er en pdf fil, som du måske vil kunne få glæde af at hente og printe ud.
den fortæller en del om efterisolering af lofter:

http://www.rwsc.dk/brochurebestilling/pdf/Bygningsisolering/Tagkonstruktioner.pdf

Martin

Fra : Nielsen

Dato : 11-09-05 17:13

> [...]
> mener at mindstekravet til nybygninger pt. er 250 mm, men det er muligvis
> hævet til 300. det er jeg lidt i tvivl om.

300 mm er ved isolering, der ligger fladt på et loft. Her er der tale om en
skrå isolering - og da varmen stiger opad, vil den skrå isolering virke
tykkere for varmegennemtrængningen. Derfor er 75 mm fint. Men mere er
selvfølgelig bedre (og dyrere...), selvom det ikke er sikkert, at det er
besværet værd. Heller ikke økonomisk.

/Thomas

Fra : Martin Christiansen

Dato : 11-09-05 17:30

"Nielsen" <intet@spam.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> tykkere for varmegennemtrængningen. Derfor er 75 mm fint. Men mere er
> selvfølgelig bedre (og dyrere...), selvom det ikke er sikkert, at det er

Min. 250 mm ved vandrette lofter og min. 200 mm ved skrå lofter jf. BR-S 98.
Reglerne bliver dog ændret pr. d. 1/1-2006.

---

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 11-09-05 19:56

> Min. 250 mm ved vandrette lofter og min. 200 mm ved skrå lofter jf. BR-S
> 98. Reglerne bliver dog ændret pr. d. 1/1-2006.

Til hvad? Og kan du give et link? Vi skal nemlig bygge 1. sal om et år eller
to.

Mvh Maria

Fra : Martin Christiansen

Dato : 12-09-05 12:11

> Til hvad? Og kan du give et link? Vi skal nemlig bygge 1. sal om et år
> eller to.

Se på forsiden af www.rockwool.dk.

---

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 12-09-05 18:48

> Se på forsiden af www.rockwool.dk.

Tak.

Mvh Maria

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 11-09-05 15:29

> [...]

> uden på denne lægge de sidste 50 mm. Så vil dampspærren være beskyttet mod
> at blive perforeret af skruer og andet, eller af en evt. elektrikers

Man plejer at ligge d.spærre på den VARME side af isolering, afh. til
kondens ikke skal opsuges i den. Med din "model" kan man, som jeg ser det,
lige så godt undvære ;). Det med små huller fra søm etc., betyder ikke det
store, og at du skal lave "efterarbejde" fordi en håndværker har været der,
er peanuts ifht. hvis der går råd i tagkonstruktionen pga. forkert
dampspærre ;).

Fra : Martin Bak

Dato : 11-09-05 15:26

> [...]
> store, og at du skal lave "efterarbejde" fordi en håndværker har været
> der, er peanuts ifht. hvis der går råd i tagkonstruktionen pga. forkert

Niks! der tager du fejl. Den moderne måde er, at ligge dampspærren ca 1/3
inde i isoleringen. sorry, men sådan er det. Og det er en _meget_ bedre
løsning end, at have den umiddelbart bag vægbeklædningen!

Martin

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 11-09-05 15:56

On Sun, 11 Sep 2005 16:25:35 +0200, Martin Bak wrote:

> Niks! der tager du fejl. Den moderne måde er, at ligge dampspærren ca 1/3
> inde i isoleringen. sorry, men sådan er det. Og det er en _meget_ bedre
> løsning end, at have den umiddelbart bag vægbeklædningen!

Øhm, i starter så vidt jeg kan se i hver sin ende. Hvis jeg forstår dig
ret, så siger du tag-200mm isolering-dampspærre-50mm isolering-væg.
Ikke sandt?
Jørgen gik nok ud fra at du startede fra væggen og ud.

--
MVH
osv...

Fra : anders majland

Dato : 12-09-05 14:57

> Niks! der tager du fejl. Den moderne måde er, at ligge dampspærren ca 1/3
> inde i isoleringen.

Højest 1/3 inde i isoleringen

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 16-09-05 17:46

meddelelse

> Højest 1/3 inde i isoleringen

Der er sgu' forskel. Det ville også undre mig om det var ændret, i så fald
må et par naturlove være omskrevet siden sidst ;)).

Fra : Martin Bak

Dato : 16-09-05 18:01

> [...]
>>
> Der er sgu' forskel. Det ville også undre mig om det var ændret, i så fald
> må et par naturlove være omskrevet siden sidst ;)).

Jeg har svært ved at se hvilken forskel der skulle være? ok.. jeg skrev 1/3
skulle have skrevet højest 1/3 men i min aktuelle anbefaling ville
dampspææren kun ligge 1/5 inde i isoleringen, så der er jo intet problem.

Hvis du har tænkt på, at isoleringsarbejdet foregik udefra, så kan jeg
forstå din reaktion, men man efterisolerer jo normalt indefra, så det var
mit udgangspunkt, og burde vel også have været dit.

Martin

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 17-09-05 09:45

"Martin Bak" <m_bak@vip.stjert.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har svært ved at se hvilken forskel der skulle være? ok.. jeg skrev
> 1/3 skulle have skrevet højest 1/3

Dampspærre sætter man op på den "varme" side, for at fugt i den varme luft
ikke skal kondenseres på den koldere overflade og give basis for fx.
skimmel&råd :((. Uanset hvor meget du isolere, vil der altid være en
varme/kulde "forskel", og det er farligt, du vil ligge d.spærren 1/3 inde-
dvs at kondensen har 1/3 isolering at opsuges i. Det optimale er at den ikke
har noget, og fugten bliver inde i det opvarmede lokale og fjernes med
ventilation.

Fra : Martin Bak

Dato : 17-09-05 11:41

> [...]
> dvs at kondensen har 1/3 isolering at opsuges i. Det optimale er at den
> ikke har noget, og fugten bliver inde i det opvarmede lokale og fjernes

Selvfølgelig skal dampspærren sættes op på den varme side sådan har det
altid været. Og sådan lærte vi det også på tømrerskolen i sin tid.

Men når du siger, at kondensen har 1/3 af isoleringen at blive suget op i,
så er det ganske enkelt noget sludder. For der vil slet ikke opstå kondens
hvis isoleringsarbejdet er ordentligt udført. Der skal en ret stor
temperaturforskel til, før vanddamp kondenserer.

Hvad der deriomod er meget farligt i forhold til råd og svamp forårsaget af
kondens fra indeluften, det er dampspærre der er er ødelagt af andre
håndværkeres senere arbejde. I en færdig væg, kan man _ikke_ komme til at
reparere denne. Og jeg har set mange eksempler på skader, som kan henføres
til ødelagt dampspærre efter især, elektikeres arbejde.

Derfor er det en god ide, at beskytte dampspærren ved at placere den et
stykke inde i isoleringen, hvilket da også er nærmest fast procedure nu om
dage.

Martin