/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Er ledbusser et køretøj eller bus+anhæn
Fra : Jon Bendtsen


Dato : 11-09-05 09:22

Hej NG

Er ledbusser et køretøj, eller skal de tælles som bus+anhænger.
Må man fx. komme en extra anhænger bag på en ledbus?

Må man lave hængere til lastbiler der på samme måde har et led så de
er nemmere at dreje med? og stadig køre mere end 30?



JonB

 
 
Allan Hansen (11-09-2005)
Kommentar
Fra : Allan Hansen


Dato : 11-09-05 10:07


"Jon Bendtsen" <noone@example.com> skrev i en meddelelse
news:dg0pgf$1lh3$1@munin.diku.dk...
> Hej NG
>
> Er ledbusser et køretøj, eller skal de tælles som bus+anhænger.

Ledbusser føres på kørekort kat D og kræver ikke til hænger.

> Må man fx. komme en extra anhænger bag på en ledbus?

Vides ikke
>
> Må man lave hængere til lastbiler der på samme måde har et led så de er
> nemmere at dreje med? og stadig køre mere end 30?

Ja, det kan du men du må ikke føre køretøjet i DK, eksempelvis har man i
Sverige set flere sammenbygninger af sættevogn+kærer eller to små sættevogne
efter hinanden.
>
>
> JonB

Mvh AJH



Lars Fragstrup (11-09-2005)
Kommentar
Fra : Lars Fragstrup


Dato : 11-09-05 11:20


Allan Hansen skrev:


> Ja, det kan du men du må ikke føre køretøjet i DK, eksempelvis har
> man i Sverige set flere sammenbygninger af sættevogn+kærer eller to
> små sættevogne efter hinanden.

Det er vel rettelig en sættevogn + en hænger
for to sættevogne kræver to drejeskamler og
det bliver nok noget besværligt at sammensætte.





--
Lars Fragstrup


Peter Lykkegaard (11-09-2005)
Kommentar
Fra : Peter Lykkegaard


Dato : 11-09-05 12:08

"Lars Fragstrup" wrote
>
> Det er vel rettelig en sættevogn + en hænger
> for to sættevogne kræver to drejeskamler og
> det bliver nok noget besværligt at sammensætte.
>
Det er forvogn + 4 akslet trailer/sættevogn (fx 20 tons totalvægt)
Man har løse skamler til at hægte på forvognen
http://www.scania.com/products/used_vehicles/index.asp

- Peter



Allan Hansen (11-09-2005)
Kommentar
Fra : Allan Hansen


Dato : 11-09-05 19:55


"Lars Fragstrup" <not@dk.invalid> skrev i en meddelelse
news:1126434025.6023710c94fdfdd93b87937f2a5a4cdf@teranews...
>
> Allan Hansen skrev:
>
>
>> Ja, det kan du men du må ikke føre køretøjet i DK, eksempelvis har
>> man i Sverige set flere sammenbygninger af sættevogn+kærer eller to
>> små sættevogne efter hinanden.
>
> Det er vel rettelig en sættevogn + en hænger
> for to sættevogne kræver to drejeskamler og
> det bliver nok noget besværligt at sammensætte.
>
>
>
>
>
> --
> Lars Fragstrup
>
Nix, det kræver en dolly. (lille hænger, en eller dobbelt akslet med
påmonteret skammel)



Grunt (11-09-2005)
Kommentar
Fra : Grunt


Dato : 11-09-05 14:12

On Sun, 11 Sep 2005 11:06:30 +0200, "Allan Hansen"
<ajh[slet_dette]@tele2adsl.dk> wrote:
in dk.videnskab.jura
>
>"Jon Bendtsen" <noone@example.com> skrev i en meddelelse
>news:dg0pgf$1lh3$1@munin.diku.dk...
>> Hej NG
>>
>> Er ledbusser et køretøj, eller skal de tælles som bus+anhænger.
>
>Ledbusser føres på kørekort kat D og kræver ikke til hænger.
>
>> Må man fx. komme en extra anhænger bag på en ledbus?
>
>Vides ikke
>>
>> Må man lave hængere til lastbiler der på samme måde har et led så de er
>> nemmere at dreje med? og stadig køre mere end 30?
>
>Ja, det kan du men du må ikke føre køretøjet i DK, eksempelvis har man i
>Sverige set flere sammenbygninger af sættevogn+kærer eller to små sættevogne
>efter hinanden.

De må bare ikke køre mere end 30, og kræver kun traktorbevis.
>>
>>
>> JonB
>
>Mvh AJH
>

Peter Lykkegaard (11-09-2005)
Kommentar
Fra : Peter Lykkegaard


Dato : 11-09-05 14:30

"Grunt" wrote

> De må bare ikke køre mere end 30, og kræver kun traktorbevis.

Hvilke køretøjer tænker du på her?
Og tænker du Danmark eller Sverige

Man har fireakslede trailere i Sverige
http://www.scania.com/products/used_vehicles/index.asp

- Peter



Peter Lykkegaard (11-09-2005)
Kommentar
Fra : Peter Lykkegaard


Dato : 11-09-05 10:24

"Jon Bendtsen" wrote
>
> Er ledbusser et køretøj, eller skal de tælles som bus+anhænger.

Køretøj med anhænger
Der er givet dispensation så man kan føre køretøjet uden at have hængerkort
(Bybusser etc)

> Må man fx. komme en extra anhænger bag på en ledbus?

Nej
>
> Må man lave hængere til lastbiler der på samme måde har et led så de er
> nemmere at dreje med? og stadig køre mere end 30?
>
Køretøjet skal typegodkendes
Spørg den relevante myndighed

Typisk bygger man hængeren med drejelige bagaksler
Jeg kan ikke se det praktiske foremål med en hænger der er delt på midten?
Undtagen ved transport af langt gods
Der findes eksisterende blokvogne til det foremål - ligeledes med drejelige
bagaksler

Sverige, Norge og Finland har 4 akslede trailere, ala
http://www.scania.com/products/used_vehicles/index.asp

Man har snakket om at de skulle tillades i Danmark, men det blev vidst ved
snakken

- Peter



Peter Lykkegaard (11-09-2005)
Kommentar
Fra : Peter Lykkegaard


Dato : 11-09-05 11:12

"Peter Lykkegaard" wrote
>
> Køretøj med anhænger
> Der er givet dispensation så man kan føre køretøjet uden at have
> hængerkort
> (Bybusser etc)
>
Hmm det lavede man så om sidenhen
http://iwww.retsinfo.dk/_GETDOC_/ACCN/B20030080105-regl

§ 9. Kørekort til kategori D (stor personbil) giver ret til at føre:
3) Ledbus.



alexbo (11-09-2005)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 11-09-05 10:23


"Jon Bendtsen" skrev

> Er ledbusser et køretøj,
Ja, den har et reg. nr.

>eller skal de tælles som bus+anhænger.
Nej.

> Må man fx. komme en extra anhænger bag på en ledbus?
Nej,
Færdselsloven
§ 70. Til bil, bortset fra ledbus, må kobles ét påhængskøretøj.

> Må man lave hængere til lastbiler der på samme måde har et led så de
> er nemmere at dreje med? og stadig køre mere end 30?
Nej.
Men en selvstyrende aksel er tilladt.

Detailforskrifter
4.01.100 Påhængskøretøj
(1) Påhængskøretøj med selvstyrende aksel skal opfylde bestemmel-serne om
udsving af bagende i EF-direktiv 70/311/EØF som ændret ved 1999/7/EF eller i
ECE-regulativ 79-01.


mvh
Alex Christensen





Jon Bendtsen (11-09-2005)
Kommentar
Fra : Jon Bendtsen


Dato : 11-09-05 10:56

alexbo wrote:
> "Jon Bendtsen" skrev
>
>
>>Er ledbusser et køretøj,
>
> Ja, den har et reg. nr.
>
>
>>eller skal de tælles som bus+anhænger.
>
> Nej.
>
>
>>Må man fx. komme en extra anhænger bag på en ledbus?
>
> Nej,
> Færdselsloven
> § 70. Til bil, bortset fra ledbus, må kobles ét påhængskøretøj.
>
> > Må man lave hængere til lastbiler der på samme måde har et led så de
>
>>er nemmere at dreje med? og stadig køre mere end 30?
>
> Nej.
> Men en selvstyrende aksel er tilladt.
>
> Detailforskrifter
> 4.01.100 Påhængskøretøj
> (1) Påhængskøretøj med selvstyrende aksel skal opfylde bestemmel-serne om
> udsving af bagende i EF-direktiv 70/311/EØF som ændret ved 1999/7/EF eller i
> ECE-regulativ 79-01.

Mange tak for alle svarerne, også til andre end Alex.




JonB

Kurt Kristiansen (11-09-2005)
Kommentar
Fra : Kurt Kristiansen


Dato : 11-09-05 11:24

Hejsa!

Da jeg tog buskørekort, fik vi fortalt en sjov historie om ledbusser.

Da ledbusserne blev indført i Danmark, sad DSB (læs: det offentlige) på
langt den største del af busruterne og dermed busserne. Der var nu det
problem at, en ledbus er en bus med anhænger, altså skal man, for at fører
et sådan køretøj have anhængerkort. Men da det jo ville blive voldsomt dyrt
for DSB (læs: det offentlige), at give chaufførerne anhængerkort, valgte man
at give en generel dispensation til at køre ledbus på alm. kørerkort......
Derfor kan man stadig i dag køre ledbus på Dispensation.

Hilsen
Kurt

"Jon Bendtsen" <noone@example.com> skrev i en meddelelse
news:dg0pgf$1lh3$1@munin.diku.dk...
> Hej NG
>
> Er ledbusser et køretøj, eller skal de tælles som bus+anhænger.
> Må man fx. komme en extra anhænger bag på en ledbus?
>
> Må man lave hængere til lastbiler der på samme måde har et led så de er
> nemmere at dreje med? og stadig køre mere end 30?
>
>
>
> JonB



alexbo (11-09-2005)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 11-09-05 11:57


"Kurt Kristiansen" skrev i

> Derfor kan man stadig i dag køre ledbus på Dispensation.

Jeg kan ikke rigtig gennemskue hvorfor du kalder det dispensation, et
kørekort til D giver ret til at køre ledbus.
Den relevante § fra Kørekortbekendtgørelsen indsat nederst.

mvh
Alex Christensen

Kørekortbekendtgørelsen.
§ 9. Kørekort til kategori D (stor personbil) giver ret til at føre:
1) Personbil med over otte siddepladser foruden førerens plads eller med
en tilladt totalvægt på over 3.500 kg.
2) Vogntog bestående af en stor personbil og et påhængskøretøj med en
tilladt totalvægt på ikke over 750 kg.
3) Ledbus.
Stk. 2. For ikke registreringspligtige påhængsredskaber sker fastsættelsen
af påhængskøretøjets tilladte totalvægt i henhold til stk. 1, nr. 2, ved
brug af påhængsredskabets faktiske totalvægt.





Peter Lykkegaard (11-09-2005)
Kommentar
Fra : Peter Lykkegaard


Dato : 11-09-05 12:09

"alexbo" wrote

> Jeg kan ikke rigtig gennemskue hvorfor du kalder det dispensation, et
> kørekort til D giver ret til at køre ledbus.

Det var fra før bekendtgørelsen blev ændret

- Peter



Ivar Madsen (11-09-2005)
Kommentar
Fra : Ivar Madsen


Dato : 11-09-05 13:20

Jon Bendtsen wrote:

> Er ledbusser et køretøj, eller skal de tælles som bus+anhænger.
> Må man fx. komme en extra anhænger bag på en ledbus?

Dengang jeg i 1989 tog kørekort til C+D & erhverv B+D, lærte vi at en ledbus
er et sættevognstog, hvor sættevognen ikke kan fjernes uden længervarende
værkstedsophold. Og at den kan køres på kørekort C+D.

I da jeg så fik arbejde hos AutoPaaske, fik jeg at vide, at den ledbus de
havde, den havde haft flere forskellige typer nummerplader, fordi den har
motoren i sættevognen, altså hængeren skubber forvognen, en hænger har et
ciffer mindre end andre nummerplader, og myndighederne kunne ikke helt
hitte udaf hvad de skulle give en hænger der har motoren for en
nummerplade

--
Med venlig hilsen
Ivar Madsen
--------------------------------------------------------------------------------

alexbo (11-09-2005)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 11-09-05 13:38


"Ivar Madsen" skrev

> I da jeg så fik arbejde hos AutoPaaske, fik jeg at vide, at den ledbus de
> havde, den havde haft flere forskellige typer nummerplader, fordi den har
> motoren i sættevognen, altså hængeren skubber forvognen, en hænger har et
> ciffer mindre end andre nummerplader, og myndighederne kunne ikke helt
> hitte udaf hvad de skulle give en hænger der har motoren for en
> nummerplade

Mener du at "forvogn" og "hænger" havde hver sin nr.plade med forskelligt
nummer?

mvh
Alex Christensen



Ivar Madsen (11-09-2005)
Kommentar
Fra : Ivar Madsen


Dato : 11-09-05 13:48

alexbo wrote:

>> I da jeg så fik arbejde hos AutoPaaske, fik jeg at vide, at den ledbus de
>> havde, den havde haft flere forskellige typer nummerplader, fordi den har
>> motoren i sættevognen, altså hængeren skubber forvognen, en hænger har et
>> ciffer mindre end andre nummerplader, og myndighederne kunne ikke helt
>> hitte udaf hvad de skulle give en hænger der har motoren for en
>> nummerplade
> Mener du at "forvogn" og "hænger" havde hver sin nr.plade med forskelligt
> nummer?

På et tidspunkt havde den.

--
Med venlig hilsen
Ivar Madsen
--------------------------------------------------------------------------------

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177503
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408540
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste