Skærme
Fijala 3554
S-IPS Panel?
Fra : Paminu

Dato : 10-09-05 12:03

Det virker som om man skal have en skærm med S-IPS panel. Jeg skriver og
programmere en del og ser også lidt film og spiller lidt 3D spil.

Er der nogen ting som et S-IPS panel gør dårligere end andre paneler eller
er det generelt overlegent på alle punkter?

Fra : JK

Dato : 12-09-05 08:01

On Sat, 10 Sep 2005 13:03:06 +0200, Paminu <jadajada@asd.com> wrote:

> [...]
>
>Er der nogen ting som et S-IPS panel gør dårligere end andre paneler eller
>er det generelt overlegent på alle punkter?

Nej, jeg tror ikke, de er dårligere på nogen punkter, jo kontrast. Men
de fås med knapt så hurtige responstider som TN+ skærmene. Hvor s-ips
ligger på 16 msec, så er TN+ nede på 4-12.

http://www.hardfeed.com/srv/ramp/article/745.html

S-ips har mindre kontrast, men det har vel kun betydning i et mørkt
rum.

Min søn laver det samme som dig, og han er meget tilfreds med denne
TN+ slærm: Acer 1914ms

Hvis du sætter fuld-farve opløsning i grafikkortets driver, så skulle
TN+ skærmen lave 2 scans for at lave det. Herved halveres dens
fortræffelige responstid, - det kan man godt leve med. s-ips klarer
alle farverne i et scan.

mvh

John

Fra : Martin K. R.

Dato : 12-09-05 12:22

"JK" <johnknuhtsenSP@Mail.dk> wrote in message

> Nej, jeg tror ikke, de er dårligere på nogen punkter, jo kontrast. Men
> de fås med knapt så hurtige responstider som TN+ skærmene. Hvor s-ips
> ligger på 16 msec, så er TN+ nede på 4-12.

Men er der ikke noget med, at betydningen af en hurtig responstid er
forskellig alt efter hvilken type skærm det er?

Jeg ser TV via S-video indgangen på min 20" S-IPS skærm med en responstid på
25ms, og der er absolut ingen problemer med 'slør' eller lignende ved
hurtige bevægelser.

Martin

Fra : JK

Dato : 12-09-05 15:18

On Mon, 12 Sep 2005 13:22:14 +0200, "Martin K. R."
<mr@fjerndette-get2net.dk> wrote:

>"JK" <johnknuhtsenSP@Mail.dk> wrote in message

>eller

>Men er der ikke noget med, at betydningen af en hurtig responstid er
>forskellig alt efter hvilken type skærm det er?

Jo, det har jeg også hørt: at 25 msec s-ips svarer til 16 med TN, men
jeg ikke finde begrundelsen mere.

mvh

John

Fra : Jonas

Dato : 12-09-05 10:23

ikke nødvendigvis. et mva panel med overdrive er bedre - fx viewsonic vp191b
8ms eller fujitsu siemens p19-2 (min mening - havde en iiyama 481s ips
25ms).

Fra : Ukendt

Dato : 12-09-05 12:19

Jonas wrote:
> ikke nødvendigvis. et mva panel med overdrive er bedre - fx viewsonic vp191b
> 8ms eller fujitsu siemens p19-2 (min mening - havde en iiyama 481s ips
> 25ms).

Jeg har en overgang haft en vp191b stående ved siden af min S-IPS skærm
(Dell 20") og farverne er elendige i forhold til, skærmen er meget
'mælkehvid' at se på i forhold til S-IPS'en....

Fra : Jonas

Dato : 12-09-05 15:12

hvilken vp191b er det? der er 3 revisioner af den; en med 25ms mva, så en
med 16ms tn, og den nye med 8ms p-mva. iøvrigt har IPS en 'krystal'-agtig
overflade, det skal man også tage med, om det er noget man kan leve med.

Fra : Ukendt

Dato : 13-09-05 09:38

Jonas wrote:
> [...]
> overflade, det skal man også tage med, om det er noget man kan leve med.

pruh, det var ikke mere end 2-3 måneder siden så jeg vil formode at det
var den nyeste model (svjh er tn modellen fra sidste år engang)

Den krystal agtige overflade du nævner på IPS panelet kan jeg ikke nikke
genkendende til.

Fra : Jonas

Dato : 13-09-05 10:25

tja, nu har jeg haft en viewsonic vp181s med 30ms ips og iiyama 481s med
25ms ips og begge havde den...

Fra : Jonas

Dato : 13-09-05 10:44

...men hermed ikke sagt er der er på din skærm (kan jeg af gode grunde ikke
vide). du burde iøvrigt ha' checket serie nummeret for at finde ud af
hvilken revision det var, for der er sikkert en del forhandlere som stadig
ligger inde med ældre revisioner som de ikke har fået solgt... har selv set
vp912s med tn panel (12ms? mener jeg) og farverne var meget kedelige at se
på, og netop farverne er vel mva's stærkeste side..

Fra : Ukendt

Dato : 15-09-05 23:45

Jonas wrote:
> [...]
> vp912s med tn panel (12ms? mener jeg) og farverne var meget kedelige at se
> på, og netop farverne er vel mva's stærkeste side..

Den var helt sikkert af nyere fabikat, den kom fra en af mine
forhandlere, så det er ikke en model der har stået på lager og samlet støv.
men vi er enige, mva og pva har gode farver (jeg synes så S-IPS ar nednu
bedre, men smag og behag...) og TN er tis, som han siger i reklamen....

Fra : Jonas

Dato : 16-09-05 18:33

ja i det store hele er TN noget crap, b.la. mht vinklerne og pixelfejl, men
det kan godt se nogenlunde ud hvis det får 'glare', altså en glas-agtig
front... så kommer der lidt mere liv i farverne (fx NEC har lavet sådan en,
også sony)
men om man så kan lide den finish det er jo så en anden side.

Fra : Flemming Joensson

Dato : 14-09-05 19:48

Paminu <jadajada@asd.com> wrote in news:dfuei9$3nj$1@news.net.uni-c.dk:

> Det virker som om man skal have en skærm med S-IPS panel. Jeg skriver og
> programmere en del og ser også lidt film og spiller lidt 3D spil.

Jeg har en Viewsonic VP201s (16ms S-IPS panel).

Jeg ser film på mit TV, men ellers bruger jeg den til de ting du nævner,
VP201 er også fin til film, men tv'et er større :).

Jeg er meget glad for den - superlækker skærm, og lækre farver - ingen
problemer med ghosting i Battlefield som er det eneste spil jeg spiller
lige pt.

Skærmen overgår min laptop med flere længder, ligeledes er både den Eizo og
Philips LCD jeg har på arbejde underlegne i farver, kontrast og responstid
(de har så vidt jeg husker begge S-IPS, eller IPS panel). De kan dog ikke
direkte sammenlignes da de begge kører VGA og jeg kører DVI herhjemme).

Så hvis budgettet er til det så ville jeg anbefale en 20" LCD, primært pga.
at man så får 1600x1200 opløsning hvilket gør det noget lækrere at
programmere på skærmen. Begge mine skærme på arbejde er kun 17" (1280x1024)
og de er lige i underkanten når jeg sidder og udvikler - men jeg er så også
typen der roder på mit skrivebord og generelt ikke kan få plads nok på
desktoppen.

Mvh.
Flemming