Andet multimedie
bentjuul 3670
Hvor langt sidder i fra jeres skærm?
Fra : Paminu

Dato : 10-09-05 12:47

Er bare lidt nysgerrig. Jeg sidder ca 70 cm fra min 19", men syntes nogen
gange jeg får ondt i øjnene.

Ved i noget om der findes en anbefalet afstand?

Fra : Peter Martinsen

Dato : 10-09-05 13:07

"Paminu" <jadajada@asd.com> wrote in message
> Er bare lidt nysgerrig. Jeg sidder ca 70 cm fra min 19", men syntes nogen
> gange jeg får ondt i øjnene.
>
> Ved i noget om der findes en anbefalet afstand?

Her bruges 'fejl 40' mange gange, hi

Mvh Peter

Fra : Svend Erik Bertelsen

Dato : 10-09-05 13:14

Paminu skrev:

> Er bare lidt nysgerrig. Jeg sidder ca 70 cm fra min 19", men syntes nogen
> gange jeg får ondt i øjnene.

Jeg sidder ca. 75 cm. fra min 19" fladskærm. Det synes jeg er ganske
behageligt. Før jeg fik fladskærm, havde jeg det også med, at det
sved i øjenene efter nogen tids arbejde. Selv om min gamle crt-skærm
kørte med en opdatering på 85 Hertz, undgik jeg ikke det at have
"grus" i øjnene.

Du kan kikke lidt her: http://kortlink.dk/22bs

--
Venlig hilsen
Svend Erik

Fra : Paminu

Dato : 10-09-05 13:43

Svend Erik Bertelsen wrote:

> [...]
> sved i øjenene efter nogen tids arbejde. Selv om min gamle crt-skærm
> kørte med en opdatering på 85 Hertz, undgik jeg ikke det at have

ok men man kan vel ikke generelt sige at en fladskærm er bedre for øjnene
end en CRT

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 10-09-05 13:54

Paminu skrev:

> ok men man kan vel ikke generelt sige at en fladskærm er bedre
> for øjnene end en CRT

Jo helt klart. De er meget skarpere og flimmerfri, så du kan
sidde væsentlig længere uden at få grus i øjnene og hovedpine.
Som standard er fladskærme dog lige lovlig lysstærke, men de
fleste, som arbejder seriøst med billedbehandling, vælger som
regel at køre dem ned i lysstyrke (det gør deres kalibrerings-
hardware og software som regel helt automatisk).

PS. Jeg sidder også ca. 70 til 80 cm. fra skærmen til daglig både
på jobbet og i privaten. På jobbet sidder jeg ved en 23" TFT, som
kører med en opløsning på 1920 x 1200 pixels og herhjemme sidder
jeg ved en 20" TFT, som kører 1600 x 1200. Herhjemme har jeg dog
valgt at køre opløsningen op til 104% (WinXP), som giver en lidt
større skrift end normalt.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 10-09-05 13:12

Paminu wrote:

> Er bare lidt nysgerrig.

Jeg sidder også ca 70 fra skærmen.

> Jeg sidder ca 70 cm fra min 19", men syntes nogen gange jeg får ondt i
> øjnene.

Er det en CRT-skærm? Hvis ja, så stil den til min. 75 Hz. Gerne 85 Hz.

Hvilken opløsning kører du? Måske anstrenger du øjnene ved at bruge noget
for småt?

Er dine lys/kontrast indstillinger sat højt i forhold til
(baggrunds-)belysningen i rummet?

Indfør hyppige små pauser i computerarbejdet.

--
Mvh. Lars

Fra : Poul Erik Lindaa

Dato : 10-09-05 17:07

On Sat, 10 Sep 2005 13:47:16 +0200, Paminu <jadajada@asd.com> wrote:

>Er bare lidt nysgerrig. Jeg sidder ca 70 cm fra min 19", men syntes nogen
>gange jeg får ondt i øjnene.
>
>Ved i noget om der findes en anbefalet afstand?

Ca det samme her.

Sæt frekvensen så højdt opsom muligt (min 75 Hz).

Og kan du så lave noget lys bagved skærmen hjælper det også. Jeg har
en lille 5 Watt sparepære til at lyse ind på vægen bagved skærmen. Det
har hjulpet meget hos mig.

--
__o
Poul Erik Lindaa === _'\ <_ E-mail: lindaa@mail.cykeldk

Fra : peter hansen

Dato : 01-10-05 11:18

Ca to A4-arks længde + lidt mere fra min 22" - min bærbare som er skærm to
(widescr 15" eller deromkring) er ca det samme :)

// peter