Vintergrønt i altankassen - hvad skal jeg ~
Fra : Charlotte

Dato : 11-09-05 11:05

Jeg har en sydøst-vendt altan med 4 altankasser. De er ikke så store - ca.
15 cm i bredde og dybde, 50 cm i længden.

Jeg har her i sommer haft magueritter i kasserne, men de er ved at synge på
sidste vers nu. Jeg vil gerne have at der er en eller anden form for
beplantning derude gennem vinteren - det andet ser så trist ud. Det må
endelig ikke være for 'mormor-agtigt' - hellere lídt rustikt. Jeg bryder mig
ikke om gran.

Er lyng en mulighed? Så skal der vel en mere sandet jord-blanding til?

Nogen, der har et forslag? Jeg har desværre ikke en formue til projektet, så
alt for kostbare løsninger går ikke :)

På forhånd tak..

Charlotte :)

Fra : Inger Pedersen

Dato : 11-09-05 17:16

"Charlotte" <no@mails.please> skrev i en meddelelse

> Er lyng en mulighed? Så skal der vel en mere sandet jord-blanding til?

Ahr, så sarte er de heller ikke.
Du kan fint plante lyng nu, og alt efter vejr og vind vil de holde sig til
en gang i november.
Til den tid kan du stikke nogle fyrregrene ned i kassen til at dække over de
visne lyngplanter - og hvis du supplerer med nogle kogler, store svampe
eller røde æbler og evt. et gravlys, vil det se helt juleagtigt ud og måske
tiltrække nogle fugle.

Hilsen Inger

Fra : Charlotte

Dato : 12-09-05 23:12

> [...]
> de visne lyngplanter - og hvis du supplerer med nogle kogler, store svampe
> eller røde æbler og evt. et gravlys, vil det se helt juleagtigt ud og

Hej Inger

Tak for tippet, men jeg er som sagt ikke så begejstret for gran :)

Hilsen Charlotte :)

Fra : Dorte R.M. Hansen

Dato : 11-09-05 17:59

On Sun, 11 Sep 2005 12:04:54 +0200, "Charlotte" <no@mails.please>
wrote:

> [...]
>
>Nogen, der har et forslag? Jeg har desværre ikke en formue til projektet, så

Hej Charlotte.

Mit forslag er Pyntekål og Efeu. Tag et kig på Pyntekål her:
http://www.ask-alex.dk/artikler/artikel.php?selection=&cid=&id=4154

Venlig havehilsen

--
http://www.123hjemmeside.dk/Ringholm

Fra : Charlotte

Dato : 12-09-05 23:14

> Mit forslag er Pyntekål og Efeu. Tag et kig på Pyntekål her:
> http://www.ask-alex.dk/artikler/artikel.php?selection=&cid=&id=4154

Hej Dorte

Det var en god idé - de er så smukke, de pyntekål. Hvad med efeu'en - kan
den lide frost? Man kan jo også håbe på, at vi ikke får fimbulvinter i
Danmark i år ;)

Hilsen Charlotte :)

Fra : Dorte R.M. Hansen

Dato : 13-09-05 07:05

On Tue, 13 Sep 2005 00:13:50 +0200, "Charlotte" <no@mails.please>
wrote:

Hej Charlotte.

>Det var en god idé - de er så smukke, de pyntekål. Hvad med efeu'en - kan
>den lide frost? Man kan jo også håbe på, at vi ikke får fimbulvinter i
>Danmark i år ;)

Jeg synes Efeu'en her har klaret det meget godt i altankasser sidste
vitner. Jeg kan ikke huske, hvornår den opgav ævred. Men det var ikke
lige med det første.

Juleroser ville heller ikke være tosset at putte i sammen med
Pyntekål.

Husløg er også en mulighed, der kan kombineres med Vårlyng.

Og når du nu er ved det, så ville lidt forårsblomstrende løg være en
god idè.

Det, som fryder mig rigtig meget er, når Eranthis dukker frem i
februar og lyser op som små sole i alt det gråbrune, hvis ikke der er
sne. En anden af mine foretrukne i forårspaletten er Dorothealilje.
Men tag evt. et kig her:
http://www.havenyt.dk/artikler/prydhaven/blomster/loeg_og_knolde/437.html

Man kan jo meget hurtigt købe sig fattig i planter og løg Jeg selv
gør ofte det, at jeg efterspørger dem i div. havemarkeder i første
omgang. Eksempelvis blomsterløg vil i haverne typisk formere sig, så
de af og til skal graves op og der kan deles ud. Husløg under rette
betingelser formerer sig også meget gerne. Så der er mulighed for at
spare lidt.

Venlig havehilsen
Dorte

--
http://www.123hjemmeside.dk/Ringholm

Fra : Charlotte

Dato : 14-09-05 08:42

> [...]
>
> Husløg er også en mulighed, der kan kombineres med Vårlyng.
>
> Og når du nu er ved det, så ville lidt forårsblomstrende løg være en

Tak for de gode ideer - jeg tror at jeg prøver med efeu og pyntekål. Synes
også at efeu er så flot :)

Charlotte :)

Fra : Mette Svangren Gutte~

Dato : 13-09-05 07:21

> Hej Dorte
>
> Det var en god idé - de er så smukke, de pyntekål. Hvad med efeu'en - kan
> den lide frost? Man kan jo også håbe på, at vi ikke får fimbulvinter i
> Danmark i år ;)

Før vi fik hus og have, havde vi en stor altan, hvor vi havde altankasser
langs hele ydersiden. Her havde jeg efeu i, som holdt hele året rundt, i
alle de tre vintre, vi boede der. Til sidst dannede de en et helt grønt
hængende tæppe.
De var sat med mellemrum, så der kunne plantes andre, mere sæsonbetingede
imellem.

Men som sagt holdt mine efeu i flere år.

MVH Mette

Fra : Charlotte

Dato : 14-09-05 08:42

> [...]
> hængende tæppe.
> De var sat med mellemrum, så der kunne plantes andre, mere sæsonbetingede

Jeg skal klart ud i en efeu. Tak for tippet :)

Charlotte :9

Fra : Mette Svangren Gutte~

Dato : 16-09-05 06:53

> Jeg skal klart ud i en efeu. Tak for tippet :)

Jeg har lagt et billede fra min gamle altan i binære, under emnet "Altan -
efeu".

MVH Mette