Våd bacon fra Føtex
Fra : Erling Hansen

Dato : 11-09-05 11:04

I forgårs købte min kone et pænt stort
stykke bacon i Føtex i Korsør, pakket i det sædvanlige vacum-plast.
Da vi fik hul på plasten løb det ud med vand! Bacon'en var pumpet mindst
lige så meget som hamburgerryg eller vand-skinke.
Det kan sgu da ikke være meningen at man skal hænge sit bacon til tørre
før det kan bruges ? ? ? ? ?

Mvh
Erling

Fra : Fischer & Døssing

Dato : 11-09-05 12:22

Erling Hansen (email@domain.com) skrev :

> [...]
> mindst lige så meget som hamburgerryg eller vand-skinke.
> Det kan sgu da ikke være meningen at man skal hænge sit bacon til

Der er desværre nok en kedelig sammenhæng ml. pris og kvalitet.

Konfronter slagteren i Føtex?

--
Peter Thomas Fischer
http://www.fischer.as & http://www.humlebæk.dk

Fra : Thomas Hansen

Dato : 11-09-05 15:43

On Sun, 11 Sep 2005 12:03:45 +0200, Erling Hansen <email@domain.com> wrote:

> [...]
> lige så meget som hamburgerryg eller vand-skinke.
> Det kan sgu da ikke være meningen at man skal hænge sit bacon til tørre
Du skal bare være glad for at vandet løber ud. Det tyder på at de ikke har
pumpet den med sværprotein og fosfat. Ellers ville væsken være blevet inde
i kødet.
Der er en max % for hvor meget man på pumpe kødet med. Og de billige
skinker/bacon/hamburgryg er pumpet lige til kanten eller måske lidt over.
Vand er jo billigere end kød.
Hvis du vil have ordenligt bacon så gå til din slagter og betal en
ordenlig pris for det. Så let er det.

/Thomas

Fra : Erling Hansen

Dato : 11-09-05 19:23

Thomas Hansen <thomas.hansenGORILLA@lite.dk> wrote:

> Hvis du vil have ordenligt bacon så gå til din slagter og betal en
> ordenlig pris for det. Så let er det.
>
> /Thomas

Jamen, Thomas og Fischer, I har jo ret. Nu er det bare sådan, at jeg er
ganghæmmet, og der er allerhelvedes langt til nærmeste slagter. Men så
må jeg jo vente og så købe nogle større stykker og gemme dem under
sadlen som cowboy'derne gjorde.

Mvh'
Erling

Fra : Jonas Kofod

Dato : 11-09-05 20:59

"Erling Hansen" <email@domain.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> ganghæmmet, og der er allerhelvedes langt til nærmeste slagter. Men så
> må jeg jo vente og så købe nogle større stykker og gemme dem under

Var det ikke konen der havde købt det bacon? Hun kan vel gå? Og hvis hun
osse er gangbesværet må i jo bære hinanden

Fra : Max

Dato : 12-09-05 08:28

Hej

> Hvis du vil have ordenligt bacon så gå til din slagter og betal en
> ordenlig pris for det. Så let er det.

Ja, og da man får kød for pengene, ja så er det såmændt nok
heller ikke dyre.

Find en ordentlig slagter, og sørg for at bruge ham så han kan leve
af forretningen. Min gamle slagter er lige gået på pension og der
var inger der ville overtage forretningen og pølsemageriet, så nu
leder jeg efter en ny god slagter, et problem når jeg har været vandt
til den anden så længe jeg kan huske tilbage.

Mvh max

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 12-09-05 08:21

Erling Hansen wrote:
> [...]
> lige så meget som hamburgerryg eller vand-skinke.
> Det kan sgu da ikke være meningen at man skal hænge sit bacon til tørre
Bekræfter bare endnu en gang at alt det gode danske kød eksporteres.
Den bacon du kan købe i England er meget bedre end den du kan køber
her i landet.

mvh

Christian

Fra : Max

Dato : 12-09-05 08:24

Hej

>Den bacon du kan købe i England er meget bedre end den du kan køber
>her i landet.

En engelsk husmor skriger af grin når hun ser de pakker i
Føtex der står Bacon på.

Mvh Max

Fra : Erling Hansen

Dato : 12-09-05 15:08

Max <max_jens@post9.tele.dk.invalid> wrote:

> Hej

> En engelsk husmor skriger af grin når hun ser de pakker i
> Føtex der står Bacon på.
>
> Mvh Max
Min svigersøn (englænder) har frabedt sig 'bacon' and eggs her i landet.
Han er opvokset med Danish Bacon til morgenmad.
mvh
erling

Fra : laksepote

Dato : 23-09-05 15:53

Problemet er embalagen. Eftersom varen er vacuumpakket, vil der altid
samle sig væde i den. Bacon er jo aldrig tørret helt.
I modsætning til ex. spegepølser er bacon røget forholdsvis kort tid ved
noget højere varme. Dette gør at produktet ikke drænes så meget.
Med hensyn til pumpning:
Det er en skrøne at kun nogle røgvarer er pumpet. Alle store stykker kød
der saltes før rygning, sprøjtesaltes. Langt det meste væde vil løbe fra
igen under rygningen. Problemet er når der tilsættes fosfater. Disse
binder vandet til kødet, og øger derved vægten. Derfor: Spørg ikke om
skinken er "pumpet", for det er den sikkert. Spørg om der er fosfat i
saltlagen.

mvh.
Slagteren

http://www.kandu.dk/

Fra : Jørgen Hess

Dato : 23-09-05 21:10

"laksepote" <laksepote.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> binder vandet til kødet, og øger derved vægten. Derfor: Spørg ikke om
> skinken er "pumpet", for det er den sikkert. Spørg om der er fosfat i

Hvis man læser i bl. a. Dansk Husmoderleksikon (En sag der blev udgivet i
slutningen af 1940'erne. Den bærer dog præg af at den skulle være udgivet i
slutningen af 1930'erne, men udgivelsen blev formentlig indstillet på grund
af besættelsen).
Nå, men i den kan man læse om opbevaring af tørret og røget kød i kasser
fyldt med salt. Og sådan kunne vi også købe bacon i 1960'erne i Sakskøbing.
Det var med garanti ikke sjaskvådt, og nej det var IKKE hos luxuslagteren
det blev købt.
Så den der med at det er vacuumpakningens skyld at der er så meget vand tror
jeg ikke på. Det er vacuumpakningen der giver producenten mulighed for at
sælge dette våde kød. Så det er bare grov udnyttelse af en emballageform der
sagtens kunne bruges til ordentligt tørret kød.
Det må da have været hvinende salt dette kød i saltkasser? Nej, når kød er
tørret ordentligt ned sker der ingen indtrængning af salt fra kassen, så det
tørre kød kan faktisk være usaltet.
mvh
Jørgen